Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

Édes kísértés - Harrer Chocolat csokoládémanufaktúra Sopronban

1/7

Harrer Cukrászda, építész Christoph Huber. Fotó:Aw Architekten ZT GmbH

Harrer Cukrászda, építész Christoph Huber. Fotó:Aw Architekten ZT GmbH

Harrer Cukrászda, építész Christoph Huber. Fotó:Aw Architekten ZT GmbH

Harrer Cukrászda, építész Christoph Huber. Fotó:Aw Architekten ZT GmbH

Harrer Cukrászda, építész Christoph Huber. Fotó:Aw Architekten ZT GmbH

Harrer Cukrászda, építész Christoph Huber. Fotó:Aw Architekten ZT GmbH

?>
Harrer Cukrászda, építész Christoph Huber. Fotó:Aw Architekten ZT GmbH
?>
Harrer Cukrászda, építész Christoph Huber. Fotó:Aw Architekten ZT GmbH
?>
Harrer Cukrászda, építész Christoph Huber. Fotó:Aw Architekten ZT GmbH
?>
Harrer Cukrászda, építész Christoph Huber. Fotó:Aw Architekten ZT GmbH
?>
Harrer Cukrászda, építész Christoph Huber. Fotó:Aw Architekten ZT GmbH
?>
Harrer Cukrászda, építész Christoph Huber. Fotó:Aw Architekten ZT GmbH
?>
1/7

Harrer Cukrászda, építész Christoph Huber. Fotó:Aw Architekten ZT GmbH

Harrer Cukrászda, építész Christoph Huber. Fotó:Aw Architekten ZT GmbH

Harrer Cukrászda, építész Christoph Huber. Fotó:Aw Architekten ZT GmbH

Harrer Cukrászda, építész Christoph Huber. Fotó:Aw Architekten ZT GmbH

Harrer Cukrászda, építész Christoph Huber. Fotó:Aw Architekten ZT GmbH

Harrer Cukrászda, építész Christoph Huber. Fotó:Aw Architekten ZT GmbH

Édes kísértés - Harrer Chocolat csokoládémanufaktúra Sopronban
Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

Édes kísértés - Harrer Chocolat csokoládémanufaktúra Sopronban

2010.06.23. 09:31

Gyönyörű helyfoglalás, kimért tömegformálás, minőségi munkakörnyezet, programszerűen átgondolt belső tér – kényeztető kikapcsolódás esztétikai és gasztronómiai értelemben is egy családias szeretettel gondozott, profin működő csokoládémanufaktúrában.(x)

Modern építészeti környezet és történelmi időket idéző mesterségbeli hitvallás. Szinte arisztokratikus erejű az az elkötelezettség, mellyel a Harrer család négy generáció óta a cukrászat és a minőségi vendéglátás összekapcsolására összpontosít. Ausztriai üzletek után Sopron belvárosában is megjelentek, majd önálló üzemegység létrehozása mellett döntöttek a város határában.

A határvárost észak-kelet felől elkerülő főút mellett húzódó külső lakózónában, esetlegesen nőtt városi szövet és telekegységekben gondolkodó fejlesztési terület határán járunk. Korábban kiterjedt ipari parkot képzeltek e területre a városfejlesztők, az innovációs központ elhelyezése is e cél érdekében történt, de a valós igény lakóparkok létrejöttét eredményezte inkább – így csak néhány kisebb üzemegység került e területre. Az átsorolódás szerencsés helyzetet teremtett a családi cég üzemépületének elhelyezkedése szempontjából, mert a telek dinamikusan fejlődő lakózónához kapcsolódhat. Így már nem is lehetett kérdés, hogy a tulajdonosok olyan épületben gondolkodjanak, mely a cukrászüzem funkcióján túl a vendéglátással is foglalkozzon, és választott profiljuk mesteri bemutatására elegáns terekkel jöjjön létre.

 

Harrer Cukrászda, építész Christoph Huber. Fotó:Aw Architekten ZT GmbH
1/7
Harrer Cukrászda, építész Christoph Huber. Fotó:Aw Architekten ZT GmbH

Harrer Cukrászda, építész Christoph Huber. Fotó:Aw Architekten ZT GmbH
2/7
Harrer Cukrászda, építész Christoph Huber. Fotó:Aw Architekten ZT GmbH

Harrer Cukrászda, építész Christoph Huber. Fotó:Aw Architekten ZT GmbH
3/7
Harrer Cukrászda, építész Christoph Huber. Fotó:Aw Architekten ZT GmbH

 

 

A csokoládémanufaktúra létrehozása mély elköteleződés a minőség felé. A Harrer család vállalkozása az ínyencségek világába kalauzol, ahol a cukrászüzem patika-tiszta terei mellett a specialitásukat jelentő egyedi csokoládé-összeállítások történeti hátterével is megismerkedhet a látogató a bemutatótérben majd a hangulatos kávézóban vagy épp a városra panorámával nyíló teraszon teheti teljessé a gasztronómiai utazást. Mindehhez olyan eleganciával adagolt építészeti tereket társít az építész és a tulajdonosok végletekig megegyező közös gondolkodása, mely egységes összképpel komponálja meg az üzemegységet, a tulajdonosok irodatereit és a vendégforgalmi tér kiszolgálópultjának cizellált tömegét is.

Az épület egy déli lejtőre illeszkedik, gyönyörű kilátással Sopron belvárosára. A szinteltolásokkal képzett funkcionális rendszer legalsó szintjére kerültek a gépészeti és raktárzónák, a köztes szint a cukrászüzem működési zónája, mely felett az igazgatás irodaterei találhatóak. A domboldalból finoman kiemelkedő teraszplató magasabb szinten csatlakozik az előző térrészekhez, így félszinteltolás keletkezik a látogatói vendégforgalom és a gyártófelületek között. Két karakteres épülettömeg kommunikálja az összetett rendszert: a hátrébb húzódó plasztikus épületelem beleül az egységes magasságban meghúzott rézburkolatos lábazati szintbe, míg a látogatói tereket merész könnyedséggel, konzolosan kinyújtott attraktív épülettömeg jelöli. A homloknézetükben monitorszerűen keretezett, fehérre vakolt épületkubusok játékát a lapostetőn elhelyezett rézburkolatos épülettest pontozza tovább kisebb tömegével. A kávézóterasz felől pedig kimért egyensúly teremtődik: a fehér födémlemez alkotta kontúr mély árnyékot vet az üzlettér teljes hosszfelületén végigfutó üvegfalra.

Christoph Huber osztrák építész munkája kapcsolatot teremt a modern építészetre jellemző áramló térszemlélettel és a funkcionális rend következetes külső megjelenítésében is e szellemi hagyományt követi. Gondosan tagolt épületelemeinek kortárs játékossága pozitív tömegelemek és negatív visszametszések rendszerében tovább osztódik. A kubusok keretszerű födém-fal lemezei fehér színükkel az ég kékjébe hasítanak, a visszahúzott síkok homogén kezelésükkel szinte staffázst adnak az elsődleges formai elemeknek. Az üvegfelületek árnyékolására szolgáló fémlamellák ornamentikája tompítja a kompozíció erejét, miként funkcionálisan ugyancsak helyes, de a tömegkompozíció kompaktsága ellen játszik a lehajtott lépcsőhíd is, mely parkoló felőli közvetlen bejárat szerepét teljesíti. Az irodaterek tetőszinti térdoboza a tulajdonosok adminisztrációs munkatereit emelik magas nívójú életközegbe – szinte korona ez a kubus, melyen a lábazati szintet összefogó előpatinázott rézburkolat megismétlődik.

 

Harrer Cukrászda, építész Christoph Huber. Fotó:Aw Architekten ZT GmbH
4/7
Harrer Cukrászda, építész Christoph Huber. Fotó:Aw Architekten ZT GmbH

Harrer Cukrászda, építész Christoph Huber. Fotó:Aw Architekten ZT GmbH
5/7
Harrer Cukrászda, építész Christoph Huber. Fotó:Aw Architekten ZT GmbH

Harrer Cukrászda, építész Christoph Huber. Fotó:Aw Architekten ZT GmbH
6/7
Harrer Cukrászda, építész Christoph Huber. Fotó:Aw Architekten ZT GmbH

 

 

A belső téri világ tovább lép a markáns homlokzati tagolások következetesen szikár rendszeréből. Az anyagváltás (minőségi mdf lapburkolat) a vendégterek otthonossága miatt indokolt, és az ipari parketta helyére is teszi az belsőépítészeti irányultságot. Összhangzatban formálódik a hosszú pult az operatív részekből kiállító-felületekké és kiszolgálópulttá. A bútorzat visszafogott szín- és formavilága precízen illeszkedik a fogyasztótér határfelületeit alkotó acél-üveg konstrukcióhoz, mégis otthonos környezetet teremt. A kávézó és az üzem közé bekerült bemutatótér formavilága azonban minden eddig ismertetett kompozíciótól eltér: az íves vonalvezetésű fal-bútor rendszer és a fényes felületek csillogása kissé idegen környezetként hat az épület következetesen végigvitt rendszerében. A kétségtelenül attraktív vendégtér nem azonosítható a ház egészére jellemző kimértséggel.

De ki ne ragadtatná el magát a kóstolótér megkomponálásakor. A bemutatóteremben oldódik fel az a szigorú funkcionalitás, mely a házat jellemzi. Értelmet kap a kakaó-íz térhódításának dinamikája: az aztékok által ital formájában fogyasztott csokoládé csak a XVI. században került Európába élvezeti cikként, hogy 1657-ben megnyíljon az első csokoládét is kínáló vendéglő Londonban, majd a szilárd csokoládét 1842-ben elkezdjék árusítani. A gasztronómiai minőség az egyedi ínyencség irányába vitte e terméket is – számos csokoládé-üzem éppen sajátos összeállításaival és egyedi receptjeivel tűnik ki, melyek mindig minőségi alapanyagokra építenek. A manufaktúra épületének tervezésekor a tulajdonosok jó alkotótársra leltek Huber személyében – ez a recept megédesíti a látogatás történetét is.

További hasonló projektek taláhatók a www.copperconcept.org weboldalon.

Vukoszávlyev Zorán

Építész: Christoph Huber (Aw Architekten, Bécs)

Helyi építész: Kiss Gábor Árpád

Tájtervező: Christoph Huber

Statikus: Báthory Tibor Gábor

Elektromos tervezõ, gépész: Techcon Planungs- und HandelsGmbH, Mattersburg, Bécs

Fotó: Aw Architekten ZT GmbH

 

(x)

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.