| CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Közélet, hírek

Tanulmányterv készül a népligeti csomópont átalakításáról

1/2

Népliget vasútállomás, látványterv. Forrás: Sporaarchitects / ZOA Studio

A tervezésben érintett Könyves Kálmán körút - Üllői út csomópont. Forrás: Google Maps

Hirdetés
?>
Népliget vasútállomás, látványterv. Forrás: Sporaarchitects / ZOA Studio
?>
A tervezésben érintett Könyves Kálmán körút - Üllői út csomópont. Forrás: Google Maps
1/2

Népliget vasútállomás, látványterv. Forrás: Sporaarchitects / ZOA Studio

A tervezésben érintett Könyves Kálmán körút - Üllői út csomópont. Forrás: Google Maps

Tanulmányterv készül a népligeti csomópont átalakításáról
Közélet, hírek

Tanulmányterv készül a népligeti csomópont átalakításáról

2021.11.19. 17:39

A fókuszban csomópont humanizálása, korszerűsítése és a meglévő kialakítás felülvizsgálata áll. A tanulmányterv egy későbbi, engedélyezési szintű tervdokumentáció alapja lehet.

Tanulmánytervet készíttet a BKK a népligeti csomópont fejlesztése céljából. Ahogy a közbeszerzési értesítőből kiderül, a IX. kerületi Könyves Kálmán körút - Üllői út találkozásánál lévő csomópont korszerűsítése, a meglévő kialakítás felülvizsgálata és humanizálása áll a koncepció fókuszában. 

A tervező feladata felülvizsgálni a jelenlegi forgalmi rendet, figyelembe véve a rendelkezésre bocsátott műszaki diszpozícióban foglalt szempontrendszert és a főváros hatályos fejlesztési stratégiáit. Ennek alapján egy döntéselőkészítő tanulmánytervet kell elkészíteni, ami egy későbbi engedélyezési szintű tervdokumentáció alapja lehet.

A tanulmánytervnek meg kell vizsgálnia a csomópontban a legfontosabb közúti és közösségi közlekedési kapcsolatokat. Feladat még a kialakításokból következő egyéb, a Könyves Kálmán krt. – Üllői út belterületi, háromszintű, 2x2 sávos, mintegy 650 méter hosszúságú felüljárót és több kivezetéssel rendelkező, a metróállomás megközelítésére szolgáló aluljárót, valamint kétirányú villamos átvezetést magában foglaló, jelzőlámpás csomóponton felül más érintett csomópontok tanulmánytervi szintű vizsgálata, a szükséges átalakításukra történő javaslat megtétele az egyes tervváltozatokon belül.

A csomópont humanizálásához kapcsolódóan továbbá be kell mutatni az egyes forgalmi kialakítások mellett létrejövő közterület korszerű, magasszínvonalú, városias kialakítását is, az esetlegesen felszabaduló területek zöldítésének és használatának módjait. (Frissítés: szerződést ugyanakkor egyelőre nem kötöttek, mert az indoklás szerint az egyetlen ajánlattevő, a Főmterv Zrt. által benyújtott ajánlat meghaladta a rendelkezésére álló fedezet összegét.)

A Népliget érintett a Budapest Fejlesztési Központ égisze alatt megvalósuló Déli Körvasút projektben is, amelynek keretében kialakítanak itt egy új megállót. Az Üllői út keresztezésénél építendő vasútállomás tervezésére 2020 tavaszán írtak ki tendert, azzal a céllal, hogy megteremtse az M3 metró és a Déli Körvasúton közlekedő vonatok közötti, régóta hiányzó átszállási lehetőséget, egyben kiszolgálja a Népligetet és a környező fejlesztési területeket, így közvetlen kapcsolatot adva a 2022-es férfi kézilabda EB-re felépülő rendezvénycsarnoknak is. A vasúti összeköttetés a térségben található és fejlődő irodanegyed közvetlen repülőtéri kapcsolatát is biztosíthatja a jövőben, és kapcsolatot adhat a népligeti buszpályaudvar felé is - írta Vitézy Dávid, a BFK vezérigazgatója tavaly aktuális posztjában

A BFK, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő és a MÁV együttműködésében kialakított műszaki tartalom szerint a Népligetnél két középperonnal terveztetik az új megállót, ami lehetővé teszi, hogy a Déli Körvasúton a nyugati agglomerációból érkező, Kelenföld - Nádorkert - Közvágóhíd érintésével közlekedő elővárosi vonatok megállhassanak Népligetnél és innen a jövőben három irányba (Kőbánya-Kispest, a Keleti pályaudvar és Kőbánya felső felé) is továbbhaladhassanak. Az új megálló az elővárosi vonatokon túl a Déli Körvasúton közlekedő távolsági vonatok számára is biztosítja majd a megállás lehetőségét, emellett kapcsolódni fog az M3 metró Ecseri úti állomásához, melynek a vasúti megállóhoz közelebb eső végén, a 3-as villamos megállója mellett új liftes kijáratot építenek. Az új metrókijárat - illetve az Üllői út - Ecseri úti csomópont - és a vasúti megálló között közvetlen nyomvonalon fedett gyalogos útvonalat terveztettek. 

Népliget vasútállomás, látványterv. Forrás: Sporaarchitects / ZOA Studio
1/2
Népliget vasútállomás, látványterv. Forrás: Sporaarchitects / ZOA Studio

A BFK és a NIF felkérésére három építésziroda készítette el párhuzamosan a vázlatterveket az állomásra, amely részben az 1-es vasútvonal Üllői út felett áthaladó vasúti hídján épülne: az építész stúdió, a Bright Field Studios és a Sporaarchitects. A tervezőt idén januárban ki is választották: ahogy arról mi is beszámoltunk, a döntés értelmében a Főmterv Zrt. mint a vasútvonal ezen szakaszának tervezője irányításával a Sporaarchitects irodájáé és a szakági tervezésben közreműködő Paragram Studióé a munka, amely nemcsak a vasúti megállóra terjed ki, hanem az annak megközelítését segítő közterületekre is, figyelembe véve a ferencvárosi és kőbányai fejlesztési terveket. Az engedélyezési tervek elkészülte után várhatóan 2022 elején kezdődik a közbeszerzés az állomás megépítésére, és 2026-ra készülhet el. 

A Népligetről mint Budapest legnagyobb közparkjának megújításáról 2020 decemberében indított kérdőívet az önkormányzat, a környékbelieket és park használóit megszólítva, ennek eredményét itt lehet megismerni. A szakmai tervezés során ezt is figyelembe véve elkészült egy egyeztetésre szánt stratégiai terv, amit július végéig lehetett véleményezni. 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.