Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers
Épületek

A világítás művészete a művészetek világában

1/7

Van Gogh kiállítás

Van Gogh kiállítás

Spanyol kiállítás

Medici kiállítás

Kopt kiállítás

Inka kiállítás

?>
Van Gogh kiállítás
?>
Van Gogh kiállítás
?>
Spanyol kiállítás
?>
Medici kiállítás
?>
Kopt kiállítás
?>
Inka kiállítás
?>
1/7

Van Gogh kiállítás

Van Gogh kiállítás

Spanyol kiállítás

Medici kiállítás

Kopt kiállítás

Inka kiállítás

A világítás művészete a művészetek világában
Épületek

A világítás művészete a művészetek világában

2009.11.30. 05:46

Cikkinfó

Az Épületek rovatot támogatja a 

Szerzők:
Baktai Gábor

Dosszié:

A műtárgyak jó megvilágítása kulcskérdés egy nagy presztízsű kiállítás előkészítése során. Baktai Gábor cikke a gyakori hibákat veszi górcső alá. (x)

Egy-két évtizeddel ezelőtt a legtöbben nem is gondoltuk volna, hogy hazánkban is szinte mindennaposak lesznek az olyan nagyszabású kiállítások, amelyeken a világ legismertebb történelmi, illetve művészeti műkincsei tekinthetők meg.

Van Gogh kiállítás
1/7
Van Gogh kiállítás

A világszínvonalú tárlatok megjelenésével igény lépett fel, hogy ne csupán „szárazon" mutassák be a tárgyakat, hanem azok hatását erősítendő belsőépítészeti eszközökkel adjanak hangsúlyt a műtárgyaknak.

Sok olyan kiállítás került megrendezésre, amelyekre már elegendő pénzt is áldoznak, azonban néha a legjobb szándék mellett sem távoznak a látogatók elégedetten.

Véleményem szerint egy kiállítás akkor jó, ha négy fő szempontot tartanak szem előtt:

1.    Műtárgyvédelem
2.    Látogatók komfortérzete
3.    Belsőépítészeti hangulati elemek
4.    Energiahatékony megoldás


A fenti szempontok betartásakor a legfontosabb, hogy ezek sorrendje nem felcserélhető, csupán az utolsó kettő esetében képezheti vita tárgyát!

Tapasztalataim szerint Magyarországon az első ponttal nincs probléma. Sokszor a sok műkinccsel rendelkező országokhoz (pl. Olaszország, Egyiptom) képest sokkal komolyabban vesszük a műtárgyak védelmét, legyenek azok régészeti relikviák vagy művészeti alkotások. Azonban a bizonyítási vágy, hogy jobbat alkossunk, mint a tőlünk nyugatabbra fekvő országok nagy múzeumai, néha felcserélteti a szervezőkkel a második, és a harmadik szempontot. Vagyis gyakran a látogatók kényelmét a hangulati elemek mögé sorolják. (Pedig azt gondolná az ember, hogy a kiállítások a vendégeknek szólnak).

Van Gogh kiállítás
2/7
Van Gogh kiállítás

Gyakori hiba a túl kevés vagy éppen túl sok információs felirat, amelyek a legtöbbször kontraszt nélkül és apró betűkkel vannak kiírva. A műtárgyak rossz elrendezése miatt a látogatóknak hajlongani kell, vagy előfordul, hogy a festményeket úgy rendezik el, hogy két festmény nézése közben a két látogató egymásnak pont kitakarja a látványt.

Az ideiglenes kiállítások során természetes, hogy mivel a kölcsöntárgyak csak meghatározott ideig vannak nálunk, ezért minél több látogatónak akarják őket megmutatni. Emiatt sokszor hatalmas tumultus alakul ki a kiállítótérben, ahonnan az ember, miután rájön, hogy a tömegben semmit sem lát, minél előbb ki is akar menekülni.

A műtárgyak világítása során is el szoktak követni hibákat. Ezeket szeretném kicsit jobban górcső alá venni, hátha tudok vele segíteni a kiállítások rendezőinek.

Mint már említettem a legfontosabb szempont a műtárgyak védelme. Minden műtárgy tulajdonosa meghatározza a maximális megvilágítási szintet. Ezt bizonyos keretek közé kell szorítani. Kutatások szerint az ember 55 éves korig még meg tudja különböztetni a színeket valamivel 50lux-os megvilágítás alatt is, ennél idősebb embereknél azonban ez már egyre kevésbé igaz. Ez határozza meg a kiállításokon alkalmazott legkisebb megvilágítási szintet.

Az általános irányelv, hogy a szerves alapú tárgyak (textil, papír, stb.) esetében 50 lux a megengedett fényerő (ritkán 40 lux), míg az olajfestmények esetében 150-250lux. A fém és kőtárgyakra nincs ilyen korlátozás.

Spanyol kiállítás
3/7
Spanyol kiállítás

Medici kiállítás
4/7
Medici kiállítás



Sajnos ez a megközelítés nem a legjobb mód, mert kicsit közelebbi megoldás lenne a világítás időegységre vonatkoztatott meghatározása, vagyis hogy ez a megvilágítási szint napi hány órát érheti a tárgyat. Bár ezt a legritkább esetben adják meg a műtárgyak tulajdonosai, azért mi ha lehet, vegyük figyelembe, hogy csak a kiállítás idejére legyenek megvilágítva a tárgyak.

Természetesen nem érheti a tárgyakat semmilyen közvetlen UV illetve, infra sugárzás. Ezért általában ki kell zárni a szűretlen természetes világítást, és a fénycsöves vagy kompaktfénycsöves megoldások csak bizonyos esetekben és módon jöhetnek szóba. A fémhalogén lámpás megoldásokat pedig szinte mindig kizárhatjuk. A legcélszerűbb a halogén lámpás eszközök alkalmazása. Ezek színhőmérséklete, színvisszaadása tökéletesen megfelel, és a törpefeszültségű lámpák jól optikázhatóak, így káros fényszóródások nélkül (amik többek között a kápráztást okozzák) kiemelhető a kívánt tárgy, és fényerő szabályzásuk sem jelent problémát. A korszerű világítási rendszerek esetében minden lámpatest szabályozható. Így akár egymás melletti tárgyak esetében is megoldható a különböző megvilágítási szint. Azonban azt tudni kell, hogy a nagyon leszabályozott halogén lámpa színe egész sárgává válhat, így nem a kép színeit adja vissza. A gyakorlati tapasztalat erre különböző megoldásokat adott.

Kopt kiállítás
5/7
Kopt kiállítás

Ha sötét kiállítást akarunk csinálni, a drámai hatás vagy a speciális műtárgyvédelmi okok miatt fontos tudnunk, hogy hiába küzdünk a műtárgyak aprólékos megvilágításával, ha a feliratok végül félhomályban maradnak, a vendégek felháborodva fognak távozni!

Minden kiállítás egy műtárgylistával kezdődik. Ez jó kiinduló alap. De festmények esetében például úgy teljes az információ, ha tudjuk, hogy milyen keretben van, milyen a lakkozása, van-e előtte üveg vagy plexi, esetleg az non-reflektív-e, illetve milyen az akasztásának módja. Mivel ha fényes a lakkozása, vagy normál üveg vagy plexi van előtte, akkor szinte lehetetlen szemből világítani. Ha mély a kerete, természetesen meg kell küzdenünk a keretárnyékkal, ami rossz esetben „belevág" egy árnyékot a festménybe. A mélyen előre dőlő rögzítés segít a csillogás ellen, de növeli a keretárnyékok megjelenését.

Általában azt lehet mondani, hogy a legnehezebb feladat a műtárgyon az egyenletes megvilágítást elérni. Pedig erre komoly hangsúlyt kell fektetni, mert nem „illik" újra értelmezni a műtárgyakat az alkotó beleegyezése nélkül egy-egy részlet kiemelésével, hangsúlyozásával. Ezt jó minőségű lámpatestetekkel és körültekintő beállítással el lehet érni.

A lámpatestek beállításakor érdemes figyelembe venni a szimmetriaigényt is. Míg festmény esetében a szimmetrikusságra kell törekedni (hogy a falon megjelenő árnyék ne rontson a látványon), a szobrok esetében a legnagyobb hiba, ha szimmetrikusan próbálunk világítani. Minden szobornak jót tesz az aszimmetrikus láttatás, mert javítja a plasztikusságát. A szórt, diffúz erős fény azonban elveszi a szobrok 3 dimenziós dinamikáját, ezért azt célszerű kerülni.

Inka kiállítás
6/7
Inka kiállítás

A vitrinek világítása külön műfaj. Ezek lehetnek külső vagy belső világítások. A külső világítás esetében a leggyakoribb hiba a vitrinélek árnyéka műtárgyon. Ezért érdemes összeegyeztetni a vitrin méretét, helyét a világítási pozíciókkal.

A belső világítás esetében lehet ez ledes vagy száloptikás. Pillanatnyilag a pontszerű kiemelések terén még a száloptika az optimális megoldás, de a teljes felület bevilágításakor már szóba jöhetnek a korrekt ledes applikációk is.

Természetesen csak felületes lehet az ilyen rövid terjedelmű írás. Csupán az volt a célom, hogy felhívjam a figyelmet, hogy a kiállítás rendezésekor nagyon fontos a hangulati összkép, de nem szabad azt a műtárgyak védelme és a látogatok kényelme elé helyezni, így a tárgyak és a feliratok láthatósága sem lehet áldozata a belsőépítészetnek.

(x)

Baktai Gábor
Lisys Fényrendszer Zrt.

 


Megoldandó világítástechnikai feladata van? Válaszolunk.

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.