Technológia

Az INTERTON Group audiovizuális rendszere a Puskás Arénában

1/14

fotó: INTERTON Group

fotó: INTERTON Group

fotó: INTERTON Group

fotó: INTERTON Group

fotó: INTERTON Group

fotó: INTERTON Group

Az INTERTON Group által fejleszetett és gyártott IVS vonalsugárzó

Az INTERTON Group által fejlesztettt és gyártott IFS felületsugárzó; fotó: INTERTON Group

Stúdió helyiség a Puskás Arénában; fotó: INTERTON Group

Stúdió helyiség a Puskás Arénában; fotó: INTERTON Group

fotó: INTERTON Group

fotó: INTERTON Group

fotó: INTERTON Group

fotó: INTERTON Group

?>
fotó:  INTERTON Group
?>
fotó: INTERTON Group
?>
fotó:  INTERTON Group
?>
fotó:  INTERTON Group
?>
fotó:  INTERTON Group
?>
fotó: INTERTON Group
?>
Az INTERTON Group által fejleszetett és gyártott IVS vonalsugárzó
?>
Az INTERTON Group által fejlesztettt és gyártott IFS felületsugárzó; fotó:  INTERTON Group
?>
Stúdió helyiség a Puskás Arénában; fotó:  INTERTON Group
?>
Stúdió helyiség a Puskás Arénában; fotó:  INTERTON Group
?>
fotó:  INTERTON Group
?>
fotó: INTERTON Group
?>
fotó: INTERTON Group
?>
fotó: INTERTON Group
1/14

fotó: INTERTON Group

fotó: INTERTON Group

fotó: INTERTON Group

fotó: INTERTON Group

fotó: INTERTON Group

fotó: INTERTON Group

Az INTERTON Group által fejleszetett és gyártott IVS vonalsugárzó

Az INTERTON Group által fejlesztettt és gyártott IFS felületsugárzó; fotó: INTERTON Group

Stúdió helyiség a Puskás Arénában; fotó: INTERTON Group

Stúdió helyiség a Puskás Arénában; fotó: INTERTON Group

fotó: INTERTON Group

fotó: INTERTON Group

fotó: INTERTON Group

fotó: INTERTON Group

Az INTERTON Group audiovizuális rendszere a Puskás Arénában
Technológia

Az INTERTON Group audiovizuális rendszere a Puskás Arénában

2021.04.22. 14:24

Cikkinfó

Földrajzi hely:
Budapest

Cég, szervezet:
INTERTON Group

Termék, technológia:
audiovizuális rendszerek

Vélemények:
1

Dosszié:

Az egykori Népstadion története 1948-ban kezdődött, ekkor kezdték építeni, a hivatalos átadóra pedig 1953-ban került sor. A legnagyobb magyarországi sporthelyszín többek között az aranycsapat meccseinek is helyet adott, valamint különböző showműsorokat és koncerteket is láthatott itt a közönség. A fellépők sora illusztris: Queen, The Rolling Stones, U2, Louis Armstrong, Placido Domingo és még sorolhatnánk. A létesítmény 2002 óta viseli Puskás Ferenc nevét.

Az évek során a Népstadion, majd Puskás Ferenc Stadion elhasználódott, állapota már statikailag is leromlott, így amikor Budapestet tizenkét másik várossal együtt jelölték az UEFA 2020 (most 2021) fogadó városai közé, döntés született egy új stadion építéséről. 2015-re a tervek elkészültek, 2016-ban pedig a régi stadiont hivatalosan is bezárták.

A kivitelezés során Skardelli György, Ybl Miklós-díjas építész, az új Puskás Ferenc Stadion vezető tervezője arra törekedett, hogy megőrizze az eredeti épület stílusjegyeit, ugyanakkor egy modern létesítményt hozzon létre, ami megfelel a legújabb elvárásoknak és az UEFA követelményeinek. Az inspiráció alapját a helyszín, a lépcsőházi pilonok és az ovális forma képezte. A jellegzetes építészeti elemeknek számító pilonok újra felépültek, a régi stadion főbejárata (toronyépület) pedig az egyetlen elem, ami teljesen érintetlen maradt. Ez utóbbi a későbbiekben múzeumként üzemel majd. Külön érdekesség, hogy a pálya közepe most is pontosan ott található, ahol az eredeti játéktéré volt.

fotó: INTERTON Group
2/14
fotó: INTERTON Group

A háromszintes tribün kapacitása 67 155 ülőhely, koncert esetén 80 000 fő. Ezzel a Puskás Aréna Európa 19. legnagyobb stadionja. Az első hivatalos meccsre 2019. november 15-én került sor, ahol az 1950-es évek klasszikusának számító Magyarország - Uruguay mérkőzést láthatta a közönség.

A Puskás Aréna Közép-Európa legmodernebb stadionja, és ebben az előkelő helyezésben az audiovizuális technológia kulcsszerepet játszik.

A tervező csapatunk számára a legfontosabb útmutató az UEFA Euro 2020 műszaki követelményeinek kézikönyve volt. Figyelembe véve az ebben foglaltakat és a tervező építészek szempontjait is, egy korszerű audiovizuális és informatikai megoldást terveztünk, prémium minőségű termékek felhasználásával. A kivitelezés során szoros együttműködésben dolgoztunk az építészekkel, az UEFA csapatával, statikus mérnökökkel, erős- és gyengeáramú, valamint épületautomatikai tervezőkkel.

A Puskás Aréna audiovizuális rendszere a következő rendszereket foglalja magába: a lelátó- és a pályahangosítás professzionális elektroakusztikai rendszere, a teljes épületet behálózó épülethangosítási rendszer, helyi audiovizuális rendszerek az étteremben, valamint a sajtó- és konferenciateremben, mobil audiovizuális rendszer, belső broadcast rendszer, akadálymentesítés nagyothallók részére, vezetéknélküli intercom és központi vezérlő rendszer. A teljes audiovizuális rendszer redundáns QSC Q-Sys rendszerre épül, Enterprise Core processzorokkal, az IT hálózat redundáns támogatásával. A Q-Sys gondoskodik a pálya-, lelátó- és épülethangosításról, valamint felügyeli és vezérli a teljes létesítmény audiovizuális rendszereit.

fotó:  INTERTON Group
4/14
fotó: INTERTON Group

A létesítményt összesen 175 zónára osztottuk, ezek közül kettő az egyenként 32 fürtből álló lelátó hangosítási line array rendszert szolgálja ki. 18 zóna kiemelt prioritású helyi rendszerként is üzemelhet, melyeket szintén a redundáns Core szolgál ki. Ezekhez a zónákhoz egy Yamaha QL1 digitális keverőpulttal és 4 darab I/O-8 Flexszel felszerelt mobil rack csatlakoztatható. Utóbbiak esetében a mixer funkciót a Core biztosítja az iPades  kezelőfelületeken keresztül. Az öt mobil rack és a stúdióban található Yamaha QL1 keverőpult minden irányban átjárható, egymásnak legalább 1-1 buszon képesek audio jelet küldeni és fogadni, ez a lehetőség opcionálisan bővíthető. Több grafikus felhasználói felület használatával egy integrált vezérlő megoldást szállítottunk, ami a teljes hangrendszert, video mátrixokat, kijelzőket és a vészhelyzeti bejelentéseket vezérli és felügyeli.

A lelátó a mai kor követelményeinek megfelelően fedett. A pálya feletti nyitott rész kb. harmada a fedett résznek így terem hatásként 6-7 sec. az utózengési idő, ami a beszédérthetőséget rontja. A hangsugárzó rendszert úgy terveztük, hogy alkalmazott megoldással ellensúlyoztuk az utózengés hatását és biztosítottuk az igen jó beszédérthetőséget (STI). Komoly feladat volt az UEFA által megkövetelt igen nagy, 120 dB csúcs hangnyomás megvalósítása is, mert a hangsugárzó rendszer össztömege korlátozott volt a megengedett tető terhelés miatt. Mindehhez járult a megkövetelt zenei prémium hangminőség. Mindezeket teljesítve, a lelátó teljes területén egyenletes direkt hangnyomás eloszlást és frekvenciamenetet értünk el.

Ezt a követelményrendszert a d&b audiotechnik V-sorozatú prémium kategóriás line array rendszerével láttuk biztosítottnak, így a Puskás Arénában 336 darab időjárásálló, speciális V8 típusú line array hangsugárzót telepítettünk. Ez a hangrendszer 270 000 Watt (RMS) összteljesítményű. A speciális áramkörrel ellátott d&b erősítők 2.7 MWatt (!) csúcsteljesítményt képesek a hangsugárzó rendszernek biztosítani. A d&b audiotechnik eszközöket a gyári felügyeleti és processzálási rendszer mellett a QSC Q-Sys rendszer vezérli, valamint felügyeli a hangszórók és erősítők állapotát is. A Q-Sys Core 5200-as modell 1024 csatornát képes egyidőben kezelni és minden potenciális visszajelzés naplózásra kerül. Egységes grafikus felhasználói felület használatával különböző előre programozott beállítások (presetek) hívhatók elő, az aktuális rendezvény forgatókönyvétől függően. Ez a grafikus felület biztosítja a teljes audiovizuális rendszer átfogó vezérlését, valamint az áttekinthető, intuitív és könnyű használhatóságot, megbízhatóságot és költséghatékony működést. A d&b audiotechnik R1 szoftverének köszönhetően tetszés szerint „maszkolhatók" a különböző hang-lesugárzási területek. Kevesebb néző esetén csak kisebb területet látunk el direkthanggal, az üresen maradt területek csak diffúz (visszavert) hangot kapnak, ezért ezeket diffúz zónának nevezzük.

fotó:  INTERTON Group
5/14
fotó: INTERTON Group

Az UEFA éppen ilyen diffúz zónát ír elő a média, azaz a sajtó munkatársai részére. Ezen „média zóna" területe, mérete ráadásul a mérkőzésektől függően változhat. A diffúz zóna célja, hogy a kijelölt területen külön állítható legyen a hangnyomás, így pl. a sajtópáholy területére minél kevesebb hangenergiát juttatva a sajtó munkatársait kevésbé zavarja a stadion lelátóinak nagy hangnyomása. Mindkét kihívást a d&b audiotechnik Array Processing technológia segítségével valósítottuk meg. Ez a megoldás az UEFA tesztjén is remekül vizsgázott.

A Dante/Q-LAN hibrid hálózaton a d&b audiotechnik, QSC és Yamaha tökéletesen működik együtt, ennek eredménye a páratlan rugalmasság. Az UEFA Euro 2020 technikai követelményeihez illeszkedve a rendszer fő jellemzői a kiemelkedő beszédérthetőség (STI), széles frekvenciatartomány és nagy hangnyomás.

Kiss Zsolt, a Puskás Aréna projekt menedzsere így nyilatkozott:

„A d&b audiotechnik hangsugárzók 54 méter magasan kerültek függesztésre. A távolságot látva voltak kétségeim, de csak addig, amíg meg nem szólalt a teljes Aréna. A fizikát meghazudtoló élményben volt részem. Ezt támasztja alá a nyitómérkőzésen született hazai gól, melynek pillanatában több[EP4]  mint 67 000 ember egyszerre ugrott fel és kiabált! 67 000 ember a rendszerrel és egy kommentátorral szemben... a rendszer győzött úgy, hogy nem is volt kihajtva!"

A feltöltő szinteken is nagyon fontos a jó beszédérthetőség, hiszen egy esetleges kiürítés során életeket menthet az érthető tájékoztató bemondás. Ezek a területek döntően betonnal határolt felületekkel rendelkeznek, melyek nagy utózengési időt eredményeznek (visszhangos terek). Erre a speciális feladatra az INTERTON Group által fejlesztett és szabadalmaztatott, fokozottan irányított lesugárzással rendelkező hiperkardioid IVS vonalsugárzókat és IFS felületsugárzókat telepítettük. Ezek a hangsugárzók döntően a közlekedőkben tartózkodókra irányítják a hangot és nem a visszaverő beton felületekre, így ellensúlyozzák a beszédérthetőséget rontó visszavert hangot. A QSC Q-Sys rendszer biztosítja az automatikus, vagy élőszavas kiürítés lehetőségét és a különféle rendszerben tapasztalható meghibásodásokat automatikusan detektálja és jelenti. A tervezés és kivitelezés során szorosan együttműködtünk az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatósággal.

Az INTERTON Group által fejleszetett és gyártott IVS vonalsugárzó
7/14
Az INTERTON Group által fejleszetett és gyártott IVS vonalsugárzó

Az épülethangosítási feladatokat IVS, QSC és TOA eszközök látják el. Itt összesen 2 042db hangsugárzót telepítettünk. Az erősítőparkot QSC CXD-Q erősítők alkotják, melyek összesen 188 csatornát biztosítanak. A hangzónákat itt is QSC Q-Sys rendszer vezérli és felügyeli.

A helyi audiovizuális rendszerek közül a központi vezérlőhelyiségben Yamaha digitális keverőpultot és stúdiómonitorokat, valamint a pálya teljes területét lefedő Shure vezetéknélküli mikrofonokat és Heil Sound vezetékes mikrofonokat telepítettünk. Többek között innen is vezérelhetők a különböző produkciókhoz tartozó rendszerek, élőszavas bemondások és zene bejátszások.

A sajtókonferenciaterem komplex audiovizuális rendszere teljes mértékben kiszolgálja az itteni eseményeket: IVS hiperkardioid vonalsugárzók, nagyméretű ultrakeskeny kávás LG LCD fal, Taiden vezetéknélküli tolmácsrendszer és vezetékes konferenciarendszer áll rendelkezésre, valamint a QSC TSC-7w érintőképernyős vezérlő eszközök segítségével a terem teljes audiovizuális és kapcsolódó rendszerei (pl. teremvilágítás) is egyszerűen vezérelhetők.

Stúdió helyiség a Puskás Arénában; fotó:  INTERTON Group
9/14
Stúdió helyiség a Puskás Arénában; fotó: INTERTON Group

Az INTERTON Group belső, korlátozott közvetítő rendszert (broadcast) is telepített, ami a közvetítésben, a Digital Signage rendszer részére tartalomszolgáltatásban, feliratok megjelenítéseben, valamint a rögzítésben, archiválásban és utómunkában is az üzemeltetők munkáját segíti. A főbb összetevők között szerepelnek a telepített és mobil (vezetéknélküli) 4K felbontású broadcast kamerák, feliratozó rendszer, slow-motion technikát alkalmazó Apple eszközökön alapuló szerver, szoftver alapú intercom és 32x32-es videomátrix. A rendszer a jövőbeni bővítést segítve NDI protokollt is képes kezelni.

A létesítményben telepített hangrendszereink mindegyikét már a tervezés során az EASE modellező szoftvert használva ellenőriztük, optimalizáltuk és ehhez rengeteg szimulációt végeztünk, - a pálya és lelátó esetében 20cm-es pontossággal, - ezek alapján kerültek végső elhelyezésre és beállításra az adott hangsugárzók, erősítők és a Q-Sys egységei. A telepítés utáni átadáson több napos helyszíni mérésekkel bizonyítottuk, hogy a kivitelezett rendszer mind hangnyomás, mind beszédérthetőség tekintetében teljesíti az UEFA 2020 szigorú elvárásait és igazolja a modellezési eredményeinket is. Vizsgáltuk az építészeti szempontoknak való megfelelést és a magasfokú üzembiztonságot, melyek szintén az alapvető követelmények közzé tartoztak.

Az INTERTON Group által fejlesztettt és gyártott IFS felületsugárzó; fotó:  INTERTON Group
8/14
Az INTERTON Group által fejlesztettt és gyártott IFS felületsugárzó; fotó: INTERTON Group

Bár az új, korszerű audiovizuális és informatikai rendszerek kivitelezése nagyon jól sikerült, a telepítési folyamat során erős kihívással szembesültünk: a tervezés és telepítés időkerete meglehetősen rövid volt, mindössze kilenc hónap. Azonban partnereink, különös tekintettel a d&b audiotechnik és a QSC gyártókra, valamint saját AVC (audio, visual, control) rendszerintegrációs tapasztalatunkban is bízva tudtuk, hogy a telepítést a vállalt határidőre és az elvárt minőségben fogjuk befejezni.

A legnagyobb kihívást a 12 különböző grafikai felület létrehozása jelentette számunkra, melyek ezt a komplex audiovizuális rendszert felhasználóbarát megoldássá tették. A kihívások ellenére az INTERTON Group csapata elérte a kitűzött célt. Az UEFA szakemberei által végzett tesztek szerint a Puskás Aréna a második olyan stadion Európában, mely megfelel az UEFA 2020 által támasztott, igen szigorú hangosítással kapcsolatos előírásainak.

Rendkívül büszkék vagyunk arra, hogy részt vettünk a Puskás Aréna projektjében. Ezúton is köszönjük minden kollégánknak és partnerünknek azt, hogy fáradhatatlanul és legjobb tudásuk szerint dolgoztak ezen az óriási feladaton.

Vélemények (1)
Hartmann György Sándor
2021.04.24.
13:59

Szinte felhajtás nélkül, de elállítottak egy emlékoszlopot a Stadionnál, amelyre felkerültek az építésben közreműködők nevei. (Ugyan titulusok, nélkül - mert valószínűleg nem lett volna hozzá elég hely -, de legalább megemlékeztek róluk. (Sajnos a róla készült képek nem csatolhatók, a szerkeszetők utána járhatnának.)

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.