Technológia

A sci-fi meg az autók

1/9

ÖAMTC mobilitás-centrum, Pichler & Traupmann Architekten, 2016., fotó: Toni Rappersberger

ÖAMTC mobilitás-centrum, Pichler & Traupmann Architekten, 2016., fotó: Toni Rappersberger

ÖAMTC mobilitás-centrum, Pichler & Traupmann Architekten, 2016., fotó: Toni Rappersberger

ÖAMTC mobilitás-centrum, Pichler & Traupmann Architekten, 2016., fotó: Toni Rappersberger

ÖAMTC mobilitás-centrum, Pichler & Traupmann Architekten, 2016., fotó: Toni Rappersberger

ÖAMTC mobilitás-centrum, Pichler & Traupmann Architekten, 2016., fotó: Toni Rappersberger

ÖAMTC mobilitás-centrum, Pichler & Traupmann Architekten, 2016., fotó: Toni Rappersberger

ÖAMTC mobilitás-centrum, Pichler & Traupmann Architekten, 2016., fotó: Toni Rappersberger

ÖAMTC mobilitás-centrum, Pichler & Traupmann Architekten, 2016., fotó: Toni Rappersberger

?>
ÖAMTC mobilitás-centrum, Pichler & Traupmann Architekten, 2016., fotó: Toni Rappersberger
?>
ÖAMTC mobilitás-centrum, Pichler & Traupmann Architekten, 2016., fotó: Toni Rappersberger
?>
ÖAMTC mobilitás-centrum, Pichler & Traupmann Architekten, 2016., fotó: Toni Rappersberger
?>
ÖAMTC mobilitás-centrum, Pichler & Traupmann Architekten, 2016., fotó: Toni Rappersberger
?>
ÖAMTC mobilitás-centrum, Pichler & Traupmann Architekten, 2016., fotó: Toni Rappersberger
?>
ÖAMTC mobilitás-centrum, Pichler & Traupmann Architekten, 2016., fotó: Toni Rappersberger
?>
ÖAMTC mobilitás-centrum, Pichler & Traupmann Architekten, 2016., fotó: Toni Rappersberger
?>
ÖAMTC mobilitás-centrum, Pichler & Traupmann Architekten, 2016., fotó: Toni Rappersberger
?>
ÖAMTC mobilitás-centrum, Pichler & Traupmann Architekten, 2016., fotó: Toni Rappersberger
1/9

ÖAMTC mobilitás-centrum, Pichler & Traupmann Architekten, 2016., fotó: Toni Rappersberger

ÖAMTC mobilitás-centrum, Pichler & Traupmann Architekten, 2016., fotó: Toni Rappersberger

ÖAMTC mobilitás-centrum, Pichler & Traupmann Architekten, 2016., fotó: Toni Rappersberger

ÖAMTC mobilitás-centrum, Pichler & Traupmann Architekten, 2016., fotó: Toni Rappersberger

ÖAMTC mobilitás-centrum, Pichler & Traupmann Architekten, 2016., fotó: Toni Rappersberger

ÖAMTC mobilitás-centrum, Pichler & Traupmann Architekten, 2016., fotó: Toni Rappersberger

ÖAMTC mobilitás-centrum, Pichler & Traupmann Architekten, 2016., fotó: Toni Rappersberger

ÖAMTC mobilitás-centrum, Pichler & Traupmann Architekten, 2016., fotó: Toni Rappersberger

ÖAMTC mobilitás-centrum, Pichler & Traupmann Architekten, 2016., fotó: Toni Rappersberger

A sci-fi meg az autók
Technológia

A sci-fi meg az autók

2018.12.04. 11:38

Cikkinfó

Szerzők:
Pleskovics Viola

Földrajzi hely:
Bécs

Cég, szervezet:
Alukönigstahl

Építészek, alkotók:
Pichler & Traupmann

Ez egy gyors épület. Furcsa első mondat, de furcsa maga az épület is. Szerencsére a minőséget nem ezzel a szóval kénytelen az ember jellemezni, a futurisztikus külső ugyanis egy vállalati kultúrát tükröz, és szobrászati jelként üzeni: ki itt belép, gyorsaságot és precizitást remélhet. 

Nem egyszerű megemészteni a látványt. Minden egyes szemszögből mást fedez fel az ember, belül pedig még több meglepetést tartogat számunkra az épület. Az osztrák autóklub, azaz a „Der Österreichische Automobil-, Motorrad- und Touring Club (röviden ÖAMTC)" néhány évvel ezelőtt döntött úgy, hogy összevonja Bécs környékének autószalonjait és egy monumentális központot épít helyettük.


ÖAMTC mobilitás-centrum, Pichler & Traupmann Architekten, 2016., fotó: Toni Rappersberger
2/9
ÖAMTC mobilitás-centrum, Pichler & Traupmann Architekten, 2016., fotó: Toni Rappersberger

 

Nagy kihívás, hiszen egy 27.000 négyzetméteres alapterületre volt szükség, ahol a műhelyek specifikus terei mellett számolni kellett 800 munkatárs komforttényezőivel és egy székház reprezentatív igényeivel is.
Nem ez az első eset, hogy a cég feltűnt a kortárs építészeti sajtóban, korábban a PAUAT Architects által tervezett autószalonjuk volt ismert. A szóban forgó tendert ezúttal a Pichler & Traupmann terve nyerte, ahol az alapfunkciók mellett elfért még egy konferenciaterem, filmstúdió, technikai támaszpont és még egy mentő helikopter leszállóhelye is. Bár a struktúra befejezettnek tűnik, lehetőséget hagy a folytatásra, a tervek megszületésekor ugyanis már a bővítés gondolata is megfogalmazódott.


ÖAMTC mobilitás-centrum, Pichler & Traupmann Architekten, 2016., fotó: Toni Rappersberger
4/9
ÖAMTC mobilitás-centrum, Pichler & Traupmann Architekten, 2016., fotó: Toni Rappersberger


ÖAMTC mobilitás-centrum, Pichler & Traupmann Architekten, 2016., fotó: Toni Rappersberger
6/9
ÖAMTC mobilitás-centrum, Pichler & Traupmann Architekten, 2016., fotó: Toni Rappersberger

 

Szavakból képek, képekből architektúra lett. A munka kezdetén összeültek a vállalat irányítói, ahol elhangzottak az ÖAMTC-re illő hívószavak. Mobilitás, gyorsaság, precizitás, készenlét. A kifejezésekhez formákat társítottak, így született meg ez a dinamikus, örökmozgó szerkezet. Minden szint unikális formát kapott, melyek organikusan csavarodnak egymásra egy vertikális axis mentén. A tengely ütőere a liftakna oldalfalain futó Data Spine rendszer lett, mely a megfelelő algoritmusok segítségével bármely adatfolyamot optikai jelekké tudja alakítani. 13 monitor vetíti az autóklub belső munkafolyamatait az ügyfelek elé ily módon, míg autójukat a központi átriumnak köszönhetően mindenki számára jól láthatóan szerelik pár szinttel lejjebb.


ÖAMTC mobilitás-centrum, Pichler & Traupmann Architekten, 2016., fotó: Toni Rappersberger
9/9
ÖAMTC mobilitás-centrum, Pichler & Traupmann Architekten, 2016., fotó: Toni Rappersberger

 

A homlokzat sem mindennapi, a csillag alakú tömböt ugyanis az autópályáról is jól látható fényjáték öleli körbe a speciális üveghomlokzatnak köszönhetően. Függönyfalai, az immáron majd 30 éve hazánkban is tevékenykedő ALUKÖNIGSTAHL által forgalmazott, Schüco alumínium homlokzati rendszereiből készültek. Amellett, hogy ezek a látványos felületek a legprecízebb hangtechnikai követelményeknek is megfelelnek, még a bécsi Weatherpark meteorológusai is tanulmányozták a környék szélhatásait, hogy a mért adatokkal inspirálják az okos felület megtervezőit. Sőt, még a szélhatáshoz alkalmazkodó növények telepítését is ők propagálták.


ÖAMTC mobilitás-centrum, Pichler & Traupmann Architekten, 2016., fotó: Toni Rappersberger
1/9
ÖAMTC mobilitás-centrum, Pichler & Traupmann Architekten, 2016., fotó: Toni Rappersberger

 

Logóként működő székház ez, a maga egyedi bonyolultságával együtt. Szimbóluma egy hatékonyan működő szervezetnek és egy koherens együttműködésnek cég és kuncsaft között. Ez az autószalon tényleg a jövőből jött.

 

Az ALUKÖNIGSTAHL által felhasznált rendszerek:
Schüco FW 50+.SI függönyfalrendszer
Schüco AWS 90.SI+ ablakrendszer
Schüco ADS 75.SI ajtórendszer
Schüco ADS 80 FR30 EI30 tűz- és füstgátló ajtórendszer
Cím: Baumgasse 129, 1030 Bécs, Ausztria
Építés éve: 2016
Építészek: Pichler & Traupmann Architekten ZT GmbH
Megrendelő: Österreichischer Automobil-, Motorrad- und Touring Club (ÖAMTC) Wien
Nyílászáró gyártó: Alu-Reflex d.o.o.

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.