/ MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek
Egyéb cikkek

Budapesti Olimpiai Központ (Puskás Ferenc Stadion és Létesítményei) – KLMV Csoport pályázata

1/18

?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
1/18

Budapesti Olimpiai Központ (Puskás Ferenc Stadion és Létesítményei) – KLMV Csoport pályázata
Egyéb cikkek

Budapesti Olimpiai Központ (Puskás Ferenc Stadion és Létesítményei) – KLMV Csoport pályázata

2006.05.22. 12:15

Cikkinfó

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Építészek, alkotók:
Tolnai Zsolt, Tóth Tamás, Terbe Rita

Dosszié:

Letölthető dokumentumok:

Megosztott első helyezett pályamű Felelős tervezők: Tolnai Zsolt, Tóth Tamás, Terbe Rita (Hetedik Építész Műterem)

Megosztott I. helyezett a 7. bírálati sorszámú pályamű:
KLMV Csoport Építésziroda Kft.
Felelős tervezők:
Tolnai Zsolt, Tóth Tamás, Terbe Rita (Hetedik Építész Műterem)
Társtervező: Mészöly Csaba
Szakági tervező: Blasius Norbert
A megosztott első helyezéshez tartozó díj: 10.000.000.- Ft



Részletes bírálat:

A pályamű a tágabb környezet és a tervezési terület meglévő töltési-ürítési lehetőségét jól használja ki, a stadion körüli kolonnád, gyalogos-kerékpáros átkötés a Stefánia út és a Dózsa György út között szerencsés gondolat.
A nyugat-kelet irányú látens tengely azonos városépítészeti hangsúlyt kap, így teremt egyensúlyt a terület súlypontjába helyezett fő attrakció két oldalán.

Bár nem a terület-felhasználásra fekteti a fő a hangsúlyt, a Szabó József utca vonalának meghosszabbítása és erre a haránt irányú forgalom felfűzése eredeti és jó gondolat.
A nyugati tengelyen a stadion előtti kiteresedés arányai kedvezőek, ennek „öltöztetésével" és az M4-es metró felöli gyalogosforgalomnak továbbvezetésével e területrész szervező funkciója is erősíthető. Mindamellett a területfelosztás funkcionális szétválasztása sorolt-sávos elrendezése jól érzékelhető és szerencsés, egyúttal további finomításra szorul.A Dromosz környéki beépítés jó arányú teret eredményez, ugyanakkor a lineáris felvezetések, az értékőrzés egyértelmű pozitív értékei a tervnek.
Az építészeti koncepció a Puskás Ferenc Stadion rekonstrukciójára alapított. Ezen túl leglényegesebb eleme a Dromosznak a jelenleginél sokkal hangsúlyosabb továbbélése, a Papp László Budapest Sportaréna és a stadion elsőrendű kapcsolatának biztosítása, szellemi értékké emelése.
A Papp László Budapest Sportaréna tömegközlekedési „vezérszintjét" szintváltoztatás nélkül összekapcsolja a stadion fő megközelítési térszintjével az Ifjúság útja felett. Így a Dromosz (szoborpark) a jelenleginél magasabb szintre települ, az új edző-központi épület és az új rendezvényszervező- és médiaközpont épület keretei között.
A Dromosz-tengely jelentőségét tovább fokozza a fő gyalogos térszint alatti, az Ifjúság útja jelenlegi szintjéről feltárt mélygarázsok bejárata.
A stadion gyalogos megközelítése kellően decentralizált, négy szektorra bontott, melyből kettő a Stefánia út felől, egy a Dózsa György út felől, egy pedig a metró megálló irányából, a Dromosz felől tervezett.
A Papp László Budapest Sportaréna – épületekkel kísért Dromosz – stadion tengely a Thököly út felől egy különböző alkalmi szolgáltatásokat is befogadó kolonnád-karéjjal zárul. Ez a kolonnád azonban, engedve a Thököly út – Istvánmezei út sarok felől a stadion feltárulkozási igényének, középen megszakad.A tervezési terület nyugati részének fejlesztési javaslatai kevésbé kidolgozottak, nem követik a stadion és a keleti térség rekonstrukciójának szellemiségét, annak színvonalát.
Szálloda, sportcsarnok, oktató és konferencia központ, irodaépületek, edzőpálya telepítése ezen a területen nem a különböző célú (funkciójú) területek centralizálása, a településszerkezeti kapcsolatok racionalitása által vezérelt, hanem csupán épülettelepítéseknek tekinthető (jó ízléssel).
A stadion gépkocsis megközelítése is (a gyalogoshoz hasonlóan) eléggé decentralizált.

A tényleges igényeket lényegesen meghaladó mennyiségű jármű (14.000 személygépkocsi, 700 busz) számára sok ponton tervez megközelítést a mélygarázsok számára (Ifjúság útja, Dózsa György út, Stefánia út, Istvánmezei út), felhasználva a keretező úthálózat nyújtotta szinte összes lehetőséget.
A Puskás Ferenc Stadion átépítésével (69.000 néző számára) olyan jellegzetes, egyéni formanyelven megszólaló architektúrájú létesítményre nyújt javaslatot, amely megtartva a meglévő stadion struktúráját, közlekedési rendszerét és épületelemeinek egy részét „olimpiai főstadionként és labdarúgó világversenyek lebonyolítására is alkalmas multifunkcionális stadionként működő, korszerű, lefedhető labdarúgó stadiont eredményez.
A Dromosz felé bővülő lefedésű stadion jól szervezett nézőforgalmú, könnyed hatású, szellős térsorozatú építmény.
Azon a térszervezési elven alapul, mely képes befogadni olyan funkciók betelepülését a játékteret övező nézőterek alatti gyűrűs térsorokba, melyek élénkítik, kiegészítik, rentábilissá tehetik a főfunkciót.
Az elegáns építészeti keretek biztosításán túl ez a szabadság, lehetőség a pályamű másik fő értéke.

A tervezett stadion aréna jellegű nézőterei, arányai, atmoszférája jól szolgálhat rendezvényeket, atlétikai versenyeket, labdarúgó mérkőzéseket.
A nézőterek szerkesztései az első két funkciónak kiválóan, a harmadiknak azonban nem maradéktalanul felelnek meg. Labdarúgó mérkőzések esetén még a mobil lelátók sem tudnak a pálya széléhez eléggé közel kerülni (a kapuk mögött majdnem 30 méter a távolság), annak ellenére, hogy a kezdőkörön át felvett keresztmetszetben a nézőtér legmagasabb pontja legalább 15 méterrel közelebb került a pálya széléhez a meglévő stadion adottságaihoz képest.

A pályamű további kiemelkedő értéke a térlefedésre tett javaslata. Megtalálta azt az integrációt, ami a térlefedő szerkezet és a stadion-építmény, a meglévő stadion és az új építmény, a városi helyszín és az új stadion vonatkozásában kívánatos. A merev vasbeton peremű („A" alakzatú, nézőteret is tartó pilléreken nyugvó) kábeltető (polikarbonát fedéssel) finom, kis szerkezetmagasságú, elegáns mérnöki mű.
A pályamű sportszakmai szempontból és az olimpiai központokról szóló kormányzati előírásoknak megfelel.

A Puskás Ferenc Stadion kialakítása a fenti szempontok alapján jól szerkesztett, megfelelő. A sportfunkciók jelentős részét a Stefánia út – Dromosz közti területen létesítendő Edzőépületben valósítja meg. Ebben az épületben kap helyet többek között a 25 méteres uszoda, illetve a Nemzeti Sportcsarnokban jelenleg megtalálható sportágak új helyszínei is.
Az edzőépülettel szemben, a Dromosz másik oldalán kap helyet a rendezvényszervező-média központ. Az Olimpiai Központ úgynevezett szabad-felhasználású területén elbontásra kerül a Millenáris, helyén társasház és szálloda kerülne elhelyezésre, a Kisstadion helyett pedig egy sportcsarnok, benne fedett jégcsarnok és tornacsarnok kerülne megépítésre. A Dobó pálya, KSI pálya helyén, a meglévő pálya 90 fokos elforgatásával kerül elhelyezésre a szabványos atlétikai – labdarúgó – bemelegítő pálya.

A Nemzeti Sportcsarnok, illetve a meglévő uszoda a tervek szerint megmarad, ugyan funkciója nem tisztázott, de láthatóan bővítésre kerül, mégpedig egy oktató-, és konferencia központ hozzáépítésével. A süllyesztett Tornacsarnok helyén épülne meg a sportegészségügyi központ.

Összességében a pályamű továbbra is biztosítja az alaptevékenység ellátásához szükséges feltételeket és a Nemzeti Sportcsarnok funkciójának tisztázása során többletszolgáltatás is megvalósulhat.
Főbb költségelemeket megjelenítő becslése 51,2 milliárd forint.

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Helyek/Városépítészet

WEKERLETELEP // Egy hely + Építészfórum

2020.10.28. 14:46
00:06:33

Lakótelep csak éppen másképp! A Wekerletelep minden túlzás nélkül a hazai építészettörténet egyik legfontosabb és legkiemelkedőbb állomása. Egy olyan kor ma is élő és működő hagyatéka, amikor az állam még kötelességének tartotta, hogy polgárai lakhatásásról méltó módon gondoskodjon. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozata ezúttal a Kós Károly térre és környékére kalauzol minket. / A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja. /

 

 

Lakótelep csak éppen másképp! A Wekerletelep minden túlzás nélkül a hazai építészettörténet egyik legfontosabb és legkiemelkedőbb állomása. Egy olyan kor ma is élő és működő hagyatéka, amikor az állam még kötelességének tartotta, hogy polgárai lakhatásásról méltó módon gondoskodjon. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozata ezúttal a Kós Károly térre és környékére kalauzol minket. / A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja. /

 

 

Épületek/Irodaépület

VISION TOWERS IRODAHÁZ // Egy hely + Építészfórum

2020.10.14. 15:17
00:03:53

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk