Nézőpontok/Vélemény

A Lánchíd harmadik újjászületése

1/20

A Lánchíd, felerészt még Nagy-Britanniából, hajón érkezett vasanyagból épült, első szerkezete 1914-ig állt eredeti formában. Ekkor nemcsak az útpálya, de a láncok is megújultak, az előbbi szerkezetét újra is tervezték.

Az eredeti híd rég elveszettnek hitt erőtani számításai 2022-ben előkerültek. Teherbírása méterenként mintegy 2,7 tonna volt, és mint kiderült, már száz éve, pusztán a régi szerkezet tanulmányozása alapján ezt igen pontosan sikerült visszafejteni.

Az első híd útpályája még minimális merevítéssel, szinte szabadon függött a láncokon, nehéz kocsik alatt a híd érezhetően hullámzott. 1914-ben már a modern függőhidakra jellemző merevítéssel épült újjá, ami akár egy pár függesztés kiesését is elviselné.

1945-ben a tervezett négy helyett csak a két pesti lánchorgonyt robbantották fel, de ez is elég volt, hogy a szerkezet a Dunába csússzon. A láncszemek mintegy háromnegyede, és az útpálya egy része maradt menthető. Forrás: Fortepan/Album002

Az 1948-ra véget ért újjáépítés leglátványosabb változása a pilonok kapuzatainak szélesítése volt, a lábazati kövek szintjén, mintegy egy méterrel. Így már két autóbusz is elfért egymás mellett.

Az idei felújítás legnagyobb változása a vasbeton pályalemez cseréje, könnyebb acél szerkezetre. Ez a híd történetében immár másodszor csökkentette a szerkezet tömegét, ezúttal mintegy ötszáz tonnával.

A híd statikája természetesen változatlan: mindhárom medernyílás súlya a két pilon tetejének négy saruján nyugszik, míg a láncok végei a hídfőkben, több ezer tonna kőbe vannak lehorgonyozva.

A névadó láncok két sorban, egymás fölött futnak. Az eredeti, 1848 és 1914 között használt láncszemek még csak 1,8 méter hosszúak voltak, a maiak már kétszer ekkorák, ami messziről is látszik, a felére ritkult függesztők képében.

A láncok találkozásánál befolyó víz az évtizedek alatt olyan rozsdásodást okozott, ami a mai technikával is csak lassítható. Így a lánc élettartamát csak a következő 30 évre garantálták, a 2060-as évekre szükség lehet az akkor már 150 éves tagok cseréjére

A lánc egésze a terhelés hatására magától felveszi az ún. láncgörbe, azaz parabola formáját. Képzeletben fejre állítva, egy ívhíd tengelyirányban nyomott főtartójaként is pontosan ez lenne az ideális formája.

A középső, 202 méteres nyílás egyetlen, merev hídszerkezet, persze a karcsúsága miatt képes alakváltozásra: a vasbeton pályalemez eltávolítása után a nyílás közepe tíz centimétert emelkedett, és az új, könnyebb útpályával nem is süllyedt teljesen vissza.

A híd elkészülte után négy évvel kerültek a helyükre a Marschalkó János által készített oroszlán szobrok. Hiányzó nyelvük kapcsán legendák is születtek, pedig valójában van nekik, csak alulnézetből nem látható.

A híd legtöbbet változott elemei talán a pilonok boltozat fölötti címerei. Ezeket 1945 után öt alkalommal cserélték az aktuálisan használatosra.

A híd Duna fölötti szakaszának öntöttvas kandelábereit az 1914-es állapot szerint állították helyre. Ekkor már az eredetinél sűrűbben, a mai közvilágítási igényeknek is megfelelve telepítették a fényforrásokat.

A hiányzó elemeket a 126 éve működő Mohácsi Vasöntödében gyártották újra, számos korabeli fotó és terv alapján rekonstruálva az eredeti állapotot.

A világítás legrégibb darabjai a hídfők hatalmas, bronzból készült kandeláberei. Ezekből egy-egy pár, tehát összesen négy áll a hídfőknél, és csodával határos módon egy kivétellel mind eredeti, Széchenyi-korabeli darab.

A világhírű díszkivilágítás természetesen ismét megújul, és már teljes egészében diszkréten elhelyezett led-technika alkotja. Ez azonban még nem készült el, csak a téli esték csillagos égboltja díszíti a hidat.

A felújítás kiterjed a pesti hídfő bástyáira is. Ezek a dísztornyok 1859-re készültek el, kiemelve a híd alatt és fölött 345 méter hosszan, elsőként megépült rakpart-szakasz végpontjait (addig a folyópart természetes állapotú volt még a hídfőknél is).

2022. december 16-tól a híd úttestje megnyílt, teszt jelleggel csak a buszok, taxik, és kerékpárosok számára. A forgalomtechnika egyelőre a hagyományos, 50Km/h-ra tervezett járműforgalom szabványai szerint készült, az út domborulata miatt záróvonallal.

Hosszú előkészületek után tehát újra átjárható a Lánchíd, de egyelőre csak gumikeréken. A járdák elkészültére 2023 nyár végéig kell várni, a tapasztalatok nyomán ekkor születik döntés az autók esetleges visszaengedéséről is.

?>
A Lánchíd, felerészt még Nagy-Britanniából, hajón érkezett vasanyagból épült, első szerkezete 1914-ig állt eredeti formában. Ekkor nemcsak az útpálya, de a láncok is megújultak, az előbbi szerkezetét újra is tervezték.
?>
Az eredeti híd rég elveszettnek hitt erőtani számításai 2022-ben előkerültek. Teherbírása méterenként mintegy 2,7 tonna volt, és mint kiderült, már száz éve, pusztán a régi szerkezet tanulmányozása alapján ezt igen pontosan sikerült visszafejteni.
?>
Az első híd útpályája még minimális merevítéssel, szinte szabadon függött a láncokon, nehéz kocsik alatt a híd érezhetően hullámzott. 1914-ben már a modern függőhidakra jellemző merevítéssel épült újjá, ami akár egy pár függesztés kiesését is elviselné.
?>
1945-ben a tervezett négy helyett csak a két pesti lánchorgonyt robbantották fel, de ez is elég volt, hogy a szerkezet a Dunába csússzon. A láncszemek mintegy háromnegyede, és az útpálya egy része maradt menthető. Forrás: Fortepan/Album002
?>
Az 1948-ra véget ért újjáépítés leglátványosabb változása a pilonok kapuzatainak szélesítése volt, a lábazati kövek szintjén, mintegy egy méterrel. Így már két autóbusz is elfért egymás mellett.
?>
Az idei felújítás legnagyobb változása a vasbeton pályalemez cseréje, könnyebb acél szerkezetre. Ez a híd történetében immár másodszor csökkentette a szerkezet tömegét, ezúttal mintegy ötszáz tonnával.
?>
A híd statikája természetesen változatlan: mindhárom medernyílás súlya a két pilon tetejének négy saruján nyugszik, míg a láncok végei a hídfőkben, több ezer tonna kőbe vannak lehorgonyozva.
?>
A névadó láncok két sorban, egymás fölött futnak. Az eredeti, 1848 és 1914 között használt láncszemek még csak 1,8 méter hosszúak voltak, a maiak már kétszer ekkorák, ami messziről is látszik, a felére ritkult függesztők képében.
?>
A láncok találkozásánál befolyó víz az évtizedek alatt olyan rozsdásodást okozott, ami a mai technikával is csak lassítható. Így a lánc élettartamát csak a következő 30 évre garantálták, a 2060-as évekre szükség lehet az akkor már 150 éves tagok cseréjére
?>
A lánc egésze a terhelés hatására magától felveszi az ún. láncgörbe, azaz parabola formáját. Képzeletben fejre állítva, egy ívhíd tengelyirányban nyomott főtartójaként is pontosan ez lenne az ideális formája.
?>
A középső, 202 méteres nyílás egyetlen, merev hídszerkezet, persze a karcsúsága miatt képes alakváltozásra: a vasbeton pályalemez eltávolítása után a nyílás közepe tíz centimétert emelkedett, és az új, könnyebb útpályával nem is süllyedt teljesen vissza.
?>
A híd elkészülte után négy évvel kerültek a helyükre a Marschalkó János által készített oroszlán szobrok. Hiányzó nyelvük kapcsán legendák is születtek, pedig valójában van nekik, csak alulnézetből nem látható.
?>
A híd legtöbbet változott elemei talán a pilonok boltozat fölötti címerei. Ezeket 1945 után öt alkalommal cserélték az aktuálisan használatosra.
?>
A híd Duna fölötti szakaszának öntöttvas kandelábereit az 1914-es állapot szerint állították helyre. Ekkor már az eredetinél sűrűbben, a mai közvilágítási igényeknek is megfelelve telepítették a fényforrásokat.
?>
A hiányzó elemeket a 126 éve működő Mohácsi Vasöntödében gyártották újra, számos korabeli fotó és terv alapján rekonstruálva az eredeti állapotot.
?>
A világítás legrégibb darabjai a hídfők hatalmas, bronzból készült kandeláberei. Ezekből egy-egy pár, tehát összesen négy áll a hídfőknél, és csodával határos módon egy kivétellel mind eredeti, Széchenyi-korabeli darab.
?>
A világhírű díszkivilágítás természetesen ismét megújul, és már teljes egészében diszkréten elhelyezett led-technika alkotja. Ez azonban még nem készült el, csak a téli esték csillagos égboltja díszíti a hidat.
?>
A felújítás kiterjed a pesti hídfő bástyáira is. Ezek a dísztornyok 1859-re készültek el, kiemelve a híd alatt és fölött 345 méter hosszan, elsőként megépült rakpart-szakasz végpontjait (addig a folyópart természetes állapotú volt még a hídfőknél is).
?>
2022. december 16-tól a híd úttestje megnyílt, teszt jelleggel csak a buszok, taxik, és kerékpárosok számára. A forgalomtechnika egyelőre a hagyományos, 50Km/h-ra tervezett járműforgalom szabványai szerint készült, az út domborulata miatt záróvonallal.
?>
Hosszú előkészületek után tehát újra átjárható a Lánchíd, de egyelőre csak gumikeréken. A járdák elkészültére 2023 nyár végéig kell várni, a tapasztalatok nyomán ekkor születik döntés az autók esetleges visszaengedéséről is.
1/20

A Lánchíd, felerészt még Nagy-Britanniából, hajón érkezett vasanyagból épült, első szerkezete 1914-ig állt eredeti formában. Ekkor nemcsak az útpálya, de a láncok is megújultak, az előbbi szerkezetét újra is tervezték.

Az eredeti híd rég elveszettnek hitt erőtani számításai 2022-ben előkerültek. Teherbírása méterenként mintegy 2,7 tonna volt, és mint kiderült, már száz éve, pusztán a régi szerkezet tanulmányozása alapján ezt igen pontosan sikerült visszafejteni.

Az első híd útpályája még minimális merevítéssel, szinte szabadon függött a láncokon, nehéz kocsik alatt a híd érezhetően hullámzott. 1914-ben már a modern függőhidakra jellemző merevítéssel épült újjá, ami akár egy pár függesztés kiesését is elviselné.

1945-ben a tervezett négy helyett csak a két pesti lánchorgonyt robbantották fel, de ez is elég volt, hogy a szerkezet a Dunába csússzon. A láncszemek mintegy háromnegyede, és az útpálya egy része maradt menthető. Forrás: Fortepan/Album002

Az 1948-ra véget ért újjáépítés leglátványosabb változása a pilonok kapuzatainak szélesítése volt, a lábazati kövek szintjén, mintegy egy méterrel. Így már két autóbusz is elfért egymás mellett.

Az idei felújítás legnagyobb változása a vasbeton pályalemez cseréje, könnyebb acél szerkezetre. Ez a híd történetében immár másodszor csökkentette a szerkezet tömegét, ezúttal mintegy ötszáz tonnával.

A híd statikája természetesen változatlan: mindhárom medernyílás súlya a két pilon tetejének négy saruján nyugszik, míg a láncok végei a hídfőkben, több ezer tonna kőbe vannak lehorgonyozva.

A névadó láncok két sorban, egymás fölött futnak. Az eredeti, 1848 és 1914 között használt láncszemek még csak 1,8 méter hosszúak voltak, a maiak már kétszer ekkorák, ami messziről is látszik, a felére ritkult függesztők képében.

A láncok találkozásánál befolyó víz az évtizedek alatt olyan rozsdásodást okozott, ami a mai technikával is csak lassítható. Így a lánc élettartamát csak a következő 30 évre garantálták, a 2060-as évekre szükség lehet az akkor már 150 éves tagok cseréjére

A lánc egésze a terhelés hatására magától felveszi az ún. láncgörbe, azaz parabola formáját. Képzeletben fejre állítva, egy ívhíd tengelyirányban nyomott főtartójaként is pontosan ez lenne az ideális formája.

A középső, 202 méteres nyílás egyetlen, merev hídszerkezet, persze a karcsúsága miatt képes alakváltozásra: a vasbeton pályalemez eltávolítása után a nyílás közepe tíz centimétert emelkedett, és az új, könnyebb útpályával nem is süllyedt teljesen vissza.

A híd elkészülte után négy évvel kerültek a helyükre a Marschalkó János által készített oroszlán szobrok. Hiányzó nyelvük kapcsán legendák is születtek, pedig valójában van nekik, csak alulnézetből nem látható.

A híd legtöbbet változott elemei talán a pilonok boltozat fölötti címerei. Ezeket 1945 után öt alkalommal cserélték az aktuálisan használatosra.

A híd Duna fölötti szakaszának öntöttvas kandelábereit az 1914-es állapot szerint állították helyre. Ekkor már az eredetinél sűrűbben, a mai közvilágítási igényeknek is megfelelve telepítették a fényforrásokat.

A hiányzó elemeket a 126 éve működő Mohácsi Vasöntödében gyártották újra, számos korabeli fotó és terv alapján rekonstruálva az eredeti állapotot.

A világítás legrégibb darabjai a hídfők hatalmas, bronzból készült kandeláberei. Ezekből egy-egy pár, tehát összesen négy áll a hídfőknél, és csodával határos módon egy kivétellel mind eredeti, Széchenyi-korabeli darab.

A világhírű díszkivilágítás természetesen ismét megújul, és már teljes egészében diszkréten elhelyezett led-technika alkotja. Ez azonban még nem készült el, csak a téli esték csillagos égboltja díszíti a hidat.

A felújítás kiterjed a pesti hídfő bástyáira is. Ezek a dísztornyok 1859-re készültek el, kiemelve a híd alatt és fölött 345 méter hosszan, elsőként megépült rakpart-szakasz végpontjait (addig a folyópart természetes állapotú volt még a hídfőknél is).

2022. december 16-tól a híd úttestje megnyílt, teszt jelleggel csak a buszok, taxik, és kerékpárosok számára. A forgalomtechnika egyelőre a hagyományos, 50Km/h-ra tervezett járműforgalom szabványai szerint készült, az út domborulata miatt záróvonallal.

Hosszú előkészületek után tehát újra átjárható a Lánchíd, de egyelőre csak gumikeréken. A járdák elkészültére 2023 nyár végéig kell várni, a tapasztalatok nyomán ekkor születik döntés az autók esetleges visszaengedéséről is.

Nézőpontok/Vélemény

A Lánchíd harmadik újjászületése

2022.12.17. 18:56
1/20

A Lánchíd, felerészt még Nagy-Britanniából, hajón érkezett vasanyagból épült, első szerkezete 1914-ig állt eredeti formában. Ekkor nemcsak az útpálya, de a láncok is megújultak, az előbbi szerkezetét újra is tervezték.

Az eredeti híd rég elveszettnek hitt erőtani számításai 2022-ben előkerültek. Teherbírása méterenként mintegy 2,7 tonna volt, és mint kiderült, már száz éve, pusztán a régi szerkezet tanulmányozása alapján ezt igen pontosan sikerült visszafejteni.

Az első híd útpályája még minimális merevítéssel, szinte szabadon függött a láncokon, nehéz kocsik alatt a híd érezhetően hullámzott. 1914-ben már a modern függőhidakra jellemző merevítéssel épült újjá, ami akár egy pár függesztés kiesését is elviselné.

1945-ben a tervezett négy helyett csak a két pesti lánchorgonyt robbantották fel, de ez is elég volt, hogy a szerkezet a Dunába csússzon. A láncszemek mintegy háromnegyede, és az útpálya egy része maradt menthető. Forrás: Fortepan/Album002

Az 1948-ra véget ért újjáépítés leglátványosabb változása a pilonok kapuzatainak szélesítése volt, a lábazati kövek szintjén, mintegy egy méterrel. Így már két autóbusz is elfért egymás mellett.

Az idei felújítás legnagyobb változása a vasbeton pályalemez cseréje, könnyebb acél szerkezetre. Ez a híd történetében immár másodszor csökkentette a szerkezet tömegét, ezúttal mintegy ötszáz tonnával.

A híd statikája természetesen változatlan: mindhárom medernyílás súlya a két pilon tetejének négy saruján nyugszik, míg a láncok végei a hídfőkben, több ezer tonna kőbe vannak lehorgonyozva.

A névadó láncok két sorban, egymás fölött futnak. Az eredeti, 1848 és 1914 között használt láncszemek még csak 1,8 méter hosszúak voltak, a maiak már kétszer ekkorák, ami messziről is látszik, a felére ritkult függesztők képében.

A láncok találkozásánál befolyó víz az évtizedek alatt olyan rozsdásodást okozott, ami a mai technikával is csak lassítható. Így a lánc élettartamát csak a következő 30 évre garantálták, a 2060-as évekre szükség lehet az akkor már 150 éves tagok cseréjére

A lánc egésze a terhelés hatására magától felveszi az ún. láncgörbe, azaz parabola formáját. Képzeletben fejre állítva, egy ívhíd tengelyirányban nyomott főtartójaként is pontosan ez lenne az ideális formája.

A középső, 202 méteres nyílás egyetlen, merev hídszerkezet, persze a karcsúsága miatt képes alakváltozásra: a vasbeton pályalemez eltávolítása után a nyílás közepe tíz centimétert emelkedett, és az új, könnyebb útpályával nem is süllyedt teljesen vissza.

A híd elkészülte után négy évvel kerültek a helyükre a Marschalkó János által készített oroszlán szobrok. Hiányzó nyelvük kapcsán legendák is születtek, pedig valójában van nekik, csak alulnézetből nem látható.

A híd legtöbbet változott elemei talán a pilonok boltozat fölötti címerei. Ezeket 1945 után öt alkalommal cserélték az aktuálisan használatosra.

A híd Duna fölötti szakaszának öntöttvas kandelábereit az 1914-es állapot szerint állították helyre. Ekkor már az eredetinél sűrűbben, a mai közvilágítási igényeknek is megfelelve telepítették a fényforrásokat.

A hiányzó elemeket a 126 éve működő Mohácsi Vasöntödében gyártották újra, számos korabeli fotó és terv alapján rekonstruálva az eredeti állapotot.

A világítás legrégibb darabjai a hídfők hatalmas, bronzból készült kandeláberei. Ezekből egy-egy pár, tehát összesen négy áll a hídfőknél, és csodával határos módon egy kivétellel mind eredeti, Széchenyi-korabeli darab.

A világhírű díszkivilágítás természetesen ismét megújul, és már teljes egészében diszkréten elhelyezett led-technika alkotja. Ez azonban még nem készült el, csak a téli esték csillagos égboltja díszíti a hidat.

A felújítás kiterjed a pesti hídfő bástyáira is. Ezek a dísztornyok 1859-re készültek el, kiemelve a híd alatt és fölött 345 méter hosszan, elsőként megépült rakpart-szakasz végpontjait (addig a folyópart természetes állapotú volt még a hídfőknél is).

2022. december 16-tól a híd úttestje megnyílt, teszt jelleggel csak a buszok, taxik, és kerékpárosok számára. A forgalomtechnika egyelőre a hagyományos, 50Km/h-ra tervezett járműforgalom szabványai szerint készült, az út domborulata miatt záróvonallal.

Hosszú előkészületek után tehát újra átjárható a Lánchíd, de egyelőre csak gumikeréken. A járdák elkészültére 2023 nyár végéig kell várni, a tapasztalatok nyomán ekkor születik döntés az autók esetleges visszaengedéséről is.

Cikkinfó

Szerzők:
Fotók: Gulyás Attila

Projektinfó

Földrajzi hely:
Budapest

Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.