Design/Belsőépítészet

Szerethető és emberi? – A szombathelyi utascentrum újrafogalmazása

1/27

Szombathely GYSEV Utascentrum – Forrás: Géczy Nóra

Szombathely GYSEV Utascentrum – Forrás: Géczy Nóra

Szombathely GYSEV Utascentrum – Forrás: Géczy Nóra

Szombathely GYSEV Utascentrum – Forrás: Géczy Nóra

Szombathely GYSEV Utascentrum – Forrás: Géczy Nóra

Szombathely GYSEV Utascentrum – Forrás: Géczy Nóra

Szombathely GYSEV Utascentrum – Forrás: Géczy Nóra

Szombathely GYSEV Utascentrum – Forrás: Géczy Nóra

Szombathely GYSEV Utascentrum – Forrás: Géczy Nóra

Szombathely GYSEV Utascentrum – Forrás: Géczy Nóra

Szombathely GYSEV Utascentrum – Forrás: Géczy Nóra

Szombathely GYSEV Utascentrum – Forrás: Géczy Nóra

Szombathely GYSEV Utascentrum – Forrás: Géczy Nóra

Szombathely GYSEV Utascentrum – Forrás: Géczy Nóra

Szombathely GYSEV Utascentrum – Forrás: Géczy Nóra

Szombathely GYSEV Utascentrum – Forrás: Géczy Nóra

Szombathely GYSEV Utascentrum – Forrás: Géczy Nóra

Szombathely GYSEV Utascentrum – Forrás: Géczy Nóra

Szombathely GYSEV Utascentrum – Forrás: Géczy Nóra

Szombathely GYSEV Utascentrum – Forrás: Géczy Nóra

Szombathely GYSEV Utascentrum – Forrás: Géczy Nóra

Szombathely GYSEV Utascentrum – Forrás: Géczy Nóra

Szombathely GYSEV Utascentrum – Forrás: Géczy Nóra

Szombathely GYSEV Utascentrum – Forrás: Géczy Nóra

Szombathely GYSEV Utascentrum – Forrás: Géczy Nóra

Szombathely GYSEV Utascentrum – Forrás: Géczy Nóra

Szombathely GYSEV Utascentrum – Forrás: Géczy Nóra

?>
Szombathely GYSEV Utascentrum –  Forrás: Géczy Nóra
?>
Szombathely GYSEV Utascentrum –  Forrás: Géczy Nóra
?>
Szombathely GYSEV Utascentrum –  Forrás: Géczy Nóra
?>
Szombathely GYSEV Utascentrum –  Forrás: Géczy Nóra
?>
Szombathely GYSEV Utascentrum –  Forrás: Géczy Nóra
?>
Szombathely GYSEV Utascentrum –  Forrás: Géczy Nóra
?>
Szombathely GYSEV Utascentrum –  Forrás: Géczy Nóra
?>
Szombathely GYSEV Utascentrum –  Forrás: Géczy Nóra
?>
Szombathely GYSEV Utascentrum –  Forrás: Géczy Nóra
?>
Szombathely GYSEV Utascentrum –  Forrás: Géczy Nóra
?>
Szombathely GYSEV Utascentrum –  Forrás: Géczy Nóra
?>
Szombathely GYSEV Utascentrum –  Forrás: Géczy Nóra
?>
Szombathely GYSEV Utascentrum –  Forrás: Géczy Nóra
?>
Szombathely GYSEV Utascentrum –  Forrás: Géczy Nóra
?>
Szombathely GYSEV Utascentrum –  Forrás: Géczy Nóra
?>
Szombathely GYSEV Utascentrum –  Forrás: Géczy Nóra
?>
Szombathely GYSEV Utascentrum –  Forrás: Géczy Nóra
?>
Szombathely GYSEV Utascentrum –  Forrás: Géczy Nóra
?>
Szombathely GYSEV Utascentrum –  Forrás: Géczy Nóra
?>
Szombathely GYSEV Utascentrum –  Forrás: Géczy Nóra
?>
Szombathely GYSEV Utascentrum –  Forrás: Géczy Nóra
?>
Szombathely GYSEV Utascentrum –  Forrás: Géczy Nóra
?>
Szombathely GYSEV Utascentrum –  Forrás: Géczy Nóra
?>
Szombathely GYSEV Utascentrum –  Forrás: Géczy Nóra
?>
Szombathely GYSEV Utascentrum –  Forrás: Géczy Nóra
?>
Szombathely GYSEV Utascentrum –  Forrás: Géczy Nóra
?>
Szombathely GYSEV Utascentrum –  Forrás: Géczy Nóra
1/27

Szombathely GYSEV Utascentrum – Forrás: Géczy Nóra

Szombathely GYSEV Utascentrum – Forrás: Géczy Nóra

Szombathely GYSEV Utascentrum – Forrás: Géczy Nóra

Szombathely GYSEV Utascentrum – Forrás: Géczy Nóra

Szombathely GYSEV Utascentrum – Forrás: Géczy Nóra

Szombathely GYSEV Utascentrum – Forrás: Géczy Nóra

Szombathely GYSEV Utascentrum – Forrás: Géczy Nóra

Szombathely GYSEV Utascentrum – Forrás: Géczy Nóra

Szombathely GYSEV Utascentrum – Forrás: Géczy Nóra

Szombathely GYSEV Utascentrum – Forrás: Géczy Nóra

Szombathely GYSEV Utascentrum – Forrás: Géczy Nóra

Szombathely GYSEV Utascentrum – Forrás: Géczy Nóra

Szombathely GYSEV Utascentrum – Forrás: Géczy Nóra

Szombathely GYSEV Utascentrum – Forrás: Géczy Nóra

Szombathely GYSEV Utascentrum – Forrás: Géczy Nóra

Szombathely GYSEV Utascentrum – Forrás: Géczy Nóra

Szombathely GYSEV Utascentrum – Forrás: Géczy Nóra

Szombathely GYSEV Utascentrum – Forrás: Géczy Nóra

Szombathely GYSEV Utascentrum – Forrás: Géczy Nóra

Szombathely GYSEV Utascentrum – Forrás: Géczy Nóra

Szombathely GYSEV Utascentrum – Forrás: Géczy Nóra

Szombathely GYSEV Utascentrum – Forrás: Géczy Nóra

Szombathely GYSEV Utascentrum – Forrás: Géczy Nóra

Szombathely GYSEV Utascentrum – Forrás: Géczy Nóra

Szombathely GYSEV Utascentrum – Forrás: Géczy Nóra

Szombathely GYSEV Utascentrum – Forrás: Géczy Nóra

Szombathely GYSEV Utascentrum – Forrás: Géczy Nóra

Szerethető és emberi? – A szombathelyi utascentrum újrafogalmazása
Design/Belsőépítészet

Szerethető és emberi? – A szombathelyi utascentrum újrafogalmazása

2021.06.29. 08:05

Projektinfó

A Design rovatot támogatja a 

Földrajzi hely:
Magyarország, Szombathely

Építészek, alkotók:
Géczy Nóra, Födelmesi Tamás, Berbik Ferenc

Címkék:
belsőépítészet, vasút

GYSEV Utascentrum

URL:
Arch Deco Studio Kft.

Tervezés éve:
2020

Építés éve:
2021

Bruttó szintterület:
100 m2

Stáblista

Vezető tervező: Géczy Nóra PhD, építész tervezőművész

Építész munkatárs: Födelmesi Tamás okl. építészmérnök, Berbik Ferenc építész hallgató

Szakági tervező: Galambos Róbert

Beruházó: GYSEV Zrt.

Mitől lesz modern, kényelmes, és 21.század kompatibilis egy százhúsz éves vidéki vasútállomás? Kis terekben kell valami emberit és szerethetőt alkotni. A GYSEV Szombathely Állomás új Utascentruma arra tett kísérletet, hogy a hazai és a nemzetközi utasforgalom számára magas minőségű utasforgalmi enteriőrt, és kényelmes várótermet alakítson ki.

A vidéki vasútállomások esetében nem várható el grandiózus belsőépítészeti megoldás, mégis ebben a térben van valami elegánsan nagyvonalú, és elragadó. A GYSEV legnagyobb utasforgalmú pályaudvarán havonta 140 ezer utas halad keresztül. Sürgés-forgás, jegyvásárlás, várakozás. A vidéki pályaudvarok mindannyiunk számára ismerős hangulatát most a Széchenyi István Egyetem oktatója és hallgatói tették örömtelien jobbá. A tervezők az utasforgalmi terek minőségi újrafogalmazását tűzték ki célul az vasúti közlekedést választók számára.

A hazai vasútépítészet bő másfél évszázados története alatt folyamatos átalakuláson ment keresztül. Ezalatt drasztikusan megváltoztak utazási szokásaink, mely az utasforgalmi épületek belső kialakítását is érintette. A honi vasutak épületállománya javarészt békebeli típusépületekből, apró és közepes méretű felvételi házakból áll, emellett szerencsére több kiemelkedő jelentőségű vidéki állomás is fennmaradt a történelem pusztításai dacára. A gondosan kivitelezett városi állomásépületek egykoron rangos középületnek számítottak, ahol a polgárság először üdvözölhette a városba érkező vendégeit. A vágányok mentén hosszan nyújtózkodó, reneszánsz és barokk palotákat idéző állomásépületek a korabeli típustervek szerint, legtöbbször három tömbből álló reprezentatív pavilonként épültek.

A fogadótér központi eleme általában egy elegáns, két szint magas utascsarnok volt, mellette sorakoztak az osztályok szerint megkülönböztetett várótermek, étterem, és a vasúti szolgáltatások területei. Közismert, hogy a háború alatti bombázások jelentős kárt okoztak a hazai vasútállomások sorában, és amelyik épület menthetőnek bizonyult, ott sem volt mindig lehetséges a teljes mértékű helyreállítás.  Az elpusztított emlékek pótlása sok esetben csak több évtizeden keresztül tartó toldozgatást-foltozgatást jelentett, ellehetetlenítve ezzel a későbbi korok számára az eredeti architektúra hiteles rekonstrukcióját. A szombathelyi vasútállomáson nemrégiben átadott utascentrum esetében is hasonló helyzet állt fent.

Szombathely GYSEV Utascentrum –  Forrás: Géczy Nóra
2/27
Szombathely GYSEV Utascentrum – Forrás: Géczy Nóra

Szombathely Vasútállomás a Győr–Sopron–Ebenfurti Vasút Zrt. (GYSEV) legforgalmasabb hazai pályaudvara, ahol havonta átlag száznegyvenezer ember halad át. Egykoron a Rothschild érdekeltségű Déli Vasút tulajdonába tartozott, amely 19. század második felében a Budát és Bécset a trieszti kikötőhöz kapcsoló legelegánsabb Közép-Európai magánvasút volt. A Szombathelyi felvételi épület 1865-ben épült a Déli Vasút I. osztályú típusépületeinek szabványa szerint. Ebben a formájában egészen 1901-ig állt, majd a századforduló igénye és ízlése szerint impozáns historizáló épületként épült újjá Posel Gusztáv építész tervei nyomán.

Az új állomás nemcsak a növekvő ütemű urbanizálódást és közlekedést korszerűen kiszolgáló csomópont lett, hanem jelentős városképalkotó középület is. A szombathelyi állomás a vidéki városok igényes architektúrájú középállomásainak kiemelkedő példája. A második világháború alatti a vasútat érő szőnyegbombázásban több találat érte az állomásépületet. A károkat a következő évtizedekben ugyan próbálták helyreállítani, de egészen a 2006-os felújításig váratott az eredetihez hasonló állapot visszaállítása. Az épület belső tereiben is csak a központi utascsarnokban sikerült megidézni a régi hangulatot. A mellékszárnyakban erre már egyáltalán nem volt mód.

A tervezési helyszín épp ezen a területen, az északi mellékszárnyban található, a központi pénztárcsarnok és a nemzetközi pénztár mögötti, többszörösen tagolt, szabálytalan 100m2-es területen. Az elmúlt évtizedekben lehangoló atmoszférájú váróteremként és csomagmegőrző helyként működött. Utólagosan beépített ívelt gipszkartonfallal, italosztó raktárral.

Szombathely GYSEV Utascentrum –  Forrás: Géczy Nóra
6/27
Szombathely GYSEV Utascentrum – Forrás: Géczy Nóra

A tervezők bármennyire is szerették volna visszaállítani a hajdani az eredeti állapotot, erre most nem volt lehetőség. Ezért amennyire csak tudták, kitisztították a teret, megszabadítva az előző évtizedek beépítéseitől, és az impozáns pénztárcsarnok főtengelyére szervezve alakították ki az új bejáratot. Ezzel jelezve és hangsúlyozva a központi térhez való szerves kapcsolódását. A padlón végigfutó réz taktilis sáv egyben didaktikai jel is, mely vizuálisan egyértelműsíti a két tér folyamatosságát és a funkciók összekapcsolódását.

„A tervezéskor a diákokkal végzett egyetemi kísérletek és workshopok eredményeit vettük alapul, amelyekben a fény tájékozódásra gyakorolt hatását vizsgáltuk. Ismeretlen terekben ugyanis a tekintet ösztönösen a természetes fény irányát keresi először, és csak ezt követően a továbbhaladás (menekülési út) pozícióját (pl. ajtó, lépcső, falsarok, híd, átjáró). A terekben megjelenő fényvonalak növelik az észlelés gyorsaságát és segítik a tájékozódási reakciót, de meg is zavarhatnak bennünket, ezért a fényes felületekkel tudatosan kell bánnunk."

A VIP váróterem megvilágítása öt rétegű. Egyrészről kelet és nyugati irányból enged utat a természetes fény számára, beszűrődve a pénztárfolyosó feletti bevilágítón és végigkúszva a perontető alatt.  A VIP váró fő világításaként a központi csarnok üvegkazettás felülvilágítójának modernizált másolata jelenik meg, és az üvegfalakon megkétszereződve tükröződik vissza. Irányított fényekkel a munkafelületek és a csomagmegörző tere került megvilágításra. A beépített lámpák pedig az üvegvitrinek, kirakatok és monitorparavánok felületén simítják el a fényt. Kiegészítésként hideg fényű lábazati világítás rajzolja hangsúlyosra a kiemelt berendezési elemek (múzeumi vitrin és ügyfélpult) alapzatát.

A térben eredeti, az építés korából származó belsőépítészeti részlet nem maradt, mindössze az álmennyezet felett találtak korabeli gipszstukkórészleteket és falfestésnyomokat, de ezeket gépészeti szerelvények és csövek szőtték tele, ezáltal ellehetetlenítve a rekonstrukciót. Az egykor díszes tér az elmúlt század során olyan mértékben épült át és semmisült meg, hogy jelen körülmények között az eredeti állapot visszaállítása nem volt lehetséges.

A terveket a Széchenyi István Egyetem oktatója (Géczy Nóra) és volt, illetve jelenlegi hallgatói készítették (Födelmesi Tamás, Berbik Ferenc). A Szombathelyi Utascentrum tervezésének előzménye a GYSEV és a győri Széchenyi István Egyetem (SZE) Épülettervezési Tanszéke közötti évek óta tartó együttműködés volt, melynek első eredményeként 2016-ban megnyílt az Sopron Vasútállomás Utascentruma. (tervező: Géczy Nóra, 2016) A koncepció már akkor is egy komplex szolgáltatói egység kialakítása volt, történeti kiállítással, gyereksarokkal, információs sarokkal, ajándékárusítással, jegyértékesítéssel. Mindez egy apró térben összehangolva.

Szombathely GYSEV Utascentrum –  Forrás: Géczy Nóra
9/27
Szombathely GYSEV Utascentrum – Forrás: Géczy Nóra

A második közös projektként az építészhallgatók a vasútállomások és a vasúti személyszállítás jövőjére vonatkozó víziókat állítottak össze, valamint a FLIRT-személyvonatok 3. generációs típusának belső tereire készítettek innovatív terveket a Design c. tantárgy keretén belül. Az utazást újraértelmező designkoncepciók első díjat nyertek az Országos Tudományos Diákkonferencia Építészeti szekciójában (GYSEV „ÉNIDŐ"-PROJEKT, Fejes Nóra, Torma Sára, Zurai Lilla, Témavezető: Géczy Nóra, 2019).

A jelenlegi munka, a Szombathely Vasútállomás Utascentruma (2021), immár a harmadik projekt, amely a közös együttműködés részeként valósult meg. A tervezést nemcsak a Tobii Pro Glasses szemmozgás kamerával végzett épületbejárások, térkísérletek és egyetemi kutatómunka előzte meg, de a hallgatókkal közös workshopok és designprojektek is. A Szombathely Vasútállomás Utascentrum tervezése 2020-ban kezdődött. A koncepció a soproni utascentrumhoz hasonlóan szintén tartalmazott történeti kiállítást, gyerek foglalkoztató sarkot, információt, jegyértékesítést, és ajándékárusítást. Illetve kibővült a csomagmegőrzővel, amelyet más opció híján, szintén ebben a térben kellett elhelyezni. A tervezők számára ebben a projektben is a legnagyobb kihívást a széleskörű szolgáltatási repertoár elhelyezése jelentette, miközben célkitűzésük volt a helyi védelem alatt álló épület struktúrájának visszaállítása is.

Szombathely GYSEV Utascentrum –  Forrás: Géczy Nóra
10/27
Szombathely GYSEV Utascentrum – Forrás: Géczy Nóra

A szombathelyi Utascentrum tervezése közben vált világméretű problémává a járványhelyzet, amihez így a tervezési folyamat kellős közepén tudtak alkalmazkodni. Bejárati üvegzsilip, hívórendszer, szeparált váróterület. Az antibakteriális hatású réz felületek nyilvánvalóan nem fértek bele a költségvetésbe, de komolyan elgondolkoztak a lehetőségén, hogy milyen további megoldásokat alkalmazhatnak a kialakult helyzet kezelésére.

Az elmúlt másfél év alatt elszoktunk a vasúti közlekedéstől, és átértékeltük az ehhez fűződő elvárásainkat. A közösségi közlekedést és a zsúfolt tereket aki csak tehette, elkerülte a pandémia idején. A Szombathelyen frissen megnyílt utasforgalmi tér, ezeket a tényezőket veszi figyelembe, amikor újraformálja a közlekedéshez való hozzáállásunkat.

Géczy Nóra

Szerk.: Sulyok Georgina

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.