| CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Épületek/Lakóépület

Több válasz egy kérdésre – családi ház Budapesten

1/32

Fotó: Batár Zsolt

Fotó: Batár Zsolt

Fotó: Batár Zsolt

Fotó: Batár Zsolt

Fotó: Batár Zsolt

Fotó: Batár Zsolt

Fotó: Batár Zsolt

Fotó: Batár Zsolt

Fotó: Batár Zsolt

Fotó: Batár Zsolt

Fotó: Batár Zsolt

Fotó: Batár Zsolt

Fotó: Batár Zsolt

Fotó: Batár Zsolt

Fotó: Batár Zsolt

Fotó: Batár Zsolt

Fotó: Batár Zsolt

Fotó: Batár Zsolt

Fotó: Batár Zsolt

Fotó: Batár Zsolt

Fotó: Batár Zsolt

Fotó: Batár Zsolt

Fotó: Batár Zsolt

Fotó: Batár Zsolt

Fotó: Batár Zsolt

Fotó: Batár Zsolt

Fotó: Batár Zsolt

Fotó: Batár Zsolt

Fotó: Batár Zsolt

Fotó: Batár Zsolt

Fotó: Batár Zsolt

Fotó: Batár Zsolt

?>
Fotó: Batár Zsolt
?>
Fotó: Batár Zsolt
?>
Fotó: Batár Zsolt
?>
Fotó: Batár Zsolt
?>
Fotó: Batár Zsolt
?>
Fotó: Batár Zsolt
?>
Fotó: Batár Zsolt
?>
Fotó: Batár Zsolt
?>
Fotó: Batár Zsolt
?>
Fotó: Batár Zsolt
?>
Fotó: Batár Zsolt
?>
Fotó: Batár Zsolt
?>
Fotó: Batár Zsolt
?>
Fotó: Batár Zsolt
?>
Fotó: Batár Zsolt
?>
Fotó: Batár Zsolt
?>
Fotó: Batár Zsolt
?>
Fotó: Batár Zsolt
?>
Fotó: Batár Zsolt
?>
Fotó: Batár Zsolt
?>
Fotó: Batár Zsolt
?>
Fotó: Batár Zsolt
?>
Fotó: Batár Zsolt
?>
Fotó: Batár Zsolt
?>
Fotó: Batár Zsolt
?>
Fotó: Batár Zsolt
?>
Fotó: Batár Zsolt
?>
Fotó: Batár Zsolt
?>
Fotó: Batár Zsolt
?>
Fotó: Batár Zsolt
?>
Fotó: Batár Zsolt
?>
Fotó: Batár Zsolt
1/32

Fotó: Batár Zsolt

Fotó: Batár Zsolt

Fotó: Batár Zsolt

Fotó: Batár Zsolt

Fotó: Batár Zsolt

Fotó: Batár Zsolt

Fotó: Batár Zsolt

Fotó: Batár Zsolt

Fotó: Batár Zsolt

Fotó: Batár Zsolt

Fotó: Batár Zsolt

Fotó: Batár Zsolt

Fotó: Batár Zsolt

Fotó: Batár Zsolt

Fotó: Batár Zsolt

Fotó: Batár Zsolt

Fotó: Batár Zsolt

Fotó: Batár Zsolt

Fotó: Batár Zsolt

Fotó: Batár Zsolt

Fotó: Batár Zsolt

Fotó: Batár Zsolt

Fotó: Batár Zsolt

Fotó: Batár Zsolt

Fotó: Batár Zsolt

Fotó: Batár Zsolt

Fotó: Batár Zsolt

Fotó: Batár Zsolt

Fotó: Batár Zsolt

Fotó: Batár Zsolt

Fotó: Batár Zsolt

Fotó: Batár Zsolt

Több válasz egy kérdésre – családi ház Budapesten
Épületek/Lakóépület

Több válasz egy kérdésre – családi ház Budapesten

2021.06.07. 08:09
MÉD

Projektinfó

Szerzők:
Móré Levente

Földrajzi hely:
Magyarország, Budapest

Építészek, alkotók:
Bényei István, Hoffmann György, Lukács-Nagy Ádám, Sáfrán Dóra

Vélemények:
1

KK03

URL:
B13 Építőművész Kft.

Tervezés éve:
2018

Építés éve:
2020

Bruttó szintterület:
470 m2

Stáblista

Vezető tervező: Bényei István

Projekt vezető: Hoffmann György, Sáfrán Dóra

Építész munkatárs: Lukács-Nagy Ádám

Statika: Balázs Géza

Elektromos: Márton István

Gépész: Varga Roland

Kert: Tóth Eszter

Dosszié:

MÉD:

Bényei István, Hoffmann György, Lukács-Nagy Ádám és Sáfrán Dóra újabb háza Budapest egy igen sűrűn beépített területén áll, ez az alaphelyzet pedig számos problémára igényelt ötletes megoldást.

Buda hegyei között, a város fölötti mintegy kétezer négyzetméteres saroktelken áll a Bényei Stúdió új háza, ami számos dolgot vetített előre: egyrészt a ház tervezőinek meg kellett teremtenie a lakók nyugalmához szükséges intimitást, meg kellett gátolniuk az utca felőli közvetlen belátást, ugyanakkor figyelemmel kellett lenniük arra is, hogy a ház fölött még többutcányi lakóház áll, amelyek lakói a kert védettebb, hátsó részére, valamint a tetőre is rálátnak.

„Szeretem, ha egy kert is – hasonlóan a nappalikhoz – többzónás lehet." – kezdett bele a ház történetébe Bényei István, a ház vezető tervezője. Az épületet a telken kissé visszahúzva helyezték el, hogy nagyobb előkert maradhasson az épület előtt, a hátsó, privát kert ugyanakkor kellően nagy maradjon. Az egyszerű formákból építkező ház pozícióját az utcaképre figyelemmel találták ki: „önzőségnek tartom, ha a panoráma miatt feltesszük a házat a telek hátsó részére, az utcakép ugyanis ettől könnyen szétesik." – magyarázta Bényei István. A hátsó kertrészre pavilon, valamint egy játszótér került. A kertben a tervezők szándéka volt ugyanis legalább két-három olyan pontot elhelyezni, ahol akár nagyobb társaság is helyet foglalhat, de a gyerekek is szabadon használhatják. „Így lehet belakni egy ilyen kis birodalmat, sosem csak a ház kereteit vizsgáljuk" – tette hozzá.

Fotó: Batár Zsolt
32/32
Fotó: Batár Zsolt

Bár szépen mutat a város az épület emeletéről, nem a panoráma lett az épület fő szervező ereje. Az itt élő, kicsit zárkózott családban az élet a kisgyerekek körül forog, ezért kiemelt cél volt úgy alakítani a házat, hogy az épületre való rálátást – felülről is – kizárják. Az épület programja ebből fejlődött egy nagyon szabályos alakzat kibontásává. Az egyszerű kubust több ponton áttörték úgy, hogy a visszahúzott homlokzatokra már ne tudjanak betekinteni, de figyelembe vették ebben azt is, amit a funkció megkövetel. Ennek eredményeként nemcsak az ügyesen szerkesztett lapostetőn nyitottak bevilágítókat, hanem az oldalsó nyílások mögött sokszor több méterrel vissza is húzták a tereket a külső homlokzattól, ami kellemes és változatos formákat eredményezett.

A ház lényege, hogy intim tereket alkosson, amelyet az épület legizgalmasabb részei, a gyakran a tető felől is megbontott beharapások adnak meg. „Olyan ez – magyarázta a tervező –, mint az alma: akármilyen szép is, a héja alatt mindig mást találunk, mint ami kívül fogad." A szokatlanul szabályos, jó arányú világosszürke épülettömböt a környezetétől finoman elemeli a földszint fekete , és víztiszta üvegburkolata, amely a homlokzati megnyitásokon átsejlő, óarany festésű belső homlokzati szakaszokkal együtt kedves játékossággal oldja fel az alapforma szigorát. A fekete üveg csillogása izgalmas kontraszttal emeli ki a sínes, vakolt architektúrát. Az óarany szín tudatos választás volt, a beharapások ugyanis nyugatra tájoltak, így naplementekor e szín melegíti a házat, puha és otthonos fényeket visz a belső térbe. E reflexfényekre még az ablakkáváknál is rájátszottak, a hálószobákban így sikerült feltűnően kellemes atmoszférát teremteni.

Buda olyan részén áll a ház, ahol nincs jó tömegközlekedés, ezért autós közlekedésre szerkesztették az óriási pinceszintet, nagy teremgarázzsal, valamint egy nagyméretű gardróbbal. Az alagsor tereit is igyekeztek összenyitni nagy üvegfelületekkel, így is szinte a nappali részeként érzékelhető.

Fotó: Batár Zsolt
2/32
Fotó: Batár Zsolt

A főszintre a szokásos előszoba, valamint konyha-étkező-nappali került, illetve innen nyílik egy vendégfürdővel ellátott vendégszoba is. A kortárs, mégis otthonos épületbelsőt a természetes fa határozza meg. A nappali tere többirányú kapcsolatban áll a kerttel, annak minden része közvetlenül elérhető innen. Itt kapott szerepet a ház másik fontos karakterképző eleme, a külső lamellázat. Ezek célja is az, hogy az utcáról ne lehessen betekinteni, a lamellák között ugyanakkor áttörhessen a fény. Ilyen lamellákból építették a kerítést, de ez fedi a nappali melletti, külső étkezőt is, ami az üvegburkolaton tükröződve súlyt ad a keskeny kertrésznek. A nappalit egy kandalló osztja két zónára: egy beszélgetésekre teret adó, valamint egy nyugodt pihenést elősegítő részből áll, ami folytatódik a kertben is. Nagy üvegfelülettel ehhez egy részben nyitott, északi, hűvös, szabadtéri nappali is csatlakozik. Az emeletre a privát rész került, itt kaptak helyet a hálószobák, valamint a mosókonyha. Az épület rugalmasságának szép bizonyítéka pedig, hogy innen egy kis hídon ki lehet jutni a kert hátsó részére, a pavilon irányába, amit a gyerekek örömmel ki is használnak.

Fotó: Batár Zsolt
6/32
Fotó: Batár Zsolt



E megkapó végeredményhez szükség volt a bátor tulajdonosokra is, akik szabad kezet adtak a tervezőknek, sőt, már az első vázlattervekre rábólintottak. „Az egész házat, projektet nagyon szerettük – részben a megrendelő miatt. Jó volt velük dolgozni" – mesélte Bényei István. Jó bizonyíték erre a bejárat kiemelése: a vendégek síkban záródó üvegajtón keresztül juthatnak a házba, az ide került előtető fölötti részre pedig egy kis kiharapás került. A három oldalról üvegfallal határolt fényudvar japános hangulatú, apró kerttel választja el a szülői hálót a gardróbtól.


Móré Levente

 

Szerk.: Sulyok Georgina

Vélemények (1)
Reki
2021.06.08.
10:08

Szép ház, bár a belső dizájn kissé irodát idéz.

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.