Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers
Közélet, hírek

Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben – Kerekasztal-beszélgetés

1/4

Hartmann Gergely

Zemlényi-Kovács Barnabás

Wesselényi-Garay Andor

Hirdetés
?>
Hartmann Gergely
?>
Zemlényi-Kovács Barnabás
?>
Wesselényi-Garay Andor
?>
1/4

Hartmann Gergely

Zemlényi-Kovács Barnabás

Wesselényi-Garay Andor

 Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben – Kerekasztal-beszélgetés
Közélet, hírek

Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben – Kerekasztal-beszélgetés

2024.05.20. 18:03

Kevés olyan sűrűn, mégis aligha sikeresen definiált fogalomról beszélhetünk, mint a posztmodern építészet. (Akkor is, ha posztmodern áramlatok történeti leírásában az építészeti posztmodern talán a legegyértelműbb.) Egyáltalán érdemes-e definíciós igénnyel fellépni a posztmodern kapcsán? Ha igen, hogyan tekintsünk rá? Számos kérdés adódik, melyekről május 26-án az Építészfesztiválon vendégeinkkel Hartmann Gergellyel, Zemlényi-Kovács Barnabással és Wesselényi-Garay Andorral közösen beszélgetünk.

Érdemes-e definíciós igénnyel fellépni a posztmodern kapcsán és ha igen, hogyan tekintsünk rá? Egy autonóm sílusként, amely az egyhangú dogmatizmusok szétforgácsolásával elhozza a többszólamú, játékos és befogadó építészetet? Vagy válságtünetként? Szorongó manierizmusként, amely a harmónia helyett a zajt és a káoszt keresi? A képzelőerő felszabadulásaként, az építészethez való viszony megújulásaként vagy az ötlettelen múltbarévedés hagymázas teóriákba foglalt rossz kifogásaként? Forradalomként vagy restaurációként? Kritikaként vagy megalkuvásként? Történelemként vagy jelenként? Többek között ezekről a kérdésekről fogunk beszélgetni május 26-án az Építészfesztiválon vendégeinkkel.

A témában cikkpályázatot is hirdettünk. Meghosszabbított határidővel, június 1-ig várjuk olvasóink hozzászólásait a témához.

A beszélgetés résztvevői: 

Hartmann Gergely 2012-ben szerzett építészmérnöki diplomát a BME Építészmérnöki Karán. 2018-ban nyert felvételt a MOME Doktori Iskola PhD képzésére, ahol 2022-ben abszolutóriumot szerzett. 2019 óta a MOME Elméleti Intézet és az Építészeti Intézet, valamint 2023 óta a BME DLA Építőművészeti Doktori Iskola külsős óraadója. 2023 óta tanársegéd a Széchenyi István Egyetem Épülettervezési Tanszékén. Kiemelt kutatási területe a hazai és nemzetközi 20. századi építészettörténet és -elmélet, azon belül is elsősorban az 1945–1990 közötti időszak. 2022 novemberében Salgótarján modern építészete 1945–1990 címmel jelent meg építészeti útikalauza. Kutatói és elméleti munkásságát 2019-ben Arany Ácsceruza díjjal és Molnár Péter-emlékdíjjal ismerték el. 

Hartmann Gergely
1/4
Hartmann Gergely

Zemlényi-Kovács Barnabás a 20. századi és kortárs képzőművészet elméletével és történetével foglalkozó teoretikus, kritikus, független kurátor. Az amszterdami Vrije Universiteit Critical Studies in Art and Culture kutatói mesterképzésén, előtte pedig a Magyar Képzőművészeti Egyetem Képzőművészet-elmélet tanszékén végezte tanulmányait. Kritikái és esszéi többek között az Artmagazinban, az Artportalon, a Balkonban, a Café Bábelben és Műértőben jelentek meg. A közelmúltban közreműködött Lődi Áron Metallurgia, Bolla Szilvia Running Up That Hill, Fridvalszki Márk Uforia és Nemes Csaba Making Painting című kiállításaiban. 

Zemlényi-Kovács Barnabás
2/4
Zemlényi-Kovács Barnabás

Wesselényi-Garay Andor 1994-ben diplomázott a BME Építészmérnöki Karán. 1995-ben saját építészirodát alapított Osváth Gáborral GYÁR néven. 2001-től önálló irodát alapított W-G-A PSYCHODESIGN néven. Közel négyszáz építészeti tárgyú cikk, esszé, kritika és tanulmány szerzője, amelyek az Atrium, az Alaprajz, a Régi-Új Magyar Építőművészet és a Metszet című folyóiratokban jelentek meg. 2008-ban doktorált a Nyugat-magyarországi Egyetemen. 2012-ben habilitált a Pécsi Tudományegyetem. A MODEM-ben rendezett, A mindenség modellje című kiállítás és – Ferencz Marcellel közösen – a 12. Velencei Biennálé a Magyar Pavilonba tervezett installáció kurátora. Számos egyetemen tanított, jelenleg a Metropolitan Egyetemen docense és a Győri Széchenyi István Egyetem Design Tanszékének egyetemi tanára. 2018 és 2024 között az MMA Művészetelméleti és Módszertani Kutatóintézetének tudományos főmunkatársa és a Kutatási Főosztály vezetője.  Projektjei között szerepel az Első Huszonnégy Órás Építészeti Interjú Maraton, a Tesztoszteronépítészet és a WARchitecture című beszélgetéssorozatok. Érdeklődésének középpontjában a kortárs hazai- és erdélyi regionális építészet áll, különös tekintettel a fiatal építészek tevékenységére.

Wesselényi-Garay Andor
3/4
Wesselényi-Garay Andor

Moderátor: Őze Sándor, az Építészfórum szerkesztője

A beszélgetés időpontja: 2024. május 26., vasárnap 17.20

 

Az esemény megrendezését támogatja:
Market Építő Zrt. / Bayer Construct Zrt. / Viastein Kft. / Reynaers Aluminium Kft. / Danucem Magyarország Kft. / Nemzeti Kulturális Alap / Németh-Fa Kft.

 

Építészfesztivál 2024. május 25-26-án az A38 Hajón! További információ és részletes program: https://www.epiteszfesztival.hu
Jegyvásárlás: https://www.a38.hu/hu/program/epiteszfesztival-2024-28225

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.