/ MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek
Programok

30 év, 30 projekt Dél-Koreából

1/6

?>
?>
Artist Residence, Gapado, Jeju-do, 2018, One O One Architects, Choi Wook (Fotó: Kim)
?>
Funerary Ground of Roh Moo-hyun, Gimhae-si, Gyeongsangnam-do, 2010, Iroje Seung H-Sang, Roh Moo Hyun (Fotó: Kim Jong Oh)
?>
Roof Sentiment, Szöul, 2015, SoA - Society of Architecture, Kang Yerin, Lee Chihoon (Makett fotó: MMCA)
?>
SK Headquarters Building, Söul, 1999, SAC International, Kimm Jong-soung
?>
Urban Hive, Szöul, 2008, Archium, Kim In-cheurl (Fotó: Park Young-chae)
1/6

30 év, 30 projekt Dél-Koreából
Programok

30 év, 30 projekt Dél-Koreából

2019.10.30. 14:11

Eseményinfó

Földrajzi hely:
Dél-Korea

Cég, szervezet:
KÉK - Kortárs Építészeti Központ, Koreai Kulturális Központ, Modern és Kortárs Művészetek Múzeuma, Mokchon Kim Jung Sik Alapítvány

Esemény kezdete:
2019.11.09. 18:30
Esemény vége:
2019.11.10. 22:00

Az elmúlt harminc év legjelentősebb koreai építészeti projektjeit bemutató kiállítás nyílik novemberben 11-én a budapesti Koreai Kulturális Központban. A tárlat és a hozzá kapcsolódó programsorozat arra keresi a választ, hogy az építészet miként teljesít a globalizálódó világban. A megnyitó előtti hétvégén vezető koreai és magyar építészek, designerek mutatják be az adatvezérelt tervezés és a rehabilitáció témájában megvalósult legújabb építészeti munkáikat.

Dél-Korea, habár gazdasági teljesítménye alapján a világ egyik legfejlettebb állama, számos nehézséggel küzd: öregedő társadalom, országon belüli egyenlőtlen gazdasági fejlődés, elnéptelenedő vidéki települések és a nagyvárosok zsúfoltsága, melyet a folyamatosan növekvő lakhatási költségek súlyosbítanak. A kihívásokra adott építészeti válaszok legalább annyira sokszínűek, mint az egyes problémák gyökerei. A kortárs koreai építészet kozmopolita arca programsorozat az építészeti példák felsorolásával és a koreai társadalmi közeg tágabb bemutatásával vállalkozik az igen gazdag épített környezet megmutatására.

Funerary Ground of Roh Moo-hyun, Gimhae-si, Gyeongsangnam-do, 2010, Iroje Seung H-Sang, Roh Moo Hyun (Fotó: Kim Jong Oh)
3/6
Funerary Ground of Roh Moo-hyun, Gimhae-si, Gyeongsangnam-do, 2010, Iroje Seung H-Sang, Roh Moo Hyun (Fotó: Kim Jong Oh)

Hogyan válaszolnak a koreai építészek a növekvő kihívásokra? Milyen eszközöket alkalmaznak a múlt és a jelen kapcsolatának megteremtésére? Hogyan változik a tervezés a digitalizáció előretörésével? Miben jelentenek paradigmaváltást az átalakuló munkakörülmények és a „fluid" alaprajzi igények a designban? Hogyan formálódik az építészet az online tér szerepének növekedésével? És hogyan pozicionálják magukat az építészek a tömegek részvételén alapuló nyitott közegben? A kérdésekre egyetemes, minden igényt kielégítő válaszok nincsenek, viszont A kortárs koreai építészet kozmopolita arca programsorozat a kiállításon felsorakoztatott harminc koreai építészeti projekttel, és számos más építészeti előadással megmutatja, milyen jövőképek képzelhetőek el a társadalmi jólét és egyensúly megteremtésére.

Urban Hive, Szöul, 2008, Archium, Kim In-cheurl (Fotó: Park Young-chae)
6/6
Urban Hive, Szöul, 2008, Archium, Kim In-cheurl (Fotó: Park Young-chae)

A programsorozat kiindulópontja a Koreai Kulturális Központ, a Mokchon Kim Jung Sik Alapítvány és a Modern és Kortárs Művészetek Múzeuma által közösen megvalósított kiállítás. A tárlat harminc építészeti projektet sorakoztat fel. Példának okáért a projektek egyike a Kim In-cheurl által tervezett Urban Hive, mely a szöuli Gangnam negyed meghatározhatatlan, heterogén városképi környezetéből homlokzatburkolatának tiszta egyszerűségével emelkedik ki. A szabályos környílásokkal perforált betonmonolit absztrakt, majdhogynem monumentális megjelenése még meghökkentőbb azáltal, hogy ez a külső burok egyben az épület tartószerkezete is, ami lehetővé teszi a belső tér oszlopmentes kialakítását. De az érdeklődők megismerkedhetnek a Jeju-do tartománybeli Gapado szigetén megvalósuló projektekkel is. A sziget lakosságának folyamatos elvándorlását olyan kis építészeti beavatkozásokkal igyekeznek megállítani, melynek célja az ökológiai egyensúly megőrzése. Az egyes projektek így a sziget természeti szépségeinek és adottságainak megőrzésének szem előtt tartásával valósulnak meg, megteremtve a fenntartható turizmus lehetőségét. Az elkészült létesítmények – helyi kultúrát bemutató múzeum, művészlakások, közösségi ház, halászati központ stb. – nagyrészt a helyi tartományi kormányzat tulajdona, a működtetésüket pedig a helyi közösségre bízzák, így a bevétel is helyben marad.

Roof Sentiment, Szöul, 2015, SoA - Society of Architecture, Kang Yerin, Lee Chihoon (Makett fotó: MMCA)
4/6
Roof Sentiment, Szöul, 2015, SoA - Society of Architecture, Kang Yerin, Lee Chihoon (Makett fotó: MMCA)

A tárlat kísérőeseménye a Kortárs Építészeti Központtal (KÉK) közösen szervezett, november 9-én induló kétnapos angol nyelvű szakmai szimpózium, amelyen dél-koreai építészeti projektjei a hazai kontextus felvillantásával nyernek új értelmet, hiszen magyarországi és koreai szakemberek közösen adnak elő az épületrehabilitáció és a digitális tervezés témakörében. Az előadásokon arról lehet bővebben tájékozódni, hogy az adatok és az IoT megoldások hogyan hatnak a kortárs tervezési metodikára. Ezen felül terítékre kerülnek a két ország épített környezetében felmerülő, identitáshoz kapcsolódó kérdések is. A programsorozatot november 10-én Pecha Kucha Night Budapest zárja, ahol Dél-Korea és Magyarország építészei rövid, pörgős előadásokon keresztül közérthetően mutatják be a legújabb építészeti, belsőépítészeti vagy városrehabilitációs törekvéseiket. A programok helyszíne a régi budai városháza felújított épülete.

A részvétel minden eseményen ingyenes, azonban regisztrációhoz kötött. További információ: 

2019. november 9-10. (regisztráció szükséges!): Cosmopolitan Look // Symposium (Helyszín: Bölcs vár, 1014 Budapest, Szentháromság utca 2.)

2019. november 10. (regisztráció szükséges!): Pecha Kucha Night Budapest vol.65 Cosmopolitan Look (Helyszín: Bölcs vár, 1014 Budapest, Szentháromság utca 2.)

2019. november 11. – 2020. február 28.: A kortárs koreai építészet kozmopolita arca // 1989-2019 (Helyszín: Koreai Kulturális Központ, 1023 Budapest, Frankel Leó út 30-34.)

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Épületek/Irodaépület

VISION TOWERS IRODAHÁZ // Egy hely + Építészfórum

2020.10.14. 15:17
00:03:53

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

TRANZIT ART CAFÉ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.30. 19:04
00:06:46

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk