Egyéb cikkek

Herman Ottó Általános Iskola, Budaörs

1/3

Aula belső nézete

?>
Aula belső nézete
?>
Osztályterem belső nézete
?>
1/3

Aula belső nézete

Herman Ottó Általános Iskola, Budaörs
Egyéb cikkek

Herman Ottó Általános Iskola, Budaörs

2009.08.10. 10:48

Megosztott I. díjban részesült 3. sz. pályaműGereben Építésziroda Kft.vezető építész tervező: Gereben Péter

Megosztott I. díjban részesült 3. sz. pályamű
Gereben Építésziroda Kft.
vezető építész tervező: Gereben Péter
munkatársak: Evva Ambrus, Káldos András

 

Aula belső nézete
1/3
Aula belső nézete

Osztályterem belső nézete
2/3
Osztályterem belső nézete

 

 


Részletes bírálat
A tervek sorából pátoszmentes eszmeiségével kiemelkedő pályamű a „személyes érdeklődésen, tapasztaláson, kíváncsiságon alapuló tanulás ösztönzésén, a tudásvágy felkeltésén alapuló" oktatási módszerek megvalósíthatóságát tűzi ki célul. Eszközül „az iskola működésének átlátható újjászervezését" és egy új, inspiratív „nyitott, élhető, szerethető" építészeti környezet megteremtését valósítja meg.

A tervszervezés a meglévő állapot analízisére épül. Az iskola megközelítését illetően megállapítja, hogy a gyalogossal szemben megnőtt az autós, „Kiss&drive" érkezés. Szükségesnek tartja az Ifjúság utcai felőli gyalogos- és a Bretzfeld utca felől érkeztethető autós megközelítések egyensúlyának  megteremtését. Ebből következően egy új és a meglévő főbejárattal szemben, a tornaterem és a konyhaépület között, a meglévővel azonos rangú bejáratot alakít ki, melyek mindkét irányból a szabadon formált alaprajzú, dinamikus térbe, a természetes megvilágítással ellátott, átlátható központi elosztótérbe, az Aulába vezetnek. Ez a tanítás után is használható kreatív élettér, az épület szívében multifunkcionális egységet alkot a köré szervezett, vele vizuálisan kapcsolódó közösségi terekkel, -mint a könyvtár, a tánc/dráma-kulturális rendezvények és a zsibongó terei, a rajz/napközi-kiállító tér, az étkezde, a büfé-, és ezáltal az iskolaépület belső életét szervező erővé lett. Az Aula nem csak pótolja a közösségi terek hiányát, hanem a korábbi esetleges térszerveződést, a töredezett funkcionális kapcsolatokat feloldja, a bezáródott közlekedők világát átírja. Az iskola térprogramját a belső terekben oktatási egységek szerint tömbösítve telepíti. Javaslata logikus és világos. Minden egyes elem, -beleértve a felvonót is- a helyére került. Az Aula szerkesztése és megjelenítése kiszabadult az UNIVÁZ merev geometriájából. Ennek „ára" a D-i lépcsőház és haránt falszerkezeteinek földszinten történő megszüntetése, mely alaprajzi veszteséget nem okoz, sőt az alsó tagozat helyiségeinek védett kialakítását támogatja. Itt meg kell jegyezni, hogy a megváltozott struktúrában az épület merevítésének megoldását a terv nem tárgyalja.

Az épület függőleges felületein a „csontváz" réteges öltöztetéseként alkalmazott „kétrétegű, kiszellőztetett zöld klímahomlokzat" kettős szellőzést lehetővé tevő áttörésekkel kialakított, külső polikarbonát rétegének filozófiai és építészeti üzenete, a terv már említett eszmeiségének adekvát kifejezője. Valóban „nyitott és védelmező, szemléltető, egészséges, könnyű, energiatakarékos, arculatteremtő", az iskoláskorú gyermekek hétköznapi világának és ünnepeinek megélhető inspiratív környezetét hozza létre. Nem problémamentes viszont a belső polikarbonát réteg kialakítása, elsősorban annak parapetnélkülisége. A faltól falig, födémtől födémig kifeszített transzlucid felület és a szalagablakok technikája ezen a ponton nem korrelál az alacsonyra becsült kivitelezési költséggel. A parapet-panelok elbontásával kialakuló hosszmerevítési teendők leírásával a terv adós marad. Remélni lehet, hogy a távlati terveken megjelenő varázslatos világ, -a beruházás keretein belül-, gond nélkül, azon a magától értetődő, egyenes úton lesz megvalósítható, ahogy azt a szerethető, otthonos terv sugallja.

Külön érdeme a tervnek, hogy a zöldtető/zöld homlokzat-, a napenergia hasznosítás-, a szürkevíz alkalmazásával az épület maga is a környezettudatosságra oktatás-nevelés didaktikus szemléltető eszköze.

A pályamű fenti érdemei miatt megosztott 1. díjban részesült.

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A SZENTENDREI SKANZEN // Egy hely + Építészfórum

2023.06.07. 10:51
9

Az ország második leglátogatottabb közművelődési intézménye Szentendre szabadtéri múzeuma, ahol nem csupán megismerhetjük a "kiállított tárgyakat", de magába a miliőbe élhetjük bele magunkat – egy másik világ részesévé válhatunk látogatása során. A Skanzenben nemrég adták át az Erdély épületegyüttes első épületcsoportját is, melyben Torma Tamás és az Egy hely csapata vezet körbe minket.

Az ország második leglátogatottabb közművelődési intézménye Szentendre szabadtéri múzeuma, ahol nem csupán megismerhetjük a "kiállított tárgyakat", de magába a miliőbe élhetjük bele magunkat – egy másik világ részesévé válhatunk látogatása során. A Skanzenben nemrég adták át az Erdély épületegyüttes első épületcsoportját is, melyben Torma Tamás és az Egy hely csapata vezet körbe minket.

Nézőpontok/Történet

GANZ-MÁVAG KOLÓNIA// Egy hely + Építészfórum

2023.05.23. 15:51
9

24 lépcsőház, 645 munkás lakás és "egy különösen erős hangulat". Az Egy hely csapata ezúttal a józsefvárosi Tisztviselőtelep szélére látogatott el, a 115 éves Ganz kolónia épületeihez.

24 lépcsőház, 645 munkás lakás és "egy különösen erős hangulat". Az Egy hely csapata ezúttal a józsefvárosi Tisztviselőtelep szélére látogatott el, a 115 éves Ganz kolónia épületeihez.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk