| CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Épületek/Középület

A CCTV (China Central Television) televíziócsatorna székháza Pekingben

1/24

helyszínrajz

alaprajz, 1. szint

alaprajz, 2. szint

alaprajz, 3. szint

alaprajz, 4. szint

alaprajz, 5. szint

Az OMA bemutatkozása a new yorki MOMA-ban 2006. végén

Az OMA bemutatkozása a new yorki MOMA-ban 2006. végén

Az OMA bemutatkozása a new yorki MOMA-ban 2006. végén

Az OMA bemutatkozása a new yorki MOMA-ban 2006. végén

A CCTV épületének terve

A CCTV épületének terve

A CCTV épületének terve

A CCTV épületének terve

A CCTV épületének terve

CCTV belső terek

építés közben 2005. május

építés közben, 2005. december

építés közben, 2006. március

2006. szeptember

2006. szeptember

2006. szeptember

2008 nyár eleje, fotó: Szomor Szandra

?>
helyszínrajz
?>
alaprajz, 1. szint
?>
alaprajz, 2. szint
?>
alaprajz, 3. szint
?>
alaprajz, 4. szint
?>
alaprajz, 5. szint
?>
Az OMA bemutatkozása a new yorki MOMA-ban 2006. végén
?>
Az OMA bemutatkozása a new yorki MOMA-ban 2006. végén
?>
Az OMA bemutatkozása a new yorki MOMA-ban 2006. végén
?>
Az OMA bemutatkozása a new yorki MOMA-ban 2006. végén
?>
A CCTV épületének terve
?>
A CCTV épületének terve
?>
A CCTV épületének terve
?>
A CCTV  épületének  terve
?>
A  CCTV épületének terve
?>
CCTV belső terek
?>
építés közben 2005. május
?>
építés közben, 2005. december
?>
építés közben, 2006. március
?>
2006. szeptember
?>
2006. szeptember
?>
2006. szeptember
?>
2008 nyár eleje, fotó: Szomor Szandra
?>
1/24

helyszínrajz

alaprajz, 1. szint

alaprajz, 2. szint

alaprajz, 3. szint

alaprajz, 4. szint

alaprajz, 5. szint

Az OMA bemutatkozása a new yorki MOMA-ban 2006. végén

Az OMA bemutatkozása a new yorki MOMA-ban 2006. végén

Az OMA bemutatkozása a new yorki MOMA-ban 2006. végén

Az OMA bemutatkozása a new yorki MOMA-ban 2006. végén

A CCTV épületének terve

A CCTV épületének terve

A CCTV épületének terve

A CCTV épületének terve

A CCTV épületének terve

CCTV belső terek

építés közben 2005. május

építés közben, 2005. december

építés közben, 2006. március

2006. szeptember

2006. szeptember

2006. szeptember

2008 nyár eleje, fotó: Szomor Szandra

A CCTV (China Central Television) televíziócsatorna székháza Pekingben
Épületek/Középület

A CCTV (China Central Television) televíziócsatorna székháza Pekingben

2008.07.04. 09:29

Projektinfó

Építészek, alkotók:
Koolhaas, Rem, OMA - Office for Metropolitan Architecture, Scheeren, Ole

Földrajzi hely:
Peking, Kanada

Vélemények:
2

A CCTV székháza egyike a Peking új üzleti negyedében felépülő, az egyediséget a vertikalitáson keresztül kifejező épületeknek. Tervező: OMA - Office for Metropolitan Architecture: Rem Koolhaas, Ole Scheeren

Felhőkarcolók
A felhőkarcolók tragédiája abban rejlik, hogy jellemzően fontos helyszínt foglalnak el, miközben azt mégis üres banalitássá lényegítik át. A banalitás kétoldalú: annak ellenére, hogy a toronyházak a kultúra, változatos programok és összességében egy új életstílus helyszínei lehetnének, mégis csupán a megszokott séma szerint elrendezett rutintevékenységek zajlanak bennük. Vertikalitásuk csak akadálya a képzelőerőnek; ahogy a toronyházak felfelé törekednek, úgy rombolódik le a kreativitás lehetősége.

helyszínrajz
1/24
helyszínrajz

alaprajz, 1. szint
2/24
alaprajz, 1. szint

alaprajz, 2. szint
3/24
alaprajz, 2. szint

alaprajz, 3. szint
4/24
alaprajz, 3. szint

alaprajz, 4. szint
5/24
alaprajz, 4. szint

alaprajz, 5. szint
6/24
alaprajz, 5. szint

Az OMA bemutatkozása a new yorki MOMA-ban 2006. végén
7/24
Az OMA bemutatkozása a new yorki MOMA-ban 2006. végén

Az OMA bemutatkozása a new yorki MOMA-ban 2006. végén
8/24
Az OMA bemutatkozása a new yorki MOMA-ban 2006. végén

Az OMA bemutatkozása a new yorki MOMA-ban 2006. végén
9/24
Az OMA bemutatkozása a new yorki MOMA-ban 2006. végén

Az OMA bemutatkozása a new yorki MOMA-ban 2006. végén
10/24
Az OMA bemutatkozása a new yorki MOMA-ban 2006. végén

A CCTV épületének terve
11/24
A CCTV épületének terve

A CCTV épületének terve
12/24
A CCTV épületének terve

 

Koncepció
Bár a felhőkarcolók egyik célja az égbolt uralása, ez mindig csak időleges lehet, hiszen előbb-utóbb meg fog jelenni egy még annál is magasabb toronyház. Ahelyett, hogy a CCTV épület beszállt volna a magasságért folytatott versenybe, a város terét a kompozícióba aktívan bevonó, két magas szerkezet (a CCTV és a TVCC -Television Cultural Centre) kölcsönhatásán alapuló ikonografikus projekt valósult meg.

A CCTV központban a tévéműsorok készítésének egymással összekapcsolódó tevékenységei folyamatként kerültek elhelyezésre: az adminisztráció, az irodai feladatok, a hírek előkészítése, a közvetítés, a programkészítés és a különböző szolgáltatások. A két szerkezet a közös produkciós "alapon" áll, amely részben a földfelszín alatt kapott helyet. Mindkét épület más jellegű: az egyik a közvetítések helyszíne, a másik pedig a kutatásé, az oktatásé és a szolgáltatásoké. Az épületrészek felül a konzolosan elhelyezett vezetőségi irodablokkal csatlakoznak újra egymáshoz.

A CCTV épületének terve
13/24
A CCTV épületének terve

A CCTV  épületének  terve
14/24
A CCTV épületének terve

A  CCTV épületének terve
15/24
A CCTV épületének terve

 

A szokásos kétdimenziós toronyház helyett itt tehát egy valóban háromdimenziós, jelszerű épület valósult meg, amely "mennyezete" alá a teljes lakosságot "odagyűjti". A tévéműsorok készítési fázisainak egy helyen történő elhelyezésével minden résztvevő folyamatosan értesül kollégái munkájáról, és úgy működnek, akár az egymással többszörösen összekapcsolódó láncszemek. Ez szolidaritást és együttműködést, nem pedig elszigeteltséget és ellentéteket eredményez. Maga az épület is elősegíti tehát a szervezet koherenciáját.

A CCTV technológiája és dolgozói következtében kiemelten védett épület, de az épületen belül kijelölt, a munkafolyamatokat végigkövető útvonalat, a "hurkot" bárki végigjárhatja majd. Az útvonalról csodálatos kilátás nyílik Peking központi üzleti negyedére és a Tiltott Városra.

CCTV belső terek
16/24
CCTV belső terek

építés közben 2005. május
17/24
építés közben 2005. május

építés közben, 2005. december
18/24
építés közben, 2005. december

építés közben, 2006. március
19/24
építés közben, 2006. március

2006. szeptember
20/24
2006. szeptember

2006. szeptember
21/24
2006. szeptember

2006. szeptember
22/24
2006. szeptember

 

A TVCC (Televíziós Kulturális Központ) a CCTV-vel szemben nyitott, befogadó szerkezet. Nyitva áll minden vendég és látogató számára. A földszinten az előcsarnokból érhető el az 1500 ülőhellyel rendelkező színházterem, a nagyméretű bálterem, a digitális mozik, a hangstúdiók és a kiállítóterek. Az épületben került elhelyezésre az olimpiai játékok nemzetközi közvetítőközpontja is, valamint egy ötcsillagos szálloda. A szállóvendégek a keleti oldalon kialakított külön bejáraton lépnek az épületbe, majd az 5. emeleten elhelyezett recepcióra, éttermekbe, lounge-okba és a konferenciatermekbe jutnak. A szállodai szobák az épület mindkét oldalán helyet kaptak, és ezzel a nyilvános szolgáltatások felett látványos átriumtér alakult ki.

A délkeleti tömbben elhelyezett médiapark az üzleti negyedben tervezett zöld tengely meghosszabbításában fekszik. A külső filmezésre is használható parkban nyilvános rendezvényeket is lehet tartani.

szöveg és képek: OMA
fotós: Iwan Baan

2008 nyár eleje, fotó: Szomor Szandra
23/24
2008 nyár eleje, fotó: Szomor Szandra


A TVCC (Televíziós Kulturális Központ) és a CCTV (China Central Television)

Tervezőiroda: OMA - Office for Metropolitan Architecture
Társszerzők: Rem Koolhaas, Ole Scheeren, Dongmei Yao
Vezető tervezők: Charles Berman, David Chacon, Chris van Duijn, Erez Ella, Adrianne Fisher, Anu Leinonen, Andre Schmidt, Shohei Shigematsu, Hiromasa Shirai, Steven Smith

Építész munkatársak: Gabriela Bojalil, Joao Bravo Da Costa, Catarina Canas, Dan Cheong, Stephane Derveaux, Keren Engelman, Gaspard Estourgie, Tieying Fang, Pei Feng, Sarah Gibson, Chris James, Abhijit Kapade, Michel van der Kar, Paul Kroese, Peter Lee, Xiaodong Liu, Stuard Maddox, Joseph Monteleone, Christina Murphy, Shiro Ogata, Roberto Otero, Daan Ooievaar, Torsten Schroeder, Wenchian Shi, Faustina Tsai, Jasmine Tsoi, Xinyuan Wang, Victoria Willocks, You Wu, Tian Tian Xu, Dirk Zschunke; With: Jeffrey Bolhuis, Georg Bucher, Johannes Buchholz, Paul Burgstaller, Max Burianek, Tim O’Callaghan, Gonzalo Laurentiu Coceanga, Guillaume Colboc, Pedro Costa Gama, Dorthee Dietz, Melissa Dowler, Lodewijk van Eeghen, Rodney Eggleston, Steffen Ell, Mamen Escorihueles, Joris Fach, Joao Gomes Branco Teodosio, Hendrik Gruss, James Harper, Yiannis Kanakakis, Suse Koch, Lawrence Leung, Menno van der Meer, Rodrigo Nunez Carrasco, Florian Pucher, Beatriz Ramo Lopez, Max Rink, Beatrice Schiavina, Max Schwitalla, Manuel Shvartzberg, Arianna Spaccasassi, Antonio Teles Branco, Laurent Troost, Loy Tsao, Steffie Wedde

az építészeti tervpályázaton dolgoztak (2002 április): Rem Koolhaas, Ole Scheeren, Shohei Shigematsu, Alain Fouraux, Fernando Donis; with Adrianne Fisher, Anu Leinonen, Hiromasa Shirai, Tammo Prinze, Catarina Canas, Erez Ella, Victoria Willocks, Johannes Buchholz, Guillaume Colboc, Mamen Escorihuela, Sarah Gibson, Shiro Ogata, Torsten Schroeder, L. E. Tsao, Zhaohui Wu, Yimin Zhu

Vélemények (2)
csoszka
2008.07.06.
12:24

Hajóval hozták a cikkhez tartozó fényképeket, hogy majd 2 éves a legfrissebb, vagy abbahagyták az építkezést?

Annak mindenesetre örülök, hogy mostmár tisztában vagyok a tervezők névsorával Koolhaastól Yimin Zhuig. Régóta keresem már a kínai tv-székház konyhatechnológiai tervezőjének nevét is, pont szükségem lenne rá:)

anita
2008.07.07.
08:49

@csoszka: :) Jó kérdés, minden esetre a sajtóiroda adott és küldött nekünk mindent, amit csak kértünk a cikkhez, s bizony az építkezés kb ilyen állapotban lehetett az utóbbi időben, ahogy azt a pár fotó mutatja, mert egy ösztöndíjas kapcsolatunk is fotózta nemrégiben a CCTV-t, s az állapota (hozzáfűzöm a környezete!) még bőven hagy kívánnivalót maga után.

Persze, ha a még bőségesebb stáblistát is szeretnéd megkapni, kérlek írj az editors@epiteszforum.hu - ra, s át tudom küldeni.

Üdv

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.