Közélet, hírek

Csókolom, Marina itthon van?

1/28

?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
1/28

Csókolom, Marina itthon van?
Közélet, hírek

Csókolom, Marina itthon van?

2005.09.21. 07:57

Cikkinfó

Szerzők:
Török Tamás

Építészek, alkotók:
Fekete Lajos dr.

Az újabb reklámplakát szerint Marina azóta már ruhátlan és csak sejthetjük, nimfaként hogyan enyeleg a közeli Duna Plaza mögötti liget szatírjaival.  

Az antik lakáskultúra nagy barátja - lásd Cézár & Kleopátra, Léda, Heléna stb. -, az Autóker Holding Rt. (AH Rt.) új színt helyezett el a társas lakásformák palettáján: megszületett a lakópart.





Leereszkedő indíttatású, prekoncepciós kérdésemre, hogy mi lesz a FOKA-öbölben épülő Marina Part tövében álló csónakház sorsa (értsd: hogyan bánik el a gonosz óriás az aranyos törpével?), az udvaron kenut simogató ember készségesen felvilágosít: ez egy patkányfészek, ráadásul árterületen van, úgyhogy jöhet a dózer. Elkullogok a többiek után.

Ami az újságírók jóltartását illeti, az AH Rt. kitett magáért a sajtótájékoztatón. Kis motoros jachtok repítenek a Szt. István parktól a téli kikötő bejáratáig, ahol három lakótorony már kész, másik három épül, a harmadik ütem megkezdését jelző szalagátvágás pedig a jelenlétünkben fog megtörténni. Nagyon jó a pezsgő, finomak a canapé-k, a dunai száguldás szédületes volt, de ezek után én még kevésbé szeretnék falanszterben lakni, mint eddig. Akkor se, ha maga Marina, az óriásplakátokról ismert, zöld szemű, telt idomú szláv bestia a szomszédom.


Ahol a Part szakad

A kőburkolat, körablak és hullámzó erkélylemez alkalmazása nem tudja elfedni a panel-érzést: léptékében és szerkezetében a Marina Part eléggé hasonlít egy házgyári lakótelepre. Itt ugyan a földszintre eleve szolgáltatásokat terveztek, tehát nem kell majd a garázst ABC-vé alakítani, mégsem valószínű, hogy ez elég lesz a "modern élet lüktetéséhez" a kilencemeletes házak közötti fás pázsiton, amit a sajtóanyag természeti környezetnek hív. Na de majd meglátjuk, hogyan varázsol ide a jachtkikötő bohém vízparti városkát.





 

Ellentétben a kiadott közleményben leírtakkal úgy tűnik, itt valójában előnytelen átmeneti megoldás született a kertvárosi park-idill és a magasházas metropolisz-hangulat között.

A látványtervekből nem derül ki, hogyan kapcsolódik a projekt területe a környező (leendő) városszerkezethez. Valószínűleg sehogy, már csak azért sem, mert a lakópartot állítólag hermetikusan le fogják zárni, bejárat valahonnan délkelet felől lesz, legalábbis arrafelé mutat a cég embere. Így aztán kérdéses, hogy fog ebből "mindenki profitálni", hogyan gazdagítja szűkebb és tágabb környezetét a számos városi funkciót nélkülöző, ám annál nagyobb, lezárt telep. Egy ekkora méretű, aránytalan mértékben a lakásfunkcióra alapuló együttes bajosan lesz életképes. Viszont úgy jó száz évig itt marad a nyakunkon.

Az építészet minőségi mutatóival az a gond, hogy sehogy nem lehet őket szép nagy számokba foglalni. A Marina Partot mindenesetre büszkén számolgatják gazdái: 20 hektáros területen három ütemben 3500-3600 lakás épül 80 milliárd forintból. A duna-parti feszített víztükrű medence 50 méteres lesz, a belváros (értsd: WestEnd) autóval öt-tíz percre van. Ehud Amir, AH Rt.-elnök-vezérigazgató szerint lesz itt "minden, amire egy ember csak vágyhat", ő maga is szívesen lakna itt, ez "talán a legszebb környék a városban".





 

Egy újságíró meg is kérdezi, mi lesz a "látványromboló" lakóhajókkal, amik a Népsziget csúcsánál vannak kikötve. A kerület polgármestere megköszöni (sic!), hogy értékítéletük megegyezik, és erélyes hangon közli, hogy az engedély nélkülieket eltávolítják, a többiek engedélyét nem szándékoznak megújítani. Világos, hiszen szintén Ehud Amir szavaival élve, ez egy pompás környék ("magnificent neighbourhood") - ami pedig nem elég magnificent, mint pl. a lúzerek béna olajoshordós tutajházai a túlparton, arról majd jól gondoskodunk.

Háztűznézőben

Ebben az összefüggésben valahogy a kis kégli mint olyan is szánalmasnak tűnik, nagyba meg rutintalanságom okán nem mentem be. A projekt reklámprospektusa azt írja, itt végre "emberközpontú" lakást kapunk, mit lakást, egyenesen "életteret" (építészeti tervezés: Citinvest, Dr. Fekete Lajos). Ezt a szenzációs újítást biztosan értékelni fogják az ide költöző "good quality people" (Ehud Amir), akik alighanem örülnek majd azoknak a keskeny szobáknak is, ahol ránézésre az ajtó egyik oldalán sincs 90 cm (egy ágy szélessége) a falig. A honlapon látható alaprajz (06AB típus, lásd kép) alighanem kozmetikázva van, a szóban forgó, általunk is megtekintett bal oldali szoba ajtaja ugyanis valójában a fal közepére esik. Ez éppenséggel a leendő vásárló kérésére történő változtatás is lehet, de elég furcsa ilyet kérni. Mindenesetre a képen is látható két konnektor úgy helyezkedik el, mintha közéjük egy franciaágyat képzeltek volna. Csakhogy ezekbe a szobákba nemigen fér el keresztben egy ágy, ha szeretnénk a lábánál kényelmesen, vagy akár kényelmetlenül elslisszolni. A rajzon persze elfér, csakhogy a rajzon nincsenek méretek feltüntetve, de ha lennének is, az apróbetűs rész szerint az sem lenne mérvadó.

Ugyanitt a bejárati ajtó a konyhapult vége mellett nyílik, tehát tulajdonképpen a konyhába. Mindezt tovább rontja a tény, hogy a szomszédos tornyok lakásaiba igen jól be lehet látni és viszont. Talán van, akinek ez pozitívum. Ekkora lakásban külön wc-zuhanyozó és wc-fürdő, ráadásul egymás mellett, legalábbis vitatható megoldás, de valamivel ki kell tölteni a belső, ablaktalan oldalt. Ez a középfolyosós rendszer következménye, ami ma már legfeljebb a szállodaépítészetben használatos, na meg a haszonmaximalizáló lakóingatlan-beruházásokban. Az AH Rt. képviselője szerint a "hatalmas teraszok" közül "a lehető legtöbb a Duna irányába próbál nézni". Ez durván ötven százalékuknak sikerül is, mert azok a középfolyosó megfelelő oldalára kerültek. Talán nem meglepő ezek után, hogy az apróbetűs szöveg közli: "a helyiségek méretei a faltengelytől számítandóak", vagyis a szobák alapterülete fallal együtt értendő.



 

Analízis

 

Lakópartunk építészetileg nem nagyon értékelhető, sem az esztétikum, sem a funkcionalitás oldaláról. Lakást tervezni ugyan nem a legegyszerűbb dolog és adott esetben hülye alaprajzokkal is csodát tehet a lakberendezés, mindez mégsem menti Marinát. Néhány jellemző motívum kivehető a honlapon közölt, még eladatlan lakások terveiből: a nagyobbak leginkább abban különböznek a kisebbektől, hogy több hálószobájuk és közlekedőterük van, ez viszont összességében nem eredményez magasabb minőséget (pl. G82). A konyhájuk ezeknek is, mint általában az összesnek, alulméretezett. Úgy látszik, a magyar presztízsfelfogásba még nem épült be a tágas, nagyvonalú, tehát jól használható konyha és az életminőség összefüggésének ismerete. A tervek jellemzően egy térben oldják meg a konyha-étkező-nappali hármast, mégsem kezelik a közös teret egységesen, hanem úgy, mintha három egymásba gabalyodó, esetlegesen összekapcsolt és átfedésben lévő helyiségről lenne szó, csak éppen falak nélkül. A konyha legtöbbször egy sarokba van begyűrve, sok esetben a konyhapult nappali felé néző pőre végét a rajzokon étkezőasztal takarja el (pl. 02A, 03A).





 

Feltehetőleg az épületek külső megjelenése, az alaprajzi és alapterületi választék maximalizálása illetve a középfolyosós rendszer által támasztott követelmények közötti koncepciótlan kapkodásnak az eredménye a sok bizarr forma, képtelen teraszalakzat, hegyesszög (G36, G34) és használhatatlan maradéktér (ami az alapterületbe azért beleszámít). A T33 és T50 például hatalmas wc-jével és irdatlan, amorf közlekedőterével tűnik ki. A tárolási funkció kezelése esetleges, jobban mondva általában hiányos. A T95-ös és T100-as egység tartószerkezeti pillér mögé nyúló konyhapultja igazi csemege, nemkülönben a lakás intim zónáját bejárati térrel kombináló G34. Ha már így elmerültünk a mezőny méltatásában, dícsérőleg említhetjük a T103-at és a T104-et, amik aránylag jól teljesítenek, van bennük háztartási helyiségnek is felfogható "gardrób" stb.

Érdemi munkához az építészeti tervezésben némi idő kell, viszont az idő pénz, a pénz számolva jó és a számok szerelmesei sokat akarnak számolni. A számítógépes tervezőprogramok segítségével egy hasonló méretű dolog már egy-két hét alatt összegenerálható (a processzor gyorsan számol), de az már igazán túlzás lenne. Marinát biztosan nem így tervezték.



 

A prospektusban szereplő látványtervek a szokásos módon a számítógépes semmiben lebegve ábrázolják a területet, a kamu életképek közül egynek van felismerhetően köze a Duna-parthoz, egy másiknak viszont valami tengerparti medencéhez. A József Attila-idézetek abúzusszámba menő használata és a demagóg reklámszöveg pedig tovább erősítik bennünk az érzést: marhára meg kell dolgozni manapság azért, hogy a vásárlók lenyeljék a valódi presztízst. Örömteli tény azonban, hogy a külső fal és a kőburkolat közé gyömöszölt szemét a magyar építőipar all inclusive szolgáltatásának keretében az igényesebb lakásvásárlóknak is kijár.

Az újabb reklámplakát szerint Marina azóta már ruhátlan és csak sejthetjük, nimfaként hogyan enyeleg a közeli Duna Plaza mögötti liget szatírjaival.

Török Tamás

A cikk eltérő változatban megjelent a www.index.hu-n.

Fotó: Török Tamás

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

ÁLLATSZOBROK // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:30
00:07:33

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

Nézőpontok/Történet

SZABADSÁG HÍD // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:27
00:07:16

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk