Nézőpontok/Vélemény

Velence ismert és ismeretlen hídjai

1/20

A kis hidak egyik jellemző példája a Ponte dei SS Apostoli. Hagyományos építőanyaguk a kiváló minőségű isztriai mészkő, amelynek lapjait a kövek furataiba öntött fém csapok is rögzítik egymáshoz.

A hagyományos kő mellett olyan unikális hídépítő-anyagok használatára is bőségesen akad példa a városban, mint az öntöttvas.

A Rio della Misericordia csatorna vashídjának legfontosabb adata a korlátjáról is leolvasható. Korrózióvédelme -néhány másik acélhíddal szemben- kiváló állapotú.

A legtöbb régi, és néhány modern híd alapanyaga a fa. Utóbbiak közül számos nagyobb, már modern felépítésű híd található Cannaregio városrész viszonylag új, északi részén.

A hazánkban is gyakori téglaboltozatok főként Velence régi hídjainál voltak elterjedtek. A Ponte dei Tre Archi, azaz hárimívű híd (balra) az egyik legöregebb, mintegy 520 éves képviselőjük; a Cannaregio-csatornát hosszának felénél keresztezi.

A három nyílású téglaboltozat klasszikus velencei hídtípus, amiből évszázadokkal ezelőtt még tucatnyi állt, többek közt a Canal Grande fölött is. Mai formáját a magas mellvédfallal az 1970-es évekre nyerte el.

A kőhidak közt alighanem a legismertebb a 432 éves Rialto híd, a Canal Grande mai négy hídjának egyike.

A 28 méteres nyílású, és tekintélyes szélességű kőboltozat ezernyi vörösfenyő cölöpön nyugszik, amelyek természetesen ne csak a kőhíd hatalmas tömegét tartják, de a boltív tengelyében ébredő, hasonló nagyságú vízszintes erővektornak is ellentartanak.

A híd közepén végigfutó járdát kétoldalt elegáns üzletsor egészíti ki.

Velence évszázados fejlettségét jól mutatja, hogy a híd építését megelőző 16. századi tervpályázatokról is pontos adatok maradtak fent. Az első, a század elején épült kőhíd alig tíz év után összedőlt, a mai szerkezet Andrea da Ponte tervei alapján épült.

A városközpont számtalan kisebb hídja szolgálja a paloták bejáratának elérését. A legtöbb kis híd mellvédek, sőt korlátok nélkül épült, az egyszerű szerkezeten a köveket összekapcsoló fém betétek is jól láthatók.

A modern idők egyik legfőbb feladata az állagmegóvás mellett az akadálymentesítés. Ennek leggyakoribb használói sokszor nemcsak a mozgáskorlátozottak, de az árut a hajókról a házakba kerekes kézikocsikon szállítók is.

A város talán legfontosabb gyalogos tengelye A Canale di San Marco mentén futó sétány, amelynek hídjai már valódi akadálymentesítést kaptak.

Az ideiglenes szerkezet nemcsak a városvezetés tanácstalanságát jelzi, de határozottan el is különül az évszázados műemléktől. Az elmúlt években egyre több hasonló rámpát cserélnek le hasonló, nagyon egyszerű, de már állandó szerkezetre.

A hasonló rámpák teszik lehetővé, hogy a mozgásukban korlátozott látogatók is elérhessék a Szent Márk teret, vagy láthassák a Ponte della Paglia hídról a szomszédos Sóhajok hídját.

A nyolc méteres nyílású, lapos kőboltozat a Dózse palotát köti össze az egykori börtönnel; a legendák szerint neve onnan ered, hogy hallani lehetett a rajta átkísért elítéltek sóhajait.

A 40 méteres nyílású Ponte degli Scalzi olyan mértékben feszegeti a kő, mint tartószerkezet határait, ahogy kevés építmény a világon. A valószínűtlenül karcsú híd hagyományos isztriai kőből, de már a modern időkben, 1934-ben épült.

Közel egy évszázad telt el a modern építészet történetében, mire 2006-ban a város végül szakított a historizáló építményekkel, és a legújabb hidat kortárs megjelenéssel építette.

A Ponte della Costituzione a híres Santiago Calatrava tervei szerint épült. Különlegessége az extravagáns díszkivilágítása és a részben üvegből készült padlózat - főleg utóbbi miatt, számos elcsúszásos baleset okán került többször is a hírekbe.

A különleges acélszerkezet 94 méteres nyílásával a városközpont messze legnagyobb fesztávú hídszerkezete. Hasonló, új híd építése egyelőre nincs napirenden, de a város egyre növekvő gyalogosforgalma még változtathat ezen.

?>
A kis hidak egyik jellemző példája a Ponte dei SS Apostoli. Hagyományos építőanyaguk a kiváló minőségű isztriai mészkő, amelynek lapjait a kövek furataiba öntött fém csapok is rögzítik egymáshoz.
?>
A hagyományos kő mellett olyan unikális hídépítő-anyagok használatára is bőségesen akad példa a városban, mint az öntöttvas.
?>
A Rio della Misericordia csatorna  vashídjának legfontosabb adata a korlátjáról is leolvasható. Korrózióvédelme -néhány másik acélhíddal szemben- kiváló állapotú.
?>
A legtöbb régi, és néhány modern híd alapanyaga a fa. Utóbbiak közül számos nagyobb, már modern felépítésű híd található Cannaregio városrész viszonylag új, északi részén.
?>
A hazánkban is gyakori téglaboltozatok főként  Velence régi hídjainál voltak elterjedtek. A Ponte dei Tre Archi, azaz hárimívű híd (balra) az egyik legöregebb, mintegy 520 éves képviselőjük; a Cannaregio-csatornát hosszának felénél keresztezi.
?>
A három nyílású téglaboltozat klasszikus velencei hídtípus, amiből évszázadokkal ezelőtt még tucatnyi állt, többek közt a Canal Grande fölött is. Mai formáját a magas mellvédfallal az 1970-es évekre nyerte el.
?>
A kőhidak közt alighanem a legismertebb a 432 éves Rialto híd, a Canal Grande mai négy hídjának egyike.
?>
A 28 méteres nyílású, és tekintélyes szélességű kőboltozat ezernyi vörösfenyő cölöpön nyugszik, amelyek természetesen ne csak a kőhíd hatalmas tömegét tartják, de a boltív tengelyében ébredő, hasonló nagyságú vízszintes erővektornak is ellentartanak.
?>
A híd közepén végigfutó járdát kétoldalt elegáns üzletsor egészíti ki.
?>
Velence évszázados fejlettségét jól mutatja, hogy a híd építését megelőző 16. századi tervpályázatokról is pontos adatok maradtak fent. Az első, a század elején épült kőhíd alig tíz év után összedőlt, a mai szerkezet Andrea da Ponte tervei alapján épült.
?>
A városközpont számtalan kisebb hídja szolgálja a paloták bejáratának elérését. A legtöbb kis híd mellvédek, sőt korlátok nélkül épült, az egyszerű szerkezeten a köveket összekapcsoló fém betétek is jól láthatók.
?>
A modern idők egyik legfőbb feladata az állagmegóvás mellett az akadálymentesítés. Ennek leggyakoribb használói sokszor nemcsak a mozgáskorlátozottak, de az árut a hajókról a házakba kerekes kézikocsikon szállítók is.
?>
A város talán legfontosabb gyalogos tengelye A Canale di San Marco mentén futó sétány, amelynek hídjai már valódi akadálymentesítést kaptak.
?>
Az ideiglenes szerkezet nemcsak a városvezetés tanácstalanságát jelzi, de határozottan el is különül az évszázados műemléktől. Az elmúlt években egyre több hasonló rámpát cserélnek le hasonló, nagyon egyszerű, de már állandó  szerkezetre.
?>
A hasonló rámpák teszik lehetővé, hogy a mozgásukban korlátozott látogatók is elérhessék a Szent Márk teret, vagy láthassák a Ponte della Paglia hídról a szomszédos Sóhajok hídját.
?>
A nyolc méteres nyílású, lapos kőboltozat a Dózse palotát köti össze az egykori börtönnel; a legendák szerint neve onnan ered, hogy hallani lehetett a rajta átkísért elítéltek sóhajait.
?>
A 40 méteres nyílású Ponte degli Scalzi olyan mértékben feszegeti a kő, mint tartószerkezet határait, ahogy kevés építmény a világon. A valószínűtlenül karcsú híd hagyományos isztriai kőből, de már a modern időkben, 1934-ben épült.
?>
Közel egy évszázad telt el a modern építészet történetében, mire 2006-ban a város végül szakított a historizáló építményekkel, és a legújabb hidat kortárs megjelenéssel építette.
?>
A Ponte della Costituzione a híres Santiago Calatrava tervei szerint épült. Különlegessége az extravagáns díszkivilágítása és a részben üvegből készült padlózat - főleg utóbbi miatt, számos elcsúszásos baleset okán került többször is a hírekbe.
?>
A különleges acélszerkezet 94 méteres nyílásával a városközpont messze legnagyobb fesztávú hídszerkezete. Hasonló, új híd építése egyelőre nincs napirenden, de a város egyre növekvő gyalogosforgalma még változtathat ezen.
1/20

A kis hidak egyik jellemző példája a Ponte dei SS Apostoli. Hagyományos építőanyaguk a kiváló minőségű isztriai mészkő, amelynek lapjait a kövek furataiba öntött fém csapok is rögzítik egymáshoz.

A hagyományos kő mellett olyan unikális hídépítő-anyagok használatára is bőségesen akad példa a városban, mint az öntöttvas.

A Rio della Misericordia csatorna vashídjának legfontosabb adata a korlátjáról is leolvasható. Korrózióvédelme -néhány másik acélhíddal szemben- kiváló állapotú.

A legtöbb régi, és néhány modern híd alapanyaga a fa. Utóbbiak közül számos nagyobb, már modern felépítésű híd található Cannaregio városrész viszonylag új, északi részén.

A hazánkban is gyakori téglaboltozatok főként Velence régi hídjainál voltak elterjedtek. A Ponte dei Tre Archi, azaz hárimívű híd (balra) az egyik legöregebb, mintegy 520 éves képviselőjük; a Cannaregio-csatornát hosszának felénél keresztezi.

A három nyílású téglaboltozat klasszikus velencei hídtípus, amiből évszázadokkal ezelőtt még tucatnyi állt, többek közt a Canal Grande fölött is. Mai formáját a magas mellvédfallal az 1970-es évekre nyerte el.

A kőhidak közt alighanem a legismertebb a 432 éves Rialto híd, a Canal Grande mai négy hídjának egyike.

A 28 méteres nyílású, és tekintélyes szélességű kőboltozat ezernyi vörösfenyő cölöpön nyugszik, amelyek természetesen ne csak a kőhíd hatalmas tömegét tartják, de a boltív tengelyében ébredő, hasonló nagyságú vízszintes erővektornak is ellentartanak.

A híd közepén végigfutó járdát kétoldalt elegáns üzletsor egészíti ki.

Velence évszázados fejlettségét jól mutatja, hogy a híd építését megelőző 16. századi tervpályázatokról is pontos adatok maradtak fent. Az első, a század elején épült kőhíd alig tíz év után összedőlt, a mai szerkezet Andrea da Ponte tervei alapján épült.

A városközpont számtalan kisebb hídja szolgálja a paloták bejáratának elérését. A legtöbb kis híd mellvédek, sőt korlátok nélkül épült, az egyszerű szerkezeten a köveket összekapcsoló fém betétek is jól láthatók.

A modern idők egyik legfőbb feladata az állagmegóvás mellett az akadálymentesítés. Ennek leggyakoribb használói sokszor nemcsak a mozgáskorlátozottak, de az árut a hajókról a házakba kerekes kézikocsikon szállítók is.

A város talán legfontosabb gyalogos tengelye A Canale di San Marco mentén futó sétány, amelynek hídjai már valódi akadálymentesítést kaptak.

Az ideiglenes szerkezet nemcsak a városvezetés tanácstalanságát jelzi, de határozottan el is különül az évszázados műemléktől. Az elmúlt években egyre több hasonló rámpát cserélnek le hasonló, nagyon egyszerű, de már állandó szerkezetre.

A hasonló rámpák teszik lehetővé, hogy a mozgásukban korlátozott látogatók is elérhessék a Szent Márk teret, vagy láthassák a Ponte della Paglia hídról a szomszédos Sóhajok hídját.

A nyolc méteres nyílású, lapos kőboltozat a Dózse palotát köti össze az egykori börtönnel; a legendák szerint neve onnan ered, hogy hallani lehetett a rajta átkísért elítéltek sóhajait.

A 40 méteres nyílású Ponte degli Scalzi olyan mértékben feszegeti a kő, mint tartószerkezet határait, ahogy kevés építmény a világon. A valószínűtlenül karcsú híd hagyományos isztriai kőből, de már a modern időkben, 1934-ben épült.

Közel egy évszázad telt el a modern építészet történetében, mire 2006-ban a város végül szakított a historizáló építményekkel, és a legújabb hidat kortárs megjelenéssel építette.

A Ponte della Costituzione a híres Santiago Calatrava tervei szerint épült. Különlegessége az extravagáns díszkivilágítása és a részben üvegből készült padlózat - főleg utóbbi miatt, számos elcsúszásos baleset okán került többször is a hírekbe.

A különleges acélszerkezet 94 méteres nyílásával a városközpont messze legnagyobb fesztávú hídszerkezete. Hasonló, új híd építése egyelőre nincs napirenden, de a város egyre növekvő gyalogosforgalma még változtathat ezen.

Nézőpontok/Vélemény

Velence ismert és ismeretlen hídjai

2023.06.10. 10:47
1/20

A kis hidak egyik jellemző példája a Ponte dei SS Apostoli. Hagyományos építőanyaguk a kiváló minőségű isztriai mészkő, amelynek lapjait a kövek furataiba öntött fém csapok is rögzítik egymáshoz.

A hagyományos kő mellett olyan unikális hídépítő-anyagok használatára is bőségesen akad példa a városban, mint az öntöttvas.

A Rio della Misericordia csatorna vashídjának legfontosabb adata a korlátjáról is leolvasható. Korrózióvédelme -néhány másik acélhíddal szemben- kiváló állapotú.

A legtöbb régi, és néhány modern híd alapanyaga a fa. Utóbbiak közül számos nagyobb, már modern felépítésű híd található Cannaregio városrész viszonylag új, északi részén.

A hazánkban is gyakori téglaboltozatok főként Velence régi hídjainál voltak elterjedtek. A Ponte dei Tre Archi, azaz hárimívű híd (balra) az egyik legöregebb, mintegy 520 éves képviselőjük; a Cannaregio-csatornát hosszának felénél keresztezi.

A három nyílású téglaboltozat klasszikus velencei hídtípus, amiből évszázadokkal ezelőtt még tucatnyi állt, többek közt a Canal Grande fölött is. Mai formáját a magas mellvédfallal az 1970-es évekre nyerte el.

A kőhidak közt alighanem a legismertebb a 432 éves Rialto híd, a Canal Grande mai négy hídjának egyike.

A 28 méteres nyílású, és tekintélyes szélességű kőboltozat ezernyi vörösfenyő cölöpön nyugszik, amelyek természetesen ne csak a kőhíd hatalmas tömegét tartják, de a boltív tengelyében ébredő, hasonló nagyságú vízszintes erővektornak is ellentartanak.

A híd közepén végigfutó járdát kétoldalt elegáns üzletsor egészíti ki.

Velence évszázados fejlettségét jól mutatja, hogy a híd építését megelőző 16. századi tervpályázatokról is pontos adatok maradtak fent. Az első, a század elején épült kőhíd alig tíz év után összedőlt, a mai szerkezet Andrea da Ponte tervei alapján épült.

A városközpont számtalan kisebb hídja szolgálja a paloták bejáratának elérését. A legtöbb kis híd mellvédek, sőt korlátok nélkül épült, az egyszerű szerkezeten a köveket összekapcsoló fém betétek is jól láthatók.

A modern idők egyik legfőbb feladata az állagmegóvás mellett az akadálymentesítés. Ennek leggyakoribb használói sokszor nemcsak a mozgáskorlátozottak, de az árut a hajókról a házakba kerekes kézikocsikon szállítók is.

A város talán legfontosabb gyalogos tengelye A Canale di San Marco mentén futó sétány, amelynek hídjai már valódi akadálymentesítést kaptak.

Az ideiglenes szerkezet nemcsak a városvezetés tanácstalanságát jelzi, de határozottan el is különül az évszázados műemléktől. Az elmúlt években egyre több hasonló rámpát cserélnek le hasonló, nagyon egyszerű, de már állandó szerkezetre.

A hasonló rámpák teszik lehetővé, hogy a mozgásukban korlátozott látogatók is elérhessék a Szent Márk teret, vagy láthassák a Ponte della Paglia hídról a szomszédos Sóhajok hídját.

A nyolc méteres nyílású, lapos kőboltozat a Dózse palotát köti össze az egykori börtönnel; a legendák szerint neve onnan ered, hogy hallani lehetett a rajta átkísért elítéltek sóhajait.

A 40 méteres nyílású Ponte degli Scalzi olyan mértékben feszegeti a kő, mint tartószerkezet határait, ahogy kevés építmény a világon. A valószínűtlenül karcsú híd hagyományos isztriai kőből, de már a modern időkben, 1934-ben épült.

Közel egy évszázad telt el a modern építészet történetében, mire 2006-ban a város végül szakított a historizáló építményekkel, és a legújabb hidat kortárs megjelenéssel építette.

A Ponte della Costituzione a híres Santiago Calatrava tervei szerint épült. Különlegessége az extravagáns díszkivilágítása és a részben üvegből készült padlózat - főleg utóbbi miatt, számos elcsúszásos baleset okán került többször is a hírekbe.

A különleges acélszerkezet 94 méteres nyílásával a városközpont messze legnagyobb fesztávú hídszerkezete. Hasonló, új híd építése egyelőre nincs napirenden, de a város egyre növekvő gyalogosforgalma még változtathat ezen.

Cikkinfó

Szerzők:
Fotók: Gulyás Attila

Projektinfó

Földrajzi hely:
Velence

Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.