Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers
Közélet, hírek

Buszok a dombon

1/11

Hőnich Henrik, Józsa Mária, Szilas Katalin, Cságoly Ferenc

Csillag Katalin (3H)

Lévai Tamás

Vági János

Wagner Péter, Fekete Ibolya (Kőnig és Wagner Építészek)

?>
?>
?>
Hőnich Henrik, Józsa Mária, Szilas Katalin, Cságoly Ferenc
?>
?>
?>
?>
Csillag Katalin (3H)
?>
Lévai Tamás
?>
Vági János
?>
Wagner Péter, Fekete Ibolya (Kőnig és Wagner Építészek)
?>
1/11

Hőnich Henrik, Józsa Mária, Szilas Katalin, Cságoly Ferenc

Csillag Katalin (3H)

Lévai Tamás

Vági János

Wagner Péter, Fekete Ibolya (Kőnig és Wagner Építészek)

Buszok a dombon
Közélet, hírek

Buszok a dombon

2006.07.11. 14:01

Beszélgetés a MÉSZ Kós Károly termében a Pannonhalmi Főapátság turistaközpontjára kiírt pályázat eredményéről.

Július 10-én tartották a beszélgetést, amin a nemrég lezajlott pályázat bírálóbizottságából jelen volt M. Szilas Katalin és Cságoly Ferenc, a pályázat opponensi tisztét Józsa Mária viselte. Elhangzott, hogy a kiírást negyvenen vették ki, ebből harmicketten adtak be pályázatot, ami kiemelkedően jó arány, a tervek bírálata egy hétvége alatt zajlott le.



Cságoly Ferenc a zsűri társelnökeként arról beszélt, hogy amint az értékelés igazi szempontjai általában menet közben alakulnak ki, úgy jelen esetben két kérdés vált döntő fontosságúvá a funkcionális követelmények mellett: a helyszín tájrendezése és a meglévő, Skardelli György által jegyzett épülethez való viszonyulás. Szavai szerint előbbinél két opció kínálkozott a beavatkozás számára, vagy végleg felszámolni a Kosaras-domb kikezdett táj-jellegét, vagy rehabilitálni azt. A második szempont méret, geometria és eszmeiség kérdéseit egyesítette – például voltak pályázók, akik újabb „jelet" gondoltak építeni ide, a zsűri határozott véleménye szerint ez hibás koncepció volt. Cságoly szerint a legtöbb terv nem tudott egyszerre megfelelni mindkét elvárásnak.

A funkciót illetően hat-hétszeres méretkülönbségekről számoltak be a zsűritagok, ami a szerintük konkrét kiírás dacára állt elő. Az épülettel kapcsolatban azt mondták, hogy két szint bizonyult „szükséges és elégséges" mennyiségnek, a parkolást illetően pedig arra a következtetésre jutottak, hogy a buszokat a föld alá vinni ezen a helyen aránytalanul nagy áldozatokkal járna.

Az opponens szerint jó ötlet volt a pályázat, maga a kiírás is jó volt, jó volt a bírálóbizottság. Hiányolta azonban egy előzetes, a telepítést vizsgáló ötletpályázat kiírását, rámutatva, hogy a programot teljesítő pályázatok túl nagynak bizonyultak erre a helyre. A győztes pályamű például alulteljesítette az előírásokat, így juthatott optimális eredményre. Hiányolta továbbá a zsűriből a közlekedési, kert- és tájtervezési illetve vendéglátási szakembereket (utóbbi hiányossággal összefüggésben a díjazott pályázatok konyhái közötti négyszeres méretkülönbséget hozta fel példaként).

Úgy vélte, hogy a bírálóbizottság díjazás nélkül hagyott olyan pályaműveket, amik pedig teljesítették az előre rögzített illetve a menet közben kialakuló kritériumokat.

Szerinte az első díjas pályázatnak vannak funkcionális hiányosságai (vizesblokk, vendég- és ételforgalom kereszteződése stb.), ennek ellenére helyénvalónak találta az első díj odaítélését.

Mindenesetre szükségesnek látta a program módosítását, aminek egyik sarkalatos pontja a tizenöt férőhelyes buszparkoló. Ez Cságoly Ferenc szerint is túlzás, ugyanis ennyi busz csak évente egy-két napon érkezik egyszerre, de a Kosaras-dombon semmiképpen nem helyezhetők el megfelelően.

Arra a kérdésre, hogy miért nem készült egy előzetes megvalósíthatósági tanulmány, vagy ennek megfelelő ötletpályázat, a technikai jellegű okok mellett Cságoly Ferenc azt is felhozta, hogy mivel minden pályázat elbírálása szubjektív, ezért a két, egymásra épülő pályázat esetében a szubjektivitás négyzetesen érvényesülne.

Volt pályázó, aki szerint a fedett parkolóba való megérkezés és onnan való elindulás  nem megfelelő emocionális keret az apátságba tett látogatáshoz. A zsűri ugyanakkor a fedett, de természetes szellőzésű autóparkolót tekintette ideális megoldásnak.



A vita érdemi része a kiírásban lefektetett szabályok áthághatóságának kérdését érintette. A pályázók egy része szerint nem lehetséges esélyegyenlőség egy olyan kiírás esetében, amelynek a megkerülésével lehet adott esetben nyerni. Cságoly Ferenc szerint ugyanakkor ez természetes, a pályázóknak egyedül az optimális megoldásra kell törekedniük, ennek érdekében pedig a program elvárásait is figyelmen kívül hagyhatják. Azt mondta, a pályázóknak mindenkor mérlegelniük kell, mi az, ami a programból megtartandó és mi az, ami elvetendő – tudomásul véve az ezzel járó kockázatot. 

Vági János, az egyik megvételt nyert pályamű szerzője pontosan erről számolt be, az ő csapatuk ugyanis vállalhatatlanul nagynak találta a megadott program eredményeképp létrejövő épületet, ezért csökkentették a méretét.

Csillag Katalin viszont a külföldi pályázati rendszer objektivitására hívta fel a figyelmet, ahol a kiírás már alapos előkészítő munka, tanulmányok, ötletpályázatok eredménye, így a tervpályázati szakaszban a programtól való eltérés kizárást von maga után.

 

Török Tamás

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.