| CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Épülettervek/Középület

Az új Közlekedési Múzeum épületegyüttese

1/10

Az új Közlekedési Múzeum épületegyüttese, Diller Scofidio + Renfro, együttműködésben az M-Teampannon Kft-vel, 2019.

Az új Közlekedési Múzeum épületegyüttese, Diller Scofidio + Renfro, együttműködésben az M-Teampannon Kft-vel, 2019.

Az új Közlekedési Múzeum épületegyüttese, Diller Scofidio + Renfro, együttműködésben az M-Teampannon Kft-vel, 2019.

Az új Közlekedési Múzeum épületegyüttese, Diller Scofidio + Renfro, együttműködésben az M-Teampannon Kft-vel, 2019.

Az új Közlekedési Múzeum épületegyüttese, Diller Scofidio + Renfro, együttműködésben az M-Teampannon Kft-vel, 2019.

Az új Közlekedési Múzeum épületegyüttese, Diller Scofidio + Renfro, együttműködésben az M-Teampannon Kft-vel, 2019.

Az új Közlekedési Múzeum épületegyüttese, Diller Scofidio + Renfro, együttműködésben az M-Teampannon Kft-vel, 2019.

Az új Közlekedési Múzeum épületegyüttese, Diller Scofidio + Renfro, együttműködésben az M-Teampannon Kft-vel, 2019.

Az új Közlekedési Múzeum épületegyüttese, Diller Scofidio + Renfro, együttműködésben az M-Teampannon Kft-vel, 2019.

Az új Közlekedési Múzeum épületegyüttese, Diller Scofidio + Renfro, együttműködésben az M-Teampannon Kft-vel, 2019.

?>
Az új Közlekedési Múzeum épületegyüttese, Diller Scofidio + Renfro, együttműködésben az M-Teampannon Kft-vel, 2019.
?>
Az új Közlekedési Múzeum épületegyüttese, Diller Scofidio + Renfro, együttműködésben az M-Teampannon Kft-vel, 2019.
?>
Az új Közlekedési Múzeum épületegyüttese, Diller Scofidio + Renfro, együttműködésben az M-Teampannon Kft-vel, 2019.
?>
Az új Közlekedési Múzeum épületegyüttese, Diller Scofidio + Renfro, együttműködésben az M-Teampannon Kft-vel, 2019.
?>
Az új Közlekedési Múzeum épületegyüttese, Diller Scofidio + Renfro, együttműködésben az M-Teampannon Kft-vel, 2019.
?>
Az új Közlekedési Múzeum épületegyüttese, Diller Scofidio + Renfro, együttműködésben az M-Teampannon Kft-vel, 2019.
?>
Az új Közlekedési Múzeum épületegyüttese, Diller Scofidio + Renfro, együttműködésben az M-Teampannon Kft-vel, 2019.
?>
Az új Közlekedési Múzeum épületegyüttese, Diller Scofidio + Renfro, együttműködésben az M-Teampannon Kft-vel, 2019.
?>
Az új Közlekedési Múzeum épületegyüttese, Diller Scofidio + Renfro, együttműködésben az M-Teampannon Kft-vel, 2019.
?>
Az új Közlekedési Múzeum épületegyüttese, Diller Scofidio + Renfro, együttműködésben az M-Teampannon Kft-vel, 2019.
1/10

Az új Közlekedési Múzeum épületegyüttese, Diller Scofidio + Renfro, együttműködésben az M-Teampannon Kft-vel, 2019.

Az új Közlekedési Múzeum épületegyüttese, Diller Scofidio + Renfro, együttműködésben az M-Teampannon Kft-vel, 2019.

Az új Közlekedési Múzeum épületegyüttese, Diller Scofidio + Renfro, együttműködésben az M-Teampannon Kft-vel, 2019.

Az új Közlekedési Múzeum épületegyüttese, Diller Scofidio + Renfro, együttműködésben az M-Teampannon Kft-vel, 2019.

Az új Közlekedési Múzeum épületegyüttese, Diller Scofidio + Renfro, együttműködésben az M-Teampannon Kft-vel, 2019.

Az új Közlekedési Múzeum épületegyüttese, Diller Scofidio + Renfro, együttműködésben az M-Teampannon Kft-vel, 2019.

Az új Közlekedési Múzeum épületegyüttese, Diller Scofidio + Renfro, együttműködésben az M-Teampannon Kft-vel, 2019.

Az új Közlekedési Múzeum épületegyüttese, Diller Scofidio + Renfro, együttműködésben az M-Teampannon Kft-vel, 2019.

Az új Közlekedési Múzeum épületegyüttese, Diller Scofidio + Renfro, együttműködésben az M-Teampannon Kft-vel, 2019.

Az új Közlekedési Múzeum épületegyüttese, Diller Scofidio + Renfro, együttműködésben az M-Teampannon Kft-vel, 2019.

Az új Közlekedési Múzeum épületegyüttese
Épülettervek/Középület

Az új Közlekedési Múzeum épületegyüttese

2019.09.18. 15:10
MÉD

Projektinfó

Új Közlekedési Múzeum, Budapest X. kerület, Kőbányai út 30.

URL:
Diller Scofidio + Renfro; együttműködésben az M-Teampannon Kft.-vel

Tervezés éve:
2019

Bruttó szintterület:
50 m2

Stáblista


Építésziroda: Diller Scofidio + Renfro;együttműködésben az M-Teampannon Kft.-vel

Vezető tervező: Elizabeth Diller,Charles Renfro, Benjamin Gilmartin, Ricardo Scofidio

Építész munkatárs: Holly Chacon, Charles Curran, Brian Tabolt, Youxin Chen, Sean Gallagher, Anahit Hayrapetyan, Danielle Schwartz, Quy Le, Andreas Kostopoulos, Jedidah Lau, Aidi Su

Hazai tervezőcsapat: M-Teampannon Építészmérnöki Kft.

Beruházó: Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum, mint előkészítő beruházó  

MÉD:

A Diller Scofidio + Renfro (DS+R) pályaműve a tervezési helyszín adottságait maximálisan kihasználva valóban képes élénk párbeszédre késztetni építőművészetet, urbanisztikát, mérnöki tudományokat, kortárs muzeológiát és közlekedésszociológiát. Ezek egymásra hatása teremti meg a DS+R Közlekedési Múzeumát – épületeit, környezetét, működési alapelveit. 

 

Alapelvek

A pályamű alapján az Északi Járműjavító területén álló épületek közül a hajdani dízelmozdony-javító csarnok, az igazgatósági fejépület, a mozdony mérlegház és az óvóhely maradnak meg, ezek lesznek az új intézmény épületrendszerének alapjai, illetve a Törekvés Művelődési Ház épülete játszik szerepet a terület terének és közlekedésének szervezésében.
A mozgás szerepe megjelenik a koncepcióban: a közlekedés mint a múzeum témája; az új múzeumnak a környező épített és parkos területekkel létrehozható forgalmi és intézményi nexusai, kapcsolatai a város távolabbi részeivel. 

 


 

A koncepció másik sarokköve a föld. Prózai értelemben a múzeum gyűjteményi darabjai a földi közlekedést reprezentálják, költőibben a föld mint rétegzettség – föld alatt, föld felett – van jelen a pályaműben. De az épület karakterét tekintve a földtől való elrugaszkodás is része a tervezői elképzelésnek, gondoljunk a terv szinte lebegő építészeti rétegeire.

 

Az új múzeumegyüttes

Északon az új vasúti megálló és a múzeumépület között múzeumparkot, szabad téren elhelyezett közlekedési műtárgyakat javasol a pályamű. A park területén álló, felújított mozdony-mérlegház és óvóhely időszakos kiállítások helyszíne. Az igazgatósági fejépületben az irodák restaurátorműhelyek, archívum és könyvtár működik.

A Törekvés és a Közlekedési Múzeum épülete között fákkal és egyéb zöld és burkolt felületekkel, páraszökőkúttal kialakított köztér látható. Ez a köztér „átfolyik" a déli és az északi területrészekre, szinte körbeöleli a múzeumépületet: a Kőbányai úti oldalon zöld sávban végződik, az északi oldalon pedig múzeumi parkká teljesedik ki.


Az új Közlekedési Múzeum épületegyüttese, Diller Scofidio + Renfro, együttműködésben az M-Teampannon Kft-vel, 2019.
9/10
Az új Közlekedési Múzeum épületegyüttese, Diller Scofidio + Renfro, együttműködésben az M-Teampannon Kft-vel, 2019.

 

Az új, központi tömb, mely a meglévő épületek közül a dízelcsarnokot és az igazgatósági fejépületet foglalja magában, ötszintes, áttetsző struktúrát mutat. A tervezők a dízelcsarnokot a Könyves Kálmán körút irányába egy új épületrésszel egészítik ki, melynek tere egybefonódik a dízelcsarnok szerkezetében is megőrzött, felújított terével. Az így létrejött múzeumépület alatt egy amfiteátrum jellegű szintet jelöltek ki az alkotók, mely a köztér felől lelépcsőzve érhető el. Ugyanezen a szinten található a látogatói mélygarázs, amely akár időszakos kiállítótérré is alakítható.

A főbejárat a süllyesztett térségről nyílik, a körülötte lévő zónákban pedig konferenciatermet, éttermet, múzeumi shopot és a jegyvásárlás helyszínét jelölték ki. Ez a süllyesztett tér egyúttal a városi köztér folytatása is, valamint külső kiállítótér, mivel a pályamű legkarakteresebb építészeti elemei: a Dízelcsarnok földszintjén, az óriásvitrinekben elhelyezett, az épület fő tömegéből, mint gigantikus fiókokból „kihúzott" nagyjárművek erről a szintről, − alulról, félig oldalról − is tanulmányozhatók. A parkoló homlokfala ugyancsak síküveg, így állandóan változó kiállítás maga a mélygarázs is; önálló tárlóban a kisföldalatti egy kocsiját is elhelyeznék itt.


Az új Közlekedési Múzeum épületegyüttese, Diller Scofidio + Renfro, együttműködésben az M-Teampannon Kft-vel, 2019.
7/10
Az új Közlekedési Múzeum épületegyüttese, Diller Scofidio + Renfro, együttműködésben az M-Teampannon Kft-vel, 2019.

 

A földszinten a kiállítócsarnok főtengelyében az állandó kiállítás műtárgyait helyezték el, nyugatról kelet felé kronologikus sorrendben. A dízelcsarnok északi, a déli és keleti oldalán a látványt kiegészítik a nagyjárműveket rejtő üvegfalú látványraktárak is. A restaurátorműhelyek részben a dízelcsarnokba, részben az igazgatósági fejépületbe kerülnek. A csarnok középső traktusa az időszaki kiállításé, ami éppen szomszédos a felújított tolópaddal, melyen lehetőség van a nagyobb műtárgyak mozgatására, bejuttatására a kiállítások területére, a restaurátorműhelyekbe és a látványraktárakba, ráadásul az északi oldal felé is kijárattal rendelkezik. Mozgatható üvegfallal határolható el a csarnoktértől a tolópad, ami lehetőséget teremt a múzeum nyitvatartásától független események, rendezvények megtartására.

A csarnok északkeleti és délkeleti pontjain lépcsők, liftek vezetnek fel a félemelet hídrendszerére, ahol északon kisjárművek állnak a látványraktárakban, délen pedig egyéb raktárak, archívum és irodák találhatók, részben szintén a kapcsolódó fejépületben.


Az új Közlekedési Múzeum épületegyüttese, Diller Scofidio + Renfro, együttműködésben az M-Teampannon Kft-vel, 2019.
8/10
Az új Közlekedési Múzeum épületegyüttese, Diller Scofidio + Renfro, együttműködésben az M-Teampannon Kft-vel, 2019.

 

A múzeumépület következő szintje az ún. infrastrukturális rész, melynek lemezes tetőszerkezete rejti a gépészeti blokkot. A DS+R pályaműve komoly hangsúlyt fektet a fenntarthatósági szempontokra, a környezetkímélő megoldásokra. Ezen a rétegen a látogatók tulajdonképpen csak áthaladnak, hogy végül a tető felett úszó második szint üvegfolyosóira érkezzenek. Ez nem csupán kilátóhelyként szolgál, a változatos kiterjedésű folyosók végében múzeumpedagógiai helyiségeket, kávézót helyeztek el.

 

Összegzés

Ha helyszínt és nézőpontot váltunk egy percre, és a távolból pillantunk az új Közlekedési Múzeum nagyívű épületére, mintha nem is épületet, hanem magát a közlekedést látnánk: méretes üvegdobozokban járműveket, üvegfalak mögött mozgó embereket, sajátos interakciókat járművek, emberek, történetek és korok között.

 

 

Szöveg: OCTOGON Architecture & Design magazin különszám, 2019. 

 

 

Vélemények (1)
lszb
2019.09.26.
22:35

Alaprajzok, metszetek stb, nélkül csupán a bemutatott, computer segitségével készitett képek alapján itélve, az egész "mű" egy meglehetősen sablonos, "deja vu" és semmitmondó "alkotás". Vajon, a néhány képen látható "CN" diesel mozdonyok mit keresenek a hazai közlekedési múzeumban? (CN-Canadian National.)

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.