Közélet, hírek

Elment az utolsó olasz antiépítész

1/8

Adolfo Natalini. Kép: Natalini Architetti

Superstudio: Folyamatos emlékmű, Grand Hotel Colosseo, 1969. Foto: MAXXI, Róma

Superstudio: Folyamatos emlékmű, New York, 1969. Foto: MAXXI, Róma

Adolfo Natalini: Irodaépület, Alzate Brianza (Como), 1978-1983. Fotó: Natalini Architetti

Adolfo Natalini: Teatro della Compagnia, Firenze. Fotó: sailko, Wikimedia Commons

Adolfo Natalini: Natalini-torony, Roermond, Hollandia (1999-2010). Fotó: Raimond Spekking , Wikimedia Commons

Adolfo Natalini – Piero Guicciardini – Marco Magni: Museo dell’Opera del Duomo, Firenze, 2004-2015. Fotó: sailko, Wikimedia Commons

Adolfo Natalini: Az Uffizi új lépcsője, Firenze, 2003-2018. Fotó: ItalG - a KME vállalatcsoport gyűjteményéből

?>
Adolfo Natalini. Kép: Natalini Architetti
?>
Superstudio: Folyamatos emlékmű, Grand Hotel Colosseo, 1969. Foto: MAXXI, Róma
?>
Superstudio: Folyamatos emlékmű, New York, 1969. Foto: MAXXI, Róma
?>
Adolfo Natalini: Irodaépület, Alzate Brianza (Como), 1978-1983. Fotó: Natalini Architetti
?>
Adolfo Natalini: Teatro della Compagnia, Firenze. Fotó: sailko, Wikimedia Commons
?>
Adolfo Natalini: Natalini-torony, Roermond, Hollandia (1999-2010). Fotó: Raimond Spekking , Wikimedia Commons
?>
Adolfo Natalini – Piero Guicciardini – Marco Magni: Museo dell’Opera del Duomo, Firenze, 2004-2015. Fotó: sailko, Wikimedia Commons
?>
Adolfo Natalini: Az Uffizi új lépcsője, Firenze, 2003-2018. Fotó: ItalG - a KME vállalatcsoport gyűjteményéből
1/8

Adolfo Natalini. Kép: Natalini Architetti

Superstudio: Folyamatos emlékmű, Grand Hotel Colosseo, 1969. Foto: MAXXI, Róma

Superstudio: Folyamatos emlékmű, New York, 1969. Foto: MAXXI, Róma

Adolfo Natalini: Irodaépület, Alzate Brianza (Como), 1978-1983. Fotó: Natalini Architetti

Adolfo Natalini: Teatro della Compagnia, Firenze. Fotó: sailko, Wikimedia Commons

Adolfo Natalini: Natalini-torony, Roermond, Hollandia (1999-2010). Fotó: Raimond Spekking , Wikimedia Commons

Adolfo Natalini – Piero Guicciardini – Marco Magni: Museo dell’Opera del Duomo, Firenze, 2004-2015. Fotó: sailko, Wikimedia Commons

Adolfo Natalini: Az Uffizi új lépcsője, Firenze, 2003-2018. Fotó: ItalG - a KME vállalatcsoport gyűjteményéből

Elment az utolsó olasz antiépítész
Közélet, hírek

Elment az utolsó olasz antiépítész

2020.01.25. 08:07

Cikkinfó

Szerzők:
Kovács Dániel

Földrajzi hely:
Olaszország, Firenze

Építészek, alkotók:
Adolfo Natalini, Superstudio

78 éves korában, 2020. január 23-án elhunyt Adolfo Natalini olasz építész, a Superstudio társalapítója. A hires radikális olasz designcsoport feloszlását követően az ország legismertebb és legkiválóbb építészei közé emelkedett, akinek izgalmas és érzékeny posztmodern házait mostanában kezdték újrafelfedezni. 

Adolfo Natalini Pistoiában született, majd a firenzei egyetemen tanult építészetet – bár eleinte inkább a festészet izgatta. Nem sokkal diplomázást követően, 1966. decemberében (a néhány hónappal ezelőtt elhunyt) Christiano Toraldo di Franciával megalapították a Superstudio nevű építészeti és művészeti kollektívát, amelyhez később Gian Piero Frassinelli, Alessandro Poli, illetve a fivérek, Roberto és Alessandro Magris is csatlakoztak. 

Adolfo Natalini. Kép: Natalini Architetti
1/8
Adolfo Natalini. Kép: Natalini Architetti

A modernista értékekkel és a globalizálódó kapitalizmus egyre terjedő toposzaival: a szuburbiával, a fogyasztás kultuszával és az építészet üzletté degradálásával ellenszenves Superstudio eleinte grafikai munkáival tett szert hírnévre. Az iroda megvalósíthatatlan elképzelései: a Föld egészét átszövő épülethálózatok, disztópikus víziók és a kevés megvalósult, narrativitásával és színességével a posztmodern esztétikáját előrevetítő projekt valóságos forradalmat indítottak el a háború utáni Itália építészetében és formatervezésében. Bár a Superstudio nem volt egyedül ezzel a szándékával, “antiépítészetük" talán a legismertebb példája a kor olaszországi radikális reformtörekvéseinek.

Superstudio: Folyamatos emlékmű, New York, 1969. Foto: MAXXI, Róma
3/8
Superstudio: Folyamatos emlékmű, New York, 1969. Foto: MAXXI, Róma

A Superstudio 1978-as felbomlását követően Natalini önálló műhelyt indított, és a következő évtizedekben firenzei bázissal sikeres praxist épített fel (ennek legutóbbi formája az 1991-ben a Fabrizio Natalinivel közösen létrehozott Natalini Architetti volt). A Superstudio radikális vízióival gyakorlatilag teljesen szembefordulva a nyolcvanas-kilencvenes években emelt, ízesen posztmodern épületei kiváló példái a történeti kontextushoz és a közízléshez alkalmazkodni tudó, mégis eredeti látásmódjának.

A „modern építészet" kifejezése a két terminus ellentmondásosságából fakadóan oximoron: az építészet hosszú időre vonatkozik, míg a modern szó rövidre. Az én munkám a saját időm terméke, de gyökerei a múltba nyúlnak és a jövőbe vetett hitet tükrözi. Soha nem tartottak számon modern építészként – joggal!
Adolfo Natalini

Kiemelkedő, történeti környezetben megvalósult munkái között említendőek a frankfurti Römerbergen épített lakóházak, a firenzei Teatro della Compagnia (1984-1987), illetve a modenai Savoyai-kastély részleges helyreállítása. Kiváló iroda- és lakóépületei állnak többek közt Bolognában, Comóban és a németországi Lipcsében.

Adolfo Natalini: Irodaépület, Alzate Brianza (Como), 1978-1983. Fotó: Natalini Architetti
4/8
Adolfo Natalini: Irodaépület, Alzate Brianza (Como), 1978-1983. Fotó: Natalini Architetti

Az utóbbi években két legjelentősebb munkája Firenze legfontosabb művészeti kollekcióihoz kötődött. A 2015-ben megnyitott Museo dell’Opera di Santa Maria del Fiore a világhírű dóm képzőművészeti és egyházművészeti gyűjteményének új otthona. Piero Guicciardini és Marco Magni építészekkel közösen Natalini 2004-től dolgozott az épület átalakításán, amely többek között Michelangelo Pietájának és Donatello Bűnbánó Magdolnájának és Lorenzo Ghiberti eredeti Paradicsom-kapujának kínál fedelet. A másik projekt még hosszabbra nyúlt: az Uffizi bővítése, a híres északi lépcső tervezése még 2003-ban kezdődött, és szakaszos átadásokkal egészen 2018-ig várni kellett a befejezésre. Natalini munkája több díjat kapott, bár a Vasari reneszánsz tömbjéhez való viszonya miatt ezt már bírálatok is érték.

Adolfo Natalini – Piero Guicciardini – Marco Magni: Museo dell’Opera del Duomo, Firenze, 2004-2015. Fotó: sailko, Wikimedia Commons
7/8
Adolfo Natalini – Piero Guicciardini – Marco Magni: Museo dell’Opera del Duomo, Firenze, 2004-2015. Fotó: sailko, Wikimedia Commons

Adolfo Natalini az elmúlt években a Firenzei Egyetem építészkarának professzoraként dolgozott, emellett a Német Építészkamara, a Firenzei Képzőművészeti Akadémia és az Accademia di San Luca tiszteletbeli tagja volt. 
 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.