| CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Helyek/Infrastruktúra

Jó ütemben épül Románia két kilométeres dunai függőhídja

1/4

A romániai Brăilában épülő Duna-híd látványterve. Forrás: Astaldi

A romániai Brăilában épülő Duna-híd látványterve. Forrás: Astaldi

A romániai Brăilában épülő Duna-híd látványterve. Forrás: Astaldi

A romániai Brăilában épülő Duna-híd látványterve. Forrás: Astaldi

?>
A romániai Brăilában épülő Duna-híd látványterve. Forrás: Astaldi
?>
A romániai Brăilában épülő Duna-híd látványterve. Forrás: Astaldi
?>
A romániai Brăilában épülő Duna-híd látványterve. Forrás: Astaldi
?>
A romániai Brăilában épülő Duna-híd látványterve. Forrás: Astaldi
1/4

A romániai Brăilában épülő Duna-híd látványterve. Forrás: Astaldi

A romániai Brăilában épülő Duna-híd látványterve. Forrás: Astaldi

A romániai Brăilában épülő Duna-híd látványterve. Forrás: Astaldi

A romániai Brăilában épülő Duna-híd látványterve. Forrás: Astaldi

Jó ütemben épül Románia két kilométeres dunai függőhídja
Helyek/Infrastruktúra

Jó ütemben épül Románia két kilométeres dunai függőhídja

2020.05.13. 16:11

Cikkinfó

Szerzők:
Kovács Dániel

Földrajzi hely:
Románia, Brăila

Építészek, alkotók:
Astaldi

Az ország történetének legnagyobb hídprojektje zajlik Romániában: az új dunai függőhíd teljes hossza meghaladja majd a kétezer métert, a 192 méter magas pilonok közötti, középső hídnyílás pedig az 1120 métert.   

A tervek szerint 2023-ra elkészülő átkelő a Duna legdélebbi részén fekvő, 180 ezres Brăila városát köti össze a túlparttal – azaz Moldávia és Dobrudzsa között teremt újabb közúti kapcsolatot. Tervezése és építése több mint három évtizednyi vizsgálat, előkészítés és tervezgetés után 2018-ban kezdődött meg; a 435 millió eurósra tervezett büdzsé nagy részét európai uniós forrásokból fedezik.

A romániai Brăilában épülő Duna-híd látványterve. Forrás: Astaldi
1/4
A romániai Brăilában épülő Duna-híd látványterve. Forrás: Astaldi

A 2194,3 méter hosszú híd szélessége meghaladja a 30 métert, a tornyok magassága pedig a 192 métert – ez nagyjából a Semmelweis Egyetem Nagyvárad téri toronyházának a duplája. A szabad nyílás magassága eléri a 38 métert a legmagasabb vízállásnál, ezzel megfelel a dunai hajózási elvárásoknak. A fejlesztés része összesen 23 kilométernyi kapcsolódó út kivitelezése is. Ez lesz Románia negyedik Duna-hídja.

Kevés ehhez hasonló léptékű függőhíd található a kontinensen. Az Isztambulban található első Boszporusz-híd (hivatalos nevén Július 17-i Mártírok hídja) az épülő romániai Duna-hídnál valamivel rövidebb: 1560 méter hosszú, 1074 méteres középnyílással. Az 1988-ban befejezett második Boszporusz-híd középnyílása 1090 méter, míg a 2016-ban megnyitott harmadiké jóval hosszabb: 1408 méter. A szintén építés alatt álló törökországi Çanakkale 1915 híd 2023 méteres középnyílásával jelenleg a világ leghosszabb, építés alatt álló hídja.

A híd tervezési és kivitelezési megbízását 2018-ban nyerte el az olasz Astaldi és a japán IHI Infrastructure Systems Co. konzorciuma, az előbbi a munkák 60%-áért felel. Az Astaldi (amely egyébként egy török céggel az említett harmadik Boszporusz-hidat is kivitelezte) romániai portfoliója a közelmúltban haladta meg az egymilliárd eurós értéket: a napokban nyertek el egy közbeszerzést a Nagyszeben és Pitesti városait összekötő új autópálya 30 kilométeres szakaszának kivitelezésére 356 millió euró értékben. 

 

Javítás, 2020. 05. 14. A cikkben korábban az az információ szerepelt, miszerint a Brăila-híd a világ leghosszabb, építés alatt álló függőhídja, illetve elkészülte után Európa öt leghosszabbja közé fog tartozni. Olvasónk visszajelzése nyomán megbizonyosodtunk róla, hogy ezek az információk tévesek; a cikket javítottuk.

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.