Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers
Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers
Egyéb cikkek

Budapest Szíve ötletpályázat

1/16

1/16

Budapest Szíve ötletpályázat
Egyéb cikkek

Budapest Szíve ötletpályázat

2006.04.04. 11:47

Cikkinfó

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Építészek, alkotók:
Tolnai Zsolt, Tóth Tamás, Terbe Rita

vezető tervezők: Terbe Rita, Tolnai Zsolt, Tóth Tamás

8. sorszámú pályamű
vezető tervezők: Terbe Rita, Tolnai Zsolt, Tóth Tamás
társtervezők:Mészöly Csaba, Barna Orsolya



Részletes bírálat:

A pályamű teljes tervezési területre vonatkozó javaslata ötlet szintjén marad, annak műszaki megvalósíthatóságával nem foglalkozik. Esetleges beavatkozásokat, bizonytalan, nem rendszerben gondolkodó javaslatokat ad.

A pályázat hangsúlyos vezérelve a Duna jelenlétének érzékeltetése a Belvárosban a rakparti gépjárműforgalom kéreg alá helyezésével – a Kossuth Lajos utcai forgalomhoz hasonlóan – támogatásra érdemes. Hiányolható azonban, hogy a pályázat csak érintőlegesen tesz javaslatot a közösségi közlekedés fejlesztésére, valamint a közterületek parkoló gépjárművektől való felszabadítására.

A teljes területre vonatkozó javaslat fő attrakciója a Dunára épített úszó korzó – vízügyi szempontból kérdéses - , amely mellett a meglévő korzó revitalizálását és a rakparti utak rendszerét nem oldja meg.

A pályamű zöldfelület-fejlesztési javaslata nem értékelhető. A Belváros közlekedési rendszerének átalakítására vonatkozó hálózatfejlesztési javaslatot a pályamű nem tartalmaz, az intenzív képzőművészeti térplasztika csápjai, bár kiegészítő ötletként használhatóak, ezt nem helyettesítik.

A terv a pályázatban megjelölt kiemelt területtel, csak mint közlekedési területtel foglalkozik.

A Városház-tömbre vonatkozó terv a Károly körúti térfalra fekteti a hangsúlyt, az egykori történeti struktúra tudatos visszaállításával.

Karakteres törekvés a zárt kompozíció, a meglévő Városháza épület zárt keretként történő kialakítása, határozott, nagyméretű, nyitott agóra-tér létrehozása. A pályamű a körút térfala és a városfal közötti területen – a történeti struktúrából levezetett – épülettömböket javasol, szűk, sikátorszerű átjárókkal, a körút felőli sétány és a belső agóra-tér összekapcsolására. Ez a térszervezési alapképlet értékelhető, de a konkrét javaslat szerint a hat kisebb épülettömb létrehozása közös tetővel, túlságosan nagy, rideg tömeget képez. A rövid utcaszakaszok a térfal áttört jellegét nem kellően engedik érvényesülni, a tető a tervezett közterületekre (átjárókra) és az épületekre nézve is inkább zavaró. A garázslejáró a térszervezésnek megfelelően a Károly körúti oldalról, a közlekedési fő megközelítés irányából kerül kialakításra.

Az agóra tér a régi és az új épület tömege közötti térben valósul meg. A Deák téri kapcsolat hiányának szempontjából különösen kifogásolható. Előnyös, hogy a Városháza tér a kulturális funkciók előterét képezi, azok bejáratai az agórára nyílnak, azonban a tér kialakításában jelentős szerepet játszó padok lemerevítik a teret, használhatóságát korlátozzák.

Összességében megállapítható, hogy a pályamű gondolatisága nagyvonalú megoldásra adna lehetőséget, de a bemutatott részletek nem kellően átgondoltak, kidolgozatlanok.

A pályamű a fenti részértékek elismeréseként rangsorolás nélküli 1,5 MFt-os MEGVÉTELBEN részesült.

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.