Épülettervek/Hallgatói terv

Vadszőlő árnyékában - Kisvasútállomás Gyöngyösön

1/18

Alaprajz 1:50 - építész: Bagi Borbála

Alaprajz 1:200 - építész: Bagi Borbála

Alaprajz 1:500 - építész: Bagi Borbála

Elülső homlokzat - építész: Bagi Borbála

Oldalsó homlokzat - építész: Bagi Borbála

Kisvasút állomásai - építész: Bagi Borbála

Meglévő állapot - építész: Bagi Borbála

Kávézó - építész: Bagi Borbála

Megálló - építész: Bagi Borbála

Megálló új épülete - építész: Bagi Borbála

Korábbi megálló parkosítása - építész: Bagi Borbála

Játszótér - építész: Bagi Borbála

Megálló és fogadóépület - építész: Bagi Borbála

Metszet a-b - építész: Bagi Borbála

Metszet c-c - építész: Bagi Borbála

Metszet d-d - építész: Bagi Borbála

építész: Bagi Borbála

építész: Bagi Borbála

?>
Alaprajz 1:50 - építész: Bagi Borbála
?>
Alaprajz 1:200 - építész: Bagi Borbála
?>
Alaprajz 1:500 - építész: Bagi Borbála
?>
Elülső homlokzat - építész: Bagi Borbála
?>
Oldalsó homlokzat - építész: Bagi Borbála
?>
Kisvasút állomásai - építész: Bagi Borbála
?>
Meglévő állapot - építész: Bagi Borbála
?>
Kávézó - építész: Bagi Borbála
?>
Megálló - építész: Bagi Borbála
?>
Megálló új épülete - építész: Bagi Borbála
?>
Korábbi megálló parkosítása - építész: Bagi Borbála
?>
Játszótér - építész: Bagi Borbála
?>
Megálló és fogadóépület - építész: Bagi Borbála
?>
Metszet a-b - építész: Bagi Borbála
?>
Metszet c-c - építész: Bagi Borbála
?>
Metszet d-d - építész: Bagi Borbála
?>
építész: Bagi Borbála
?>
építész: Bagi Borbála
1/18

Alaprajz 1:50 - építész: Bagi Borbála

Alaprajz 1:200 - építész: Bagi Borbála

Alaprajz 1:500 - építész: Bagi Borbála

Elülső homlokzat - építész: Bagi Borbála

Oldalsó homlokzat - építész: Bagi Borbála

Kisvasút állomásai - építész: Bagi Borbála

Meglévő állapot - építész: Bagi Borbála

Kávézó - építész: Bagi Borbála

Megálló - építész: Bagi Borbála

Megálló új épülete - építész: Bagi Borbála

Korábbi megálló parkosítása - építész: Bagi Borbála

Játszótér - építész: Bagi Borbála

Megálló és fogadóépület - építész: Bagi Borbála

Metszet a-b - építész: Bagi Borbála

Metszet c-c - építész: Bagi Borbála

Metszet d-d - építész: Bagi Borbála

építész: Bagi Borbála

építész: Bagi Borbála

Vadszőlő árnyékában - Kisvasútállomás Gyöngyösön
Épülettervek/Hallgatói terv

Vadszőlő árnyékában - Kisvasútállomás Gyöngyösön

2018.05.29. 10:12
MÉD

Projektinfó

Földrajzi hely:
Gyöngyös

Építészek, alkotók:
Bagi Borbála

Mátravasút – Gyöngyösi végállomás

Tervezés éve:
2013

Stáblista

építész: Bagi Borbála

építész konzulens: Sugár Péter

épületszerkezettan konzulens: Laczkovics János

statika konzulens: Domokos Gábor

épületgépészet konzulens: dr. Kontra Jenő

épületkivitelezési konzulens: Rostás Zoltán

MÉD:

Letölthető dokumentumok:

A kisvasút nemcsak egy egyszerű közlekedési eszköz, ami egyszerűbbé teszi a kirándulóhelyek megközelítését, csökkenti a gépjárműforgalmat, és ezáltal csökkenti az erdő szennyezettségét, hanem egy élmény. Bagi Borbála diplomamunkájában a Mátravasút fejlesztésével foglalkozik, azon belül is a gyöngyösi végállomással. 

Bevezető

Az utazás során, 15 km/h-s sebességgel zötykölődve át tudjuk élni a körülöttünk élő természet minden apró csodáját és kedvességét. Magunkba tudjuk lélegezni az erdő illatát, a friss levegőt, van idő megcsodálni a vasút mellett zúgó patakot, az arra tévedő állatokat, és a szebbnél szebb, folyamatosan változó növényvilágot. A kisvasút egy kedves vasúttörténeti emlék, kiemelt szerepet tölt be a Mátra-vidék idegenforgalmi életében, ezért lényegesnek tartom foglalkozni a jelenlegi problémákkal, és gondolkodni azok lehetséges megoldásain. 


Meglévő állapot - építész: Bagi Borbála
7/18
Meglévő állapot - építész: Bagi Borbála

 

Mátravasút rövid története

Gyöngyös a 19. században a Mátra-vidék gazdasági, társadalmi és művelődési központja volt. Ennek megfelelően az 1848-as pozsonyi országgyűlésen megszavazták, hogy a Budapest-Miskolc vasúti fővonal haladjon keresztül Gyöngyösön, ennek ellenére mégis úgy építették meg, hogy elkerülte a várost. 1870-ben a város egy szárnyvonallal kapcsolódott a fővonalhoz, viszont a vasút nem vezetett tovább a Mátra belsejébe. A vasúti zártság kitörésére több terv is készült, végül az erdei vasutak próbáltak megoldást jelenteni ebben a helyzetben.

A mára turisztikai jelentőségű kisvasút 1906-ban gazdasági vonatként kezdte pályafutását. A fakitermelésben és a kőszállításban nélkülözhetetlen szerepet töltött be. 1926-tól megindult a rendszeres személyszállítás is, majd 1980-ban a teherszállítás megszűnésével ez maradt a fő profilja.

 

Helyszín

Mátra az Északi-középhegység tagja. Itt emelkedik az ország két legmagasabb pontja, a Kékes és a Galyatető. Gyöngyös a Mátra kapuja, a kisvasút feladata a hegység völgyeinek a feltárása, a turisztikailag frekventált területek megközelítési lehetőségének megteremtése. Jelenleg két vonal van kiépítve, Gyöngyös-Mátrafüred és Gyöngyös–Szalajkaháza közötti szakaszon.

A kisvasút megállói között megfigyelhető a hierarchia, amiből egyből leszűrhető, hogy melyik megállónak mekkora a jelentősége a látnivalók függvényében. A végállomásokban és látogatottabb helyeken van csak esőbeálló, míg a kevésbé felkapott helyeken egy pad is kielégíti a megfáradt turistákat, gombászokat. Ezeken kívül, vannak azok az elfeledett megállók, ahol egy nehezen olvasható rozsdás tábla őrzi egy valaha jelentős helyszín emlékét.


építész: Bagi Borbála
17/18
építész: Bagi Borbála

 

A legfontosabb megálló mindezek közül a gyöngyösi végállomás. Innen indul útjára a mozdony reggel, és ide is tér vissza este. A városban nagyon szerencsés helyen található, befut teljesen a központig. Minden fontos létesítmény, a buszmegálló, a vasút, illetve a Fő tér néhány percnyi sétára van innen. Ráadásul közvetlen szomszédságában található a Mátra Múzeumnak helyet adó Orczy-kastély, ami ugyancsak fontos turisztikai célpont.

Ennek a megállónak kell olyannak lennie, ami tükrözi a kisvasút hangulatát, odavonzza a turistákat, kedvet hoz a használatra és szép megjelenésével kiemeli annak fontosságát. Ennek ellenére jelenleg a kastély kőkerítéséhez hozzátapadva, ott meghúzódva, a telephelytől egy út által teljesen elszeparáltan látja el alapvető funkcióit, semmi érdeklődést nem vonva magára. A telephely sem sokkal rokonszenvesebb, a káosz szóval lehetne jellemezni.


építész: Bagi Borbála
18/18
építész: Bagi Borbála

 

Személyforgalom alakulása

Kezdetben folyamatos fejlődés, személyforgalom növekedés volt tapasztalható a kisvasút életében, majd 1978-tól kezdve ez a fejlődés megállt, és az utasok száma évről évre csökkent. Jelenleg 100.000 körüli az éves személyforgalom. Ez az előző évi forgalomnak a duplája, ami egy szemléletváltozásnak volt köszönhető. Viszont ez még mindig nem közelíti meg a kisvasút fénykorában mért adatot, az 1976-ban mért 555.000 fős személyforgalmat.


Megálló új épülete - építész: Bagi Borbála
10/18
Megálló új épülete - építész: Bagi Borbála

Megálló és fogadóépület - építész: Bagi Borbála
13/18
Megálló és fogadóépület - építész: Bagi Borbála

Megálló - építész: Bagi Borbála
9/18
Megálló - építész: Bagi Borbála

 

Fejlesztési koncepció

A jó marketing mellett további utas növekedés érhető el, ha az infrastruktúrát is fejlesztjük ezzel párhuzamosan. Jelenleg több megálló teljesen el van hanyagolva, illetve a tájékoztatás nagyon gyenge. Már néhány jól elhelyezett, jelzésértékű tereptárgy is sokat javítana a helyzeten. Mindezen felül a legfontosabb feladat a gyöngyösi megálló szintvonalának az emelése lenne.

Az elsődleges tennivaló a vasút és az autóút kereszteződésének a megszüntetése, így elmozdítva az állomásépületet a kastély árnyékából. Az új terv két lineáris szálra van felfűzve. A telepen két épület marad meg, a többi, eszmei értéket nem tartalmazó épületet elbontatnám. A két megmaradó épület a mozdonyszín és a kocsiszín csarnoképülete. 1995-ben épültek, jó állapotban vannak. Ezek határozzák meg a két tengelyt.


Korábbi megálló parkosítása - építész: Bagi Borbála
11/18
Korábbi megálló parkosítása - építész: Bagi Borbála

Kávézó - építész: Bagi Borbála
8/18
Kávézó - építész: Bagi Borbála

Játszótér - építész: Bagi Borbála
12/18
Játszótér - építész: Bagi Borbála

 

Az első, kocsiszín tengelyére felfűzött rendszeren található minden olyan funkció, ami az utasok fogadásáért felelős. A kocsiszín bemutatóteremként látogatható lenne. Ennek a folytatásaként, de attól külön épülne egy ugyanolyan keresztmetszetű várócsarnok. Ez nemcsak praktikus, mert árnyékot, és esővédelmet nyújt, hanem igyekszik megteremteni a kisvasút erdei atmoszféráját, előidézni annak hangulatát. Az acél csarnokszerkezet felülről üveggel fedett, és ezen felül az egész be van futtatva vadszőlővel. Az árnyékolást a természet biztosítja, akkor van, amikor szükség van rá. A csarnokszerkezetben a kávézó-pénztár épülete egy fadobozként van behelyezve a csarnok alá, attól teljesen függetlenül.

A másik tengelyre van felfűzve minden olyan funkció, ami a kisvasút működéséért felelős: kocsiszín, javítóműhely, mosoda, üzemanyag-állomás, raktár, iroda és a dolgozók szociális épülete. A tengely zárt-fedett és nyitott-fedett terek egymás utáni sorolásából áll. A két tengely között található egy játszótér, ami a fő utasközönségnek, a gyerekeknek készül, amíg várakoznak.

Bagi Borbála

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.