| CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Nézőpontok/Kritika

Bebábozott kiborg-hernyó a BudaParton – Kritika a MOL-toronyról

1/29

Foster + Partners, KINZO, Finta Stúdió, Minusplus: MOL Campus. Fotó: Borenich Levente

Foster + Partners, KINZO, Finta Stúdió, Minusplus: MOL Campus. Fotó: Borenich Levente

Foster + Partners, KINZO, Finta Stúdió, Minusplus: MOL Campus. Fotó: Borenich Levente

Foster + Partners, KINZO, Finta Stúdió, Minusplus: MOL Campus. Fotó: Borenich Levente

Foster + Partners, KINZO, Finta Stúdió, Minusplus: MOL Campus. Fotó: Borenich Levente

Foster + Partners, KINZO, Finta Stúdió, Minusplus: MOL Campus. Fotó: Borenich Levente

Foster + Partners, KINZO, Finta Stúdió, Minusplus: MOL Campus. Fotó: Borenich Levente

Foster + Partners, KINZO, Finta Stúdió, Minusplus: MOL Campus. Fotó: Borenich Levente

Foster + Partners, KINZO, Finta Stúdió, Minusplus: MOL Campus. Fotó: Borenich Levente

Foster + Partners, KINZO, Finta Stúdió, Minusplus: MOL Campus. Fotó: Borenich Levente

Foster + Partners, KINZO, Finta Stúdió, Minusplus: MOL Campus. Fotó: Borenich Levente

Foster + Partners, KINZO, Finta Stúdió, Minusplus: MOL Campus. Fotó: Borenich Levente

Foster + Partners, KINZO, Finta Stúdió, Minusplus: MOL Campus. Fotó: Gulyás Attila

Foster + Partners, KINZO, Finta Stúdió, Minusplus: MOL Campus. Fotó: Gulyás Attila

Foster + Partners, KINZO, Finta Stúdió, Minusplus: MOL Campus. Fotó: Gulyás Attila

Foster + Partners, KINZO, Finta Stúdió, Minusplus: MOL Campus. Fotó: Gulyás Attila

Foster + Partners, KINZO, Finta Stúdió, Minusplus: MOL Campus. Fotó: Gulyás Attila

Foster + Partners, KINZO, Finta Stúdió, Minusplus: MOL Campus. Fotó: Gulyás Attila

Foster + Partners, KINZO, Finta Stúdió, Minusplus: MOL Campus. Fotó: Gulyás Attila

Második emeleti átnézeti alaprajz - Foster + Partners, KINZO, Finta Stúdió, Minusplus: MOL Campus. Forrás: Finta Stúdió

Harmadik emeleti átnézeti alaprajz - Foster + Partners, KINZO, Finta Stúdió, Minusplus: MOL Campus. Forrás: Finta Stúdió

Negyedik emeleti átnézeti alaprajz - Foster + Partners, KINZO, Finta Stúdió, Minusplus: MOL Campus. Forrás: Finta Stúdió

Ötödik emeleti átnézeti alaprajz - Foster + Partners, KINZO, Finta Stúdió, Minusplus: MOL Campus. Forrás: Finta Stúdió

Kilencedik emeleti átnézeti alaprajz - Foster + Partners, KINZO, Finta Stúdió, Minusplus: MOL Campus. Forrás: Finta Stúdió

Tizenegyedik emeleti átnézeti alaprajz - Foster + Partners, KINZO, Finta Stúdió, Minusplus: MOL Campus. Forrás: Finta Stúdió

Huszonkilencedik emeleti átnézeti alaprajz - Foster + Partners, KINZO, Finta Stúdió, Minusplus: MOL Campus. Forrás: Finta Stúdió

AA metszet - Foster + Partners, KINZO, Finta Stúdió, Minusplus: MOL Campus. Forrás: Finta Stúdió

Hotel Duna Intercontinental, 1975-ben. Forrás: Fortepan / Főfotó

A Celestial Real Estate Company a Life Magazine-ban, 1909-ben megjelent hírdetésének illusztrációja. Forrás: Szkennelve, Rem Koolhaas (1983) Delirious New York, New York: The Monacelli Press 83.

?>
Foster + Partners, KINZO, Finta Stúdió, Minusplus: MOL Campus. Fotó: Borenich Levente
?>
Foster + Partners, KINZO, Finta Stúdió, Minusplus: MOL Campus. Fotó: Borenich Levente
?>
Foster + Partners, KINZO, Finta Stúdió, Minusplus: MOL Campus. Fotó: Borenich Levente
?>
Foster + Partners, KINZO, Finta Stúdió, Minusplus: MOL Campus. Fotó: Borenich Levente
?>
Foster + Partners, KINZO, Finta Stúdió, Minusplus: MOL Campus. Fotó: Borenich Levente
?>
Foster + Partners, KINZO, Finta Stúdió, Minusplus: MOL Campus. Fotó: Borenich Levente
?>
Foster + Partners, KINZO, Finta Stúdió, Minusplus: MOL Campus. Fotó: Borenich Levente
?>
Foster + Partners, KINZO, Finta Stúdió, Minusplus: MOL Campus. Fotó: Borenich Levente
?>
Foster + Partners, KINZO, Finta Stúdió, Minusplus: MOL Campus. Fotó: Borenich Levente
?>
Foster + Partners, KINZO, Finta Stúdió, Minusplus: MOL Campus. Fotó: Borenich Levente
?>
Foster + Partners, KINZO, Finta Stúdió, Minusplus: MOL Campus. Fotó: Borenich Levente
?>
Foster + Partners, KINZO, Finta Stúdió, Minusplus: MOL Campus. Fotó: Borenich Levente
?>
Foster + Partners, KINZO, Finta Stúdió, Minusplus: MOL Campus. Fotó: Gulyás Attila
?>
Foster + Partners, KINZO, Finta Stúdió, Minusplus: MOL Campus. Fotó: Gulyás Attila
?>
Foster + Partners, KINZO, Finta Stúdió, Minusplus: MOL Campus. Fotó: Gulyás Attila
?>
Foster + Partners, KINZO, Finta Stúdió, Minusplus: MOL Campus. Fotó: Gulyás Attila
?>
Foster + Partners, KINZO, Finta Stúdió, Minusplus: MOL Campus. Fotó: Gulyás Attila
?>
Foster + Partners, KINZO, Finta Stúdió, Minusplus: MOL Campus. Fotó: Gulyás Attila
?>
Foster + Partners, KINZO, Finta Stúdió, Minusplus: MOL Campus. Fotó: Gulyás Attila
?>
Második emeleti átnézeti alaprajz - Foster + Partners, KINZO, Finta Stúdió, Minusplus: MOL Campus. Forrás: Finta Stúdió
?>
Harmadik emeleti átnézeti alaprajz - Foster + Partners, KINZO, Finta Stúdió, Minusplus: MOL Campus. Forrás: Finta Stúdió
?>
Negyedik emeleti átnézeti alaprajz - Foster + Partners, KINZO, Finta Stúdió, Minusplus: MOL Campus. Forrás: Finta Stúdió
?>
Ötödik emeleti átnézeti alaprajz - Foster + Partners, KINZO, Finta Stúdió, Minusplus: MOL Campus. Forrás: Finta Stúdió
?>
Kilencedik emeleti átnézeti alaprajz - Foster + Partners, KINZO, Finta Stúdió, Minusplus: MOL Campus. Forrás: Finta Stúdió
?>
Tizenegyedik emeleti átnézeti alaprajz - Foster + Partners, KINZO, Finta Stúdió, Minusplus: MOL Campus. Forrás: Finta Stúdió
?>
Huszonkilencedik emeleti átnézeti alaprajz - Foster + Partners, KINZO, Finta Stúdió, Minusplus: MOL Campus. Forrás: Finta Stúdió
?>
AA metszet - Foster + Partners, KINZO, Finta Stúdió, Minusplus: MOL Campus. Forrás: Finta Stúdió
?>
Hotel Duna Intercontinental, 1975-ben. Forrás: Fortepan / Főfotó
?>
A Celestial Real Estate Company a Life Magazine-ban, 1909-ben megjelent hírdetésének illusztrációja. Forrás: Szkennelve, Rem Koolhaas (1983) Delirious New York, New York: The Monacelli Press 83.
1/29

Foster + Partners, KINZO, Finta Stúdió, Minusplus: MOL Campus. Fotó: Borenich Levente

Foster + Partners, KINZO, Finta Stúdió, Minusplus: MOL Campus. Fotó: Borenich Levente

Foster + Partners, KINZO, Finta Stúdió, Minusplus: MOL Campus. Fotó: Borenich Levente

Foster + Partners, KINZO, Finta Stúdió, Minusplus: MOL Campus. Fotó: Borenich Levente

Foster + Partners, KINZO, Finta Stúdió, Minusplus: MOL Campus. Fotó: Borenich Levente

Foster + Partners, KINZO, Finta Stúdió, Minusplus: MOL Campus. Fotó: Borenich Levente

Foster + Partners, KINZO, Finta Stúdió, Minusplus: MOL Campus. Fotó: Borenich Levente

Foster + Partners, KINZO, Finta Stúdió, Minusplus: MOL Campus. Fotó: Borenich Levente

Foster + Partners, KINZO, Finta Stúdió, Minusplus: MOL Campus. Fotó: Borenich Levente

Foster + Partners, KINZO, Finta Stúdió, Minusplus: MOL Campus. Fotó: Borenich Levente

Foster + Partners, KINZO, Finta Stúdió, Minusplus: MOL Campus. Fotó: Borenich Levente

Foster + Partners, KINZO, Finta Stúdió, Minusplus: MOL Campus. Fotó: Borenich Levente

Foster + Partners, KINZO, Finta Stúdió, Minusplus: MOL Campus. Fotó: Gulyás Attila

Foster + Partners, KINZO, Finta Stúdió, Minusplus: MOL Campus. Fotó: Gulyás Attila

Foster + Partners, KINZO, Finta Stúdió, Minusplus: MOL Campus. Fotó: Gulyás Attila

Foster + Partners, KINZO, Finta Stúdió, Minusplus: MOL Campus. Fotó: Gulyás Attila

Foster + Partners, KINZO, Finta Stúdió, Minusplus: MOL Campus. Fotó: Gulyás Attila

Foster + Partners, KINZO, Finta Stúdió, Minusplus: MOL Campus. Fotó: Gulyás Attila

Foster + Partners, KINZO, Finta Stúdió, Minusplus: MOL Campus. Fotó: Gulyás Attila

Második emeleti átnézeti alaprajz - Foster + Partners, KINZO, Finta Stúdió, Minusplus: MOL Campus. Forrás: Finta Stúdió

Harmadik emeleti átnézeti alaprajz - Foster + Partners, KINZO, Finta Stúdió, Minusplus: MOL Campus. Forrás: Finta Stúdió

Negyedik emeleti átnézeti alaprajz - Foster + Partners, KINZO, Finta Stúdió, Minusplus: MOL Campus. Forrás: Finta Stúdió

Ötödik emeleti átnézeti alaprajz - Foster + Partners, KINZO, Finta Stúdió, Minusplus: MOL Campus. Forrás: Finta Stúdió

Kilencedik emeleti átnézeti alaprajz - Foster + Partners, KINZO, Finta Stúdió, Minusplus: MOL Campus. Forrás: Finta Stúdió

Tizenegyedik emeleti átnézeti alaprajz - Foster + Partners, KINZO, Finta Stúdió, Minusplus: MOL Campus. Forrás: Finta Stúdió

Huszonkilencedik emeleti átnézeti alaprajz - Foster + Partners, KINZO, Finta Stúdió, Minusplus: MOL Campus. Forrás: Finta Stúdió

AA metszet - Foster + Partners, KINZO, Finta Stúdió, Minusplus: MOL Campus. Forrás: Finta Stúdió

Hotel Duna Intercontinental, 1975-ben. Forrás: Fortepan / Főfotó

A Celestial Real Estate Company a Life Magazine-ban, 1909-ben megjelent hírdetésének illusztrációja. Forrás: Szkennelve, Rem Koolhaas (1983) Delirious New York, New York: The Monacelli Press 83.

Bebábozott kiborg-hernyó a BudaParton – Kritika a MOL-toronyról
Nézőpontok/Kritika

Bebábozott kiborg-hernyó a BudaParton – Kritika a MOL-toronyról

2023.04.22. 07:48

Cikkinfó

Szerzők:
Borenich Levente

Földrajzi hely:
Budapest

Építészek, alkotók:
Foster + Partners, Finta Stúdió, KINZO, minusplus

Címkék:
kritika, MOL Campus, toronyház

Vélemények:
4

Dosszié:

Tegnap a köz számára is megnyitotta panorámateraszát a MOL Campus, a MOL-csoport új székháza, mely a hét minden napján várja a fizetőképes kíváncsiskodókat. Borenich Levente kritikája kísérőszövegként szolgál a toronyba látogatók túrájához, és arra ösztönzi a Campushoz elzarándokolókat, hogy tegyék fel a kérdést: Mit jelent Budapest számára első (7 méter híján) felhőkarcolója? Mit sugároz annak high-tech esztétikája? Milyen jövőt kínál az épület használatának optimalizálására lefejlesztett applikáció? És miért külföldi sztárépítész tervezi Budapest legjelentősebb kortárs épületét?

 

Egy csipetnyi nyugat

A MOL nem pusztán belső allokációs kérdésként tekintett új Campusának kialakítására, mikor úgy döntött, bérlés helyett megvásárolja a BudaPart városrész egyik telkét, és saját épület fejlesztésébe kezd.[1] A cégvezetés tudatos döntése volt az ingatlanberuházó megkerülése, és így a profitmaximalizálás logikájával szemben egy hosszú távra szóló, egyedi munkahely berendezése. A tágas és kényelmes torony elsődleges funkciója az erődemonstráció, felhúzásával kétség sem férhet hozzá: Magyarország legprosperálóbb, legexkluzívabb, legméretesebb cége a MOL-csoport. A 12 focipályányi alapterületű kampusz 29 emelet magas, szintjeit 21 lift szolgálja ki, összesen 2500 alkalmazott dolgozik benne, sziluettje Budapest számos pontjáról látható. A város képzeletére gyakorolt hatása megkérdőjelezhetetlen, sőt, kimondott célja, hogy Budapestet felrakja a világ térképére és bevonzza a jól képzett, igényes nyugat-európai munkaerőt.

Foster + Partners, KINZO, Finta Stúdió, Minusplus: MOL Campus. Fotó: Borenich Levente
3/29
Foster + Partners, KINZO, Finta Stúdió, Minusplus: MOL Campus. Fotó: Borenich Levente

A közlekedőmag és a hasznosítható irodatér arányát tekintve egy vékony és ennél fogva kifejezetten drága torony valósult meg. A vertikális tömeg dinamikusan emelkedik ki a szétfolyó, lepényszerűen elterülő podeszt épületrészből, mely egy valóságos „város a városban". Található benne többek között szabóság, orvosi rendelő, gym, számos közösségi tér, menza, könyvtár és csöndes elvonulásra szolgáló növényszoba is. A pódium leglátványosabb tere az átrium, melynek üvegmennyezetén keresztül, az öböl felől betévedő átlagember is felpillanthat és szemügyre veheti a felhők felé törő épületrészt. A gáláns, reprezentáns tér hangulatából elvesz a reptérhangulatú kávézó, de a galériáról szemlélődő biztonsági őrök szúrós tekintete sem hozza meg a kíváncsiskodó kedvét a hosszas szemlélődéshez. A mozgólépcső előtt elhelyezett beléptetőkapuk jelzik, a felsőbb emeletek csak a kártyával rendelkező dolgozóknak szólnak. A beléptetés többlépcsős, a külsős partnerek jellemzően csak a pódium épületrészig juthatnak, a torony irodarészei a dolgozók munkaterei.

AA metszet - Foster + Partners, KINZO, Finta Stúdió, Minusplus: MOL Campus. Forrás: Finta Stúdió
27/29
AA metszet - Foster + Partners, KINZO, Finta Stúdió, Minusplus: MOL Campus. Forrás: Finta Stúdió

A vezetőségi szinteket a vertikális és a horizontális tömeg találkozásánál alakították ki. A toronyban hét dinamikusan belakható triplet kap helyet – melyek spirál lépcsővel összekötött háromszintes egybenyitott dolgozóterek –, ezek közül a legfelső közös munkára alkalmas coworking térként funkcionál. Az épület legmagasabb fűtött szintje kiadó, ide várhatóan egy panorámaétterem költözhet be. A torony legizgalmasabb tere a fedetlen, 23 méter magas üvegkoronával körbefont, szélvédett panoráma-tetőterasz, ahonnan a város eddig soha nem tapasztalható látványa fogadja a liften felérkező látogatót. A szabályozás szerint megadott maximális, ember által igénybe vehető magasság 120 méter volt, az üvegsapka koncepciója tette lehetővé az elnyújtott arányú, a városból is érzékelhető, toronyszerű tömegképzést.

Foster + Partners, KINZO, Finta Stúdió, Minusplus: MOL Campus. Fotó: Gulyás Attila
13/29
Foster + Partners, KINZO, Finta Stúdió, Minusplus: MOL Campus. Fotó: Gulyás Attila

A MOL-torony korunk Hotel Intercontinentalja (ma Marriott Hotel), a Nyugathoz felérő technológiai és szervezési teljesítmény bizonyítéka, gazdasági és politikai szimbólum, egyúttal megkövesedett kordokumentum. Ebből a szempontból vizsgálva, míg Finta József későmodern stílusú hotelépülete szigorú és elegáns vonásaival ellenszegült a késő hatvanas évek nyugati korporációk által diktált fényűzésének és dogmatikus modernizmusával megjelenített valamit a Kádár-korszak szemérmes, technokrata világnézetéből, addig a Fosters + Partners parametrikus high-tech székháza a globális kapitalizmus félperifériás tucatmodelljeként csak Budapesten hat újdonságként, ideológiai funkciója a tőkés rend természetesre vakolása.

Hotel Duna Intercontinental, 1975-ben. Forrás: Fortepan / Főfotó
28/29
Hotel Duna Intercontinental, 1975-ben. Forrás: Fortepan / Főfotó


Adja magát a fallosz-metafora, de a torony áramvonalas tömegéről nekem egy bebábozódott kiborg-hernyó jut eszembe, a homlokzati elemek szerves egységét szintén egy rovar optimalizált kitinpáncéljához tudnám hasonlítani. Az épületen drámaian végigfutó párkányelemek és a raszteres, esetenként hajlított üvegpanelek a technológiai fejlődésbe vetett hitet jelenítik meg, a nemzetközileg hitelesített – BREEAM Excellent és LEED Platinum – zöld jogosítványok az épület fenntartható jövőjének zálogai. Miközben az épület alatt elhelyezett 310 darab talajszonda, és a 33 km hosszú csőrendszer az éves fűtés és hűtés 35-50%-át biztosítja, a pódium épületrész tetején elhelyezett 200 napelem az épület energiaigényének csupán 5%-át fedezi.

Foster + Partners, KINZO, Finta Stúdió, Minusplus: MOL Campus. Fotó: Borenich Levente
2/29
Foster + Partners, KINZO, Finta Stúdió, Minusplus: MOL Campus. Fotó: Borenich Levente

Sztárság és rabszolgaság

Felmerül a kérdés, hogy újra és újra, miért nemzetközi – esetenként a trendhez igazodó magyar – sztárépítészeket hatalmazunk fel városunk alakítására. A globális elitbe való betagozódás vágya, a corporate hightech divatja, a tervezőiroda márkájának gravitációs ereje, esetleg ezeknek összessége játszik szerepet? Semmiképpen sem a tapasztaltság és a biztos kivitelezés reménye, mert ahogy a Zene Háza esetében, úgy a MOL Campusnál is magyar társtervezők feleltek a kiviteli tervek kidolgozásáért.

Foster + Partners, KINZO, Finta Stúdió, Minusplus: MOL Campus. Fotó: Borenich Levente
4/29
Foster + Partners, KINZO, Finta Stúdió, Minusplus: MOL Campus. Fotó: Borenich Levente

Ez azért önsorsrontás, mert míg a sztárépítész érdekében egy jól fotózható, az ArchDailyn nagyot futó, a saját portfóliójába jól beilleszthető épület tervezése áll, addig egy helyi építész vélhetően elkötelezettebb a város használhatósága felől közelítő szempontok mellett. A Foster + Partners mindvégig sziklaszilárdan kiállt saját ­– a high-tech és az organikus elemeket vegyítő – futurisztikus vizuális agendája mellett. A kommersz és poszthumán stílust ötvöző esztétika adott volt, a Finta Stúdió és a Minusplus áldozatos munkája csak a részletek megvalósításában jelenhetett meg. A magyar tervezői gárdával konzultálva született a  Kopaszi-gát felé komponált dupla belmagasságú étkező tér koncepciója, mely vizuálisan összekapcsolja az iroda legfontosabb közösségi terét a Duna-parttal. A forgalmas Szerémi út felőli homlokzat jóval zártabb, és a hangszigetelés érdekében vastag üvegelemeket alkalmaztak. A magyar tervezők és kivitelezők együttműködését dicséri a belsőben megjelenő világosszínű betonfelület, a türkizzöldes hatású üvegpanelek, vagy a csiszolt terrazzo burkolat, melyek jó érzékkel színesítik az egyébként rideg tereket.

Felhőkarcoló mint utópia?

„(...) a felhőkarcoló, mint utópisztikus eszköz korlátlan számú érintetlen terület létrehozására képes egyetlen nagyvárosi helyszínen" [2] – Rem Koolhaas, Delirious New York

A Celestial Real Estate Company a Life Magazine-ban, 1909-ben megjelent hírdetésének illusztrációja. Forrás: Szkennelve, Rem Koolhaas (1983) Delirious New York, New York: The Monacelli Press 83.
29/29
A Celestial Real Estate Company a Life Magazine-ban, 1909-ben megjelent hírdetésének illusztrációja. Forrás: Szkennelve, Rem Koolhaas (1983) Delirious New York, New York: The Monacelli Press 83.

A felhőkarcoló olyan innováció, mely a város egy adott sűrűsödési pontján az élet kreatív, folyamatosan mutálódó és kísérletező szervezésére nyújthat lehetőséget. A hetvenes évektől kibontakozó neoavantgárd építészek – mint Rem Koolhaas, Bernard Tschumi vagy Peter Eisenman – a modern építészet és város megújításának szándékával karakteres és plasztikus térkollázsokat képzeltek el, melyek hatással vannak olyan kortárs magastornyokra is, mint Renzo Piano Paris Courthousa.[3] Ezzel szemben a MOL-torony alaprajzi elrendezése egy keresztbevágott gyümölcs sematikus formájára emlékeztet. A toronyba tervezett, spirál lépcsővel összekötött, háromszintes tripletek futószalagszerűen ismétlődnek. A koncepció szerint a galériás tér hangos és pezsgő földszintje a közösségi munka helyszínéül szolgál, míg a csöndesebb felső karzatok az elmélyült egyéni munka helyszínei. A tervezők könnyen alakítható, szabadon belakható, változatos terek helyett, beépített bútorcsoportokkal (ún. kavicsokkkal) felszabdalt szituációkat hoztak létre, melyek stabil, merev és kiszámítható munkakörnyezetet nyújtanak.

Kilencedik emeleti átnézeti alaprajz - Foster + Partners, KINZO, Finta Stúdió, Minusplus: MOL Campus. Forrás: Finta Stúdió
24/29
Kilencedik emeleti átnézeti alaprajz - Foster + Partners, KINZO, Finta Stúdió, Minusplus: MOL Campus. Forrás: Finta Stúdió

A torony belsőépítészetéért a berlini KINZO és a budapesti Minusplus építészei feleltek, céljuk a Foster + Partners hideg világát ellenpontozó meleg, fa és kárpit borítású irodaterek kidolgozása volt. A fenyő, tölgy és dió bútorvariációk, a térben elszórt designer székek, a terrazzo és a gumiburkolat tudatos alkalmazása otthonos és ismerős érzést kölcsönöz az irodatérnek. A térbeli homogenitáshoz tehát egységes, a felső középosztálybeli ízlésnek megfelelő, de a luxust elutasító, visszafogott látvány párosul, mely kevés teret enged a szabadság kifejezésének és a kísérletezésnek.

Foster + Partners, KINZO, Finta Stúdió, Minusplus: MOL Campus. Fotó: Borenich Levente
6/29
Foster + Partners, KINZO, Finta Stúdió, Minusplus: MOL Campus. Fotó: Borenich Levente

Szabadság vagy béklyó?

Az új székház kialakításánál a MOL törekedett a dolgozókat bevonó műhelyalkalmak szervezésére, ahol a jövő irodájának közös elképzelése volt a cél. Azt a kérdést tették fel, hogy a hagyományos kétszemélyes, zárható irodafülkék helyett mi segítheti elő a kényelmes, és produktív munkavégzést. A vállalat az épület használatát optimalizáló applikáció lefejlesztése mellett döntött, amely évente 250 terrabyte adatot gyűjt, ami lehetőséget nyújt a páratartalom és a fényviszony elemzésétől kezdve, a szinteken jelenlévő emberi aktivitás vizsgálatáig. A cég szervezeti egységei külön tripletekbe költöznek be, de a koncepció szerint senkinek nincsen saját íróasztala, így mindenki maga döntheti el, hogy éppen hol szeretne dolgozni. Bár a dolgozóterek egységessége miatt ez a döntés lényegében arra redukálódik, hogy az adott személy ki mellett és milyen kilátással szeretné eltölteni a napot. Az applikációval lehet nyomon követni a terek, vagy a tárolószekrények kapacitásait. A beléptetés kártyával történik, de idővel QR kódot is igényelhetnek a vendégként érkezők.

Foster + Partners, KINZO, Finta Stúdió, Minusplus: MOL Campus. Fotó: Gulyás Attila
18/29
Foster + Partners, KINZO, Finta Stúdió, Minusplus: MOL Campus. Fotó: Gulyás Attila

A digitális innovációk garantálják a gazdaságos működtetést és a hatékonyság látszatát keltik, de egyben kontroll alá helyezik a dolgozókat és a megfigyelés érzetét kelthetik. Az iroda dolgozóit minden bizonnyal kárpótolja az étkezőasztal vagy a monitor mögött feltáruló lenyűgöző kilátás, mely egyszerre szolgál a munkavégzés megnyugtató háttereként és tölti fel bizsergető, lebegő érzéssel a teret. Kevésbé hatásos az épület magjához közel tervezett találkozótér, mely falán megmosolyogtató, hogy egy „chat point" feliratú tábla írja elő az üzemszerű használatot. Szintén elidegenítők az irodát reklámozó képernyők, okosbútorok vagy a hermetikusan elzárható “fókuszszobák".

Foster + Partners, KINZO, Finta Stúdió, Minusplus: MOL Campus. Fotó: Borenich Levente
8/29
Foster + Partners, KINZO, Finta Stúdió, Minusplus: MOL Campus. Fotó: Borenich Levente

A város átírása?

Nem osztom azt a konzervatív nézetet, miszerint a város egy „organikusan" fejlődő, harmonikus táj, vagy hogy egy toronyház „tájsebet" ejthet egy városon – bár a MOL-torony valóban csúnya. A város mesterséges, társadalmi és kulturális képződmény, olyan ideológiai szoborpark, mely az idő során, gazdasági és politikai szereplők döntésein keresztül változik – tehát történelmileg meghatározott. Félrevezető, amennyiben az épített környezetet természeti metaforákkal írjuk le, mert megváltoztathatatlanként tételezi a város jelenlegi termelési módját, és elveti a tudatos várospolitika lehetőségét. Annak a lehetőségét, hogy problematizáljuk, hogy egy – túlnyomórészt – nem megújuló energiával kereskedő vállalat reprezentatív székháza magasodik a város fölé, mely a tavalyi év során – az energiaválság idején – rekordmagas, 628,3 milliárd forint nettó profitot könyvelt el.[4] Nem önmagában a toronyház típusa a probléma, mely jól összeállított program-mix esetén nyújthatna akár kollektív és fenntartható alternatívát a város szétterülő, felparcellázott agglomerációjának, antiszociális és autóhasználaton alapuló életmódjával szemben. A valódi probléma a köz elől elzárt, fantáziátlan műtárgy, mely üzemeltetője annyi engedményre sem hajlandó a város lakóinak irányába, hogy ingyenesen elérhetővé tegye panorámateraszát.[5]

Foster + Partners, KINZO, Finta Stúdió, Minusplus: MOL Campus. Fotó: Borenich Levente
11/29
Foster + Partners, KINZO, Finta Stúdió, Minusplus: MOL Campus. Fotó: Borenich Levente

Ami tehát összeköti az egykori Hotel Intercontinentalt a MOL-toronnyal, hogy mindkét épület kisajátítja a pompát a kiválasztottak számára, miközben mindenkit lehengerel egyedülálló méretével. A tetőterasz megnyitása és a legfelső szint kiadása ebben az értelemben nem gáláns gesztusként, hanem a cég újabb bevételi forrásaként, marketingeszközeként és a város tehetős rétegeit célzó szolgáltatásként értelmezhető. Egy mozijegy áráért néhány órára bárki átélheti és magáénak érezheti az ország csúcsteljesítményét, aki teheti, éljen a lehetőséggel, és reflektáljon szellemileg az anyagi élményekre.

Borenich Levente

1 A MOL 2500 alkalmazottja korábban 9 különböző irodaépületben dolgozott, a vállalat korábbi székháza az Október huszonharmadika utcában működött.
2 Rem Koolhaas könyvében az amerikai metropolisz történetét eltérítve utólagos manifesztót írt a városnak, melyben felvázolta és kihirdette az OMA építészeti programját. Az iroda későbbi munkája során sokfunkciós térkompozíciókat tervezett, melyekben a felhőkarcoló épülettípusát dekonstruálták, kanonikus projektjeik közé tartozik a párizsi Tres Grande Bibliotheque terve, a portói Case da Música, a pekingi CCTV - Headquarters és a kanadai Seattle Central Library. Rem Koolhaas (1983) Delirious New York, New York: The Monacelli Press 83.
3 A MOL-torony terve a függesztett dunai hidak dinamikáját, vagy a Gellérthegy leszakadó hegységét juttathatja eszünkbe. A neoavantgárd építészek ezzel szemben, éppen a természet törvényei alól kívánják felszabadítani az építészeti gondolkodást, az épület formájának várossal szembeni viszonyára, a belső terek érzékeny programozására, a térkollázsok és az építészeti promenádok koreográfiájának vizsgálatára koncentrálva.
4 https://magyarnarancs.hu/belpol/oriasi-profitot-ert-el-2022-ben-a-mol-256375
5 Egy panorámaterasznak vannak fenntartási költségei, és vélhetően nem találhatunk olyan európai toronyházat, mely belépőjegy megváltása nélkül látogatható. Érdekességképpen a varsói Kultúra és Tudomány Palotájának kilátóplatformja 2000 forintért érhető el, míg London legmagasabb tornyának, a Shardnak kilátószintjére váltható jegyek 11 200 forintról indulnak. A fizetős belépő természetesen nem rendszerhiba. Éppen ezért fontos rámutatni, hogy csak a rendszerrel szemben megfogalmazott kritikával, és tudatos politikai cselekvéssel érhetők el olyan a köz érdekét szolgáló döntések, mint Budapest első toronyházának tetőteraszának díjmentes hozzáférhetővé tétele.

Vélemények (4)
Lazzlo
2023.05.08.
13:54

a moltorony immár a város-sziluett része, ez tény. Nem a városé, mert az kiveti magából, ezt is ismerjük fel. A sziluettbe beleégett a látvány, nappal a fehér, éjszaka a féklámpa-vörös fényű reflektorok szorgalmasan gondoskodnak erről. Nem vettek példát a nagy elődökről, a sote torony tervezőiről, akik a torony megvilágításánál még mértéktartóak mertek maradni,(nyilván megszegve ezzel a légügyi előírásokat… legyen érte áldott a nevük). Amit hiányolni lehet a mol-torony esetében, az pont ez az önkéntes mértéktartás, vagy viselkedés. Ez a torony ugyanis kiabál. Pöffeszkedik, terpeszkedik, és tolakodik. Nem tud (talán nem is akar?) viselkedni. Hogy kinek a hibája ez, most nem lényeges. A külföldiek szerint nyilván a hazaiak, a hazaiak szerint meg a külföldiek. Határterület probléma, határátlépésekkel. Betévedt egy lyan zónába, ahov nem szólt az engedélye, és most azt hiszi szbadon garázdálkodhat, mert nincs rá írott törvény. Íratlan viszont van. Beszéljünk hát az építészeti problémákról. Budapest sziluettjét a Bazilika, a Parlament és a Vár kupolája uralta. Eddig. A világi (királyi) a politikai (parlamentáris) és a spirtuális (egyházi) világok kupoláinak hármasa. Ebbe (a még „hagyományos”) világképbe bekúszott a SOTE (brutálisan modern) tornya – de legalább jó messze! (egészségügyi-szociális világ, a hatvanas évek lenyomata), néhány gyárkémény (ipari világ) és kommunikációs torony (tömegmédia) és most a moltorony, mint a fosszilis energiára épülő fogyasztói társadalom „globális világ” (20. század) szimbóluma. Kár, hogy mint errefelé minden, ez is kissé megkésve, már pont nem érvényes az egész (21. század van), csak a Parkinson-törvény érvényes még mindig ( https://hu.wikipedia.org/wiki/Parkinson_t%C3%B6rv%C3%A9nye) Parkinson törvénye azt mondja ki, hogy minden munka elvégzéséhez pont annyi időre van szükség, amennyi rendelkezésre áll. EZ esetben ez úgy mutálódik, hogy minden székház építéséhez pont annyi helyre van szükség, amennyi rendelkezésre áll. Vagyis megoldottuk az egyik rejtélyt. A mol toronnyal az a másik baj, hogy hamis. Fake. Kamu. Plastic, műanyag. Hoax. A 120 méter fölötti részről beszélek, a „koronáról”, mely műanyag vödörként van az épület fejére húzva. Korona helyett tehát egy műanyag vödör, és ez mindenkinek megalázó. Megalázó az építtetőnek, hogy ennyi pénzért kapott egy műanyag bilit a fejére, megalázó a tervezőknek és persze a nézőknek is, vagyis mindenki másnak, a 99 %-nak. A külföldi tervezőknek meg kb. mindegy, felültek a repülőjükre, és hazamentek számolgatni a kapott pénzt. Mi, nézők meg itt maradtunk, és nézegethetjük, míg meg nem szokjuk- kicsi, sárga, kicsit savanyú, de legalább a miénk. Ja, ez még nem is a miénk.

Reki
2023.04.23.
13:07

Már minden európai fővárosban van felhőkarcoló negyed, Budapesten nagyon óvatosan épülnek ezek a magas épületek. Párizs jó és rossz példa. A Defense negyed méltó folytatása a két diadaliv tengelyében a sugárútnak. A rossz példa a Montparnasse magas épület, amely a régi város szövetébe épült be. Budapesten a Hungária körgyűrűn kívűl lehetnének ezek a magas épületek.

TGy
2023.04.22.
22:38

A 9.emeleti alaprajzot látva beruházó tényleg krőzusként szórta a pénzt, a használható irodaterület és kiszolgáló-közlekedő terület aránya egy vicc. Ha bérirodaház lenne, ilyen mutatókkal??? Állami nagyvállalatoknál, akár a Kádár-érában, nem számít, mennyit tapsolnak el.

Pákozdi
2023.04.22.
11:22

Korrekt, hozzáértő, bátor írás.

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.