| CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Nézőpontok/Tanulmány

Jelentés a harcvonalból

1/15

Jelentés a harcvonalból - Skardelli György kiállítása

Jelentés a harcvonalból - Skardelli György kiállítása

Jelentés a harcvonalból - Skardelli György kiállítása

Jelentés a harcvonalból - Skardelli György kiállítása

Jelentés a harcvonalból - Skardelli György kiállítása

Jelentés a harcvonalból - Skardelli György kiállítása

Jelentés a harcvonalból - Skardelli György kiállítása

Jelentés a harcvonalból - Skardelli György kiállítása

Jelentés a harcvonalból - Skardelli György kiállítása

Jelentés a harcvonalból - Skardelli György kiállítása

Jelentés a harcvonalból - Skardelli György kiállítása

Jelentés a harcvonalból - Skardelli György kiállítása

Jelentés a harcvonalból - Skardelli György kiállítása

Jelentés a harcvonalból - Skardelli György kiállítása

?>
Jelentés a harcvonalból - Skardelli György kiállítása
?>
Jelentés a harcvonalból - Skardelli György kiállítása
?>
Jelentés a harcvonalból - Skardelli György kiállítása
?>
Jelentés a harcvonalból - Skardelli György kiállítása
?>
Jelentés a harcvonalból - Skardelli György kiállítása
?>
Jelentés a harcvonalból - Skardelli György kiállítása
?>
Jelentés a harcvonalból - Skardelli György kiállítása
?>
Jelentés a harcvonalból - Skardelli György kiállítása
?>
Jelentés a harcvonalból - Skardelli György kiállítása
?>
Jelentés a harcvonalból - Skardelli György kiállítása
?>
Jelentés a harcvonalból - Skardelli György kiállítása
?>
Jelentés a harcvonalból - Skardelli György kiállítása
?>
Jelentés a harcvonalból - Skardelli György kiállítása
?>
Jelentés a harcvonalból - Skardelli György kiállítása
?>
1/15

Jelentés a harcvonalból - Skardelli György kiállítása

Jelentés a harcvonalból - Skardelli György kiállítása

Jelentés a harcvonalból - Skardelli György kiállítása

Jelentés a harcvonalból - Skardelli György kiállítása

Jelentés a harcvonalból - Skardelli György kiállítása

Jelentés a harcvonalból - Skardelli György kiállítása

Jelentés a harcvonalból - Skardelli György kiállítása

Jelentés a harcvonalból - Skardelli György kiállítása

Jelentés a harcvonalból - Skardelli György kiállítása

Jelentés a harcvonalból - Skardelli György kiállítása

Jelentés a harcvonalból - Skardelli György kiállítása

Jelentés a harcvonalból - Skardelli György kiállítása

Jelentés a harcvonalból - Skardelli György kiállítása

Jelentés a harcvonalból - Skardelli György kiállítása

Jelentés a harcvonalból
Nézőpontok/Tanulmány

Jelentés a harcvonalból

2012.06.11. 10:32

2012. június 7-én kiállítás nyílt Skardelli György Ybl- és Prima Primissima-díjas építész akadémiai székfoglalója alkalmából a Magyar Építészek Háza Kós Károly termében. A 14 tabló egyikén olvashatók az építész gondolatai a tervezés gyötrelmeiről, kételyeiről és szenvedélyéről - erről az újra és újra keződődő, mindennapi küzdelemről szóló „Jelentés" szerkesztett változatát tesszük most közzé az Építészfórumon.

Jelentés a harcvonalból

Minden azzal kezdődik, hogy meghúzod az első vonalat a skiccpauszon. Mégsem. Azzal kezdődik, hogy valami a fejedbe fészkeli magát és úgy érzed, hogy le kell rajzolnod, majd az első skiccet dühödten összegyűröd és a szemétkosárba dobod. Majd felveszed a földről és újra megpróbálod bedobni, mégis csak kosaraztál valaha, nem tudom hány évig, nem tudom hány csapatban, és mégiscsak bedobó volt a neved. Azt hiszem, az lesz a vég kezdete, ha a stúdióból valaki többször talál be a kosárba ötből, mint én... Hiába, az első meghúzott vonal soha nem olyan szép, mint amilyennek elképzeled a fejedben. Nekem legalábbis nem. Sokak első skiccei sokszor megjelennek különböző szakmai médiumokban, és én mindig arra gondolok, hogy ezek az első skiccek az épület átadása után készültek, higgadtan, nyugodtan, már nem remegő kézzel, kételyektől mentesen. Ezt persze az irigység és a sosem elkerülhető gyötrelem előttem álló kínjai mondatják velem, ami a feladat kibontása során ott vár egészen a tekercs végéig. És megkezdődik a küzdelem, hogy a gondolatból – már ha arra érdemes – vázlat, majd műszaki rajz készüljön, amely megteremti a lehetőséget a megvalósításra. A kételyek végigkísérnek az utolsó döntésig, és állandóan ott motoszkál a fejben, hogy lehetne jobb is, sokkal jobb.

 

Jelentés a harcvonalból - Skardelli György kiállítása
1/15
Jelentés a harcvonalból - Skardelli György kiállítása

Jelentés a harcvonalból - Skardelli György kiállítása
2/15
Jelentés a harcvonalból - Skardelli György kiállítása

Jelentés a harcvonalból - Skardelli György kiállítása
3/15
Jelentés a harcvonalból - Skardelli György kiállítása

 

 

Azért, mert megnyerted a pályázatot, ne gondold, hogy jó is, amit lerajzoltál. Kétségtelen, lerajzoltál valami elfogadhatót, de azért állj csak meg, lépj hátra, nézz rá még egyszer, most ezt tényleg komolyan gondolod?! Holnap a megrendelő elé kell vinned, ráadásul nem biztos, hogy megérti a rajzot, holnap a zsűri előtt kell bemutatnod, ők viszont értik (bár ők sem mindig), holnap megépítik, aztán nézheted, valóban ezt akartad? Ez már nem tréfa, milliókról, milliárdokról döntesz, úgy, hogy, ami elkészül évekre, évtizedekre meghatározza az emberek életét. Akár akarják, akár nem. Belenyomulsz az életükbe a házaiddal, sokak mindennapjainak részese leszel. Ez nem egy könyv, ha unalmas, leteszed, nem festmény, amelyről elfordíthatod a fejed, ha érdektelen és nem zene, amelynél a disszonáns elemekre reagálva otthagyod a koncertet vagy leveszed a lemezt a lejátszóról. Ha te disszonáns elemekkel operálsz, azt mindenki, mindenkor megszenvedi, mert ahogy mondják, az építészet megfagyott muzsika. Az sokáig ott marad, azt lakják, oda járnak tanulni, dolgozni, szórakozni, gyógyulni és meghalni. Ezért aztán gyakran teremtőnek képzeled magad.

 

Jelentés a harcvonalból - Skardelli György kiállítása
4/15
Jelentés a harcvonalból - Skardelli György kiállítása

Jelentés a harcvonalból - Skardelli György kiállítása
5/15
Jelentés a harcvonalból - Skardelli György kiállítása

Jelentés a harcvonalból - Skardelli György kiállítása
6/15
Jelentés a harcvonalból - Skardelli György kiállítása

Jelentés a harcvonalból - Skardelli György kiállítása
7/15
Jelentés a harcvonalból - Skardelli György kiállítása

Jelentés a harcvonalból - Skardelli György kiállítása
8/15
Jelentés a harcvonalból - Skardelli György kiállítása

Jelentés a harcvonalból - Skardelli György kiállítása
9/15
Jelentés a harcvonalból - Skardelli György kiállítása

Jelentés a harcvonalból - Skardelli György kiállítása
10/15
Jelentés a harcvonalból - Skardelli György kiállítása

Jelentés a harcvonalból - Skardelli György kiállítása
11/15
Jelentés a harcvonalból - Skardelli György kiállítása

Jelentés a harcvonalból - Skardelli György kiállítása
12/15
Jelentés a harcvonalból - Skardelli György kiállítása

Jelentés a harcvonalból - Skardelli György kiállítása
13/15
Jelentés a harcvonalból - Skardelli György kiállítása

Jelentés a harcvonalból - Skardelli György kiállítása
14/15
Jelentés a harcvonalból - Skardelli György kiállítása

 

 

Ha összeállnak a dolgok, szárnyalsz, repül a kezedben a ceruza, minden jónak tűnik. A fények úgy hasítanak, ahogy gondoltad, az árnyékok úgy esnek, ahogy vártad, harmóniában vannak az anyagok egymással,  és működik az egész. Mámorító érzés, ezért érdemes élni. És jönnek a visszajelzések is, laikustól és szakmabelitől egyaránt. Valóban tetszik nekik, és nem csak mondják, de úgy is gondolják, és évek múlva is úgy gondolják. Díjakat adnak, szorongatják a kezed, megcsókolnak jobbról és balról, néha még férfiak is, kikérik a véleményed, különböző médiumokban is megszólalsz, terveket bírálsz, és diplomákat írsz alá. Meghívnak az Akadémiára. És azt gondolod, hogy most már tudsz valamit az építészetről…egészen addig, amíg újra leülsz a rajzasztal mögé, mert megint eszedbe jutott valami és le akarod rajzolni. És akkor kezdődik az egész elölről, minden gyötrelmével, minden kételyével és minden szenvedélyével, és nem mindig a sima, kikövezett utat választva talán még van erőd magad mögé állítani a munkatársaidat ebbe az újra és újra kezdődő, mindennapi küzdelembe, hogy aztán egy kitüntetett pillanatban mások elé tárd mindazt, ami valójában nem több csupán, mint egy jelentés a harcvonalból.

Skardelli György


A kiállítás megtekinthető 2012. június 15-ig a a Magyar Építészek Házának Kós Károly termében (Bp. VIII. Ötpacsirta u. 2.) .                     

 

Vélemények (2)
rojan
2012.06.13.
11:12

Roth János Ez a székfoglaló ténylegesen az alkotó belső életéről szól. Üdvözlöm. A szakma mai, szánalmas helyzetének taglalása, jóllehet aktuálpolitikai tanulságokkal szolgálhatna, nem kell, hogy most is a sirámok tárgya legyen. Azok az értő olvasók, akik tudják, hogy miről esik szó, azok ezeket ismerik - sőt magukba is szállhatnak a kérdéskörben - én is hozzájárulok-e, hogy az építészet "szolgáló" szerepét támogatom vagy ellehetetlenítem ? A társadalmat szolgáló programmal, tisztességes verseny helyzettel, méltó tervezési díjjal, alkotói jogok tiszteletben tartásával vagy éppen ezek ellenében?

másik
2012.06.11.
21:15

érdekes, vagy talán zavarba ejtő -- magamtól azt gondolnám, hogy pont akadémiai székfoglalónak talán nem egy személyes gyötrelmeket, az "én" gondjait, a tervezés nehézségeit taglaló tétova beszéd volna illő... rosszul érzem hogy ilyen helyzetben érdekesebb-fontosabb-helyénvalóbb volna talán az építészet mai helyzetéről, az adható válaszlehetőségeiről, az adott építész abban való helyzetértékelésről, szerepvállalásról hallani -- a személyes fájdalmak helyett?... zavarba ejt, tényleg. milyen lehet azt az akadémián sebészként, kutatóorvosként, nyelvészprofesszorként hallgatni?

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.