► EDGE Fest ► Július 3–4. ► Dürer Kert ► EDGE Fest ► Július 3–4. ► Dürer Kert ► EDGE Fest ► Július 3–4. ► Dürer Kert ► EDGE Fest ► Július 3–4. ► Dürer Kert ► EDGE Fest ► Július 3–4. ► Dürer Kert ► EDGE Fest ► Július 3–4. ► Dürer Kert
Nézőpontok/Vélemény

A Népsziget jövőjének nyomában

1/20

Újpest-városkapu metróállomás szomszédságában, a Budapest-Esztergom vasútvonal hídjáról a járókelők elé tárul az egykori Újpesti Duna-ág, azaz északi részének 19. századi feltöltése óta, a téli kikötő. Jobbra a Metrodom Panoráma lakópark toronyházai, balra a népsziget.  

A másfél kilométer hosszú félsziget déli csúcsa, a kikötő bejáratával. Ez a terület már a 13. kerületi Angyalföldhöz, míg a sziget északi része Újpesthez, a szomszédos 4. kerülethez tartozik.

A közúton Újpest felől megközelíthető félsziget északi harmadát zömmel erdő borítja. Itt áll a ma is lakott egykori Ister vízmű szolgálati lakóháza, fővárosi helyi védelemre javasolt épület.

Az öböl 160 éves múltra visszatekintő hajógyárának szerény utódja, az egykori Ganz Danubius Hajógyár infrastruktúráját megörökölt MAHART Hajójavító. Hazánk legnagyobb ilyen üzeme, amelynek sólyáján 80 méteres hajók is ki-be emelhetők a vízről, jelenleg minimális kapacitással működik.

Esti készülődés az Atno kultúrműlyely üdvarán. Az egykori nagyüzem területének északi felén kisebb cégek fémmegmunkálással, csónakjavítással foglalkoznak, míg a déli épületekben az egykori közvágóhídhoz hasonló kulturális funkciók terjednek. A kettő határán többek közt kisállat-hamvasztó és vintage bútorfelújító műhely is működik.  

A régi épületekben működő Vészkijárat Galéria, vagy a Dokk Stúdió képzőművészeti kiállításoknak ad helyet, a Zsenge Műhely közösségi alkotótérként ismert, míg az Atno csarnokában a kézműves vásárok után a táncé a főszerep.

A szigetet kettészelő vasút mellett a város egyetlen magán működtetésű állatkertje működik. A zömmel mentett lakók ellátásáról a látogatók adományi gondoskodnak.  

A Duna partjára kiérve a környezet pár méteren belül vált át nagyvárosiba: a gondozott gyep mellett két új streetfood és bisztró jellegű vendéglátóhely is nyílt az utóbbi években, a Szitakötő, és a Wasser.

A legrégebbi itteni bisztró a Kabin, amelynek autentikus hátterét a 2008-ra újjáépített Újpesti vasúti híd adja. A nyolc támaszon álló, közel 700 méter hosszú felszerkezete az ország leghosszabb, egy darabból álló acélhídja.  

A sziget középső részét két óriási telek uralja. Az Újpesti-öbölre néző egykori gyár pompás kapuja mögött mára teljesen elhagyott és kifosztott csarnokok állnak.

A másik, hatalmas, körbekerített területen üde zöld mező várja, hogy a közeli lakóparkok gyorsan gyarapodó lakossága felfedezze. Tulajdonosa a Magyar Államvasutak.

A sziget közepén végigfutó útról nyílnak a különböző telkek, köztük újabb vendéglátóhelyek. A járda nélküli, keskeny aszfaltcsík korlátlanul nyitva áll a gépjárműforgalom előtt, ami a nyári hétvégéken egyre kaotikusabb állapotokat okoz.

A Dunai oldal elhagyottnak tűnő csónakházai között áll a mai is kerületi tulajdonban működő ifjúsági tábor, aminek udvara a közelmúltban új focipályával is bővült. Látványos, három szintes épületének eredete, tervezője nem ismert.

A szomszédos épületek közt főként vállalati üdülők, csónakházak sorakoznak, állapotuk a napi használatútól a teljesen elfeledettig változik.

A parti sétány mentén néhány névtelen lakóhajó áll. A szemközti Római-parttal ellentétben itt a partfal már a kőszórással és szilárd burkolattal lejt a víz felé.  

A dunai oldallal ellentétben a nyugodtabb vizű öböl felé nyíló csónakházakban ma is egymást érik a programok és a sportolók edzései.

A vízitelepekkel szemközt egyre látványosabban tűnik fel a belváros szélének mai képe: a Marina City lakóparkban, 400 milliárd forintos beruházás keretében, három, 65 méter magas lakóház épül közvetlenül az öböl partján, az egykori ipari területen.  

A sziget déli végét a város egyik legkülönlegesebb gyalogoshídja köti össze a Meder utcával, és az alig ötszáz méterre lévő Gyöngyösi utca metrómegállóval. A 65 méter nyílású szerkezet 1973 óta vezeti át észak-Pest legfontosabb ivóvíz-főnyomócsövét, másodsorban pedig a gyalogosforgalmat. Két oldala mellett az ezredfordulón további közműhidak épültek.

A szigeten túl az angyalföldi Marina Part autómentes Dunapartja húzódik, ami közel húsz éve nyerte el a mai formáját.  

A Népsziget esetén az önkormányzatok hangsúlyozottan nem tervezik a beépíthetőség bővítését, azaz a telkek legfeljebb 25%-án állhatnak 8-12 méternél alacsonyabb épületek. Ugyanakkor a sziget fele ma is magánterület, míg másik fele az önkormányzatok, a főváros, és több gazdasági társaság osztatlan közös tulajdona, a rendezés tehát nem ígérkezik sem olcsónak, sem könnyűnek.

?>
Újpest-városkapu metróállomás szomszédságában, a Budapest-Esztergom vasútvonal hídjáról a járókelők elé tárul az egykori Újpesti Duna-ág, azaz északi részének 19. századi feltöltése óta, a téli kikötő. Jobbra a Metrodom Panoráma lakópark toronyházai, balra a népsziget.

 
?>
A másfél kilométer hosszú félsziget déli csúcsa, a kikötő bejáratával. Ez a terület már a 13. kerületi Angyalföldhöz, míg a sziget északi része Újpesthez, a szomszédos 4. kerülethez tartozik.
?>
A közúton Újpest felől megközelíthető félsziget északi harmadát zömmel erdő borítja. Itt áll a ma is lakott egykori Ister vízmű szolgálati lakóháza, fővárosi helyi védelemre javasolt épület.
?>
Az öböl 160 éves múltra visszatekintő hajógyárának szerény utódja, az egykori Ganz Danubius Hajógyár infrastruktúráját megörökölt MAHART Hajójavító. Hazánk legnagyobb ilyen üzeme, amelynek sólyáján 80 méteres hajók is ki-be emelhetők a vízről, jelenleg minimális kapacitással működik.
?>
Esti készülődés az Atno kultúrműlyely üdvarán. Az egykori nagyüzem területének északi felén kisebb cégek fémmegmunkálással, csónakjavítással foglalkoznak, míg a déli épületekben az egykori közvágóhídhoz hasonló kulturális funkciók terjednek. A kettő határán többek közt kisállat-hamvasztó és vintage bútorfelújító műhely is működik.

 
?>
A régi épületekben működő Vészkijárat Galéria, vagy a Dokk Stúdió képzőművészeti kiállításoknak ad helyet, a Zsenge Műhely közösségi alkotótérként ismert, míg az Atno csarnokában a kézműves vásárok után a táncé a főszerep.
?>
A szigetet kettészelő vasút mellett a város egyetlen magán működtetésű állatkertje működik. A zömmel mentett lakók ellátásáról a látogatók adományi gondoskodnak.

 
?>
A Duna partjára kiérve a környezet pár méteren belül vált át nagyvárosiba: a gondozott gyep mellett két új streetfood és bisztró jellegű vendéglátóhely is nyílt az utóbbi években, a Szitakötő, és a Wasser.
?>
A legrégebbi itteni bisztró a Kabin, amelynek autentikus hátterét a 2008-ra újjáépített Újpesti vasúti híd adja. A nyolc támaszon álló, közel 700 méter hosszú felszerkezete az ország leghosszabb, egy darabból álló acélhídja.

 
?>
A sziget középső részét két óriási telek uralja. Az Újpesti-öbölre néző egykori gyár pompás kapuja mögött mára teljesen elhagyott és kifosztott csarnokok állnak.
?>
A másik, hatalmas, körbekerített területen üde zöld mező várja, hogy a közeli lakóparkok gyorsan gyarapodó lakossága felfedezze. Tulajdonosa a Magyar Államvasutak.
?>
A sziget közepén végigfutó útról nyílnak a különböző telkek, köztük újabb vendéglátóhelyek. A járda nélküli, keskeny aszfaltcsík korlátlanul nyitva áll a gépjárműforgalom előtt, ami a nyári hétvégéken egyre kaotikusabb állapotokat okoz.
?>
A Dunai oldal elhagyottnak tűnő csónakházai között áll a mai is kerületi tulajdonban működő ifjúsági tábor, aminek udvara a közelmúltban új focipályával is bővült. Látványos, három szintes épületének eredete, tervezője nem ismert.
?>
A szomszédos épületek közt főként vállalati üdülők, csónakházak sorakoznak, állapotuk a napi használatútól a teljesen elfeledettig változik.
?>
A parti sétány mentén néhány névtelen lakóhajó áll. A szemközti Római-parttal ellentétben itt a partfal már a kőszórással és szilárd burkolattal lejt a víz felé.

 
?>
A dunai oldallal ellentétben a nyugodtabb vizű öböl felé nyíló csónakházakban ma is egymást érik a programok és a sportolók edzései.
?>
A vízitelepekkel szemközt egyre látványosabban tűnik fel a belváros szélének mai képe: a Marina City lakóparkban, 400 milliárd forintos beruházás keretében, három, 65 méter magas lakóház épül közvetlenül az öböl partján, az egykori ipari területen.

 
?>
A sziget déli végét a város egyik legkülönlegesebb gyalogoshídja köti össze a Meder utcával, és az alig ötszáz méterre lévő Gyöngyösi utca metrómegállóval. A 65 méter nyílású szerkezet 1973 óta vezeti át észak-Pest legfontosabb ivóvíz-főnyomócsövét, másodsorban pedig a gyalogosforgalmat. Két oldala mellett az ezredfordulón további közműhidak épültek.
?>
A szigeten túl az angyalföldi Marina Part autómentes Dunapartja húzódik, ami közel húsz éve nyerte el a mai formáját.

 
?>
A Népsziget esetén az önkormányzatok hangsúlyozottan nem tervezik a beépíthetőség bővítését, azaz a telkek legfeljebb 25%-án állhatnak 8-12 méternél alacsonyabb épületek. Ugyanakkor a sziget fele ma is magánterület, míg másik fele az önkormányzatok, a főváros, és több gazdasági társaság osztatlan közös tulajdona, a rendezés tehát nem ígérkezik sem olcsónak, sem könnyűnek.
1/20

Újpest-városkapu metróállomás szomszédságában, a Budapest-Esztergom vasútvonal hídjáról a járókelők elé tárul az egykori Újpesti Duna-ág, azaz északi részének 19. századi feltöltése óta, a téli kikötő. Jobbra a Metrodom Panoráma lakópark toronyházai, balra a népsziget.  

A másfél kilométer hosszú félsziget déli csúcsa, a kikötő bejáratával. Ez a terület már a 13. kerületi Angyalföldhöz, míg a sziget északi része Újpesthez, a szomszédos 4. kerülethez tartozik.

A közúton Újpest felől megközelíthető félsziget északi harmadát zömmel erdő borítja. Itt áll a ma is lakott egykori Ister vízmű szolgálati lakóháza, fővárosi helyi védelemre javasolt épület.

Az öböl 160 éves múltra visszatekintő hajógyárának szerény utódja, az egykori Ganz Danubius Hajógyár infrastruktúráját megörökölt MAHART Hajójavító. Hazánk legnagyobb ilyen üzeme, amelynek sólyáján 80 méteres hajók is ki-be emelhetők a vízről, jelenleg minimális kapacitással működik.

Esti készülődés az Atno kultúrműlyely üdvarán. Az egykori nagyüzem területének északi felén kisebb cégek fémmegmunkálással, csónakjavítással foglalkoznak, míg a déli épületekben az egykori közvágóhídhoz hasonló kulturális funkciók terjednek. A kettő határán többek közt kisállat-hamvasztó és vintage bútorfelújító műhely is működik.  

A régi épületekben működő Vészkijárat Galéria, vagy a Dokk Stúdió képzőművészeti kiállításoknak ad helyet, a Zsenge Műhely közösségi alkotótérként ismert, míg az Atno csarnokában a kézműves vásárok után a táncé a főszerep.

A szigetet kettészelő vasút mellett a város egyetlen magán működtetésű állatkertje működik. A zömmel mentett lakók ellátásáról a látogatók adományi gondoskodnak.  

A Duna partjára kiérve a környezet pár méteren belül vált át nagyvárosiba: a gondozott gyep mellett két új streetfood és bisztró jellegű vendéglátóhely is nyílt az utóbbi években, a Szitakötő, és a Wasser.

A legrégebbi itteni bisztró a Kabin, amelynek autentikus hátterét a 2008-ra újjáépített Újpesti vasúti híd adja. A nyolc támaszon álló, közel 700 méter hosszú felszerkezete az ország leghosszabb, egy darabból álló acélhídja.  

A sziget középső részét két óriási telek uralja. Az Újpesti-öbölre néző egykori gyár pompás kapuja mögött mára teljesen elhagyott és kifosztott csarnokok állnak.

A másik, hatalmas, körbekerített területen üde zöld mező várja, hogy a közeli lakóparkok gyorsan gyarapodó lakossága felfedezze. Tulajdonosa a Magyar Államvasutak.

A sziget közepén végigfutó útról nyílnak a különböző telkek, köztük újabb vendéglátóhelyek. A járda nélküli, keskeny aszfaltcsík korlátlanul nyitva áll a gépjárműforgalom előtt, ami a nyári hétvégéken egyre kaotikusabb állapotokat okoz.

A Dunai oldal elhagyottnak tűnő csónakházai között áll a mai is kerületi tulajdonban működő ifjúsági tábor, aminek udvara a közelmúltban új focipályával is bővült. Látványos, három szintes épületének eredete, tervezője nem ismert.

A szomszédos épületek közt főként vállalati üdülők, csónakházak sorakoznak, állapotuk a napi használatútól a teljesen elfeledettig változik.

A parti sétány mentén néhány névtelen lakóhajó áll. A szemközti Római-parttal ellentétben itt a partfal már a kőszórással és szilárd burkolattal lejt a víz felé.  

A dunai oldallal ellentétben a nyugodtabb vizű öböl felé nyíló csónakházakban ma is egymást érik a programok és a sportolók edzései.

A vízitelepekkel szemközt egyre látványosabban tűnik fel a belváros szélének mai képe: a Marina City lakóparkban, 400 milliárd forintos beruházás keretében, három, 65 méter magas lakóház épül közvetlenül az öböl partján, az egykori ipari területen.  

A sziget déli végét a város egyik legkülönlegesebb gyalogoshídja köti össze a Meder utcával, és az alig ötszáz méterre lévő Gyöngyösi utca metrómegállóval. A 65 méter nyílású szerkezet 1973 óta vezeti át észak-Pest legfontosabb ivóvíz-főnyomócsövét, másodsorban pedig a gyalogosforgalmat. Két oldala mellett az ezredfordulón további közműhidak épültek.

A szigeten túl az angyalföldi Marina Part autómentes Dunapartja húzódik, ami közel húsz éve nyerte el a mai formáját.  

A Népsziget esetén az önkormányzatok hangsúlyozottan nem tervezik a beépíthetőség bővítését, azaz a telkek legfeljebb 25%-án állhatnak 8-12 méternél alacsonyabb épületek. Ugyanakkor a sziget fele ma is magánterület, míg másik fele az önkormányzatok, a főváros, és több gazdasági társaság osztatlan közös tulajdona, a rendezés tehát nem ígérkezik sem olcsónak, sem könnyűnek.

Nézőpontok/Vélemény

A Népsziget jövőjének nyomában

2025.06.01. 16:37
1/20

Újpest-városkapu metróállomás szomszédságában, a Budapest-Esztergom vasútvonal hídjáról a járókelők elé tárul az egykori Újpesti Duna-ág, azaz északi részének 19. századi feltöltése óta, a téli kikötő. Jobbra a Metrodom Panoráma lakópark toronyházai, balra a népsziget.  

A másfél kilométer hosszú félsziget déli csúcsa, a kikötő bejáratával. Ez a terület már a 13. kerületi Angyalföldhöz, míg a sziget északi része Újpesthez, a szomszédos 4. kerülethez tartozik.

A közúton Újpest felől megközelíthető félsziget északi harmadát zömmel erdő borítja. Itt áll a ma is lakott egykori Ister vízmű szolgálati lakóháza, fővárosi helyi védelemre javasolt épület.

Az öböl 160 éves múltra visszatekintő hajógyárának szerény utódja, az egykori Ganz Danubius Hajógyár infrastruktúráját megörökölt MAHART Hajójavító. Hazánk legnagyobb ilyen üzeme, amelynek sólyáján 80 méteres hajók is ki-be emelhetők a vízről, jelenleg minimális kapacitással működik.

Esti készülődés az Atno kultúrműlyely üdvarán. Az egykori nagyüzem területének északi felén kisebb cégek fémmegmunkálással, csónakjavítással foglalkoznak, míg a déli épületekben az egykori közvágóhídhoz hasonló kulturális funkciók terjednek. A kettő határán többek közt kisállat-hamvasztó és vintage bútorfelújító műhely is működik.  

A régi épületekben működő Vészkijárat Galéria, vagy a Dokk Stúdió képzőművészeti kiállításoknak ad helyet, a Zsenge Műhely közösségi alkotótérként ismert, míg az Atno csarnokában a kézműves vásárok után a táncé a főszerep.

A szigetet kettészelő vasút mellett a város egyetlen magán működtetésű állatkertje működik. A zömmel mentett lakók ellátásáról a látogatók adományi gondoskodnak.  

A Duna partjára kiérve a környezet pár méteren belül vált át nagyvárosiba: a gondozott gyep mellett két új streetfood és bisztró jellegű vendéglátóhely is nyílt az utóbbi években, a Szitakötő, és a Wasser.

A legrégebbi itteni bisztró a Kabin, amelynek autentikus hátterét a 2008-ra újjáépített Újpesti vasúti híd adja. A nyolc támaszon álló, közel 700 méter hosszú felszerkezete az ország leghosszabb, egy darabból álló acélhídja.  

A sziget középső részét két óriási telek uralja. Az Újpesti-öbölre néző egykori gyár pompás kapuja mögött mára teljesen elhagyott és kifosztott csarnokok állnak.

A másik, hatalmas, körbekerített területen üde zöld mező várja, hogy a közeli lakóparkok gyorsan gyarapodó lakossága felfedezze. Tulajdonosa a Magyar Államvasutak.

A sziget közepén végigfutó útról nyílnak a különböző telkek, köztük újabb vendéglátóhelyek. A járda nélküli, keskeny aszfaltcsík korlátlanul nyitva áll a gépjárműforgalom előtt, ami a nyári hétvégéken egyre kaotikusabb állapotokat okoz.

A Dunai oldal elhagyottnak tűnő csónakházai között áll a mai is kerületi tulajdonban működő ifjúsági tábor, aminek udvara a közelmúltban új focipályával is bővült. Látványos, három szintes épületének eredete, tervezője nem ismert.

A szomszédos épületek közt főként vállalati üdülők, csónakházak sorakoznak, állapotuk a napi használatútól a teljesen elfeledettig változik.

A parti sétány mentén néhány névtelen lakóhajó áll. A szemközti Római-parttal ellentétben itt a partfal már a kőszórással és szilárd burkolattal lejt a víz felé.  

A dunai oldallal ellentétben a nyugodtabb vizű öböl felé nyíló csónakházakban ma is egymást érik a programok és a sportolók edzései.

A vízitelepekkel szemközt egyre látványosabban tűnik fel a belváros szélének mai képe: a Marina City lakóparkban, 400 milliárd forintos beruházás keretében, három, 65 méter magas lakóház épül közvetlenül az öböl partján, az egykori ipari területen.  

A sziget déli végét a város egyik legkülönlegesebb gyalogoshídja köti össze a Meder utcával, és az alig ötszáz méterre lévő Gyöngyösi utca metrómegállóval. A 65 méter nyílású szerkezet 1973 óta vezeti át észak-Pest legfontosabb ivóvíz-főnyomócsövét, másodsorban pedig a gyalogosforgalmat. Két oldala mellett az ezredfordulón további közműhidak épültek.

A szigeten túl az angyalföldi Marina Part autómentes Dunapartja húzódik, ami közel húsz éve nyerte el a mai formáját.  

A Népsziget esetén az önkormányzatok hangsúlyozottan nem tervezik a beépíthetőség bővítését, azaz a telkek legfeljebb 25%-án állhatnak 8-12 méternél alacsonyabb épületek. Ugyanakkor a sziget fele ma is magánterület, míg másik fele az önkormányzatok, a főváros, és több gazdasági társaság osztatlan közös tulajdona, a rendezés tehát nem ígérkezik sem olcsónak, sem könnyűnek.

Cikkinfó

Szerzők:
Fotók: Gulyás Attila

Projektinfó

Földrajzi hely:
Budapest

Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.