Épületek/Középület

A zöld főváros - Ljubljana

1/34

Megújult vízpart Ljubljanában - forrás: http://www.publicspace.org

?>
Megújult vízpart Ljubljanában - forrás: http://www.publicspace.org
?>
Megújult vízpart Ljubljanában - forrás: http://www.publicspace.org
?>
Megújult vízpart Ljubljanában - forrás: http://www.publicspace.org
?>
Megújult vízpart Ljubljanában - forrás: http://www.publicspace.org
?>
Megújult vízpart Ljubljanában - forrás: http://www.publicspace.org
?>
Megújult vízpart Ljubljanában - forrás: http://www.publicspace.org
?>
Megújult vízpart Ljubljanában - forrás: http://www.publicspace.org
?>
Megújult vízpart Ljubljanában - forrás: http://www.publicspace.org
?>
Megújult vízpart Ljubljanában - forrás: http://www.publicspace.org
?>
Megújult vízpart Ljubljanában - forrás: http://www.publicspace.org
?>
Megújult vízpart Ljubljanában - forrás: http://www.publicspace.org
?>
Megújult vízpart Ljubljanában - forrás: http://www.publicspace.org
?>
Megújult vízpart Ljubljanában - forrás: http://www.publicspace.org
?>
Megújult vízpart Ljubljanában - forrás: http://www.publicspace.org
?>
Megújult vízpart Ljubljanában
?>
Megújult vízpart Ljubljanában - forrás: http://www.publicspace.org
?>
Megújult vízpart Ljubljanában - forrás: http://www.publicspace.org
?>
Megújult vízpart Ljubljanában - forrás: http://www.publicspace.org
?>
Megújult vízpart Ljubljanában - forrás: http://www.publicspace.org
?>
Megújult vízpart Ljubljanában - forrás: http://www.publicspace.org
?>
Megújult vízpart Ljubljanában - forrás: http://www.publicspace.org
?>
Megújult vízpart Ljubljanában - forrás: http://www.publicspace.org
?>
Megújult vízpart Ljubljanában - forrás: http://www.publicspace.org
?>
Megújult vízpart Ljubljanában - forrás: http://www.publicspace.org
?>
Megújult vízpart Ljubljanában - forrás: http://www.publicspace.org
?>
Megújult Slovenska utca Ljubljanában - fotó: Miran Kambic
?>
Megújult Slovenska utca Ljubljanában - fotó: Miran Kambic
?>
Megújult Slovenska utca Ljubljanában - fotó: Miran Kambic
?>
Megújult Slovenska utca Ljubljanában - fotó: Miran Kambic
?>
Megújult Slovenska utca Ljubljanában - fotó: Miran Kambic
?>
Megújult Slovenska utca Ljubljanában
?>
Megújult Slovenska utca Ljubljanában
?>
Megújult Slovenska utca Ljubljanában
?>
Megújult Slovenska utca Ljubljanában
1/34

Megújult vízpart Ljubljanában - forrás: http://www.publicspace.org

A zöld főváros - Ljubljana
Épületek/Középület

A zöld főváros - Ljubljana

2018.05.30. 15:30

Cikkinfó

Szerzők:
Bán Dávid

Földrajzi hely:
Ljubljana, Szlovénia

Dosszié:

Bő másfél évtizede tudatosan zöldül és halad a fenntarthatóság felé Szlovénia kicsi, de annál színesebb fővárosa. A városvezetés határozott lépéseket tett az autóforgalom csökkentésére, a közterek fejlesztésére és látványosan újult meg a folyópart is. Bán Dávid írása.

Ljubljana sokáig, mint csodás kis ékszerdoboz szerepelt csak a turisztikai palettán, amit érdemes ugyan megnézni, de az idelátogatókat inkább Szlovénia további úti céljai vonzották a tengerparttól az alpesi hegyekig. Mindeközben a kicsi, de annál pezsgőbb főváros nagyon is komoly lépéseket tett az ügyben, hogy az ékszerdoboz kategóriából egy élhető, minőségi, minden szempontból vonzó, fenntartható várossá nője ki magát. Az erőfeszítéseknek hála mára a város önmagában is vonzó turistacélponttá vált, több ízben került fel a 100 fenntartható város listájára és elnyerte a jövő- és a fenntartható turizmus díját is.


Megújult vízpart Ljubljanában - forrás: http://www.publicspace.org
19/34
Megújult vízpart Ljubljanában - forrás: http://www.publicspace.org

Megújult vízpart Ljubljanában - forrás: http://www.publicspace.org
24/34
Megújult vízpart Ljubljanában - forrás: http://www.publicspace.org

 

A városvezetés tudatos és jövőbemutató döntésekkel, az elmúlt másfél évtizedben határozott lépéseket tett a fenntarthatóság felé, így 2016-ban a város méltán nyerhette el az Európa Zöld Fővárosa címet. A már korábban is zöld városban az elmúlt időszakban 90 hektár új zöldterületet, új parkokat és zöld sétányokat hoztak létre. A lakosságot is bevonva több tízezer fát ültettek, túraútvonalakat alakítottak ki és létesítettek egy különleges méhészeti tanösvényt is, bemutatva a méhek számunkra is létfontosságú szerepét. A város területén levő 1400 hektáros erdő is segíti a 280.000 lakos levegőjének állandó tisztítását.

A korábban erőteljesen motorizált, a főleg az autóforgalomra építő város közlekedési struktúráját jelentősen megváltoztatták úgy, hogy mára már a közösségi közlekedésé, a kerékpáré és a gyaloglásé a főszerep. Ennek a folyamatnak az egyik leglátványosabb eleme volt a belváros fő közlekedési ütőerének számító Slovenska utca újragondolása. A Zöld Főváros pályázat kiemelt projektjeként kezelt beruházás keretében a korábbi négysávos főutat a gyalogosok és a közösségi közlekedés közös terepévé formálták át. Olyan utcává, ahol a közös térben, egymástól vizuális és természetes eszközökkel lehatárolt módon együtt tud közlekedni a busz, a kerékpáros és a gyalogos. Ahol az erőkülönbségek ellenére minden szereplő egyenlőséget élvez a térben. A Marko Studen vezette és a Sadar + Vuga, a Dekleva Gregoric Architects, a Scapelab, a Katušič Kocbek Architects, valamint a Studio Krištof irodák alkotta konzorcium két fő irányból szerette volna megközelíteni az utca átalakításának kérdését: vizuálisan és funkcionálisan.


Megújult vízpart Ljubljanában - forrás: http://www.publicspace.org
6/34
Megújult vízpart Ljubljanában - forrás: http://www.publicspace.org

Megújult vízpart Ljubljanában - forrás: http://www.publicspace.org
7/34
Megújult vízpart Ljubljanában - forrás: http://www.publicspace.org

 

Mindkét megközelítéssel egyfajta úttörő munkát szerettek volna véghez vinni, megmutatva, milyen lehet a jövő Ljubljanája. Egy szimbolikus, a város életében fontos helyet betöltő utca átformálásáról van szó, hiszen az utca mindig is a modernizáció, a város haladásának jelképe volt. 1933-ban itt adták át a Vladimir Šubic által art deco stílusban tervezett 70 méter magas Nebotičnik, azaz felhőkarcoló nevű épületet, a maga idejében a kontinens egyik legjelentősebb darabját. Számos közösségi és politikai esemény is ezen az útvonalon zajlik: itt halad végig a futóversenyek vagy a demonstrációk iránya. Az utca funkcióváltása is inkább a közösségi szerep felé tolja a hangsúlyt, hiszen a mindennapok számára egy gyalogoskorzó létesült, ami, a már említett módon egy térben együtt tud működni a közösségi közlekedéssel és a kerékpárforgalommal. Mindehhez megadják a megfelelő kereteket, jól eltervezett utcabútorokat, valamint természetesen számos fát is telepítettek. Emellett kiemelt szempont volt az utca jellegzetes vizuális arculatának megalkotása is.

A kövezeten egy olyan optikai játék jelent meg, amely a tér különböző percepcióira hat, növeli a teret vagy irányítja a gyalogost – egyfajta útjelzőként is szolgálva a busz- és kerékpáros forgalom számára is. Mindezekhez természetesen megfelelő világítást is terveztek, amelyek a helyenként szőnyegmintára emlékeztető optikai hatást az este folyamán is jól kiemeli. A teraszokkal és ülőbútorokkal kiegészült járdát a keleti oldalon virágos kőrissor választja el a buszközlekedés folyosójától. A főútvonal átalakításával a levegő minőségjavulása is szembetűnő lett: a mérések alapján 70 százalékkal sikerült csökkenteni a szénmonoxid kibocsájtást. A zöldítési program keretében megújult a buszpark is, a hagyományos dízelmotorok helyett egyre több járművet hajt elektromos áram vagy metán, emellett pedig – Európában először – kizárólag elektromos flottával építettek ki autómegosztó hálózatot. A zöld városban fontos szerep jut a víznek is. A frissítő vízfelületek mellett ingyenesen igénybe vehető ivókút rendszert is kiépítettek, ezzel is csökkentve a világszerte hatalmas, lebonthatatlan szeméthelyeket képző műanyagflakonok mennyiségét.



Megújult vízpart Ljubljanában - forrás: http://www.publicspace.org
23/34
Megújult vízpart Ljubljanában - forrás: http://www.publicspace.org

Megújult vízpart Ljubljanában - forrás: http://www.publicspace.org
12/34
Megújult vízpart Ljubljanában - forrás: http://www.publicspace.org

 

A történelmi belvárost egy hurokkal fonja körül a Ljubljanica folyócska, majd megkerülve a várhegyet a déli irányban távozik. A folyócska körül kiépült városmag sokáig kitett volt a rendszeres árvizeknek, de a 18. században kiépült Guber csatorna a víztömeg egy jó részétől mentesítette a kanyargós folyót. Ekkor kezdődött a belváros kiépítése, amelyet részben megtört az 1895-ös földrengés, de a térség arculata, az intenzív rekonstrukciót követve mégis egységes maradt. A földrengés után egy igen jelentős, nagy részben a bécsi szecesszió ihlette építészeti felvirágzás kezdődött a városban, amely jelentősen befolyásolta a belváros és a folyópart képét is. A 18. századi építészeti örökségbe új középületek, hidak kerültek, megszületett például az egyik legjellegzetesebb városképi elem, a hármas híd, valamint a folyóparti árkádsor, számos park és kellemes sétány.

A 21. századba lépve a folyó azonban veszített korabeli szellemiségéből, ezért a városvezetés 2004-ben egy nagyszabású, 20 millió euró értékben megvalósuló rehabilitációs projekt mellett döntött. Különböző helyi urbanista, tájépítő, építész és formatervező bevonásával átfogó projektet indítottak el. A cél a folyó élettel való megtelítése, beleértve a városi folyópart használatát, illetve az állat- és növényvilág számára a természetes életkörülmények visszaállítását, valamint kisebb-nagyobb volumenű folyóparti műtárgy, objektum létrehozása. A belváros és a folyópart városképi, turisztikai vonzerejének növelése a folyó menti gazdasági élet megélénkülésére is hatott. A megújuló autóshidak mellett új gyalogoshidak épültek, parkokat alakítottak ki a folyóparton, egyúttal megújultak a környező utcák és terek is.

Megújult Slovenska utca Ljubljanában - fotó: Miran Kambic
26/34
Megújult Slovenska utca Ljubljanában - fotó: Miran Kambic

 

A belvárosi szakaszon, ahol a folyó zártabb mederben folyik, több lehetőséget is kiépítettek, hogy a városlakók minél közelebb kerüljenek a vízhez, kedvük szerint vegyék birtokukba a partot. Épült ide fából móló, lépcsőzetesen a vízhez ereszkedő, esővédett pavilon, a belvárosból kilépve pedig új parkok, sétányok lépnek közvetlen kapcsolatba a vízzel. A tervezők célja az volt, hogy a folyómente mind a part mentén hosszant végig, mind a meglévő és újonnan épült hidak segítségével keresztbe egy közös, egybefüggő hálózatot alkosson. A távolabbi ártereken elburjánozott invazív ártéri japánkeserűfűből pedig, a világon egyedülálló módon papírgyártásba kezdtek, így az állandó irtás mellett egy fenntartható, környezetbarát alapanyagot állítanak elő belőle. Az ebből készült papírt használja fel azután a város a zöld projektek kommunikációs kiadványaiban.

A 2011-ben elkészült folyóparti projekt és az öt évvel később befejeződött Slovenia utca átépítse számos európai urbanisztikai díj jelölést és elismerést kapott, így például a European Prize for Urban Public Space megosztott díjasa és az EU Mies Award elődöntőse lett.

Bán Dávid

 

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Épületek/Örökség

A MARRIOTT SZÁLLÓ // Egy hely + Építészfórum

2020.08.11. 11:04
00:06:01

Elizabeth Taylor és Richard Burton nyitotta meg a híres vendégek sorát, de lakott itt Woody Allen és Freddy Mercury is. A háború előtti Duna-korzó híres szállodasorának örököseként az egykori Duna Intercontinental, ma Marriott ötvenegy évvel ezelőtt nyitotta meg kapuit, és több felújítás után még mindig Budapest vendégeit szolgálja. De mennyire szeretik a budapestiek?

Elizabeth Taylor és Richard Burton nyitotta meg a híres vendégek sorát, de lakott itt Woody Allen és Freddy Mercury is. A háború előtti Duna-korzó híres szállodasorának örököseként az egykori Duna Intercontinental, ma Marriott ötvenegy évvel ezelőtt nyitotta meg kapuit, és több felújítás után még mindig Budapest vendégeit szolgálja. De mennyire szeretik a budapestiek?

Épületek/Örökség

AZ ÓBUDAI FALUHÁZ // Egy hely + Építészfórum

2020.08.11. 11:02
00:04:54

Szovjet technológiájú panelház. Magyarország legnagyobb épülete. Egy falunyi ember lakja – innen kapta közkeletű elnevezését is. Budapest városképének meghatározó eleme, remek kilátó, és nem utolsósorban a legutóbbi felújítás óta egy fenntarthatóbb panelkép közvetítője. Ez az óbudai Faluház, ahova Torma Tamás az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében kalauzol el minket.

Szovjet technológiájú panelház. Magyarország legnagyobb épülete. Egy falunyi ember lakja – innen kapta közkeletű elnevezését is. Budapest városképének meghatározó eleme, remek kilátó, és nem utolsósorban a legutóbbi felújítás óta egy fenntarthatóbb panelkép közvetítője. Ez az óbudai Faluház, ahova Torma Tamás az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében kalauzol el minket.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk