| CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Helyek/Infrastruktúra

B+R Kerékpártároló, Pécs Autóbusz-állomás

1/15

alaprajz - B+R Kerékpártároló - tervező: Veres Gábor, Greg András

B+R Kerékpártároló - tervező: Veres Gábor, Greg András - fotó: boompanda

B+R Kerékpártároló - tervező: Veres Gábor, Greg András - fotó: boompanda

B+R Kerékpártároló - tervező: Veres Gábor, Greg András - fotó: boompanda

B+R Kerékpártároló - tervező: Veres Gábor, Greg András - fotó: boompanda

B+R Kerékpártároló - tervező: Veres Gábor, Greg András - fotó: boompanda

B+R Kerékpártároló - tervező: Veres Gábor, Greg András - fotó: boompanda

B+R Kerékpártároló - tervező: Veres Gábor, Greg András - fotó: boompanda

B+R Kerékpártároló - tervező: Veres Gábor, Greg András - fotó: boompanda

B+R Kerékpártároló - tervező: Veres Gábor, Greg András - fotó: boompanda

B+R Kerékpártároló - tervező: Veres Gábor, Greg András - fotó: boompanda

B+R Kerékpártároló - tervező: Veres Gábor, Greg András - fotó: boompanda

B+R Kerékpártároló - tervező: Veres Gábor, Greg András - fotó: boompanda

B+R Kerékpártároló - tervező: Veres Gábor, Greg András - fotó: boompanda

B+R Kerékpártároló - tervező: Veres Gábor, Greg András - fotó: boompanda

?>
alaprajz - B+R Kerékpártároló - tervező: Veres Gábor, Greg András
?>
B+R Kerékpártároló - tervező: Veres Gábor, Greg András - fotó: boompanda
?>
B+R Kerékpártároló - tervező: Veres Gábor, Greg András - fotó: boompanda
?>
B+R Kerékpártároló - tervező: Veres Gábor, Greg András - fotó: boompanda
?>
B+R Kerékpártároló - tervező: Veres Gábor, Greg András - fotó: boompanda
?>
B+R Kerékpártároló - tervező: Veres Gábor, Greg András - fotó: boompanda
?>
B+R Kerékpártároló - tervező: Veres Gábor, Greg András - fotó: boompanda
?>
B+R Kerékpártároló - tervező: Veres Gábor, Greg András - fotó: boompanda
?>
B+R Kerékpártároló - tervező: Veres Gábor, Greg András - fotó: boompanda
?>
B+R Kerékpártároló - tervező: Veres Gábor, Greg András - fotó: boompanda
?>
B+R Kerékpártároló - tervező: Veres Gábor, Greg András - fotó: boompanda
?>
B+R Kerékpártároló - tervező: Veres Gábor, Greg András - fotó: boompanda
?>
B+R Kerékpártároló - tervező: Veres Gábor, Greg András - fotó: boompanda
?>
B+R Kerékpártároló - tervező: Veres Gábor, Greg András - fotó: boompanda
?>
B+R Kerékpártároló - tervező: Veres Gábor, Greg András - fotó: boompanda
1/15

alaprajz - B+R Kerékpártároló - tervező: Veres Gábor, Greg András

B+R Kerékpártároló - tervező: Veres Gábor, Greg András - fotó: boompanda

B+R Kerékpártároló - tervező: Veres Gábor, Greg András - fotó: boompanda

B+R Kerékpártároló - tervező: Veres Gábor, Greg András - fotó: boompanda

B+R Kerékpártároló - tervező: Veres Gábor, Greg András - fotó: boompanda

B+R Kerékpártároló - tervező: Veres Gábor, Greg András - fotó: boompanda

B+R Kerékpártároló - tervező: Veres Gábor, Greg András - fotó: boompanda

B+R Kerékpártároló - tervező: Veres Gábor, Greg András - fotó: boompanda

B+R Kerékpártároló - tervező: Veres Gábor, Greg András - fotó: boompanda

B+R Kerékpártároló - tervező: Veres Gábor, Greg András - fotó: boompanda

B+R Kerékpártároló - tervező: Veres Gábor, Greg András - fotó: boompanda

B+R Kerékpártároló - tervező: Veres Gábor, Greg András - fotó: boompanda

B+R Kerékpártároló - tervező: Veres Gábor, Greg András - fotó: boompanda

B+R Kerékpártároló - tervező: Veres Gábor, Greg András - fotó: boompanda

B+R Kerékpártároló - tervező: Veres Gábor, Greg András - fotó: boompanda

B+R Kerékpártároló, Pécs Autóbusz-állomás
Helyek/Infrastruktúra

B+R Kerékpártároló, Pécs Autóbusz-állomás

2015.08.08. 12:00
MÉD

Projektinfó

Térkép:
B+R Kerékpártároló

Földrajzi hely:
Pécs, Magyarország

Építészek, alkotók:
Veres Gábor, Greg András

B+R Kerékpártároló, Pécs Autóbusz-állomás

Tervezés éve:
2014

Építés éve:
2015

Bruttó szintterület:
60 m2

Stáblista

vezető tervezők: Greg András, Veres Gábor
statikus tervező: Brandmüller István, B.R.B. Tervező Kft.
világítástechnika: Mokos Pál, 3F PROJECT Kft. 

MÉD:

Letölthető dokumentumok:

Pécs távolsági autóbusz-állomásán évek óta húzódó probléma volt a kerékpárok kulturált és biztonságos tárolási lehetőségének hiánya. Ennek megoldására tervezett kortárs építészeti minőségű, tartós matériából készülő kerékpártárolót Greg András és Veres Gábor. 

A kerékpárosok a kerítéshez voltak kénytelenek rögzíteni a kerékpárjukat, vagy egy adott fához, útban lévő korláthoz. Az autóbusz-állomás naponta 25000 utas forgalmát látja el, amelynek elég nagy százaléka kerékpárral érkezik az állomás területére.

A legnagyobb gyalogos és kerékpáros forgalmi terhelést az állomás jelenleg is a Nagy Lajos király út felőli északi kapuján át kapja, ahol a kerékpárosok kénytelenek voltak elég kaotikus állapotok között hagyni kerékpárjaikat, amelyet még tarkított az a tény is, hogy a dohányzásra kijelölt hely is e területen volt található. A Pannon Volán Zrt. illetve, ma már Dél-dunántúli Közlekedési Központ (DDKK) Zrt. azonban még időben reagált a problémára és 2014. szeptember elején bízott meg bennünket. Igényük egy olyan fedett kerékpártárolási építmény volt, mely kerüli a ma Magyarországon uralkodó biciklitárolók igényesnek aligha nevezhető megoldásait, tartósságát tekintve hosszú távú és megjelenése a kortárs építészeti szemlélethez igazodik. 


alaprajz - B+R Kerékpártároló - tervező: Veres Gábor, Greg András
1/15
alaprajz - B+R Kerékpártároló - tervező: Veres Gábor, Greg András



A tervezési célunk az volt, hogy az akkor a helyszínen uralkodó méltatlan kerékpár-tárolási lehetőségeket (kerítéshez zárás, stb.) és dohányzásra kijelölt helyet építészetileg igényes módon kezeljük. Célkitűzésként egy kortárs építészeti minőségű, tartós matériából készülő kültéri építményt álmodtunk meg, mely könnyedségével és nyitottságával a meglévő környezet része tud lenni. A tervezési területen található természeti környezet nagymértékben befolyásolta a tervezési folyamatot, hiszen nem állt szándékunkban megritkítani a belvárosi szövetben található értékes faállományt. Az első pauszra vetett skiccek, formai próbálkozások kezdetétől a tartósság és megjelenés részéről szinte alapvető anyaghasználatnak tekintettük a betont.

A beton az adott funkció igénybevételeit tekintve megfelelő volt, mind a felmerülő rongálási, tisztítási, használati igények részéről is. A kezdeti formálástól egészen a végső keresztmetszetig a második világháború utáni és a szocreál előtti modern építészet alakulása és az akkor megvalósult autóbusz-állomások és vasút-állomások építészete volt ránk nagy inspirációs hatással. A látszó beton, a konzolosan kinyúló tartók, az íves pillangóforma mind anyagi és alaki sajátosságai voltak az állomásoknak, mint például Dianóczki János egri és miskolci autóbusz-állomása, vagy Kelemen László debreceni autóbusz-állomása.


B+R Kerékpártároló - tervező: Veres Gábor, Greg András - fotó: boompanda
2/15
B+R Kerékpártároló - tervező: Veres Gábor, Greg András - fotó: boompanda




A forma egy könnyed modernizmust idéző enyhe hajlású pillangóforma lett a kerékpártároló esetén, melynek anyaga végül látszóbeton lett. A tartófalba tervezett áttört kerékpározó figura pedig egy grafikai esztétikai játék kívánt lenni, mely egyben oldani tudja a betontömeg adta nehézséget, egyúttal erősen determinálja és megmutatja az adott építmény funkcióját és vizuális kapcsolatot biztosít a két oldal között.

A rendeltetésnek megfelelően a csapadékvíz elvezetés érdekében a tető gerince hátra felé, az az keleti irányban lejt, mely egy vízelvezető szivárgó rétegbe, kavics sávba torkollik. A kerékpártárolás és a dohányzás funkcióját egymástól leválasztottuk, szeparáltuk a bejárat két oldalára. A forgalmas autóbuszok által használt útrésztől egy erős és sűrű ritmikájú fémkerítéssel választottuk le a területet. A pillangó szárny két szélén pedig beépített világítást terveztünk, mely az éjszakai megvilágítás és a biztonságos tárolás érdekében született meg, így akár az értékesebb kerékpárjaikat is ott merik hagyni a kerékpárosok most már a buszállomás területén. Szerencsére egy nagyon alapos kivitelező cég nyerte el a megvalósítás lehetőségét, aki minden esetben kikérte a véleményünket. A látszóbeton felület is elérte az általunk támasztott követelményeket.


B+R Kerékpártároló - tervező: Veres Gábor, Greg András - fotó: boompanda
10/15
B+R Kerékpártároló - tervező: Veres Gábor, Greg András - fotó: boompanda




Építésztervezői részről fontos magatartás volt számunkra a vizuális kultúra fejlesztése Pécsett és egyúttal Magyarországon, hiszen nem csak épületeinknek, de mindennapi tárgykultúránknak, műtárgy kultúránknak, közlekedési műtárgyainknak és ezek burkolati környezetének is rendelkezni kell egy vizuális-esztétikai minőséggel, legyen az akár egy hulladéktároló, térbútor vagy épp egy kerékpártároló. A tőlünk nyugatra lévő és a skandináv országok ebből a szempontból előrébb tartanak nálunk, hisz ott már gyermekkorban elkezdődik a vizuáliskultúra nevelése, így alapvetőnek számít, hogy bármely a városszövetben megjelenő műtárgy magas minőségű esztétikai tartalommal bírjon.



B+R Kerékpártároló - tervező: Veres Gábor, Greg András - fotó: boompanda
15/15
B+R Kerékpártároló - tervező: Veres Gábor, Greg András - fotó: boompanda





Greg András



Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.