/ AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY! | Early Bird jegyek május 17 -ig meghosszabbítva / ÉPÍTÉSZFESZTIVÁL 2024 / AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY! | Early Bird jegyek május 17 -ig meghosszabbítva / ÉPÍTÉSZFESZTIVÁL 2024 / AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY! | Early Bird jegyek május 17 -ig meghosszabbítva / ÉPÍTÉSZFESZTIVÁL 2024 / AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY! | Early Bird jegyek május 17 -ig meghosszabbítva / ÉPÍTÉSZFESZTIVÁL 2024 / AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY! | Early Bird jegyek május 17 -ig meghosszabbítva / ÉPÍTÉSZFESZTIVÁL 2024 / AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY! | Early Bird jegyek május 17 -ig meghosszabbítva / ÉPÍTÉSZFESZTIVÁL 2024
Épülettervek/Tervpályázat

A Péterffy + Dőry architects terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatára

1/18

A Péterffy + Dőry architects terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatára

A Péterffy + Dőry architects terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatára

A Péterffy + Dőry architects terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatára

A Péterffy + Dőry architects terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatára

A Péterffy + Dőry architects terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatára

A Péterffy + Dőry architects terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatára

A Péterffy + Dőry architects terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatára

A Péterffy + Dőry architects terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatára

A Péterffy + Dőry architects terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatára

A Péterffy + Dőry architects terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatára

A Péterffy + Dőry architects terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatára

A Péterffy + Dőry architects terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatára

A Péterffy + Dőry architects terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatára

A Péterffy + Dőry architects terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatára

A Péterffy + Dőry architects terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatára

A Péterffy + Dőry architects terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatára

A Péterffy + Dőry architects terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatára

A Péterffy + Dőry architects terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatára

?>
A Péterffy + Dőry architects terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatára
?>
A Péterffy + Dőry architects terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatára
?>
A Péterffy + Dőry architects terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatára
?>
A Péterffy + Dőry architects terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatára
?>
A Péterffy + Dőry architects terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatára
?>
A Péterffy + Dőry architects terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatára
?>
A Péterffy + Dőry architects terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatára
?>
A Péterffy + Dőry architects terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatára
?>
A Péterffy + Dőry architects terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatára
?>
A Péterffy + Dőry architects terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatára
?>
A Péterffy + Dőry architects terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatára
?>
A Péterffy + Dőry architects terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatára
?>
A Péterffy + Dőry architects terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatára
?>
A Péterffy + Dőry architects terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatára
?>
A Péterffy + Dőry architects terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatára
?>
A Péterffy + Dőry architects terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatára
?>
A Péterffy + Dőry architects terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatára
?>
A Péterffy + Dőry architects terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatára
1/18

A Péterffy + Dőry architects terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatára

A Péterffy + Dőry architects terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatára

A Péterffy + Dőry architects terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatára

A Péterffy + Dőry architects terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatára

A Péterffy + Dőry architects terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatára

A Péterffy + Dőry architects terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatára

A Péterffy + Dőry architects terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatára

A Péterffy + Dőry architects terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatára

A Péterffy + Dőry architects terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatára

A Péterffy + Dőry architects terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatára

A Péterffy + Dőry architects terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatára

A Péterffy + Dőry architects terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatára

A Péterffy + Dőry architects terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatára

A Péterffy + Dőry architects terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatára

A Péterffy + Dőry architects terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatára

A Péterffy + Dőry architects terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatára

A Péterffy + Dőry architects terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatára

A Péterffy + Dőry architects terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatára

A Péterffy + Dőry architects terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatára
Épülettervek/Tervpályázat

A Péterffy + Dőry architects terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatára

2024.05.07. 17:28

Projektinfó

Magyar Építészeti Központ és Múzeum Tervpályázat

URL:
Péterffy + Dőry architects

Tervezés éve:
2023

Stáblista

Péterffy Miklós 
Dőry Bálint
Deli Brigitta

Dosszié:

Letölthető dokumentumok:

A Magyar Építészeti Központ és Múzeum tervpályázat és a Sosemvolt Budapest című kiállítás az elmúlt időszak építészeti közéletének két jelentős eseménye volt. Péterffy Miklós és Dőry Bálint pályaműve ugyan nem nyert díjat a pályázaton, az alkotók mégis úgy látják, tervük publikálásával megmutathatják az általuk képviselt gondolkodásmódot, hiszen a nem díjazott és meg-nem-épült pályaművek is képviselik és továbbadják a kor történetét, ahogy azt a Sosemvolt Budapest kiállítás is bizonyította.

 

Nemrég lejzajlott építészeti közéletünk két jelentős eseménye is. Azért e kettőt emelem ki, mert összefüggenek:

2023 nyarán kiírták a Magyar Építészeti Múzeum pályázatát a Városligeti fasor és Bajza utca kereszteződésében található, egykori Grünwald és Herczel szanatóriumok különleges adottságú helyszínére, telkeire, épületeire, kertjeire, valamint a Fischer József legendás Walter Rózsi villájának szomszédságára.

A Vigadóban múlt év novembere, ez év februárja között rendezték meg a ’Sosemvolt Budapest’ kiállítás. E kiállítás pótolhatatlan, üzenetértékű anyagot mutatott meg. Elgondolkodhattunk kis hazánkban termett igen színes és értékes építészeti kérdésfelvetés és megválaszolás változatain egy-egy témára. Ezek a meg-nem-épült építészeti kérdésfelvetések, válaszok a megépültekkel összevetve az ország egykori eszmetörténeti-kultúrtörténeti- társadalmi-(politikai) helyzetére vonatkozóan fontos önismereti támpontokat adhatnak, arról nem is beszélve, hogy kirajzolhatják akár a ma kultúrtörténeti-eszmetörténeti vonatkozásait is.

A két esemény kis időre egyszerre történt: a pályázat eredményhirdetése decemberben volt, a kiállítás februárban zárult. A pályázat második fordulójának eredményhirdetése megtörtént. Sokat elmond társadalom – kultúra – politika viszonyáról, a szakmáról, a szakma állapotáról, ismerős jelenségeket láthattunk a kiállításon szereplő meg-nem-épült de egykori fontos pályázatokra készült tervekben.

Erre gondolva éreztük úgy, hogy annak ellenére, hogy tervünk a fenti pályázaton nem nyert díjat, fontos megmutatni azt a gondolkodásmódot is, amelyiket képviseltünk, mert eszmetörténetileg és kultúrtörténetileg a mai egész része és színvonalas. Hadd látszódjon ez is egy következő, akár virtuális Sosemvolt Budapest kiállításon. Ez a pályázat már a történelem, ezt a történelmet a nem díjazott és meg-nem-épült pályaművek is képviselik és adják tovább az utókornak. A Vigadóban bemutatott kiállítás ezt is bizonyította.

Péterffy Miklós

A Péterffy + Dőry architects terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatára
11/18
A Péterffy + Dőry architects terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatára

MŰLEÍRÁS

TELEPÍTÉS

A Városligeti fasor cour d’honneur-ös palotái archetipikusan a kertre néző rizalitukkal nagy összefüggő kertet követelnek maguknak. Ebben a kertben maximálisan egy pavilon vagy kerti casino (lásd eredeti jelentését) tud feszültségmentesen megjelenni. Ennek a pavilonnak az elhelyezése is csak kötötten elegáns: a palota kerti rizalitjának főtengelyére illik szerkeszteni. Így van ez a Herczel szanatórium és a Grünwald szanatórium esetében is, funkcióváltás ellenére is ezek a paloták megkövetelik ezt a fajta gondolkodásmódot.

Különös helyzetet teremt egy intézmény (MÉM) két hasonló franciás szerkesztésű palotába való költöztetése. A két egykori szanatóriumkert egyesítése révén, valamint a funkcióváltás következményeként, a két épület közös felismerhető karaktert kíván.

A javasolt telepítésünk a két fasori palotát egy újabb court d’honneur két oldalszárnyának tekinti. E két szárny között jön létre az a portikusz, amelyik mögött kialakított épület a funkció által megkövetelt legnagyobb tereknek ad otthont. Ez a fasorra merőleges szárny egyben megoldja a két palotakertben elhelyezett pavilon karakterű épület feltárását. A főépület által két részre tagolt kertbe két pavilonépület kapott helyet: a Grünwald épület kertjében a rendezvényterem pavilonja; míg a Herczel épület kertjében a space box pavilon jellegű épülete.

A Városligeti fasorra merőleges tengelyű portikusz mögé kialakított térsor, egyszerre összeköti és feltárja úgy a két palotakertet, mint a kért kiállítási funkciókat. A fő kiállítási épület hosszú tömbje, a Városligeti fasorban otthonos telepítésekre is reflektál. Ez a főépület a Bajza utcai oldalról úgy zárja le a tömböt, hogy karakteres háttérül szolgál a Walter Rózsi villának, amelyik a Grünwald kertben elhelyezett Bajza utcára néző rendezvényterem pavilonjával értelmezhetőbb léptékváltást nyer. A Bajza utcai nagy kertben (kertekben) elhelyezett két pavilon jellegű épület az egész tömböt karakteresen és egyértelműen zárja, nem léptékzárványként jelenik meg ezután a Walter Rózsi villa, hanem egy együttes részeként.

A Péterffy + Dőry architects terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatára
1/18
A Péterffy + Dőry architects terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatára

TÉRHASZNÁLAT - KÖRNYEZETALAKÍTÁS

Az új épületegyüttes főépületének tömegével a két szanatórium között felidézi a korábbi telekosztást, az itt álló korábbi vízgyógyintézetet, valamint kezeli a telekösszevonásokkal kialakult területet környezetétől idegen léptéktelenségét a két szanatóriumépülethez tartozó kertrészek téri szeparálásával. A space box és a rendezvényterem egy-egy légies pavilonként jelenik meg a kertekben, hasonlóan a Walter Rózsi-villához, melynek telepítése a múzeumépületek által értelmezhetővé válik.

Az épületegyüttes látogatói főbejárata a két szanatóriumépület között, a Városligeti fasorra kikacsintó portikuszon található. Az új múzeum csak úgy tud szervesen kapcsolódni a fasor villáinak és középületeinek elegáns épületegyüttesébe, ha fizikailag is jelen van a térsorban. A főbejárati portikusz előtt az utcai kerítés megszakad és hátrahúzódik a szanatóriumok homlokzati fala mentén egy térbővületet kialakítva a főbejárat előtt. Ezzel a két szanatórium közti új cour d’honneur térileg és karakterében is elkülönül a zárt előkerttel rendelkező szanatóriumépületek bejárataitól, egyértelműen főbejárati szerepet fejez ki.

A portikusz mögött húzódó főépület és az akörül holdként megjelenő pavilonokban található minden jelentős térigényű közönségforgalmú tér. A pavilonok a szanatóriumépületek hátsó homlokzatainak rizalitjaihoz szerkesztettek, s egy-egy kertet, ’hortus conclusus’-t foglalnak keretbe.

A Grünwald szanatórium mögötti kert nyitott, bejárattal rendelkezik mind a fasor (a portikusz szélső mezőjén át) és a Bajza utca felől. Az épületek nyaktagjánál egy terasz jön létre, mely egyszerre szolgálja ki a főépületben található kávézót és a rendezvénytermet is. Akár a rendezvényterem bejárataként is szolgálhat ez a terület, amennyiben annak leválasztására van szükség funkcionálisan.

Bár a telepítést főként a Városligeti fasori történelmi-morfológiai tényezők határozták meg, megjelenik egy, a főépületre merőleges tengely/szerkesztettség a Bajza utca irányába. Ezt a tengelyt egyúttal kifejezi a Bajza utcai bejárat, s a bejárat vonalában kialakuló kerengőkertek és a főépület előcsarnokán való átlátás. Másfelől a rendezvényterem bár a Grünwald szanatórium rizalitjához szerkeszett, homorúan íves tetőfelületével és nagy északkeleti homlokzati megnyitásával karakteresen csatlakozik a Bajza utcához, a Walter Rózsi-villához léptékben csatlakozva.

A rendezvényterem Bajza utcai homlokzata előtt egy vízfelület tervezett, mely még légiesebbé teszi a mögötte megjelenő pavilont, valamint térileg elválasztja a Walter Rózsi villa ősfás-ligetes kertjét a nyitott parkként is működtethető térrésztől. A Walter Rózsi-villa telken belül, a kerítés mentén kialakított sétányon keresztül érhető el.

A Herczel szanatórium mögötti kert a Space box-hoz és az időszaki kiállítótérhez kapcsolódó szabadtéri kiállítótér. A Space box-hoz vezető nyaktagnál alakul ki a burkolt felületű installációs udvar ami alkalmas ideiglenes pavilonok építéséhez.

A terület gépjárművel való feltárása a Walter Rózsi-villa és a Bajza utca 8. sz. alatti bérház közti bekötőúton történik. Egyúttal innen biztosítható a 6-os és 7-es épületek feltárása is. A mélygarázs a főépület mögötti rámpán keresztül érhető el. Ez a rámpa vezet a műtárgyszállító helyiséghez, s egyúttal ezen keresztül biztosítható a későbbi ütemben megvalósuló mélygarázs elérése is. A szabadtéri parkoló a telek délkeleti nyúlványába tervezett.

Mivel az említett bekötőút szélessége nem elegendő a gyalogos közlekedés mellett kétirányú forgalom kiszolgálására, így úttestbe épített érzékelős közlekedési lámpa irányítja a befelé-kifelé irányuló forgalmat. A Bajza utcai párhuzamos parkolósáv átalakításra kerül: 3 db busznak biztosítunk várakozási helyet, valamint egy kanyarodósáv is kialakításra kerül a mélygarázs elérésére és a feltorlódás elkerülése érdekében. Egyúttal a telekhatár menti járda kiszélesítésére is lehetőség adódik.

A Péterffy + Dőry architects terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatára
2/18
A Péterffy + Dőry architects terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatára

ÉPÍTÉSZETI FORMÁLÁS, ANYAGHASZNÁLAT

Az új főépület magas műkő pillérek által kialakított portikusza mögött türkíz színű selyemfényű mázas kerámia burkolatot kap. A kerámiahomlokzat selyemfényű és matt, türkíz színe a magyar szecesszió közeli kiemelkedő épületének kerámiahomlokzatához is igazított (Árkay Aladár), valamint a Herczel, Grünwald házak kertjének levegőjét kívánja megjeleníteni.

E kerámiaburkolat a csatlakozó Herczel szanatórium kváder/ párkányzat/kannelúra rendszeréből származtatott vízszintes, változó magasságú sávrendszerként képez regisztereket. E regiszterek szándékaink szerint megjelenítenek a magyar építészettörténethez köthető tematikus ábrázolásokat, neveket, évszámokat és jeleket. Reliefszerű plasztikaként megjelenhetnek rajta a magyar építészettörténetben jelentős ornamentikák, rajzok, díszítések (pl. sgraffito részletek, homlokzati díszítőfestés részletek, várostérképek grafikái stb.). Az épület önmaga is egy kiállítási interfésszé válik, anélkül, hogy formai interpretálásokkal élne.

A főépület kert felőli földszinti regisztere üvegezett mindkét oldalon a két kerti pavilonok csatlakozásáig. Az üvegezett regiszter fölött emeletmagas kerámiaregiszter fut, ezt zárja le a Grünwald kert felőli oldalon (észak-keleti) a shed tető üveg lanternasora.

A főépület északkeleti irányú shed tetővel fedett, biztosítva az előcsarnok és kiállítóterek megfelelő megvilágítását. A Herczel épület felőli raszterben, amelyben bevilágító felület nincs, futnak végig a gépészeti-légtechnikai vezetékek az épületben, valamint ennek a térnek a ’kinyitása’ biztosítja a teret a Herczel ház I. emeletére felvezető elegáns lépcső számára, mely lépcső szintén északkeleti irányú bevilágítókkal derített. Az I. emeleti átkötés üvegezett kialakítású.

A főépülethez a Herczel- és Grünwald-kertek irányába csatlakozó két üvegezett nyaktaggal kapcsolódó pavilon matt fehér kerámiaburkolatot kap. A kerámiaelemek kannelúrákkal sorolt íves homorú elemek. E homorú elemek fény-árnyék plasztikájával teszi könnyed pavilonkarakterűvé a kerti építményeket. Szoborszerű karakterüket erősíti a minden felületen homogén, hófehér felületképzés. A Space box nagy belmagasságú terét lapostető fedi, míg a rendezvényterem homorúan íves, változó belmagasságú terével a Bajza utca felé tárul fel.

A szanatóriumépületek műemléki felújításon esnek át az építészettörténeti és kutatási eredmények felhasználásával.

A Péterffy + Dőry architects terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatára
3/18
A Péterffy + Dőry architects terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatára

FUNKCIONÁLIS TÉRALAKÍTÁS

A terv követi a pályázati programban kiadott funkcionális- és a szanatórium épületekre kiadott elrendezési javaslatot:

  • a Herczel szanatórium foglalja magába a földszinten az éttermet, múzeumpedagógiát; az emeleten pedig a könyvtárat és az állandó kiállítás tereit
  • a Grünwald szanatóriumban kapnak helyet az irodák, restaurátori műhelyek és a kutatószolgálat
  • az új főépület terepszint felett az ideiglenes kiállítási tereknek, látogatói előcsarnoknak és rendezvényteremnek biztosít helyet
  • míg terepszint alatt mélygarázs és raktárak tervezettek.

A Péterffy + Dőry architects terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatára
12/18
A Péterffy + Dőry architects terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatára

Látogatói funkciók:

Az épületegyüttes látogatói főbejárata az új főépület portikusza. A szélfogón át az előcsarnokba lépnek a látogatók/vendégek, ahonnan áttekinthető és közvetlenül elérhető minden látogatói funkció. A főépület terét tömbszerű dobozok tagolják, melyek minden kiszolgáló funkciót, lépcsőt és liftet magukba foglalnak. A bejáratnál található kétoldali ’kubusok’ egyfelől a porta-jegypénztár-szélfogó együttesnek, másfelől lépcsőknek-liftnek adnak teret. Az itt található közlekedőmagok több irányba vezetnek:

  • széles lépcsősor vezet fel a bejárattal szemben a Herczel szanatórium magasföldszintjére, az étterem és a múzeumpedagógia szintjére.
  • zárt, kissé rejtett lépcső vezet a -1. szinten található mosdókhoz és ruhatárhoz. Itt kaptak helyet még a látogatói terekhez közvetlenül kapcsolódó személyzeti terek, mint a takarítók és teremőrök pihenője is. Ez a lépcső vezet tovább a -2. szintre, a mélygarázsba. Tehát az autóval érkezők is közvetlenül azokba a terekbe érkeznek, ahova a gyalogosan érkezők is.
  • elegáns lépcsősor vezet fel az I. emeletre, ahol a klubszoba és a Herczel ház állandó kiállítási tereibe való átkötés található. A főépület multifunkcionális terének szekcionálhatósága lehetőséget ad arra, hogy ez a lépcsősor akár az előcsarnokból közvetlenül vagy már az időszaki kiállítás teréből, zárt kiállítási útvonal részeként funkcionáljon. Mindez az előcsarnok-kiállítótér határvonalainak flexibilis meghatározásából fakad.
  • minden fenti összekötést kiszolgál a kubus végén található személylift.

A főépület terébe található további, belsőépítészeti elemként kezelt kubusok kávézót, múzeumshopot és gépészeti aknákat/teherliftet foglalnak magukba. A köztük létrejövő áramló flexibilis tér egy olyan multifunkcionális teret eredményez, ami szabadon alakítható a változó igények szerint.

A Péterffy + Dőry architects terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatára
9/18
A Péterffy + Dőry architects terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatára

Az előcsarnok tere hátrafele keskenyedig, s a kávézó belső fogyasztótere és a múzeumshop is helyet kap benne. A Grünwald szanatórium irányába terasz kapcsolódik hozzá. A kiállítótér hátrafele szélesedik és a szabadtéri kiállítótér felé nyitott.

Az előcsarnok és a kiállítótér határvonala ettől függetlenül a raszter mentén módosítható, a kiállítási helyigény vagy egyéb rendezvények függvényében. A kiállítási tér ezzel párhuzamosan tekinthető egy összefüggő térként, de akár hagyományos, változatos méretű termek térsoraként is kialakítható a kiállítandó tárgyak/kurátori koncepció függvényében.

A két pavilon egy-egy nyaktaggal csatlakozik a főépülethez. A rendezvényterem nyaktagja az előcsarnok végéből nyílik. A nyaktagban kialakul egy kiszolgáló funkciókat tartalmazó sáv, ami a rendezvényterem terébe is benyúlik mögötte egy kiszolgáló folyosót kialakítva. Ez a sáv foglalja magába a mosdókat, catering helyiséget és a bútorraktárt. A nyaktagon keresztül ez a pavilon önálló bejárattal is elérhető igény szerint.

A Péterffy + Dőry architects terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatára
14/18
A Péterffy + Dőry architects terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatára

A space box nyaktagja egy, az installációs udvar belső-fedett tereként funkcionáló előtér, ami egyúttal biztosítja a space box-al való közvetlen kapcsolatát is. Ebbe a térbe érkezik fel a teherlift is, így a space box és installációs udvar közvetlen összeköttetésben áll a raktárokkal, műtárgyszállítóval.

A főépületen kívül a Herczel szanatórium tartalmaz nyitott látogatói funkciókat. A földszinten található étterem és múzeumpedagógia a kiadott alaprajzi javaslathoz képest meg lett tükrözve figyelembe véve a főépülethez való csatlakozást.

A kiállítási terek összekötésére az I. emeleten keresztül kerül sor. Az átkötés és az állandó kiállítás terei teljesen szeparálhatóak a Herczel ház egyéb funkcióitól. A füstmentes lépcsőház áthelyezésével egy olyan közlekedőmag jött létre, ami összeköti az állandó kiállítás tereit, így térileg a többi funkciótól (pl. könyvtár) teljesen szeparált kiállítási útvonal alakítható ki.

A Péterffy + Dőry architects terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatára
15/18
A Péterffy + Dőry architects terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatára

Üzemeltetési-személyzeti-raktározási funkciók:

Mind a két szanatóriumépület saját, portával őrzött bejárattal rendelkezik, ezek a fő gyalogos dolgozói bejáratok. A két épület a -1. szinten közvetlen összeköttetésben vannak egymással és a főépület terepszint alatti raktározási-üzemeltetési funkcióval. A pontos személyzeti útvonalak, megnyitások, lezárások a későbbi tervfázisok során építtetővel egyeztetve részleteiben egyeztethetőek, tisztázhatóak.

A raktárak feltárása a főépület mögötti rámpán keresztül lehetséges. A műtárgyszállításra kijelölt zárt helyiség közvetlenül a rámpáról, a mélygarázstól elkülönítve elérhető a -2. szinten. A műtárgyszállítás mellett lettek elhelyezve az 5,5 méter belmagasságú raktárhelyiségek (installációs raktár, tárgykezelő stb.), a műszaki személyzet és a hulladékraktár is. A -1. szinten található, 3,5 méter belmagasságú raktárakkal személyzeti lépcső és teherlift köti össze a -2. szintet. A -1. szinten került elhelyezésre minden egyéb raktárhelyiség (könyvtár raktárai, MÉM és MDK raktárak), melyek egy közlekedőre vannak felfűzve. A közlekedőrendszer közvetlen összeköttetésben van a Herczel- és Grünwald-szanatóriumok közlekedőrendszereivel. Mind a könyvtártól, mind a restaurátor műhelyektől rövid útvonalon elérhetőek a szükséges raktárak.

Péterffy + Dőry architects

A zsűri értékelése a pályaműről ide kattintva olvasható.

 

Szerk.: Hulesch Máté

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.