Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers
Design/Formatervezés

Szép új világ – Li Edelkoort szerint

1/6

Family Lamp - Atelier Van Lieshout

BCXSY (Boaz Cohen and Sayaka Yamamoto) - fotó: Jakob Hohmann

Szikla és kristály - a kiállítás részlete, fotó: 21_21 Design Sight

Csont és bőr - a kiállítás részlete, fotó: 21_21 Design Sight

Domestic Animals radiator - Guus Van Leeuwen, fotó: Renee van der Hulst

Hirdetés
?>
Family Lamp - Atelier Van Lieshout
?>
BCXSY  (Boaz Cohen and Sayaka Yamamoto) - fotó: Jakob Hohmann
?>
Szikla és kristály - a kiállítás részlete, fotó: 21_21 Design Sight
?>
Csont és bőr - a kiállítás részlete, fotó: 21_21 Design Sight
?>
Domestic Animals radiator - Guus Van Leeuwen, fotó: Renee van der Hulst
?>
1/6

Family Lamp - Atelier Van Lieshout

BCXSY (Boaz Cohen and Sayaka Yamamoto) - fotó: Jakob Hohmann

Szikla és kristály - a kiállítás részlete, fotó: 21_21 Design Sight

Csont és bőr - a kiállítás részlete, fotó: 21_21 Design Sight

Domestic Animals radiator - Guus Van Leeuwen, fotó: Renee van der Hulst

Szép új világ – Li Edelkoort szerint
Design/Formatervezés

Szép új világ – Li Edelkoort szerint

2010.07.19. 10:04

Cikkinfó

Szerzők:
Várhelyi Judit

Földrajzi hely:
Tokió, Japán

Építészek, alkotók:
Li Edelkoort

Föld, tűz, rost, csont, bőr, ásvány, kő, kövület, kristály, gubó, anyagszerűség, kézművesség, természet, animizmus - kulcsszavak a Post Fossil kiállításon Tokióban, aminek Li Edelkoort, a trend előrejelzés nagyasszonya volt a kurátora. Várhelyi Judit recenziója.

“A jövő nincs teljesen hatalmunkban,
viszont nem áll teljességgel
hatalmunkon kívül."

(Epikurosz)


Föld, tűz, rost, csont, bőr, ásvány, kő, kövület, kristály, gubó, anyagszerűség, kézművesség, természet, animizmus - kulcsszavak a 21-21 Design Sight galéria Post Fossil című kiállításán, amit Li Edelkoort, a trend-előrejelzés nagyasszonya állított össze. A tárlat nem kevesebbet ígért mint, hogy megmutatja a jövőt.

A jövő áramlatainak megbízható előrejelzése az üzleti világ grál-kelyhe. Különösen az olyan óriáscégeknél, amelyek nem tudnak villámgyorsan irányt váltani, létfontosságú, hogy helyesen érezzenek rá a trendekre, azokra a mély áramokra, amelyek a jövőbeni fogyasztói szokásokat befolyásolják.

 

Family Lamp - Atelier Van Lieshout
1/6
Family Lamp - Atelier Van Lieshout

BCXSY  (Boaz Cohen and Sayaka Yamamoto) - fotó: Jakob Hohmann
2/6
BCXSY (Boaz Cohen and Sayaka Yamamoto) - fotó: Jakob Hohmann

 

 

Ezért olyan értékes, ha valaki érzékeny antennákkal rendelkezik és számtalan, apró jelből ráérez a még láthatatlan trendekre. Sámán vagy sarlatán - ez nézőpont kérdése, de Li Edelkoort ezen ritka emberek egyike, és találó, szisztematikusan felépített trend-előrejelző módszerét olyan világcégek vették igénybe, mint a Coca-Cola, a Gucci, a L’Oréal, a Nissan vagy a Siemens. A holland születésű Edelkoort már-már akkora befolyással rendelkezik, hogy előrejelzései akár önbeteljesítő jóslattá is válhatnak.

Ahogy az a kliensek listájából is látszik, a trend előrejelzés (trendforcasting) nem csak a divatcégek számára fontos, hiszen nem egyszerűen a következő szezon színeit jelzi előre, hanem kulturális jelenségeket, közösségi gondolkodásmódot, a fogyasztói preferencia változásait. Edelkoort saját módszerét a jövő régészetének nevezi, mert a régészekéhez hasonló munkamódszert alkalmaz - információmorzsákat, töredékeket, képszilánkokat keres, amikből következtetni tud a jövő társadalmára és eszközhasználatára.

A tokiói Metropolis magazinnak adott interjúban Li Edelkoort elmondta, ezúttal olyan kiállítást akart létrehozni, ami felrázza a japán dizájnereket, kizökkenti őket befelé forduló világukból. Edelkoort szerint ugyanis a hagyományos japán szépségideál, bár gyönyörű és a maga módján tökéletes, már megmerevedett, mert elfogyott körötte a kreatív energia.  

 

 

Szikla és kristály - a kiállítás részlete, fotó: 21_21 Design Sight
3/6
Szikla és kristály - a kiállítás részlete, fotó: 21_21 Design Sight

Csont és bőr - a kiállítás részlete, fotó: 21_21 Design Sight
4/6
Csont és bőr - a kiállítás részlete, fotó: 21_21 Design Sight

Domestic Animals radiator - Guus Van Leeuwen, fotó: Renee van der Hulst
5/6
Domestic Animals radiator - Guus Van Leeuwen, fotó: Renee van der Hulst

 

Edelkoort szerint a gazdasági krízis nyomában átalakul az értékrendszerünk és a kiállításon szerepelő 71 alkotó munkájában a jövő ilyen irányvonalát véli kiolvasni. Az új generáció - művészek, kézművesek, dizájnerek - szakít a materialista gondolkodásmóddal és visszanyúl a gyökerekhez, a dolgok készítésének primitív eredetéhez - de egyben képes arra is, hogy a modern technológiát felhasználva formáljon egyedi darabokat. Ez a generáció, mondja a kiállítás, zsigeri kapcsolatban áll a természettel - ami jó hír Japánnak, ahol az animista shinto vallás ma is befolyásolja a mindennapokat.

Milyennek láttam én, a kiállításlátogató a jövőt? Némiképp lehangolónak. A barna, okkersárga és sziena barna színek a csontokkal és lenyúzott állatbőrökkel együtt a katasztrófafilmekben megszokott új-kőkorszak fenyegetését idézte fel bennem. A kiállítás 71 alkotó munkáját mutatja be, akiknek kétharmada holland. Az előrejelzés így némileg szűk mintára épül, ami reményt ad arra, hogy a kiállításon bemutatott, tagadhatatlanul érdekes és provokatív, de meglehetősen ambivalens jövő talán mégsem jön el.

Li Edelkoort neve Magyarországon sem ismeretlen, hiszen több előadást tartott már Budapesten. Cége, a Trend Union nemrég nyitotta meg tokiói irodáját.

A Post Fossil kiállítás 2010. április 24-től június 27-ig volt látható a 21_21 Design Sight galériában, Tokióban.


Az epiteszforum.hu 2008-ban interjút készített Dávidházy Pannival, aki trendelemzőként, design menedzserként, kurátorként dolgozik Budapesten és Li Edelkoort munkatársa volt a Trend Unionban.  (Markó Barbara interjúja

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.