Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers
Épületek/Lakóépület

Négy lett, maradhat? – A Pusztaszeri 24.

1/10

Pusztaszeri út 24. Építészet: Vannay Architecture. Fotó: Danyi Balázs

Pusztaszeri út 24. Építészet: Vannay Architecture. Fotó: Danyi Balázs

Pusztaszeri út 24. Építészet: Vannay Architecture. Fotó: Danyi Balázs

Pusztaszeri út 24. Építészet: Vannay Architecture. Fotó: Danyi Balázs

Pusztaszeri út 24. Építészet: Vannay Architecture. Fotó: Danyi Balázs

Pusztaszeri út 24. Építészet: Vannay Architecture. Fotó: Danyi Balázs

Pusztaszeri út 24. Építészet: Vannay Architecture. Fotó: Danyi Balázs

Pusztaszeri út 24. Építészet: Vannay Architecture. Fotó: Danyi Balázs

Pusztaszeri út 24. Építészet: Vannay Architecture. Fotó: Danyi Balázs

Pusztaszeri út 24. Építészet: Vannay Architecture. Fotó: Danyi Balázs

?>
Pusztaszeri út 24. Építészet: Vannay Architecture. Fotó: Danyi Balázs
?>
Pusztaszeri út 24. Építészet: Vannay Architecture. Fotó: Danyi Balázs
?>
Pusztaszeri út 24. Építészet: Vannay Architecture. Fotó: Danyi Balázs
?>
Pusztaszeri út 24. Építészet: Vannay Architecture. Fotó: Danyi Balázs
?>
Pusztaszeri út 24. Építészet: Vannay Architecture. Fotó: Danyi Balázs
?>
Pusztaszeri út 24. Építészet: Vannay Architecture. Fotó: Danyi Balázs
?>
Pusztaszeri út 24. Építészet: Vannay Architecture. Fotó: Danyi Balázs
?>
Pusztaszeri út 24. Építészet: Vannay Architecture. Fotó: Danyi Balázs
?>
Pusztaszeri út 24. Építészet: Vannay Architecture. Fotó: Danyi Balázs
?>
Pusztaszeri út 24. Építészet: Vannay Architecture. Fotó: Danyi Balázs
1/10

Pusztaszeri út 24. Építészet: Vannay Architecture. Fotó: Danyi Balázs

Pusztaszeri út 24. Építészet: Vannay Architecture. Fotó: Danyi Balázs

Pusztaszeri út 24. Építészet: Vannay Architecture. Fotó: Danyi Balázs

Pusztaszeri út 24. Építészet: Vannay Architecture. Fotó: Danyi Balázs

Pusztaszeri út 24. Építészet: Vannay Architecture. Fotó: Danyi Balázs

Pusztaszeri út 24. Építészet: Vannay Architecture. Fotó: Danyi Balázs

Pusztaszeri út 24. Építészet: Vannay Architecture. Fotó: Danyi Balázs

Pusztaszeri út 24. Építészet: Vannay Architecture. Fotó: Danyi Balázs

Pusztaszeri út 24. Építészet: Vannay Architecture. Fotó: Danyi Balázs

Pusztaszeri út 24. Építészet: Vannay Architecture. Fotó: Danyi Balázs

Négy lett, maradhat? – A Pusztaszeri 24.
Épületek/Lakóépület

Négy lett, maradhat? – A Pusztaszeri 24.

2025.04.29. 17:28

Projektinfó

Pusztaszeri út 24.

URL:
Vannay Architecture

Stáblista

Generáltervező: 
Vannay Architecture Kft.

Építész Tervező:
Vannay Miklós Ágoston DLA

Tolnai Zsolt
Cubo Építészcsoport Kft.

Építész munkatársak:
Kiss Dávid
Meggyesi Gabriella
Szabó Péter Róbert

Kiviteli terv:
Grafit Műterem

Statika:
Trombitás Gyula

Épületgépészet:
Csöppenszky Gábor

Épületvillamosság:
Szabó József Árpád

Környezetrendezés:
Objekt Tájépítész Iroda
Hómann János

Tűzvédelem:
Decsi György

Olyan épületekről írunk kritikát, melyek valójában annyira újak, hogy még nem mutathatták meg azt a valódi arcukat, ami természetszerűen csak a tárgy használata során mutatkozhat meg – hívja fel a figyelmet Krompáczki Péter, aki ezért a házat tervező Vannay Miklós meglátásaival kiegészítve igyekszik teljesebb képet adni a Pusztaszeri út 24. szám alatt elkészült épületről. Szokatlan párbeszéd a külső megfigyelő és a beavatott narrátor között.

- Prológus -
Olyan épületekről írunk kritikát – vagy éppen fényképeket készítünk róluk –, melyek valójában annyira újak, hogy még nem mutathatták meg azt a valódi arcukat, ami természetszerűen csak a tárgy használata során mutatkozhat meg. Ez tulajdonképpen egyfajta hiány, és így a kritika sem szólhat magáról a házról, talán inkább csak a tervezői attitűdről. Azonban egy ilyen kritika megírása a tervező személyes narrációjával lehet teljes.
Egy ilyen új épületről leveleztem Vannay Miklóssal, a tárgyi házat tervező csapat vezető építészével.

- KP -
A főváros budai oldala, azon belül is a II. kerület hallatán az embernek általában a város zöldebbik fele jut eszébe. Azonban a Szépvölgyi út felől a Pusztaszerin fölfele haladva gombamód terjedő pontszerű, új építésű társasházak láttán ez a kép lassan elhalványodik. A második nagy kanyart követően az út túloldalán, a támfalak tetején magasodó, jellemzően fehér színű, szintenként simléderként megjelenő, homlokzatokon végigfutó teraszokkal pártázott és visszahúzott felső szintes többségből kilóg egy zömökebb, kevésbé terjengős, a szemnek kedvezőbb arányrendszerű tömeg. Ami tulajdonképpen egy csonkolt kocka, az alapforma geometriájából elvétellel kapott teraszok légtere nagyvonalúan cizellálja az egyébként egyszerű kubatúrát.

- VM -
A beruházóval 2016-ban találkoztunk először. Akkor megkeresett minket, több másik tervezőiroda mellet, hogy vegyünk részt egy egyszerűsített tervpályázaton, melynek segítségével kiválaszthatja a ház későbbi tervezőjét. Ez önmagbában üdítő volt, mivel maga a feladat nem túl nagy. 4-6 lakásos társasház megvalósításában gondolkozott. Ekkora munkára nem szoktak tervpályázatot kiírni. Általában a tervezők kézből kapják meg a megbízást egyenesen a beruházótól. Így már akkor látszott, hogy céljai eltérnek a megszokottól. Nem pénzügyi beruházásként gondolt a projektre. A lakásokat nem a befektetett pénzügyi tranzakció tárgyaként, nem mint egy értékpapír, kezelte. Számára nem a nyereség maximalizálása, hanem a jövőbeni lakások élhetősége volt a legfontosabb szempont. Végig szívén viselte az épület sorsát.
Így került végül hozzánk a feladat, Magyarországon, privát pályázaton.
A beruházó egyik első beruházásaként.

Pusztaszeri út 24. Építészet: Vannay Architecture. Fotó: Danyi Balázs
1/10
Pusztaszeri út 24. Építészet: Vannay Architecture. Fotó: Danyi Balázs

- KP -
A kis társasház helyéül szolgáló telek pozíciója nem túl szerencsés, persze a házból kitáruló panoráma később némiképp feledtetheti a helyzetet. Az intenzív forgalmú, meredeken lejtő Pusztaszeri utat kísérő támfalat helyenként mellék- vagy magánutcák és gépkocsibeállók sliccelik fel. A 24-es szám esetében különös téri helyzet jött létre: a mögöttes pontházakat a Pusztaszerivel összekötő magánút és közvetlenül mellette a 24-es szám gyalogos bejárata nyitja meg az utat szegélyező támfalat, a kettő között viszont a kis utcával párhuzamos újabb támfal magasodik, tetején végigfutó kerítéssel, mi több, a Pusztaszerin lejjebb haladva a ház alatti garázsba való bejutásként szolgáló újabb hasíték jelenik meg.

- VM -
A Pusztaszeri úton egy keleti irányba néző, lejtős domboldalon található a telek, kilátással, rálátással a városra. Sajnos a környéken napjainkban folyó építési tevékenység, illetve a ’80-as évek társasházépítési korszakai rányomták bélyegüket erre a lejtőre.
A domboldalt támfalak, különböző meredekségű kocsibehajtók, lépcsők, stb. szabdalják.
Mintha az eredeti táj formája nem is lenne fontos, csak az, hogy mindenki kocsival a háza mellé parkolhasson. Vagy sík placcon focizhasson a meredek lejtőn a kertjében. Az építési tevékenységekből kifolyólag a domblejtő eredeti képe mára már csak alig-alig fedezhető fel.
A tervezés során fontos volt, hogy nem a korábban a telken álló ház terepadottságait vettük figyelembe. Az a ház, melyet a jelenlegi tulajdonos Gábor Zsazsa egykori tulajdonának sejtett, úgy állt ezen a lejtős telken, mintha azt az Alföld sík pusztaságba építették volna. A terepet agresszíven, különféle támfalakkal sík platókra osztotta. Kilátás, épület telepítés szempontjából ez a helyzet kedvező lehetett volna nekünk is, de a tulajdonossal közösen úgy döntöttünk, hogy a terület eredeti lejtését kell helyreállítani, azt kell kiindulópontnak tekinteni és onnan kell (újra)indulni a tervezésnél.
A gyalogos bejáratot és az autós megközelítést különválasztottuk, mégis mindkettő a pinceszinten érkezik a házba. Így a postaládák és a kukatárolók mind autós közlekedés, mind gyalogos közlekedés esetén elérhetőek.
A bevezető út finom nyiladékként éri el a házat a szomszédos nyeles telek autós behajtója mellett. Így ez egy szabadban szaladó kerti ösvényként, kvázi "patakmederként" jelenik meg a tájban.
Sajnos az autós beközlekedésnél a kert utca felőli határában álló támfalon áthaladva a kocsibehajtó nem maradhatott fedett. Az akkori jogszabályok ezt nem engedték. Viszont az utca menti támfal a terepet az eredeti tereplejtő pozíciójába helyezhette, ahogy valaha kialakulhatott. Ahogy kinézhetett valamikor, mielőtt a Pusztaszeri utat a domb lejtőjébe kialakították.

Pusztaszeri út 24. Építészet: Vannay Architecture. Fotó: Danyi Balázs
3/10
Pusztaszeri út 24. Építészet: Vannay Architecture. Fotó: Danyi Balázs

- KP -
A fehér kocka az út irányába szintén lejtő telek hátsó traktusában áll, bal oldalán oldal- mögötte intimebb hátsókerttel, míg előkertjének architektúráját jobbára a már említett gyalogos és gépkocsis megközelítések hasítékai definiálják. Ottjártamkor a ház kivitelezése éppen csak befejeződött, és bár a még frissen telepített növényzet egyelőre gyér, de reményeim szerint idővel hangsúlyosabbá válik, várhatóan egyensúlyi helyzetbe kerül az előkert "slicceivel".
A formailag puritán szerkesztésű épület alapképlete könnyedén feloldható: a már említett kocka alapformából való kiharapások után létrejövő kvázi negatív sarkok síkjai nagyrészt üvegezett felületekből állnak, belátást engedve a test érzékeny gyomrába, ami az élet fűtött színtere.

- VM -
A ház pozíciója szempontjából fontos volt az úttól való distancia megtartása. A tervezésnél szempont volt a ház és a kert viszonya. Az épület hátramozdításával a földszinten kialakuló lakás is viszonylag intim helyzetbe, az utcától messze kerülhetett.

Pusztaszeri út 24. Építészet: Vannay Architecture. Fotó: Danyi Balázs
6/10
Pusztaszeri út 24. Építészet: Vannay Architecture. Fotó: Danyi Balázs

- KP -
Az épület négy lakást tartalmaz, lakószintenként egyet-egyet. Ezáltal az egyes lakások teljes értékűek, a földszinti lakást kivéve "négyhomlokzatosak". A tervező csapat demokratikus empátiájára utal, hogy bár az említett lakás negyedik (délnyugati) homlokzata talajszint alá kerül, mégsem szenved igazán hátrányt, hiszen a délkeleti oldalkert nagy része és a terasz a lakás szerves tartozéka.

- VM -
A tervezés korai szakaszában a beruházó megértőkészségének is köszönhetően hamar kiderült, hogy legideálisabban négy, viszonylag nagy lakás helyezhető el az épületben.
Egymás felett négy nagyon hasonló lakás, melyek mégis teljesen különbözőek.
A földszinti lakás nagy intimitással rendelkezik. Védetten bújik meg a lejtőben, saját kertkapcsolattal az oldal- és előkert felé.
Az első emeleti lakás is kapott kertkapcsolatot, hisz a magasságok úgy alakultak, hogy az emelet hátsó, nyugati oldala felől a hátsókert megközelíthető. A második emeleti lakás már szép keleti kilátással rendelkezik, míg a tetőtéri lakás a városra néző panorámás terasszal bír, viszont kevesebb szobaszámmal.
Tulajdonképpen így mindegyik lakás saját egyéniséget kapott. Mivel minden szint egyetlen lakás, így az épület tömegalakításánál, és a lakások alaprajzainál arra törekedtünk, hogy ezt a négyégtájas helyzetet kihasználjuk.
Minden lakás átszellőztethető. Reggeltől estig éri őket a nap, mindig más és más helyiségeit.
A teraszok egymást védik a túlzóan forró nyári naptól.
Olyan ez a ház, mint egy napraforgó! A használat során folyamatosan tud alkalmazkodni, viszonyulni a napszakokhoz, évszakokhoz. Ez a kialakítás a ház energetikáját is roppant kedvező irányban befolyásolta.
Ennek a finom és erőteljes tömegalakításnak köszönhető az is, hogy a tetőtéri penthouse lakás nem mint egy visszahúzott rátét került az épületre, mint sajnos oly sok esetben az országban, hanem természetes módon, a ház teraszainak elfogyásából következően.

Pusztaszeri út 24. Építészet: Vannay Architecture. Fotó: Danyi Balázs
8/10
Pusztaszeri út 24. Építészet: Vannay Architecture. Fotó: Danyi Balázs

- KP -
A tömegbe való belépés két módon történhet: közvetlenül az utcáról a gyalogos bejáraton át, vagy a mélygarázs szintjén keresztül. Az épülettest puritánsága a közlekedőmagban tovább öröklődik, a szintek közötti vertikális kapcsolat a hófehér lépcsőház által jön létre. Apró, de finom és annál fontosabb részlet a legfelső szint lépcsőkarja mellé helyezett légtér, mely által a vertikális kapcsolat érzete erősödik, illetve a lépcsőtérbe innen bejutó fény deríti azt. Feltűnő jelenség a szóban forgó épületrész akusztikája, jelenleg a lépcsőház méreteihez képest visszhangos, azonban megfelelően belakva ez módosulhat. Az itt jelenlévő részletek, úgy mint a korlát, a lépcső szerkesztése, vagy az említett bevilágító, szintén a nagyvonalúságról beszélnek, ebben a szerkesztett idillben kissé fájó pont a felhajtott lábazati burkolat, melynek megléte üdvözlendő jelenség, azonban egy elegánsabb módja lett volna a falsíkba való süllyesztés.

- VM -
Szerettük volna, ha a területminimalizált lépcső nem egy sötét belső lépcsőházként jön létre, így egy finom eltartással a lépcsőkarok mellett le tudtuk csalni a napfényt a legfelső szintről. A tervezés során csak bízni tudtunk benne, hogy működni fog. Öröm azt érzékelni, ahogy most a lépcsőházat átjárja ez a finom szűrt természetes napfény.

Pusztaszeri út 24. Építészet: Vannay Architecture. Fotó: Danyi Balázs
9/10
Pusztaszeri út 24. Építészet: Vannay Architecture. Fotó: Danyi Balázs

- KP -
A lakásokba való bejutás az adott szintre felérkező lépcsőkarral szemben direkt módon történik. Talán túl közvetlenül is, egy-egy lakásba való belépéskor a lakás nappali zónája hirtelen nyílik meg, közbeékelt érkező tér nélkül. Az egyes elrendezési alaprajzok szabatosan és tisztán szervezettek, hangsúlyosan különülnek el a nappali és éjjeli életterek helyiségei. Jelentősen nagy értéknek tartom a nappali terek teraszain túl a hálókhoz tartozó intim teraszok meglétét. Előbbiek a társasági élet színteréül szolgálhatnak, melyek egyszerre kommunikálnak a nappalival és konyhával, előttük a főváros panorámájával, utóbbiak viszont a nyugodt elvonulás átmeneti terei.
Az egyes lakások belsőépítészete koherensen ül bele a tervezői szándék alkotta összképbe, túlzásoktól mentes, átgondolt, egyszerű szerkesztésű térrészletekről van szó, a megvalósult állapot néhol előbukkanó pontatlanságai a koncepció és az eddigi egész egyértelmű alapvetéseit tapasztalva világosan a kivitelezésbeli hibákra vezethetők vissza, jóllehet ezek a zökkenők sem jelentenek markáns értékvesztést, inkább csak apró szépségtapaszokként jelennek meg.

- VM -
Minden szint egy külön lakás. Saját lift, saját megállóval, saját lépcsőkarral.
Bíztunk a ház szintenkénti intimitásában. Így a tervnél tudatosan arra törekedtünk, hogy a nappali, étkező, konyha terében elhelyezett finom mobiliával oldjuk meg a megérkezés problémáját, nem pedig egy feleslegesnek tűnő külön, szűkös helyiséggel. Azért, hogy belépéskor a tér feltárulhasson, ne szabályozzuk le egy szűk előszobával. A mobiliákkal mindenki a maga kedvére alakíthatja a lakótérbe történő megérkezést. A mi elképzelésünkkel bútorterveket is készítettünk.
Tanulság, hogy az előszobabútorok az eredeti koncepció szerint nem valósultak meg, a lépcső intimitása pedig nem olyan mértékű, hogy ezt a hiányt ellensúlyozza. Sőt, a lépcsőház akusztikája jelenleg, belakás előtti üres tereinek erős utózengése most kicsit ront is rajta. Jelenleg a látogató úgy érzheti, a lakásokba szinte belezuhanunk. De ez a későbbiekben könnyen korrigálható lehet akár az általunk elképzelt bútorok megvalósításával, vagy a lépcsőház belakása során csökkenő akusztikai probléma is sokat javíthat ezen az érzésen.
Milyen fontos is egy érzethez a tér akusztikája, megvilágítása. Mindkettő szempontjából nagy tanulság ez az épület.

Pusztaszeri út 24. Építészet: Vannay Architecture. Fotó: Danyi Balázs
10/10
Pusztaszeri út 24. Építészet: Vannay Architecture. Fotó: Danyi Balázs

- KP -
Bár a Pusztaszeri út 24. alatt álló új pontház igyekszik kiszolgálni az igényeket, a valaha volt családi házas, kis társasházas környéken tapasztalható, elszabaduló beépítési lázzal szemben ez a ház mégis egyfajta mértékletességet és fegyelmet tanúsít.
A Pusztaszeri úton és a környékén végbemenő jelenség egy korrajz. A korábban ligetes, beépítésével emberközeli léptékű hegyvidéki atmoszféra mára átrendeződött. Egykori képéhez viszonyítva zsúfolttá vált, a zöld vegetáció helyét átvették az egymásra épített lakótornyok. A tárgyi társasház ebben a korántsem kedvező miliőben igyekszik lavírozni, felesleges sallangok nélkül, még emberközeliként ugyan, de már belelépve a sebesen hömpölygő árba.

Krompáczki Péter

és Vannay Miklós DLA

 

Szerk.: Hulesch Máté

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.