Nézőpontok/Vélemény

Közel Kelet

1/21

Wesselényi-Garay Andor

Ilmar Valdur (3+1 architects)

Ilmar Valdur (3+1 architects)

Oskars Redbergs (Standardsituation)

Oskars Redbergs (Standardsituation)

Rolandas Palekas (Paleko ARCH Studija)

Jakub Szczęsny (Centrala)

Axel Timm (Raumlabor Berlin)

Pavol Šilla (zerozero)

Tomáš Pejpek (C+HO_aR)

Tomáš Pejpek (C+HO_aR)

Schreck Ákos (minusplus) és Prezi

Schreck Ákos (minusplus)

Gunther Zsolt (3H)

Aljoša Dekleva (Dekleva Gregorič Arhitekti)

Dekleva, Pejpek, Schreck

Valdur, Szczęsny, Gunther

Redbergs, Timm, Palekas

?>
?>
?>
Wesselényi-Garay Andor
?>
Ilmar Valdur (3+1 architects)
?>
Ilmar Valdur (3+1 architects)
?>
Oskars Redbergs (Standardsituation)
?>
Oskars Redbergs (Standardsituation)
?>
Rolandas Palekas (Paleko ARCH Studija)
?>
Jakub Szczęsny (Centrala)
?>
Axel Timm (Raumlabor Berlin)
?>
Pavol Šilla (zerozero)
?>
Tomáš Pejpek (C+HO_aR)
?>
Tomáš Pejpek (C+HO_aR)
?>
Schreck Ákos (minusplus) és Prezi
?>
Schreck Ákos (minusplus)
?>
Gunther Zsolt (3H)
?>
Aljoša Dekleva (Dekleva Gregorič Arhitekti)
?>
Dekleva, Pejpek, Schreck
?>
Valdur, Szczęsny, Gunther
?>
Redbergs, Timm, Palekas
?>
1/21

Wesselényi-Garay Andor

Ilmar Valdur (3+1 architects)

Ilmar Valdur (3+1 architects)

Oskars Redbergs (Standardsituation)

Oskars Redbergs (Standardsituation)

Rolandas Palekas (Paleko ARCH Studija)

Jakub Szczęsny (Centrala)

Axel Timm (Raumlabor Berlin)

Pavol Šilla (zerozero)

Tomáš Pejpek (C+HO_aR)

Tomáš Pejpek (C+HO_aR)

Schreck Ákos (minusplus) és Prezi

Schreck Ákos (minusplus)

Gunther Zsolt (3H)

Aljoša Dekleva (Dekleva Gregorič Arhitekti)

Dekleva, Pejpek, Schreck

Valdur, Szczęsny, Gunther

Redbergs, Timm, Palekas

Közel Kelet
Nézőpontok/Vélemény

Közel Kelet

2009.02.10. 12:04

Magyar templom és sárga tengeralattjáró. Az Emerging Identities - EAST! kiállítás február 20-ig látható a Gödör Klubban, a kapcsolódó szimpóziumot 6-án rendezték meg.Török Tamás beszámol.

Az Emerging Identities EAST! szimpózium a D.A.Z. azonos című, 2006 óta utazó építészeti kiállításának kísérőeseményeként zajlott február 6-án a Gödör Klubban. A kiállított tablókon látható projektek jó részét már megelőzte valamelyik médiaszereplésük (jellemzően az A10 magazin révén), az alkotókat viszont arra kérte a nomád üzemmódba kapcsolt KÉK, hogy számoljanak be az azóta eltelt három év munkájáról.


Bevezetésképpen Wesselényi-Garay Andor szembesítette a külföldi fiatalépítészeket a „kortárs" magyar templomépítészet tipológiájával. Merthogy szerinte a kiállítás „a kivételeket válogatta össze", amik nem a valós keresztmetszetét adják a mai magyar építészetnek – a feladatot a templomépítészetre kell bízni. WGA arról igyekezett meggyőzni a hallgatóságot, hogy a kortárs nem feltétlenül jót, frisset vagy újat jelent, hanem elsősorban a forma illetve a tradíció egységét egy időszakon belül. Ezzel kapcsolatban az „önismétlés" és a „templomépítő-szerep" hagyományát említette, remélhetőleg ironikusan.

A magyar akadémiai kánon olyan darabjait mutatta be, amelyek eléggé távol esnek mindattól, ami a világban kortárs építészetnek számít. Ezek a kimért, óvatos, kompromisszumokkal gondosan alápárnázott tételek itt egy pályára kerültek például a berlini Raumlabor hulladékból barkácsolt sárga tengeralattjárójával, amivel a vállalkozó kedvű mannheimi polgárokat vitték át a folyón a rivális Ludwigshafenbe, szembesítendő őket kollektív kisebbrendűségi komplexusukkal.

Ez, mármint a Raumlabor Berlin radikális köztérhasználati kísérletezése képviselte az ellenkező végletet a magyar elefántcsonttoronnyal szemben. A helyszínen is kapható könyvükből leginkább a kísérlet-jellegből fakadó csúnyaság jön át, ehhez képest Axel Timm rokonszenvesen, meggyőzően, pózok nélkül beszélt munkáikról, amiket lazán szerveződő csoportjuk csinál.

Jakub Szczęsny, a lengyel Centrala iroda képviselője viszont a média hullámain lovagló manipulátor pózában adott elő, egyébként elég jól. Elmondta, hogy őket nem érdekli az építés, ők nem a fellendülésben, hanem a krízisben vannak otthon. Amolyan karmesternek, „synchronizer"-nek tekintik magukat. Ötletpályázatokon indulnak, képregényeket rajzolnak, tanácsadással, ötleteléssel, szervezéssel, Kunst-tal(!) foglalkoznak, pénzt reklámmal keresnek.


2/21

Wesselényi-Garay Andor
3/21
Wesselényi-Garay Andor

Ilmar Valdur (3+1 architects)
4/21
Ilmar Valdur (3+1 architects)

Ilmar Valdur (3+1 architects)
5/21
Ilmar Valdur (3+1 architects)

Oskars Redbergs (Standardsituation)
6/21
Oskars Redbergs (Standardsituation)

Oskars Redbergs (Standardsituation)
7/21
Oskars Redbergs (Standardsituation)

Rolandas Palekas (Paleko ARCH Studija)
8/21
Rolandas Palekas (Paleko ARCH Studija)

Jakub Szczęsny (Centrala)
9/21
Jakub Szczęsny (Centrala)

Axel Timm (Raumlabor Berlin)
10/21
Axel Timm (Raumlabor Berlin)

Pavol Šilla (zerozero)
11/21
Pavol Šilla (zerozero)


A felszólalók zöme, engedelmeskedve a felhívásnak, többé-kevésbé mechanikusan mutogatta el pénzkereső munkája legfrissebb gyümölcseit, vagyis jellemzően az aktuális trendekkel összhangban álló tényleges házait (3+1 architects, standardsituation, Paleko ARCH Studija, zerozero, C+HO_aR, dekleva gregorič arhitekti). A scapelab bemutatkozása betegség miatt elmaradt, Schreck Ákos (minusplus) a magyar fejlesztésű prezi prezentációs szoftvert dolgoztatta meg.
Gunther Zsolt (3H) előadóként és moderátorként is szóhoz jutott. A záró kerekasztalbeszélgetést vezette, ahol az egyes érvényesülési stratégiák és a szakmai feltételrendszerek kerültek terítékre. Kiderült, hogy míg a Raumlabor például nem engedheti meg magának a pályázatokon való indulás kockázatait, addig a Dekleva-Gregorič iroda mindig legalább egy pályázatot futtat, megbízásaik felét is pályázatokon nyerik el. A litván Rolandas Palekas (Paleko ARCH Studija) a pályázati részvételben a szélesebb közönséggel való kommunikáció eszközét látja.

A moderátor unszolására a kerekasztalozók megerősítették, hogy a keleti blokk többi országában sem halt még ki a begyöpösödött „old school" mentalitás. Vagyis a kiíráson túlmutató, releváns kérdéseket megfogalmazni kívánó javaslatok a pályázatokon általában kudarcra vannak ítélve, mégpedig az idősebb generációk rossz beidegződései miatt. Ez alól a paradicsomi Szlovénia természetesen kivételt képez.

Nagyjából egyetértettek abban, hogy a nélkülözés, a bezártság árnyékában (régirendszer) kifejlődött valamiféle kreatív potenciál, amit semlegesíteni látszik a váratlan szabadság és a jólét uniformizáló ereje. Aljoša Dekleva szerint nem annyira vészes a helyzet: irodájukban az A10 magazint visszafelé lapozva próbálják kitalálni, hogy melyik országból vagy régióból származó épületet látnak éppen, és a találati arányuk ötven százalék körül mozog.


 

Tomáš Pejpek (C+HO_aR)
12/21
Tomáš Pejpek (C+HO_aR)

Tomáš Pejpek (C+HO_aR)
13/21
Tomáš Pejpek (C+HO_aR)

Schreck Ákos (minusplus) és Prezi
14/21
Schreck Ákos (minusplus) és Prezi

Schreck Ákos (minusplus)
15/21
Schreck Ákos (minusplus)

Gunther Zsolt (3H)
16/21
Gunther Zsolt (3H)

Aljoša Dekleva (Dekleva Gregorič Arhitekti)
17/21
Aljoša Dekleva (Dekleva Gregorič Arhitekti)

Dekleva, Pejpek, Schreck
18/21
Dekleva, Pejpek, Schreck

Valdur, Szczęsny, Gunther
19/21
Valdur, Szczęsny, Gunther

Redbergs, Timm, Palekas
20/21
Redbergs, Timm, Palekas


A nap végére már elfogadható létszámú közönség verődött össze a Gödör Klub decens, áporodott piaszagában, de a lelkes fiatal építészhallgatók tömegei valahol másutt készültek a jövőre. Egy szinttel feljebb a Design Terminál - zászlóshajó és mintaprojekt - jól hallhatóan kongott az ürességtől.

kép+szöveg: Török Tamás

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.