/ MÉD közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek
Egyéb cikkek

Budapest Szíve ötletpályázat

1/12

?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
1/12

Budapest Szíve ötletpályázat
Egyéb cikkek

Budapest Szíve ötletpályázat

2006.03.30. 14:33

Cikkinfó

Letölthető dokumentumok:

I. díjas pályamű, szerzői: Koszorú Lajos, Golda János, Mohácsi Sándor, Madzin Attila vezető tervezők

I. díjas 9. sorszámú pályamű

vezető tervezők: Koszorú Lajos, Golda János, Mohácsi Sándor, Madzin Attila
társtervezők: Ónodi András, Balogh András, Szőke Tamás, Varga Bence, Baranyai István, Tábori Attila, Kucsora Zita
szakági tervezők: Kiss Károly, Mlakár Vivien
egyéb munkatárs: Bor Ferenc, Csizmazia Géza



Részletes bírálat:

A pályázat világosan mutatja be a jelenlegi közlekedési állapotot és a főváros közlekedésfejlesztési koncepciójának releváns elemeit. A pályázó helyesen ismeri fel, hogy a Belváros közúti közlekedési terhelését a kiépülő M0 autópálya körgyűrű és a 4-es és 5-ös Metró belépése jelentősen befolyásolja. A közterületek gyalogosforgalomnak történő visszaadására, a személygépkocsik parkolóházakba, mélygarázsokba helyezésére részletes, jól kidolgozott javaslatokat ad. Helyes a következtetés, hogy a Duna-hidak elhelyezkedéséből adódóan a Belvárosból a kelet–nyugati átmenő forgalom teljes egészében nem szüntethető meg.

A rakpart gyalogosforgalomnak való visszaadása kiváló javaslat – ehhez azonban nem szükséges és nem javasolható a 2-es villamos részbeni felszín alatti vezetése.

A tágabb tervezési terület megoldásain látható a térség alapos ismerete.

A teljes tervezési területet illetően a tervpályázat azokra az elemekre helyezi a hangsúlyt, melyek változása 20 éven belül reálisan megoldható. A lehetséges további fejlesztések számára megfelelő keretet és a megvalósítást elősegítő vonzó környezetet kínál.

A meghatározó terek, gyalogosfelületek szerepe világos, humanizálásukra szép, részletgazdag javaslatokat tartalmaz, ugyanakkor súlyt fektet azok átgondolt rendszerbe foglalására is.

A kiemelt terület tekintetében a pályamű komplex szemléletű javaslatot ad. A történelmi városszerkezet kiskörúti vonalának folytonosságát zöldfelületi elemekkel hangsúlyozza, a Gödörnél és a Városház-tömb esetében is a Károly körút vonalát erősítő fasort javasol. Rendszerszerűen letisztult szerkezeti javaslat.

A Városház-tömb körút felőli építési vonalát úgy állapítja meg, hogy az a Madách tér felőli térfallal tölcsérszerű, kiszélesedő közterületet hoz létre, finoman nyitva az Erzsébet tér felé. Ez a szerkesztési elv a Városház-tömb előtti gyalogosfelület tudatos felbővítését, valamint a Deák téri templom térfal-szervező jelentőségének hangsúlyozását eredményezi.

A tömb beépítésénél alapelv a barokk szerkesztésű, hangsúlyú építészeti együttes (jelenlegi Városháza) „kisugárzása" és egy „modern, értékálló térképzés" közötti egyensúlykeresés. Hangsúlyozott eszközként a tágan értelmezett transzparenciát alkalmazza, a körút felől az átláthatóságot és a zárást egyszerre biztosítva. Tömeg­kompozíciójánál törekszik a tömb térfalainak a környezetbe illeszkedő, karakteres, határozott érzékeltetésére, ugyanakkor a Deák tér megkülönböztetett jelentőségét felismerve az épület átláthatóságát a Deák téri templom felé tudatosan fokozza.

A pályamű a térfalat alkotó épület alsó szintjeinek a közösség számára történő átadásával többszintes, tagolt, fedett fórum kialakítását javasolja, melyhez a nagyvonalú rendezvénytér nyitott városi térként kapcsolódik. A javasolt összetett térrendszer a nagyvárosi közösség sokrétű kapcsolatának funkcionális értelmezése. Nagyvonalú, ugyanakkor érzékeny, multi­funkcionális városi tér, a találkozások foglalata.

A pályamű összességében a tervpályázat kiírásában megfogalmazott kérdések túlnyomó részére átgondolt, magas színvonalú, jól felhasználható javaslatokat adott.

A pályamű összességében a pályaművek között a legjobb javaslatot adta és ezért 9,0 MFt-os I. DÍJBAN részesült.

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Épületek/Irodaépület

VISION TOWERS IRODAHÁZ // Egy hely + Építészfórum

2020.10.14. 15:17
00:03:53

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

TRANZIT ART CAFÉ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.30. 19:04
00:06:46

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk