Épülettervek

Akadálymentesítés mint infrastrukturális kérdés

1/7

A Várdomb északkeleti oldala - építész: Fekete Csilla, Tőrös Ágnes, Buzás Bence Álmos, Déri Dániel, Dobai János, Lévai Tamás

Városi szövet javítása - építész: Fekete Csilla, Tőrös Ágnes, Buzás Bence Álmos, Déri Dániel, Dobai János, Lévai Tamás

Akadálymentes megközelítés eszközei - építész: Fekete Csilla, Tőrös Ágnes, Buzás Bence Álmos, Déri Dániel, Dobai János, Lévai Tamás

Alternatív víziók - építész: Fekete Csilla, Tőrös Ágnes, Buzás Bence Álmos, Déri Dániel, Dobai János, Lévai Tamás

Parkolás, gyalogos távolságok - építész: Fekete Csilla, Tőrös Ágnes, Buzás Bence Álmos, Déri Dániel, Dobai János, Lévai Tamás

Helyszínrajz - építész: Fekete Csilla, Tőrös Ágnes, Buzás Bence Álmos, Déri Dániel, Dobai János, Lévai Tamás

Hangulatképek - építész: Fekete Csilla, Tőrös Ágnes, Buzás Bence Álmos, Déri Dániel, Dobai János, Lévai Tamás

?>
A Várdomb északkeleti oldala - építész: Fekete Csilla, Tőrös Ágnes, Buzás Bence Álmos, Déri Dániel, Dobai János, Lévai Tamás
?>
Városi szövet javítása - építész: Fekete Csilla, Tőrös Ágnes, Buzás Bence Álmos, Déri Dániel, Dobai János, Lévai Tamás
?>
Akadálymentes megközelítés eszközei - építész: Fekete Csilla, Tőrös Ágnes, Buzás Bence Álmos, Déri Dániel, Dobai János, Lévai Tamás
?>
Alternatív víziók - építész: Fekete Csilla, Tőrös Ágnes, Buzás Bence Álmos, Déri Dániel, Dobai János, Lévai Tamás
?>
Parkolás, gyalogos távolságok - építész: Fekete Csilla, Tőrös Ágnes, Buzás Bence Álmos, Déri Dániel, Dobai János, Lévai Tamás
?>
Helyszínrajz - építész: Fekete Csilla, Tőrös Ágnes, Buzás Bence Álmos, Déri Dániel, Dobai János, Lévai Tamás
?>
Hangulatképek - építész: Fekete Csilla, Tőrös Ágnes, Buzás Bence Álmos, Déri Dániel, Dobai János, Lévai Tamás
1/7

A Várdomb északkeleti oldala - építész: Fekete Csilla, Tőrös Ágnes, Buzás Bence Álmos, Déri Dániel, Dobai János, Lévai Tamás

Városi szövet javítása - építész: Fekete Csilla, Tőrös Ágnes, Buzás Bence Álmos, Déri Dániel, Dobai János, Lévai Tamás

Akadálymentes megközelítés eszközei - építész: Fekete Csilla, Tőrös Ágnes, Buzás Bence Álmos, Déri Dániel, Dobai János, Lévai Tamás

Alternatív víziók - építész: Fekete Csilla, Tőrös Ágnes, Buzás Bence Álmos, Déri Dániel, Dobai János, Lévai Tamás

Parkolás, gyalogos távolságok - építész: Fekete Csilla, Tőrös Ágnes, Buzás Bence Álmos, Déri Dániel, Dobai János, Lévai Tamás

Helyszínrajz - építész: Fekete Csilla, Tőrös Ágnes, Buzás Bence Álmos, Déri Dániel, Dobai János, Lévai Tamás

Hangulatképek - építész: Fekete Csilla, Tőrös Ágnes, Buzás Bence Álmos, Déri Dániel, Dobai János, Lévai Tamás

Akadálymentesítés mint infrastrukturális kérdés
Épülettervek

Akadálymentesítés mint infrastrukturális kérdés

2018.04.17. 09:58

Projektinfó

A Veszprémi vár akadálymentesítése tervpályázat

Tervezés éve:
2018

Stáblista

építészek: Fekete Csilla, Tőrös Ágnes, Buzás Bence Álmos, Déri Dániel, Dobai János, Lévai Tamás (Mesteriskola)

Letölthető dokumentumok:

A Veszprémi vár akadáymentes megközelítésére kiírt tervpályázatra beadott pályaművében a Mesteriskola csapata által választott megoldás eszközei nem elsősorban építészeti eszközök, sokkal inkább a hasonló városi helyzetekre adott sokrétű válaszok. 

Pályázati problémafelvetés

Veszprém város 2014 folyamán tanulmánytervet készíttetett a vár akadálymentes megközelítésének megoldási lehetőségeinek vizsgálatára. A tanulmány készítői 3 lehetséges helyszínt vizsgáltak meg a vár tövében. Mindhárom helyszínre javasoltak egy-egy funkciót és felvonót is. Az ötletpályázat helyszíne e három lehetőség közül kiválasztott, a Várdomb északkeleti oldalán található terület.

A pályázat célja a vár akadálymentes megközelítésére szolgáló eszköz megtervezése, a Deák Ferenc utcáról nyíló önkormányzati telek forgalomtechnikai elemzése és hasznosítása, valamint a megváltozott funkció által okozott közlekedési változások megfelelőségének igazolása volt.


A Várdomb északkeleti oldala - építész: Fekete Csilla, Tőrös Ágnes, Buzás Bence Álmos, Déri Dániel, Dobai János, Lévai Tamás
1/7
A Várdomb északkeleti oldala - építész: Fekete Csilla, Tőrös Ágnes, Buzás Bence Álmos, Déri Dániel, Dobai János, Lévai Tamás

 

A tervezési feladat átértékelődése

A helyszín megismerésével együtt tanulmányoztuk a javasolt felvonó lehetséges megoldásait: a várfal melletti, alatti, feletti feljutást, a legszolidabb megoldásoktól az egészen extrém szélsőségekig. Ezzel együtt vizsgáltuk, hogy a feljutás alsó kiindulási pontjaként kijelölt terület alkalmas-e a kiírás által szorgalmazott nagyméretű parkoló elhelyezésére, és főképp annak megjelenése esetén a terület megfelelő-e a megnövekedett autós forgalom és a turista buszok fogadására.

A megismerés folyamata során először a nehézségek körvonalazódtak:

  • a tervezési terület nehézkes megközelítése,
  • a környező utcák részben egyirányúsága és időnkénti veszélyes mértékig való szűkülése,
  • a felvonó nem egyértelmű alsó megérkezése (a domboldal és az Deák Ferenc utca közti telekmélység áthidalása),
  • ezáltal a lenti terület felhasítása, teljesértékű városépítészeti javaslat kidolgozása nélkül.

(A természetesen nőtt városi szövet sérült részének gyógyítása nem volt a pályázat feladata.)

A viszonyok megismerése után a feladat több, egymástól független, megoldandó problémára esett szét, melyek már eltérnek a pályázati kiírástól:

  1. A vár valamilyen módon történő akadálymentesítése
  2. A nagymértékű gépjárműforgalom problémája
  3. A Várdomb északkeleti oldalának hasznosítása

 

 

Koncepció

A Veszprémi Vár területét központi szövetként kezeltük, vizsgálva annak a belvárossal és a város egészével való működését. A feltárt problémákat önállóan és egészében véve is adekvát és arányos megoldást kerestünk.

A megoldás eszközei nem elsősorban építészeti eszközök, sokkal inkább a hasonló városi helyzetekre adott sokrétű válaszok. A tervezési területet a Kálvária dombig bővítettük, a terv része éppúgy a közlekedési struktúra tisztázása, mint a hasznosítandó terület jellegének meghatározása.

Fontos, hogy az ötletpályázat formai sajátosságaihoz illően nem a javaslat megjelenését tervezzük ebben a szakaszban, hanem komplexen átgondolt alapot keresünk egy későbbi tervezési folyamat elkezdéséhez.

 

Városi szövet javítása - építész: Fekete Csilla, Tőrös Ágnes, Buzás Bence Álmos, Déri Dániel, Dobai János, Lévai Tamás
2/7
Városi szövet javítása - építész: Fekete Csilla, Tőrös Ágnes, Buzás Bence Álmos, Déri Dániel, Dobai János, Lévai Tamás

 

Akcióterületek

Szent Miklós-szeg
Központi elhelyezkedéséből adódóan a Megyeház téren mélygarázs kialakítását javasoljuk, így a jelenlegi felszíni parkoló is felszabadulna. A Színház kertet megkerülő új buszútvonal kiindulási pontjaként megjelölt területről gyalogosan is percek alatt elérhető a Vár utca. Elektromos kerékpárok számára töltőállomás létesítenénk itt.

Vár utca
A gépjármű forgalom kitiltásával a Vár utca zajterhelése csökken, a történeti utcákon a gyalogosok zavartalanul közlekedhetnek. A várban lévő funkciók megfelelő szabályozásával, az udvarok, üres épületek használatbavételével pezsgő kulturális élet bontakozhat ki.

Új beépítés
A lenti terület egyirányú, helyenként igen szűk keresztmetszetű utcákon megközelíthető. Forgalomnövekedéssel járó funkciók létesítésére az utcaszerkezet nem alkalmas. A természetes módon nőtt városszövet megfelelő sűrűségű beépítése, lakó funkció javasolt.


Helyszínrajz - építész: Fekete Csilla, Tőrös Ágnes, Buzás Bence Álmos, Déri Dániel, Dobai János, Lévai Tamás
6/7
Helyszínrajz - építész: Fekete Csilla, Tőrös Ágnes, Buzás Bence Álmos, Déri Dániel, Dobai János, Lévai Tamás

Parkolás, gyalogos távolságok - építész: Fekete Csilla, Tőrös Ágnes, Buzás Bence Álmos, Déri Dániel, Dobai János, Lévai Tamás
5/7
Parkolás, gyalogos távolságok - építész: Fekete Csilla, Tőrös Ágnes, Buzás Bence Álmos, Déri Dániel, Dobai János, Lévai Tamás

 

Eszközök

Kerékpárbérlet
A kerékpárokra bérlet és napijegy is váltható. Frekventált helyeken létesítendő gyűjtőpontokon felvehetők, máshol is leadhatók. Az elektromos rásegítéssel a meredek veszprémi útszakaszakaszokon könnyű a feljutás. Használatát töltőállomás, szervíz és applikáció segíti.

Várbusz-járat
A cirkuláló várbusz érinti a belváros ütőerét, kapcsolódhat meglévő járatok útvonalához is. Menetrendje rugalmasan alakítható a napszaki és időszakos igények szerint. A vár területén dolgozók kedvezménnyel vehetik igénybe. Rendezvények alkalmával különjáratok is indulhatnak. A jelenleg a várban sorakozó parkoló autók helyett korszerű tömegközlekedési eszköz jelenik meg, alternatívát nyújtva az eddig autóval érkezőknek.

Bérlakásrendszer
Az új beépítéssel nő a lakósűrűség. Az Önkormányzat többféle működési modellből választhat. Akár szociális bérlakás, fecskeház, cohousing, vagy inkubátorház rendszerén keresztül is szolgálhatja a város lakóit.


Akadálymentes megközelítés eszközei - építész: Fekete Csilla, Tőrös Ágnes, Buzás Bence Álmos, Déri Dániel, Dobai János, Lévai Tamás
3/7
Akadálymentes megközelítés eszközei - építész: Fekete Csilla, Tőrös Ágnes, Buzás Bence Álmos, Déri Dániel, Dobai János, Lévai Tamás

Alternatív víziók - építész: Fekete Csilla, Tőrös Ágnes, Buzás Bence Álmos, Déri Dániel, Dobai János, Lévai Tamás
4/7
Alternatív víziók - építész: Fekete Csilla, Tőrös Ágnes, Buzás Bence Álmos, Déri Dániel, Dobai János, Lévai Tamás

 

Összegzés

A Várdomb akadálymentesítését a városi infrastruktúrafejlesztés részeként kezeltük. Pályázatunkkal arra szerettük volna felhívni a figyelmet, hogy a sérült városi szövet, és a túlterhelt utcahálózat problémáját nem szabad kikerülni egy attraktív, turistaforgalmat generáló beavatkozás előzetes terveztetése során sem.

Fekete Csilla, Tőrös Ágnes, Buzás Bence Álmos, Déri Dániel, Dobai János, Lévai Tamás (Mesteriskola)

 

Hangulatképek - építész: Fekete Csilla, Tőrös Ágnes, Buzás Bence Álmos, Déri Dániel, Dobai János, Lévai Tamás
7/7
Hangulatképek - építész: Fekete Csilla, Tőrös Ágnes, Buzás Bence Álmos, Déri Dániel, Dobai János, Lévai Tamás


 

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.