Helyek/Infrastruktúra

Megújul a Ferihegyi T2 Terminál

1/11

Ferihegy2 indulás / bővítési terv 2008, Tima Zoltán - Közti Zrt.

Ferihegy2 érkezés / bővítési terv 2008, Tima Zoltán - Közti Zrt.

Ferihegy2 / bővítési terv 2008, Tima Zoltán - Közti Zrt.

Ferihegy2 / bővítési terv 2008, Tima Zoltán - Közti Zrt.

Ferihegy2 / bővítési terv 2008, Tima Zoltán - Közti Zrt.

Ferihegy2 / bővítési terv 2008, Tima Zoltán - Közti Zrt.

Ferihegy2 / bővítési terv 2008, Tima Zoltán - Közti Zrt.

Ferihegy2 / bővítési terv 2008, Tima Zoltán - Közti Zrt.

Ferihegy2 / bővítési terv 2008, Tima Zoltán - Közti Zrt.

Ferihegy2 / bővítési terv 2008, Tima Zoltán - Közti Zrt.

?>
?>
Ferihegy2 indulás / bővítési terv 2008, Tima Zoltán - Közti Zrt.
?>
Ferihegy2 érkezés / bővítési terv 2008, Tima Zoltán - Közti Zrt.
?>
Ferihegy2 / bővítési terv 2008, Tima Zoltán - Közti Zrt.
?>
Ferihegy2 / bővítési terv 2008, Tima Zoltán - Közti Zrt.
?>
Ferihegy2 / bővítési terv 2008, Tima Zoltán - Közti Zrt.
?>
Ferihegy2 / bővítési terv 2008, Tima Zoltán - Közti Zrt.
?>
Ferihegy2 / bővítési terv 2008, Tima Zoltán - Közti Zrt.
?>
Ferihegy2 / bővítési terv 2008, Tima Zoltán - Közti Zrt.
?>
Ferihegy2 / bővítési terv 2008, Tima Zoltán - Közti Zrt.
?>
Ferihegy2 / bővítési terv 2008, Tima Zoltán - Közti Zrt.
1/11

Ferihegy2 indulás / bővítési terv 2008, Tima Zoltán - Közti Zrt.

Ferihegy2 érkezés / bővítési terv 2008, Tima Zoltán - Közti Zrt.

Ferihegy2 / bővítési terv 2008, Tima Zoltán - Közti Zrt.

Ferihegy2 / bővítési terv 2008, Tima Zoltán - Közti Zrt.

Ferihegy2 / bővítési terv 2008, Tima Zoltán - Közti Zrt.

Ferihegy2 / bővítési terv 2008, Tima Zoltán - Közti Zrt.

Ferihegy2 / bővítési terv 2008, Tima Zoltán - Közti Zrt.

Ferihegy2 / bővítési terv 2008, Tima Zoltán - Közti Zrt.

Ferihegy2 / bővítési terv 2008, Tima Zoltán - Közti Zrt.

Ferihegy2 / bővítési terv 2008, Tima Zoltán - Közti Zrt.

Megújul a Ferihegyi T2 Terminál
Helyek/Infrastruktúra

Megújul a Ferihegyi T2 Terminál

2008.02.27. 07:27

Projektinfó

Építészek, alkotók:
Tima Zoltán

A repülőtéri bővítés tervét február 12-én tárgyalta Központi Tervtanács. Több mint hatvanöt milliárd forintos befektetéssel a Budapest Airport 2011-ig szinte teljesen megújítja a légikikötő arculatát és jelentősen növelik a kapacitását.Tervező: Tima Zoltán (KÖZTI Zrt.)

1985. novemberében készült el a 2A terminál, majd 1999-ben a 2B, melyek együttes kapacitását a mai 7-8 millió fős utasforgalom jelentősen meghaladja. A német tulajdonos fejlesztési elképzelései szerint tervezték a tervtanács előtt bemutatott bővítést. A két terminál közötti kiszolgáló egységek bontásával mindkét terminált egy új, „Skycourt" pláza térre fűzi fel a terv. Központosítják a csomagirányítást, a kereskedelmi és a kiszolgáló részeket.

 

Ferihegy2 indulás / bővítési terv 2008, Tima Zoltán - Közti Zrt.
2/11
Ferihegy2 indulás / bővítési terv 2008, Tima Zoltán - Közti Zrt.

Ferihegy2 érkezés / bővítési terv 2008, Tima Zoltán - Közti Zrt.
3/11
Ferihegy2 érkezés / bővítési terv 2008, Tima Zoltán - Közti Zrt.

Ferihegy2 / bővítési terv 2008, Tima Zoltán - Közti Zrt.
4/11
Ferihegy2 / bővítési terv 2008, Tima Zoltán - Közti Zrt.

Ferihegy2 / bővítési terv 2008, Tima Zoltán - Közti Zrt.
5/11
Ferihegy2 / bővítési terv 2008, Tima Zoltán - Közti Zrt.

Ferihegy2 / bővítési terv 2008, Tima Zoltán - Közti Zrt.
6/11
Ferihegy2 / bővítési terv 2008, Tima Zoltán - Közti Zrt.

Ferihegy2 / bővítési terv 2008, Tima Zoltán - Közti Zrt.
7/11
Ferihegy2 / bővítési terv 2008, Tima Zoltán - Közti Zrt.

Ferihegy2 / bővítési terv 2008, Tima Zoltán - Közti Zrt.
8/11
Ferihegy2 / bővítési terv 2008, Tima Zoltán - Közti Zrt.

 

A moduláris rendszerben kialakított, 2A és 2B épületből álló Ferihegy 2 Nemzetközi Repülőtér Terminál épülettömbjét úgy kívánják átalakítani és kibővíteni, hogy

  • a 2A és 2B terminál közötti üzemi épületeket teljes egészében elbontják;
  • az így létrejövő építési területet alápincézik és a már meglévő pincerészekkel összekötik;
  • a 2A és 2B terminál közé - azokat összekapcsoló - új, 70 m fesztávolságú csarnoképületet emelnek;
  • a 2A és 2B terminál megmaradó épületrészeit légoldalon mintegy 13 m szélességben forgalmi előtérrel bővítik;
  • a főépületre merőlegesen a légoldalon két, egyenként 190 m hosszú többszintes mólót létesítenek és
  • a 2A terminál galériaszintjét üzemeltetési terekkel bővítik.

A megvalósítást a folyamatos üzem mellett három ütemben tervezik. A tervet befogadó szabályozási terv módosítása folyamatban van. A közlekedési kapcsolatokra nem terjed ki a tervezés. A téren a felszíni parkoló megmarad.

 

Ferihegy2 / bővítési terv 2008, Tima Zoltán - Közti Zrt.
9/11
Ferihegy2 / bővítési terv 2008, Tima Zoltán - Közti Zrt.

Ferihegy2 / bővítési terv 2008, Tima Zoltán - Közti Zrt.
10/11
Ferihegy2 / bővítési terv 2008, Tima Zoltán - Közti Zrt.

Ferihegy2 / bővítési terv 2008, Tima Zoltán - Közti Zrt.
11/11
Ferihegy2 / bővítési terv 2008, Tima Zoltán - Közti Zrt.

 

A terv jól átgondolt, funkcionálisan rendezett. A tervtanács véleménye szerint az utasforgalmi vezetés hosszú, kissé bonyolult használatot eredményez. Megfontolandó az oldalszárnyak közlekedővonalának mozgójárdával való segítése. A plázatér kétirányú forgalomvezetésében és a főépület oldalszárnyakhoz való csatlakozásánál (leszűkült keresztmetszet) az utasforgalom torlódása várható. A merőleges csatlakozás miatt a belső szárnyak által közrezárt légi forgalmi terület szűknek tűnik.

A légi megközelítés felől feltárulkozó építészeti látvány egységes. A tervtanács javasolja, hogy ez az egységesség az érkező oldal felől is érvényesüljön. A központi csarnok látványa túl zárt a parkoló felől. A tervtanács javasolja a vizesblokkok ajtó nélküli, betekintést gátló előtérrel való tervezését. A tervtanács a bemutatott tervet engedélyezésre ajánlotta.

forrás: tervtanácsi állásfoglalás, Budapest Airport Zrt.
képek: KÖZTI Zrt


Budapest Ferihegy Nemzetközi Repülőtér T2 Terminál bővítése – építési engedélyezési terv
Építtető: Budapest Airport Nemzetközi Repülőtér Üzemeltető Zrt.
Generáltervező: Út-, Vasúttervező Zrt.
A tervező képviselője: Tima Zoltán
Generáltervezői koordinátor: Bretz Gyula, Válay Zsolt
Építésztervező: Tima Stúdió, KÖZTI Zrt.
Projektvezető építész: Tima Zoltán
Építész: Németh Tamás (1965)
Építész koordinátor: Molnár Tibor
Építész munkatárs: Lamos Péter, Ráti Orsolya,Szabó Dávid
Épületszerkezetek: Horváth Sándor, Schreiber Gábor (Pataky és Horváth Kft.)
Homlokzati szerkezetek: Petar Reich (a.t.f., Frankfurt)
Belsőépítész: Alison Lyall, Gordon McGhie (3D-REID, Glasgow)
Kereskedelmi területek koncepció terve: Robbie McGill (The Design Solution, London)
Csomagtechnológia: Stuart Walsh (TPS, London), Tasnádi Tamás (UVATERV Zrt.)
Tűzvédelmi tervező: Mészáros János (MÉ-BART Kft.)
Forgalmi előtér: UVATERV Zrt.
Előtér tervező: Táskai Andorné, Válay Zsolt
Statikus tervező: UVATERV Zrt. / KÖZTI Zrt.
Szerkezettervező: Gurubi Imre, Főző Károlyné, Becker Ádám (KÖZTI Zrt.), Balogh Zsolt (UVATERV Zrt.)
Épületgépész tervező: UVATERV Zrt. / KÖZTI Zrt.
Épületgépész: Oltvai András (O.G.S.), Jakab Simon (UVATERV Zrt.)
Elektromos tervező: UVATERV Zrt. / KÖZTI Zrt.
Épületvillamosság: Vereckei János (UVATERV Zrt.), Tóth Bertalan (KÖZTI Zrt.), Szatmári András (Trafficjam Kft.)
Koordináció: TOMLIN Kft.
Koordinátor: Szakály Attila, Zombory Tamás, Lakosi Eszter
Project Managment: Hochtief AirPort
Project Manager: Alexander Ising, Karim El Semman, Frank Holzapfel


A megvalósításra kiírták a tendert

Tendert írt ki a Budapest Airport a 2-es terminál bővítésére, a pályázati felhívást a Tender Electronic Dailyben, az Európai Unió hivatalos közlönyében tették közzé. A Budapest Airport (BA) tájékoztatása szerint a pályázóknak március végéig kell ajánlatot tenniük. Tavaly év végén a BA már kiírt egy pályázatot a T2 átalakítására, ám a rövid határidő, illetve az ünnepek közelsége miatt az eljárást meg kellett ismételni.

A kiírás szerint összesen 12 ezer négyzetméter utasforgalmi terület elbontása, 50 ezer négyzetméter új utasforgalmi terület építése, valamint 35 ezer négyzetméter átépítése vár a győztes pályázóra. A munkálatokra összesen 42 hónap áll a kiválasztott vállalat rendelkezésére. Február elején a BA szakemberei konferencián tájékoztatták a legnagyobb hazai és nemzetközi építőipari cégek képviselőit a BUD Future programról, illetve a tendereztetés menetrendjéről.

Több mint hatvanöt milliárd forintos befektetéssel a BA 2011-ig szinte teljesen megújítja a légikikötő arculatát. Új terminálépületek, karbantartó hangár és hajtóműpróbázó állás épül, létrejön egy új cargo város, kibővülnek a jelenlegi utascsarnokok és a forgalmi előtér is. A BUD Future program az elmúlt húsz év legjelentősebb repülőtér fejlesztési programja Ferihegyen.

forrás: MTI Eco

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.