Egyéb cikkek

Budapest Szíve ötletpályázat

1/12

?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
1/12

Budapest Szíve ötletpályázat
Egyéb cikkek

Budapest Szíve ötletpályázat

2006.03.30. 14:33

Cikkinfó

Letölthető dokumentumok:

I. díjas pályamű, szerzői: Koszorú Lajos, Golda János, Mohácsi Sándor, Madzin Attila vezető tervezők

I. díjas 9. sorszámú pályamű

vezető tervezők: Koszorú Lajos, Golda János, Mohácsi Sándor, Madzin Attila
társtervezők: Ónodi András, Balogh András, Szőke Tamás, Varga Bence, Baranyai István, Tábori Attila, Kucsora Zita
szakági tervezők: Kiss Károly, Mlakár Vivien
egyéb munkatárs: Bor Ferenc, Csizmazia Géza



Részletes bírálat:

A pályázat világosan mutatja be a jelenlegi közlekedési állapotot és a főváros közlekedésfejlesztési koncepciójának releváns elemeit. A pályázó helyesen ismeri fel, hogy a Belváros közúti közlekedési terhelését a kiépülő M0 autópálya körgyűrű és a 4-es és 5-ös Metró belépése jelentősen befolyásolja. A közterületek gyalogosforgalomnak történő visszaadására, a személygépkocsik parkolóházakba, mélygarázsokba helyezésére részletes, jól kidolgozott javaslatokat ad. Helyes a következtetés, hogy a Duna-hidak elhelyezkedéséből adódóan a Belvárosból a kelet–nyugati átmenő forgalom teljes egészében nem szüntethető meg.

A rakpart gyalogosforgalomnak való visszaadása kiváló javaslat – ehhez azonban nem szükséges és nem javasolható a 2-es villamos részbeni felszín alatti vezetése.

A tágabb tervezési terület megoldásain látható a térség alapos ismerete.

A teljes tervezési területet illetően a tervpályázat azokra az elemekre helyezi a hangsúlyt, melyek változása 20 éven belül reálisan megoldható. A lehetséges további fejlesztések számára megfelelő keretet és a megvalósítást elősegítő vonzó környezetet kínál.

A meghatározó terek, gyalogosfelületek szerepe világos, humanizálásukra szép, részletgazdag javaslatokat tartalmaz, ugyanakkor súlyt fektet azok átgondolt rendszerbe foglalására is.

A kiemelt terület tekintetében a pályamű komplex szemléletű javaslatot ad. A történelmi városszerkezet kiskörúti vonalának folytonosságát zöldfelületi elemekkel hangsúlyozza, a Gödörnél és a Városház-tömb esetében is a Károly körút vonalát erősítő fasort javasol. Rendszerszerűen letisztult szerkezeti javaslat.

A Városház-tömb körút felőli építési vonalát úgy állapítja meg, hogy az a Madách tér felőli térfallal tölcsérszerű, kiszélesedő közterületet hoz létre, finoman nyitva az Erzsébet tér felé. Ez a szerkesztési elv a Városház-tömb előtti gyalogosfelület tudatos felbővítését, valamint a Deák téri templom térfal-szervező jelentőségének hangsúlyozását eredményezi.

A tömb beépítésénél alapelv a barokk szerkesztésű, hangsúlyú építészeti együttes (jelenlegi Városháza) „kisugárzása" és egy „modern, értékálló térképzés" közötti egyensúlykeresés. Hangsúlyozott eszközként a tágan értelmezett transzparenciát alkalmazza, a körút felől az átláthatóságot és a zárást egyszerre biztosítva. Tömeg­kompozíciójánál törekszik a tömb térfalainak a környezetbe illeszkedő, karakteres, határozott érzékeltetésére, ugyanakkor a Deák tér megkülönböztetett jelentőségét felismerve az épület átláthatóságát a Deák téri templom felé tudatosan fokozza.

A pályamű a térfalat alkotó épület alsó szintjeinek a közösség számára történő átadásával többszintes, tagolt, fedett fórum kialakítását javasolja, melyhez a nagyvonalú rendezvénytér nyitott városi térként kapcsolódik. A javasolt összetett térrendszer a nagyvárosi közösség sokrétű kapcsolatának funkcionális értelmezése. Nagyvonalú, ugyanakkor érzékeny, multi­funkcionális városi tér, a találkozások foglalata.

A pályamű összességében a tervpályázat kiírásában megfogalmazott kérdések túlnyomó részére átgondolt, magas színvonalú, jól felhasználható javaslatokat adott.

A pályamű összességében a pályaművek között a legjobb javaslatot adta és ezért 9,0 MFt-os I. DÍJBAN részesült.

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.