Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers
Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers
Nézőpontok/Vélemény

Együtt a vasúti építészeti értékek megőrzéséért

1/14

Nyugati pályaudvar, Királyi Váróterem - fotó: Garai Péter

Nyugati pályaudvar, Királyi Váróterem - fotó: Garai Péter

Dr. Tamási Judit és Szarvas Ferenc - fotó: Garai Péter

Dr. Tamási Judit és Szarvas Ferenc - fotó: Garai Péter

A megállapodás aláírása - fotó: Garai Péter

Nyugati pályaudvar, Királyi Váróterem - fotó: Garai Péter

Nyugati pályaudvar, Királyi Váróterem - fotó: Garai Péter

Nyugati pályaudvar, Királyi Váróterem - fotó: Garai Péter

Nyugati pályaudvar, Királyi Váróterem - fotó: Garai Péter

Nyugati pályaudvar, Királyi Váróterem - fotó: Garai Péter

Szarka László és Hackl Mónika

Nyugati pályaudvar, Királyi Váróterem - fotó: Garai Péter

Nyugati pályaudvar, Királyi Váróterem - fotó: Garai Péter

Nyugati pályaudvar, Királyi Váróterem - fotó: Garai Péter

Nyugati pályaudvar, Királyi Váróterem - fotó: Garai Péter
Nyugati pályaudvar, Királyi Váróterem - fotó: Garai Péter
1/14

Nyugati pályaudvar, Királyi Váróterem - fotó: Garai Péter

Nyugati pályaudvar, Királyi Váróterem - fotó: Garai Péter

Dr. Tamási Judit és Szarvas Ferenc - fotó: Garai Péter

Dr. Tamási Judit és Szarvas Ferenc - fotó: Garai Péter

A megállapodás aláírása - fotó: Garai Péter

Nyugati pályaudvar, Királyi Váróterem - fotó: Garai Péter

Nyugati pályaudvar, Királyi Váróterem - fotó: Garai Péter

Nyugati pályaudvar, Királyi Váróterem - fotó: Garai Péter

Nyugati pályaudvar, Királyi Váróterem - fotó: Garai Péter

Nyugati pályaudvar, Királyi Váróterem - fotó: Garai Péter

Szarka László és Hackl Mónika

Nyugati pályaudvar, Királyi Váróterem - fotó: Garai Péter

Nyugati pályaudvar, Királyi Váróterem - fotó: Garai Péter

Nyugati pályaudvar, Királyi Váróterem - fotó: Garai Péter

Együtt a vasúti építészeti értékek megőrzéséért
Nézőpontok/Vélemény

Együtt a vasúti építészeti értékek megőrzéséért

2011.03.18. 09:21

Stratégiai együttműködési megállapodást írt alá 2011. március 9-én dr. Tamási Judit, a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal (KÖH) elnöke és Szarvas Ferenc, a Magyar Államvasutak (MÁV) Zrt. elnök-vezérigazgatója a vasúti építészeti értékek megőrzéséről. Az ünnepélyes eseményre a Nyugati Pályaudvar egykori Királyi Várótermében került sor.

Nyugati pályaudvar, Királyi Váróterem - fotó: Garai Péter
1/14
Nyugati pályaudvar, Királyi Váróterem - fotó: Garai Péter

Nyugati pályaudvar, Királyi Váróterem - fotó: Garai Péter
2/14
Nyugati pályaudvar, Királyi Váróterem - fotó: Garai Péter

 

 

A megjelenteket Hackl Mónika társasági kommunikációs osztályvezető köszöntötte. Szarvas Ferenc bevezetőjében elmondta, hogy a magyar vasút történetének elmúlt másfél évszázadából óriási épületállomány maradt az utókorra, amelyek nagy része nemcsak esztétikai, építészeti, hanem technikatörténeti értéke miatt is fontos. Az építmények jelentős része típustervek alapján készült, s ezek képviselik sok ember számára a magyar vasútállomások hangulatát és -főként századfordulós - fénykorát. dr. Tamási Judit - aki a résztvevők egy részéhez hasonlóan először járt a Királyi Váróteremben - kiemelte, hogy a védett épületek esetében a történeti anyag eredeti helyen történő megőrzése képezi az elsődleges értéket. A műemlékek fennmaradásának egyik záloga, ha megfelelő funkciót találnak neki, ez a védett vasútállomások esetében az eredeti rendeltetés kell legyen. Szarvas Ferenc a feladat nehézségeiről beszélve elmondta, hogy a döntően dualizmus kori  épületek jelentős túlkapacitással rendelkeznek, mivel annak idején jóval hosszabb időt töltöttek ott a vonatra várakozó embertömegek. A felgyorsult életritmus és az idő értékessé válása miatt mára ez megváltozott, ezért a szükséges funkciók lötyögnek a nagy méretű - főként városi - épületekben.

 

Dr.  Tamási Judit és Szarvas Ferenc - fotó: Garai Péter
3/14
Dr. Tamási Judit és Szarvas Ferenc - fotó: Garai Péter

Dr. Tamási Judit és Szarvas Ferenc - fotó: Garai Péter
4/14
Dr. Tamási Judit és Szarvas Ferenc - fotó: Garai Péter

A megállapodás aláírása - fotó: Garai Péter
5/14
A megállapodás aláírása - fotó: Garai Péter


 

Az aláírt példaértékű megállapodás a már korábban is meglévő kapcsolatokat erősítette meg és fűzte szorosabbra. A dokumentum tartalmazza még ismeretlen, lappangó értékek felkutatását, dokumentálását, az arra érdemesek védetté nyilvánítását, továbbá a vasúti építészeti értékek minél szélesebb körben történő megismertetését. A KÖH a felújítások, rekonstrukciók tervezésénél  illetékes szakhatóságként segíteni fogja a hatékony és gyors ügyintézést, valamint biztosítja a szükséges szakmai felügyeletet.

 

Nyugati pályaudvar, Királyi Váróterem - fotó: Garai Péter
6/14
Nyugati pályaudvar, Királyi Váróterem - fotó: Garai Péter

 

 

A MÁV Zrt. tulajdonában vagy kezelésében összesen 21 műemlék, 27 fővárosi vagy helyi védettségű épület, továbbá 76, ún. vasúti műemlék szerepel. Mindegyik csoport zömét felvételi épületek alkotják. A műemlékek közül 4 db I. kategóriájú, kiemelt együttes, ezek a budapesti Keleti-, illetve Nyugati Pályaudvar, a gödöllői Királyi Váróterem, valamint a VIII. kerületben, a Múzeum utcában álló egykori Károlyi-palota, amely ma a MÁV egyik központja.

 

Nyugati pályaudvar, Királyi Váróterem - fotó: Garai Péter
7/14
Nyugati pályaudvar, Királyi Váróterem - fotó: Garai Péter

Nyugati pályaudvar, Királyi Váróterem - fotó: Garai Péter
8/14
Nyugati pályaudvar, Királyi Váróterem - fotó: Garai Péter

Nyugati pályaudvar, Királyi Váróterem - fotó: Garai Péter
9/14
Nyugati pályaudvar, Királyi Váróterem - fotó: Garai Péter

Nyugati pályaudvar, Királyi Váróterem - fotó: Garai Péter
10/14
Nyugati pályaudvar, Királyi Váróterem - fotó: Garai Péter

 

A feltett kérdésekre reagálva, a jelenlegi helyzetet bemutatva Szarvas Ferenc úgy nyilatkozott, hogy az egyre szűkülő források miatt az állomásépületek karbantartása hátrébb szorult a prioritási listán. A hosszú idő óta pusztuló budapest-kelenföldi állomás esetében is csupán állagmegóvási munkákat fognak végezni, a teljes felújítás időpontja még bizonytalan. dr. Tamási Judit hozzátette, hogy Kelenföld példája nem egyedi, sajnos az ország műemlékeinek nagy része hasonló (vagy még rosszabb) állapotban van. A vasúttársaság az érzékelhető eredmények eléréséhez a jövőben koncentrált beavatkozásokat tervez, amelyek közül 2011-2012 folyamán a 120a jelű vonal (Budapest-Újszász-Szolnok) mentén lévő 17 felvételi épület részleges felújítása kezdődik el. A Nyugati Pályaudvar rekonstrukciója is egyre sürgetőbb, ebből egyenlőre a tetőszerkezet felújítását tudják elvégezni. Hamarosan megkezdődik a gödöllői Királyi Váróterem megújulása, amelyet a helyi önkormányzat uniós forrásokból (ROP) finanszíroz. Nehezíti az épületállomány megújulását, hogy az Európai Uniónál ezidáig nem lehetett állomásépületek rekonstrukciójára pályázni, csak vonali felújításokra és a gördülő állomány fejlesztésére. A MÁV ezért a jövőben is várja az épületek hasznosítására vonatkozó civil kezdeményezéseket és törekedni fog a helyi önkormányzatokkal, üzleti vállalkozásokkal történő szorosabb együttműködésre - addig is szerény anyagi lehetőségeihez mérten igyekszik biztosítani az épületek fennmaradását.

 

Szarka László és Hackl Mónika
11/14
Szarka László és Hackl Mónika

Nyugati  pályaudvar, Királyi Váróterem - fotó: Garai Péter
12/14
Nyugati pályaudvar, Királyi Váróterem - fotó: Garai Péter

Nyugati  pályaudvar, Királyi Váróterem - fotó: Garai Péter
13/14
Nyugati pályaudvar, Királyi Váróterem - fotó: Garai Péter

Nyugati  pályaudvar, Királyi Váróterem - fotó: Garai Péter
14/14
Nyugati pályaudvar, Királyi Váróterem - fotó: Garai Péter

 

 

Szarka László, a MÁV Zrt. kommunikációs igazgatója bejelentette, hogy az aláírt együttműködéshez kapcsolódóan március végén - a MÁV Nosztalgia Kft-vel együttműködve - fotópályázatot hirdetnek a vasút építészeti öröksége témában.

Garai Péter

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.