Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers
Épülettervek/Középület

A rendezettség igénye - Görögkatolikus templom

1/12

építész: Péterffy Miklós, Dőry Bálint

építész: Péterffy Miklós, Dőry Bálint

építész: Péterffy Miklós, Dőry Bálint

építész: Péterffy Miklós, Dőry Bálint

építész: Péterffy Miklós, Dőry Bálint

építész: Péterffy Miklós, Dőry Bálint

építész: Péterffy Miklós, Dőry Bálint

építész: Péterffy Miklós, Dőry Bálint

építész: Péterffy Miklós, Dőry Bálint

építész: Péterffy Miklós, Dőry Bálint

építész: Péterffy Miklós, Dőry Bálint

építész: Péterffy Miklós, Dőry Bálint

?>
építész: Péterffy Miklós, Dőry Bálint
?>
építész: Péterffy Miklós, Dőry Bálint
?>
építész: Péterffy Miklós, Dőry Bálint
?>
építész: Péterffy Miklós, Dőry Bálint
?>
építész: Péterffy Miklós, Dőry Bálint
?>
építész: Péterffy Miklós, Dőry Bálint
?>
építész: Péterffy Miklós, Dőry Bálint
?>
építész: Péterffy Miklós, Dőry Bálint
?>
építész: Péterffy Miklós, Dőry Bálint
?>
építész: Péterffy Miklós, Dőry Bálint
?>
építész: Péterffy Miklós, Dőry Bálint
?>
építész: Péterffy Miklós, Dőry Bálint
1/12

építész: Péterffy Miklós, Dőry Bálint

építész: Péterffy Miklós, Dőry Bálint

építész: Péterffy Miklós, Dőry Bálint

építész: Péterffy Miklós, Dőry Bálint

építész: Péterffy Miklós, Dőry Bálint

építész: Péterffy Miklós, Dőry Bálint

építész: Péterffy Miklós, Dőry Bálint

építész: Péterffy Miklós, Dőry Bálint

építész: Péterffy Miklós, Dőry Bálint

építész: Péterffy Miklós, Dőry Bálint

építész: Péterffy Miklós, Dőry Bálint

építész: Péterffy Miklós, Dőry Bálint

A rendezettség igénye - Görögkatolikus templom
Épülettervek/Középület

A rendezettség igénye - Görögkatolikus templom

2018.08.31. 09:23

Projektinfó

Földrajzi hely:
Debrecen

Építészek, alkotók:
Péterffy Miklós, Dőry Bálint

Görögkatolikus Szentháromság templom tervpályázat

Tervezés éve:
2018

Stáblista

vezető tervező: Péterffy Miklós, Dőry Bálint

gépészet: Vincze Gábor 

Péterffy Miklós és Dőry Bálint Debrecen-Tócoskert Görögkatolikus Szentháromság templom tervpályázatára benyújtott terve egy meglévő nagypaneles, lakótelepi, eddig fennálló beépítési rendetlenségben határozottságával és térkapcsolataival, a rendezettség igényének felmutatásával kíván harmóniát teremteni.

Helyszín

A mai napig keresi a Holló László sétány mint a városközpont fele mutató tengely, azokat a beépítési módokat és funkciókat, amik által ismét részese lehet a korábban szövevényesen kialakult városszerkezeti rendszernek. Az eddig megépült, közfunkciókat ellátó épületek telepítési és formálási módja nem erősítette a városszerkezethez való közelítését e tengelynek, inkább tovább növelte a településképi zavart és bizonytalanságot.

A templom számára kijelölt telek a Holló László sétány sarkalatos helye, ennek átgondolt beépítésével értelmezhetővé, érthetővé tehető e tengely sugarasan a városközpont fele mutató, valamint városszerkezethez tartozó indíttatása és szerepe.

A sétány erős, hasonlóan a lakótelephez. Az eddigi beépítések a sétány mentén viszont gyengítették városépítészeti erejét, kapcsolatát a várossal. Beépítési javaslatunk a sétány része kíván lenni; azt, illetve, annak viszonyát, kapcsolatát a várossal (és a lakóteleppel) erősíteni és felismerhetővé szeretné tenni.


építész: Péterffy Miklós, Dőry Bálint
7/12
építész: Péterffy Miklós, Dőry Bálint

építész: Péterffy Miklós, Dőry Bálint
5/12
építész: Péterffy Miklós, Dőry Bálint

 

Telepítés

A Holló László sétány értékes fasorokkal határolt tengelyét az általunk tervezett templom olyan hagyomány hordozójának tekinti, amely a görögkatolikus egyház törekvéseként is megfogalmazható: a teremtett világhoz, rendhez való tartozás, illetve a múlthoz és jövendőhöz való kapcsolódás lehetőségének igénye. Tervezői szándékunk szerint a Szentháromság templom a sétány része és annak meghatározója. Ez a tengely és a templom - hasonlóan a Piac utca és a református Nagytemplom viszonyához - erőteret jelöl ki, világossá tesz kapcsolatrendszereket, ismerőssé, otthonossá, karakteressé formál térbeli és időbeli viszonyokat. Egyszerre lesz debreceni és kozmikus helyzetű a telepítésünk.

A tervezett templom téregyüttese a Holló László sétánnyal az épület teljes hossza mentén, összefűzötten kapcsolódik. A templom és közösségi tér, valamint a torony magasoszlopos fedett árkádrendszerrel egybekötött. Ez egy olyan fedett-nyitott, köztes teret képez a sétány, a templom, a közösségi tér és a kert között, amelyik feltár, elválaszt és megnyit egyben. A tér alkalmat ad a szertartások előtti és utáni közösségi élet gyakorlására, fontos találkozásokra, valamint hitéleti események létrejöttére. A templom épületegyüttese így funkcionálisan is a városi tér, a sétány részévé válik, összekötve a vallási és a világi életet.

Tömegformálásában az együttes határozott és emblematikus. Kapcsolata a Holló László sétánnyal városépítészeti elemmé, térrendszer alkotóvá teszi. A portikusz árkádos, tornyos kialakítása köztérré nemesíti a sétány kiinduló pontját. A meglévő nagypaneles, lakótelepi, eddig fennálló rendetlenségben a határozottságával és térkapcsolataival, a rendezettség igényének felmutatásával próbál harmóniát teremteni.

Az árkádrendszer két részre osztja az épületet: a keleti oldalán a templom kap helyet, a nyugati oldalon a közösségi tér és az árkád részeként értelmezett torony. A templom északi oldala mentén a telek alakját leképező magas, részben tömör kerítéssel határolt közösségi kertet (’hortus conclusus’ – fallal körbevett kert) javasol a tervünk, amely bensőséges és intim. A kert kialakítása utal a jeruzsálemi Gecsemáné-kert karakterére.

 

építész: Péterffy Miklós, Dőry Bálint
2/12
építész: Péterffy Miklós, Dőry Bálint

építész: Péterffy Miklós, Dőry Bálint
3/12
építész: Péterffy Miklós, Dőry Bálint

 

Templomtér

Az épített tömeg alaprajzi és vertikális szerkesztése egy raszterhálón alapszik, amelyből eredeztetett tér- és tömegképzés szakrális szimbolikus töltettel is rendelkezik. A templomhajó centrális kialakítású. A centralitását a görögkatolikus hagyományok szerint egy mennyezeti nyolcszögletű kupola erősíti, mely a hajót határoló 12 pillérre támaszkodik. Ennek a kupolának a gádorablakai juttatják a legtöbb fényt a templomtérbe. A templomtér felső harmadának pilaszterközeiben áttört téglarácsozatú bevilágító falrendszer biztosítja a meghitt fényviszonyokat. A szólea, ambon és ikonosztázion hármasa a hajó keleti oldala mentén kialakított, a templom nyugat-keleti tengelyére szerkesztett.

Péterffy Miklós, Dőry Bálint

 

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.