Épületek/Örökség

Kőből faragott későmodern- a Balaton északi partjának vasúti épületei

1/24

A Balaton északi partjának vasútja 1909-re épült meg, nagyrészt a Helyi Érdekű Vasutak típustervei szerint épült felvételi épületekkel, a kisebb megállókban egyedi épületekkel. Örvényes megállóhely eredeti képe; forrás: Fortepan/Kotnyek Antal

?>
A Balaton északi partjának vasútja 1909-re épült meg, nagyrészt a Helyi Érdekű Vasutak típustervei szerint épült felvételi épületekkel, a kisebb megállókban egyedi épületekkel. Örvényes megállóhely eredeti képe; forrás: Fortepan/Kotnyek Antal
?>
A gyorsan növekvő nyári csúcsforgalom nyomán az állomások hamar bővítésre szorultak. Balatonalmádi már az 1930-as évekre elnyerte mai képét, azóta, mintegy kivételként, keveset változott. Forrás: Fortepan/Uvaterv
?>
A vasút teljes felújítására 1969 és 1974 között került sor. A legforgalmasabb állomáson, Balatonfüreden a korábbinál többszörösen nagyobb állomásépület készült, a budapesti Déli Pályaudvart és a Skála Metró áruházat is jegyző Kővári György tervei alapján.
?>
Az épület különlegessége, hogy a vasúti töltés oldalában áll, így a bejárata és pénztárai a városi oldal földszintjén helyezkednek el, míg a vágányok az első emelet szintjén, ahova a városból aluljáró vezet.
?>
A 2017-re elkészült felújítás során az állomás széles lepényépületének homlokzati burkolatát a Balaton hullámait megidéző, szabálytalanul bordázott alumíniumról csiszolt kőre cserélték, jelentősen megváltoztatva, egyszerűsítve az épület eredeti képét.
?>
Aszófő állomás földszintes épülete a vonalra jellemző földszintes, terméskővel burkolt állomásépületeinek jellegzetes példája.
?>
Az állomás utasforgalma kicsi, viszont forgalmi kitérőként fontos szerepe van az egyvágányú vasúton. A kevés utas ellenére az állomás a szomszédjaihoz hasonlóan gondozott, a várótermében időszaki kiállítótér működik.
?>
Az épületek tervezőinek neve sajnos ma már a szakirodalom felcímkézetlen távlataiba vész, az építményeik azonban az államvasútra nem mindig jellemző, alapos karbantartásnak köszönhetően, fél évszázad után is jó állapotban állnak.
?>
Az épületek  eredeti állapotának részei az ötven éves, zománcozott turisztikai információs táblák, amelyek a szomszédos állomások nagy részén is megtalálhatók.
?>
Az elmúlt években teljesen felújított Balatonakali-Dörgicse állomás díszkivilágításnak is beillő térvilágítása csupán az eredeti állapot helyreállítását jelentette, mégis újra látványossá tette az épület esti képét.
?>
A nagy alapterületű épület jelentős része itt sem az utasforgalmat szolgálja: a forgalmi iroda mellett a sínáramkörükre és jelfogókra épülő vasúti biztosítóberendezés nagy helyigényű berendezései is itt találhatók.
?>
Az állomásépület kicsiben egy kedvelt hazai vasútmodell gyártó kínálatának is része.  A dísznövények az ország többi vasútállomásához hasonlóan, a MÁV Kert Kft. budapesti Kolozsvári utcában található, mintegy 3 hektáron működő kertészetéből érkeznek.
?>
A vasút egy másik fontos állomása Révfülöp. Az itteni állomásépület középső részén nagyobb alapterületű, nyitott és zárt várótermek kaptak helyet, a vágányok felőli oldalon extra magasságot adó, ferde tető alatt.
?>
A nyitott váróterem falain a jellemző építőanyagok, a fa és a kő dominál, láthatóan hagyva a tető vasbeton vázát is. Az épület tervezője itt kivételesen ismert: Takács András
?>
A zárt várótermet a meleg nyári napokon az utasok nagy része elkerüli, télen azonban megfordul a helyzet.
?>
Badacsonytomaj épületét a város látványos, neoromán katolikus templomához hasonlóan, szintén a helyben bányászott bazazaltkő határozza meg. A vasút nyaranta meghirdetett nosztalgia hétvégéin a veterán vasúti járművek teszik teljessé a képet.
?>
Badacsony megállóhely épülete még eredeti, itt sem a funkció, sem a létesítendő biztosítóberendezés nem indokolt nagyobb átépítést vagy bővítést. A megállóhely hangulatát adó fasor sorsa viszont a villamosítás közeledtével megpecsételődni látszik.
?>
Badacsonytördemic-Szigliget, nem csak hazánk leghosszabb vasúti állomásnevével, de a balatoni állomások közt is tiszta, eredeti képével emelkedik ki. A vasút jellegzetes, H típusjelű áttört vasbeton kerítéselemei jelenleg is gyártásban vannak.
?>
Bár a személyzete lelkiismeretesen gondozza, az ötven éves épület felett itt is kezd eljárni az idő.
?>
A Badacsonytördemic felé néző homlokzat ablakait fekete vakoltat köti össze, azonban az épület ezen oldalát kevesen látják, a vágányok megközelítése főként oldalirányból, dél felől történik.
?>
Az északi part legnyugatibb állomása Keszthelyen, már a 26-os számú vasútvonalon áll. Az itteni, több mint 130 éves épület mai képét 1962-ben Könye Árpád, majd a 2017-es felújítás során Flachner Szilvia építészek alakították ki.
?>
A távolsági vonatok végállomásaként is funkcionáló állomáson a vasúti dolgozók számára szociális épület, mellette transzformátorház és kisebb kiszolgáló építmények is épültek.
?>
Az állomáson belül bőséges zöldterület választja el az utasforgalmat nem szolgáló építményeket.
?>
Az 1962-es átépítés dísze a kőből kirakott vitorlás, amelynek készítői még a hajó boci csónakjára is gondoltak. A balatoni állomások hasonló jellemzői remélhetőleg még sokáig velünk maradnak.
1/24

A Balaton északi partjának vasútja 1909-re épült meg, nagyrészt a Helyi Érdekű Vasutak típustervei szerint épült felvételi épületekkel, a kisebb megállókban egyedi épületekkel. Örvényes megállóhely eredeti képe; forrás: Fortepan/Kotnyek Antal

Nézőpontok/Történet

PALATINUS // Egy hely + Építészfórum

2021.10.13. 10:43
00:06:31

Az 1930-as években Janáky István és Szőke Károly tervei alapján a Margitsziget egyik legnépszerűbb pontja, a Palatinus Strand, vagy becenevén a Pala. A magyar modernizmus színvonalas alkotása 2017-ben újulhatott meg Nagy Csaba és az Archikon közreműködésével. Az Egy hely mai részéből a Pala és a margitszigeti fürdőkultúra történetével ismerkedhetünk meg.

Az 1930-as években Janáky István és Szőke Károly tervei alapján a Margitsziget egyik legnépszerűbb pontja, a Palatinus Strand, vagy becenevén a Pala. A magyar modernizmus színvonalas alkotása 2017-ben újulhatott meg Nagy Csaba és az Archikon közreműködésével. Az Egy hely mai részéből a Pala és a margitszigeti fürdőkultúra történetével ismerkedhetünk meg.

Nézőpontok/Történet

A PÁCINI MÁGOCSY-KASTÉLY // Egy hely + Építészfórum

2021.09.08. 16:03
00:06:34

A pácini várkastély hazánk késő-reneszánsz építészetének fontos alkotása, jellegzetes saroktornyaival, gyilokjárójával és cserépkályháival Észak-Magyarország egyik legszebb műemléke. Az Építészfórum és az Egy hely közös sorozatának mai részében ezt a XVI. századi épületet ismerhetjük meg.

A pácini várkastély hazánk késő-reneszánsz építészetének fontos alkotása, jellegzetes saroktornyaival, gyilokjárójával és cserépkályháival Észak-Magyarország egyik legszebb műemléke. Az Építészfórum és az Egy hely közös sorozatának mai részében ezt a XVI. századi épületet ismerhetjük meg.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk