Közélet, hírek

Gondolatok a Wienerberger „Esztétika és fenntarthatóság” építészeti pályázata kapcsán

1/7

Gondolatok a Wienerberger „Esztétika és fenntarthatóság” építészeti pályázata kapcsán. Fotó: Gulyás Attila

Gondolatok a Wienerberger „Esztétika és fenntarthatóság” építészeti pályázata kapcsán. Fotó: Gulyás Attila

Gondolatok a Wienerberger „Esztétika és fenntarthatóság” építészeti pályázata kapcsán. Fotó: Gulyás Attila

Gondolatok a Wienerberger „Esztétika és fenntarthatóság” építészeti pályázata kapcsán. Fotó: Gulyás Attila

Gondolatok a Wienerberger „Esztétika és fenntarthatóság” építészeti pályázata kapcsán. Fotó: Gulyás Attila

Gondolatok a Wienerberger „Esztétika és fenntarthatóság” építészeti pályázata kapcsán. Fotó: Gulyás Attila

Gondolatok a Wienerberger „Esztétika és fenntarthatóság” építészeti pályázata kapcsán. Fotó: Gulyás Attila

?>
Gondolatok a Wienerberger „Esztétika és fenntarthatóság” építészeti pályázata kapcsán. Fotó: Gulyás Attila
?>
Gondolatok a Wienerberger „Esztétika és fenntarthatóság” építészeti pályázata kapcsán. Fotó: Gulyás Attila
?>
Gondolatok a Wienerberger „Esztétika és fenntarthatóság” építészeti pályázata kapcsán. Fotó: Gulyás Attila
?>
Gondolatok a Wienerberger „Esztétika és fenntarthatóság” építészeti pályázata kapcsán. Fotó: Gulyás Attila
?>
Gondolatok a Wienerberger „Esztétika és fenntarthatóság” építészeti pályázata kapcsán. Fotó: Gulyás Attila
?>
Gondolatok a Wienerberger „Esztétika és fenntarthatóság” építészeti pályázata kapcsán. Fotó: Gulyás Attila
?>
Gondolatok a Wienerberger „Esztétika és fenntarthatóság” építészeti pályázata kapcsán. Fotó: Gulyás Attila
1/7

Gondolatok a Wienerberger „Esztétika és fenntarthatóság” építészeti pályázata kapcsán. Fotó: Gulyás Attila

Gondolatok a Wienerberger „Esztétika és fenntarthatóság” építészeti pályázata kapcsán. Fotó: Gulyás Attila

Gondolatok a Wienerberger „Esztétika és fenntarthatóság” építészeti pályázata kapcsán. Fotó: Gulyás Attila

Gondolatok a Wienerberger „Esztétika és fenntarthatóság” építészeti pályázata kapcsán. Fotó: Gulyás Attila

Gondolatok a Wienerberger „Esztétika és fenntarthatóság” építészeti pályázata kapcsán. Fotó: Gulyás Attila

Gondolatok a Wienerberger „Esztétika és fenntarthatóság” építészeti pályázata kapcsán. Fotó: Gulyás Attila

Gondolatok a Wienerberger „Esztétika és fenntarthatóság” építészeti pályázata kapcsán. Fotó: Gulyás Attila

Gondolatok a Wienerberger „Esztétika és fenntarthatóság” építészeti pályázata kapcsán
Közélet, hírek

Gondolatok a Wienerberger „Esztétika és fenntarthatóság” építészeti pályázata kapcsán

2022.11.18. 14:54

A Wienerberger által kiírt „Esztétika és fenntarthatóság" elnevezésű Tondach Építész Pályázat díjátadás az idei Média Építészeti Díja gála keretében történt. A pályázatot és a díjazottakat a zsűri egyik tagja, Vincze László építész mutatja be. 

A bennünket kiszolgáló technológiák naponta, de akár órákon belül változnak, gyorsulnak, frissülnek. Így vagyunk a divattal is, hajt bennünket az új megismerése, a kíváncsiság, egyéniségünk kifejezése. Az építészet a társadalmi alá- és felérendelések legősibb eszköze. Nem egyszerűen technológiák eredményeként születik, megjelenése, formái a kultúra több ezeréves áramlásának nyomai. A régit meghaladó az egymásba átalakuló történeti stílusok ezt a dinamikát teszik megragadhatóvá. 

A kultúrában újfent vita folyik a hagyomány és a korszerűség megítélése körül, nehéz támpontokra lelni, hogyan is lehet az építészeti értékteremtésben korunk fejlettségét, jelenvalóságát és a hagyományt egyszerre szamon kérni. Amilyen magától értetődő, hogy ma már nem zsinóros telefont használunk, annyira nehéz választ kapni arra, miért a 19. sz. építészeti ízlése és elvei szerint alakul sok városunk, közterünk, a Balaton-felvidék, vagy Zemplén arculata; mért kap kevés támogatottságot, a kísérlet, a progresszív gondolkodás; miért félünk az újtól, ami építészet? Tanulságos visszatekinteni a ’20-as években egész Európára érvényes korai modern, a Bauhaus mozgalom és a historizmus a múltról és a megújulásról szóló vitájára!

A Wienerberger nemzetközi szakmai mustrája, a Brick Award minden évben összegyűjti és könyv alakjában bemutatja a világ progresszív téglaépítészeti eseményeit. Ez a kiadvány segíti érdemeinket elhelyezni a nemzetközi porondon. A Brick Award album az egyik legelegánsabb darabja több építésziroda könyvtárának.

Gondolatok a Wienerberger „Esztétika és fenntarthatóság” építészeti pályázata kapcsán. Fotó: Gulyás Attila
2/7
Gondolatok a Wienerberger „Esztétika és fenntarthatóság” építészeti pályázata kapcsán. Fotó: Gulyás Attila

A korszerűség bátorságot jelent, az új használata, a kísérletezés annak reményében, hogy pontosabban kifejezzük korunkat, meghatározzuk magunkat, jelenünket.

A kortárs építészetben új doktrínák születnek, előtérbe került a környezettudatosság, a megújuló energiák használata, a bontás helyett a felújítás, az adaptív építészet, a reprezentálás helyett mértéktartás, a közösségi lakhatási kísérletek és a szociális otthonteremtés, a gazdaságos építés gyakorlata.

Örömmel tölti el a Wienerberger Magyarország csapatát, a zsűri tagjait, hogy a pályázatra beérkezett munkák legjobbjai ezeket az elveket tükrözték vissza. Figyelemre méltó, hogy a legmagasabb színvonalú pályázatok a közösségi funkcióknak helyet adó munkák. Ez azt a kisközösségi igényt is szolgálja, hogy a tervezésben és építésben az emberek érdekeltté, aktívvá válhassanak, ne tőlük függetlenül szülessenek döntések. A pályázat egy új termék, a Wienerberger fehér Inspira tetőcserép kínálta építészeti lehetőségeket kívánta felmérni, az miként motiválja tervezőket, vagy segít a kreatív ötletekhez.  

Gondolatok a Wienerberger „Esztétika és fenntarthatóság” építészeti pályázata kapcsán. Fotó: Gulyás Attila
3/7
Gondolatok a Wienerberger „Esztétika és fenntarthatóság” építészeti pályázata kapcsán. Fotó: Gulyás Attila

Bálint Zoltán Fészek menedékházait vízre helyezi, cölöpökre állítja, olyan közelségbe helyezi a természethez, hogy szinte el sem válik attól. Mesteri a romantizált témaválasztás, eredeti az épülettömegek magastetős formálása, a felső üvegezett zárófödém és az ezzel létrehozott égre néző belső tér.

Bors Eszter Mogyoródi közösségi háza egy sikeres és eredeti koncepció eredménye. A településszerkezetbe úgy illeszti az új épületelemeket, hogy a meglévő nyeregtetős házat klónozza, az új egyedeket egymás mellé sorolja és az átmozgatással megteremti a közösségi ház bejáratát, udvarát, egy nagyszerű gyülekezési teret. Eredeti, merész és látványos az épülettömegek áthatásából létrejött forma.

Böröcz Péter Egészségháza kitűnő, kiforrott alkotás. Akár több más településre is adaptálható, hiszen a szerkesztés szabályai archetipikusak, bölcsek. A két fő tömegben az eltérő és összetartozó funkciókat osztja el a tervező, miközben a széthúzott tömeg között fűszer és virágkertet telepít könnyű, középen felnyitott tetőelemekkel árnyékolva. A terv példaszerűen kezeli, használja az épületek közötti teret, az érkezés a találkozások helyét. A világos homlokzati architektúrába a fehér Inspira tetőhéjalás tökéletesen alkalmazkodik.

Mikus László arra ad választ, miként lehet egy arctalan, groteszk arányokkal fennmaradt présház épületet átmenteni a mába.  A hozzáépítés, a bővítés kiterjesztése minimális, épp akkora, amire szükség van az alváshoz, az evéshez és a csendes szemlélődéshez. Elengedi az édeskés, közhelyes présház minták követését. Helyette új formát húz a megtalált tömegre. A művelés alatt álló táj a Cserhát, a ligetes fasor, a domboldal és a karakteres, a tájban különcként megjelenő épülettömeg játéka egyensúlyba kerül. Bátor munka. Nagyszerű példája annak, miként tud az építész kreatív eszközökkel, kis mozdulatokkal a talált, magára hagyott romból jelet teremteni.

A Hószikla, Vörös Grigoriu Eszter munkája elbűvölő grafikai lapjai miatt kapott elismerést. A látványterv olyan értelmezése ez, ahol a fotórealisztikus gépi rendereket sikerül kreatív, egyéni ízléssel, ötletekkel felülmúlni.

A pályázat Legjobb eredeti ötletért járó különdíját Ungerhofer Dániel kapta. A pályamű kialakítását egy origami hattyú vonalvezetéséhez, geometriai nagyszerűségéhez hasonlítja a fiatal építész.  A tető idomainak törése mindig igyekszik a terep adottságaihoz alkalmazkodni, azok számára kínálva közösségi és lakóteret, akik természetes környezetben képzelik el életüket. A lepkeház a hattyú ház kiegészítő pavilonja, fedett tere időjárástól védett helyet biztosít.

Dicséret illeti a szerzőket a magas színvonalú tervekért, a Wienerberger Magyarország csapata nagyra értékeli munkájukat és remélheti, hogy ezen tervek tovább motiválják a következő pályázaton való részvételre az építészeket és építészhallgatókat!

Vincze László dla
2022.11.08.

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.