Nézőpontok/Vélemény

Spirál a tükör felett

1/6

Magyar élő építészet / Iparművészeti Múzeum / fotó: Vargha Mihály

Magyar élő építészet / Iparművészeti Múzeum / fotó: Vargha Mihály

Magyar élő építészet / Iparművészeti Múzeum / fotó: Vargha Mihály

kígyó-csiga, csiga-kígyó és a paksi templom makettje / Magyar élő építészet / Iparművészeti Múzeum / fotó: Vargha Mihály

Magyar élő építészet / Iparművészeti Múzeum / fotó: Vargha Mihály

?>
Magyar élő építészet / Iparművészeti Múzeum / fotó: Vargha Mihály
?>
Magyar élő építészet / Iparművészeti Múzeum / fotó: Vargha Mihály
?>
Magyar élő építészet / Iparművészeti Múzeum / fotó: Vargha Mihály
?>
kígyó-csiga, csiga-kígyó és a paksi templom makettje / Magyar élő építészet / Iparművészeti Múzeum / fotó: Vargha Mihály
?>
Magyar élő építészet / Iparművészeti Múzeum / fotó: Vargha Mihály
?>
1/6

Magyar élő építészet / Iparművészeti Múzeum / fotó: Vargha Mihály

Magyar élő építészet / Iparművészeti Múzeum / fotó: Vargha Mihály

Magyar élő építészet / Iparművészeti Múzeum / fotó: Vargha Mihály

kígyó-csiga, csiga-kígyó és a paksi templom makettje / Magyar élő építészet / Iparművészeti Múzeum / fotó: Vargha Mihály

Magyar élő építészet / Iparművészeti Múzeum / fotó: Vargha Mihály

Spirál a tükör felett
Nézőpontok/Vélemény

Spirál a tükör felett

2009.06.23. 10:52
MÉD

Nagy érdeklődés mellett nyitotta meg a Múzeumok Éjszakáján Makovecz Imre és Jankovics Marcell a Magyar élő építészet című kiállítást az Iparművészeti Múzeumban. A kiállításhoz kapcsolódóan a múzeum aulájában szimbolikus térinstalláció fogadja a látogatót: kör-tükör padlat fölött fehér textil-spirál-kígyó a magasban. Képek a megnyitóról.

Magyar élő építészet / Iparművészeti Múzeum / fotó: Vargha Mihály
1/6
Magyar élő építészet / Iparművészeti Múzeum / fotó: Vargha Mihály

A Múzeumok Éjszakája alkalmából rendezett délutáni megnyitón köszöntőt mondott Renner Zsuzsa, a múzeum főigazgatója és Makovecz Imre építész. A Magyar élő építészet kiállítást Jankovics Marcell filmrendező, művelődéstörténész nyitotta meg. Közreműködött a Zuglói Filharmónia kamarazenekara Záborszky Kálmán vezényletével; Geszthy Veronika (ének) és a Kalamajka együttes (Fábián Éva, Halmos Béla és barátai).

A kiállítás kurátora: Gerle János.

A kiállításhoz kapcsolódóan a múzeum aulájában szimbolikus térinstalláció fogadja a látogatót: kör-tükör padlat fölött fehér textil-spirál-kígyó a magasban. A szimbólumok megfejtéséhez adjuk közre az alábbi idézeteket.

Csigavonal [spirál]
Egyetemes, ősi és elemi mozgásjel. A ceruzát fogó gyermekkéz első koordinált mozgása köröket, csigavonalat ró a papírra. A jel kialakulását természeti formák (indakacs, csigaház, kígyó, bélrendszer), s a talán a világszerte ősidőktől fogyasztott hallucinogén anyagok is elősegítették; a hallucináció kezdeti, ún. geometrikus fázisának jellegzetes mintája a csigavonal.

A csigavonal nem csak díszítmény lehet, hanem épületek („bábeli tornyok", amilyen az iraki Szamarra 9. sz.-i mecsetjének minaretje), munkaeszközök (fúró, orsó) funkcionális és jelképi jellemzője, rituális mozgásformák (labirintustánc) alakzata, gyerekjátékok (ugróiskola) alaprajza. A síkbeli, kétdimenziós spirál eredendően útjelkép. A csigavonal kétértelmű jel, kétirányúságát a kettősspirál-ábrázolások jelzik. Kozmikus szinten a csigavonal időciklusok (világkorszak, napév, holdhónap) jelképe, a természet évenkénti meghalásának és újjászületésének szimbóluma, vagyis a mitikus „világtörténelemé", mely a teremtéstől a világ végéig tart.

Út- és időjelkép a térbeli csigavonal is, mely hol egy-, hol kétirányú, egymással ellentétes erők, mozgások kifejezője lehet.

(Hoppál Mihály – Jankovics Marcell – Nagy András – Szemadám György: Jelképtár. Helikon Kiadó, 1994.)

 

Magyar élő építészet / Iparművészeti Múzeum / fotó: Vargha Mihály
2/6
Magyar élő építészet / Iparművészeti Múzeum / fotó: Vargha Mihály

Magyar élő építészet / Iparművészeti Múzeum / fotó: Vargha Mihály
3/6
Magyar élő építészet / Iparművészeti Múzeum / fotó: Vargha Mihály

kígyó-csiga, csiga-kígyó és a paksi templom makettje / Magyar élő építészet / Iparművészeti Múzeum / fotó: Vargha Mihály
4/6
kígyó-csiga, csiga-kígyó és a paksi templom makettje / Magyar élő építészet / Iparművészeti Múzeum / fotó: Vargha Mihály

 

Kígyó
A kígyó valaha egy keleti istenség volt. Szimbólumát megtaláljuk az afrikai, amerikai, ázsiai vallásokban, Európában még a neolitikumot megelőzően is. Feltűnő az is, hogy az Ősistennő társai vagy attribútumai között a kígyó olyan kivételes helyet foglalt el. Ez nemcsak Krétán, Görögországban, Babilóniában, Mezopotámiában volt így, de még Kínában is. André Parrot hívta fel a figyelmet azokra a több mint ötezer éves szoborleletekre, amelyeket még a sumer korszakot megelőzően El Obeidben találtak: legtöbbjük hibrid, egyszerre kígyó-, sárkány- vagy, ritkábban, óriáshal-alakot vett fel.

A kígyó számos ősi kultúrában az alvilág és a holtak birodalmának szimbóluma. A régebbi mitológiákban a Földdel és az alvilággal állt kapcsolatban, és titokzatos, ugyanakkor pozitív szerepet játszott. Az egyiptomi hermopoliszi mitológia földet körülölelő őskígyója egy világteremtő őslény, amely a kezdeteket és a véget is magában foglalja. Megjövendöli a világ visszasüllyedését az ősvizekbe: „S elpusztítok majd mindent, amit teremtettem. A föld megint ősóceán lesz, olyan végtelenség, mint kezdetben. Én minden leszek, ami marad, visszaváltozom azzá a kígyóvá, amelyet senki ember fia nem ismer." Közép-Amerika ősi kultúráiban, Mexikóban Quetzalcoatl tollaskígyó a madár és a kígyó szerepét egyesíti egy duális rendszerben, amely a földet és az eget összekapcsolja.

(Kende B. Hanna: A kisemmizett férfinem - Az ősanyaistennőktől a mesterséges anyaméhig. Osiris Kiadó 2009)

Magyar élő építészet / Iparművészeti Múzeum / fotó: Vargha Mihály
5/6
Magyar élő építészet / Iparművészeti Múzeum / fotó: Vargha Mihály

 

Tükör
Az igazság, a leplezetlen Valóság jelképe, de a kereszténységben a földi hívságot, a hiúságot is szimbolizálhatja. A latin speculum, „tükör" szóból származik a spekuláció kifejezése: az égi jelenségek megfigyelése mindig valamilyen tükröző felület, illetve tükör segítségével történt, s ősi felfogás szerint a tiszta, világos, változtatás nélkül tükröző eszközök az igazság letéteményesei. Jóseszközként alkalmas arra, hogy a jövőt, de az emberi cselekedeteket is meglássa benne, továbbá hogy megvédje a sámánt a gonosz szellemektől égi utazása során. Miután a sámán „visszatért", sokszor ugyannyi karcolást ejtett tükrén, mint ahány nyíllövés érte a „másik" világban.

(Hoppál Mihály – Jankovics Marcell – Nagy András – Szemadám György: Jelképtár. Helikon Kiadó, 1994.)

szövegválogatás + fotó: Vargha Mihály

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.