| CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Nézőpontok/Történet

A kórházak tere: a Nagyvárad tér története

1/26

Térkép a területről (1775)

Térkép a területről (1823)

Térkép a területről (1903)

Nagyvárad tér, Szent István kórház. A felvétel 1894 után készült. A kép forrását kérjük így adja meg: Fortepan / Budapest Főváros Levéltára. Levéltári jelzet: HU.BFL.XV.19.d.1.07.141

Nagyvárad tér, szemben az Üllői út 121., 1956. Forrás: Fortepan / Magyar Rendőr

Nagyvárad tér, 1957. Forrás: Fortepan / Székács András

Nagyvárad téri buszvégállomás, 1959. Forrás: Fortepan / FSZEK Budapest Gyűjtemény / Sándor György

Üllői út a Nagyvárad térnél, jobbra a Haller (Hámán Kató) utca sarok, a háttérben a Nagyvárad téri református templom, 1960. Forrás: Fortepan / UVATERV

Nagyvárad tér, balra a Szent István kórház, jobbra az Üllői út, 1962. Forrás: Fortepan / FŐMTERV

Nagyvárad tér, szemben az Üllői út 121., 1962. Forrás: Fortepan / Krantz Károly

Nagyvárad tér, buszvégállomás, szemben az Üllői út 121., 1964. Forrás: Fortepan / Ferencvárosi Helytörténeti Gyűjtemény

Nagyvárad tér, szemben balra az Orczy (Mező Imre) út, 1966. Forrás: Fortepan / FŐMTERV

Nagyvárad tér, szemben az Orczy (Mező Imre) út, balra az Orczy kert (Asztalos János Ifjúsági Park), jobbra a Május 1 Ruhagyár, 1966. Forrás: Fortepan / FŐMTERV

Nagyvárad tér, a SOTE (ma Semmelweis Egyetem) Elméleti Tömbjének építkezése, 1974. Forrás: Fortepan / Szalay Zoltán

Nagyvárad tér, épül a SOTE (ma Semmelweis Egyetem) Elméleti Tömbje és a 3- as metró, 1974. Forrás: Fortepan / Magyar Rendőr

Nagyvárad tér a SOTE (ma Semmelweis Egyetem) Elméleti Tömbjének tetejéről nézve, az aluljáró és a metró építési területe, 1975. Forrás: Fortepan / FŐMTERV

Üllői út a Nagyvárad térnél, a metró építkezési területe. Háttérben a daru mögött a Ludovika szárnyépülete, 1976. Forrás: Fortepan / FŐMTERV

Nagyvárad tér, a SOTE (ma Semmelweis Egyetem) Elméleti Tömbje, 1977. Forrás: Fortepan / Krantz Károly

Nagyvárad tér, a SOTE (ma Semmelweis Egyetem) Elméleti Tömbje, előtte a Béke-emlékmű, 1983. Forrás: Fortepan / Semmelweis Egyetem Levéltára

A Nagyvárad tér ma. Fotó: Gulyás Attila

A Nagyvárad tér ma. Fotó: Gulyás Attila

A Nagyvárad tér ma. Fotó: Gulyás Attila

A Nagyvárad tér ma. Fotó: Gulyás Attila

A Nagyvárad tér ma. Fotó: Gulyás Attila

A Nagyvárad tér ma. Fotó: Gulyás Attila

A Nagyvárad tér ma. Fotó: Gulyás Attila

?>
Térkép a területről (1775)
?>
Térkép a területről (1823)
?>
Térkép a területről (1903)
?>
Nagyvárad tér, Szent István kórház. A felvétel 1894 után készült. A kép forrását kérjük így adja meg: Fortepan / Budapest Főváros Levéltára. Levéltári jelzet: HU.BFL.XV.19.d.1.07.141
?>
Nagyvárad tér, szemben az Üllői út 121., 1956. Forrás: Fortepan / Magyar Rendőr
?>
Nagyvárad tér, 1957. Forrás: Fortepan / Székács András
?>
Nagyvárad téri buszvégállomás, 1959. Forrás: Fortepan / FSZEK Budapest Gyűjtemény / Sándor György
?>
Üllői út a Nagyvárad térnél, jobbra a Haller (Hámán Kató) utca sarok, a háttérben a Nagyvárad téri református templom, 1960. Forrás: Fortepan / UVATERV
?>
Nagyvárad tér, balra a Szent István kórház, jobbra az Üllői út, 1962. Forrás: Fortepan / FŐMTERV
?>
Nagyvárad tér, szemben az Üllői út 121., 1962. Forrás: Fortepan / Krantz Károly
?>
Nagyvárad tér, buszvégállomás, szemben az Üllői út 121., 1964. Forrás: Fortepan / Ferencvárosi Helytörténeti Gyűjtemény
?>
Nagyvárad tér, szemben balra az Orczy (Mező Imre) út, 1966. Forrás: Fortepan / FŐMTERV
?>
Nagyvárad tér, szemben az Orczy (Mező Imre) út, balra az Orczy kert (Asztalos János Ifjúsági Park), jobbra a Május 1 Ruhagyár, 1966. Forrás: Fortepan / FŐMTERV
?>
Nagyvárad tér, a SOTE (ma Semmelweis Egyetem) Elméleti Tömbjének építkezése, 1974. Forrás: Fortepan / Szalay Zoltán
?>
Nagyvárad tér, épül a SOTE (ma Semmelweis Egyetem) Elméleti Tömbje és a 3- as metró, 1974. Forrás: Fortepan / Magyar Rendőr
?>
Nagyvárad tér a SOTE (ma Semmelweis Egyetem) Elméleti Tömbjének tetejéről nézve, az aluljáró és a metró építési területe, 1975. Forrás: Fortepan / FŐMTERV
?>
Üllői út a Nagyvárad térnél, a metró építkezési területe. Háttérben a daru mögött a Ludovika szárnyépülete, 1976. Forrás: Fortepan / FŐMTERV
?>
Nagyvárad tér, a SOTE (ma Semmelweis Egyetem) Elméleti Tömbje, 1977. Forrás: Fortepan / Krantz Károly
?>
Nagyvárad tér, a SOTE (ma Semmelweis Egyetem) Elméleti Tömbje, előtte a Béke-emlékmű, 1983. Forrás: Fortepan / Semmelweis Egyetem Levéltára
?>
A Nagyvárad tér ma. Fotó: Gulyás Attila
?>
A Nagyvárad tér ma. Fotó: Gulyás Attila
?>
A Nagyvárad tér ma. Fotó: Gulyás Attila
?>
A Nagyvárad tér ma. Fotó: Gulyás Attila
?>
A Nagyvárad tér ma. Fotó: Gulyás Attila
?>
A Nagyvárad tér ma. Fotó: Gulyás Attila
?>
A Nagyvárad tér ma. Fotó: Gulyás Attila
1/26

Térkép a területről (1775)

Térkép a területről (1823)

Térkép a területről (1903)

Nagyvárad tér, Szent István kórház. A felvétel 1894 után készült. A kép forrását kérjük így adja meg: Fortepan / Budapest Főváros Levéltára. Levéltári jelzet: HU.BFL.XV.19.d.1.07.141

Nagyvárad tér, szemben az Üllői út 121., 1956. Forrás: Fortepan / Magyar Rendőr

Nagyvárad tér, 1957. Forrás: Fortepan / Székács András

Nagyvárad téri buszvégállomás, 1959. Forrás: Fortepan / FSZEK Budapest Gyűjtemény / Sándor György

Üllői út a Nagyvárad térnél, jobbra a Haller (Hámán Kató) utca sarok, a háttérben a Nagyvárad téri református templom, 1960. Forrás: Fortepan / UVATERV

Nagyvárad tér, balra a Szent István kórház, jobbra az Üllői út, 1962. Forrás: Fortepan / FŐMTERV

Nagyvárad tér, szemben az Üllői út 121., 1962. Forrás: Fortepan / Krantz Károly

Nagyvárad tér, buszvégállomás, szemben az Üllői út 121., 1964. Forrás: Fortepan / Ferencvárosi Helytörténeti Gyűjtemény

Nagyvárad tér, szemben balra az Orczy (Mező Imre) út, 1966. Forrás: Fortepan / FŐMTERV

Nagyvárad tér, szemben az Orczy (Mező Imre) út, balra az Orczy kert (Asztalos János Ifjúsági Park), jobbra a Május 1 Ruhagyár, 1966. Forrás: Fortepan / FŐMTERV

Nagyvárad tér, a SOTE (ma Semmelweis Egyetem) Elméleti Tömbjének építkezése, 1974. Forrás: Fortepan / Szalay Zoltán

Nagyvárad tér, épül a SOTE (ma Semmelweis Egyetem) Elméleti Tömbje és a 3- as metró, 1974. Forrás: Fortepan / Magyar Rendőr

Nagyvárad tér a SOTE (ma Semmelweis Egyetem) Elméleti Tömbjének tetejéről nézve, az aluljáró és a metró építési területe, 1975. Forrás: Fortepan / FŐMTERV

Üllői út a Nagyvárad térnél, a metró építkezési területe. Háttérben a daru mögött a Ludovika szárnyépülete, 1976. Forrás: Fortepan / FŐMTERV

Nagyvárad tér, a SOTE (ma Semmelweis Egyetem) Elméleti Tömbje, 1977. Forrás: Fortepan / Krantz Károly

Nagyvárad tér, a SOTE (ma Semmelweis Egyetem) Elméleti Tömbje, előtte a Béke-emlékmű, 1983. Forrás: Fortepan / Semmelweis Egyetem Levéltára

A Nagyvárad tér ma. Fotó: Gulyás Attila

A Nagyvárad tér ma. Fotó: Gulyás Attila

A Nagyvárad tér ma. Fotó: Gulyás Attila

A Nagyvárad tér ma. Fotó: Gulyás Attila

A Nagyvárad tér ma. Fotó: Gulyás Attila

A Nagyvárad tér ma. Fotó: Gulyás Attila

A Nagyvárad tér ma. Fotó: Gulyás Attila

A kórházak tere: a Nagyvárad tér története
Nézőpontok/Történet

A kórházak tere: a Nagyvárad tér története

2023.06.18. 10:29

Cikkinfó

Szerzők:
Bán Dávid

Földrajzi hely:
Budapest

Építészek, alkotók:
Pecz Samu, Finta Stúdió, Hauszmann Alajos, Wagner László

Dosszié:

A külvárosi térség mindig is fontos közlekedési útvonal volt. A 19. századtól nagy területigényű intézmények, mára leginkább kórházak veszik körül az idővel a város részévé szervesült korabeli vámállomás és Üllői kaput. Bán Dávid írása.

„Az utolsó hónap közlekedési zavarai a közfigyelmet ismét Budapest forgalmi nehézségeire irányították A különböző fővárosi szakbizottságokban és a Beszkárt igazgatóságának ülésein az illetékes tényezők is elismerik, hogy Budapest közlekedését teljes csőd fenyegeti. A napokban megtartott közlekedésügyi, majd pénzügyi bizottsági üléseken Szendy Károly polgármester és báró Babarcai István közlekedési tanácsnok is kijelentették, hogy a közlekedés zavartalan lebonyolítását egyedül a földalatti gyorsvasút hálózatának megépítése segítheti elő. Egyidejűleg bejelentették azt is, hogy már elkészültek a földalatti vasúthálózat tervei, az első vonal a Berlinitérről indul ki és a Szent Istvánkórház melletti Nagyvárad térig vezet."

A Budapesttől néhány száz kilométerrel odébb javában dúló világháború második évében, 1941 decemberében a főváros vezetése igen határozottnak mutatkozott abban, hogy elindítsa a több évtizede dédelgetett, nagyszabású közlekedési fejlesztési tervét, a földalattivasút-hálózat kiépítését. Míg az 1896-ban átadott Millenniumi Földalatti Vasút a kontinensen első és számos technikai újításában világvezető volt, az akkori elindult sikertörténet később megrekedni látszott. Míg a 20. század első felében több elképzelés és terv született az egyre nagyobb méreteket öltő közlekedési problémákra választ kínáló földalattivasút-hálózat kiépítésére, addig más nagy európai városok – többek között Párizs, Berlin vagy Madrid – már a cselekvés útjára léptek és sorra nyitották metróvonalaikat. A háborús időszak ellenére a főváros 1941 végén részletes terveket tett le az asztalra, amely 125 millió pengős költséggel és kétéves építkezési idővel számolt, mire elindulhatnak a szerelvények a Berlin (ma Nyugati) tértől a Szent István kórházig (azaz a frissében Nagyvárad térre keresztelt csomópontig), a távot pedig nyolc perc alatt tennék meg. A földalatti megépülésével egyidejűleg a felszíni terek, így magának a Nagyvárad térnek a megújítását is tervezték, gyalogos aluljáró és modern kapcsolat jött volna létre a villamosvonalakkal. 

Nagyvárad tér, Szent István kórház. A felvétel 1894 után készült. A kép forrását kérjük így adja meg: Fortepan / Budapest Főváros Levéltára. Levéltári jelzet: HU.BFL.XV.19.d.1.07.141
4/26
Nagyvárad tér, Szent István kórház. A felvétel 1894 után készült. A kép forrását kérjük így adja meg: Fortepan / Budapest Főváros Levéltára. Levéltári jelzet: HU.BFL.XV.19.d.1.07.141

A háború végül valóban elvitte a metróépítkezés lehetőségét, de a Nagyvárad tér közlekedési szerepe mindig is kiemelt jelentőségű maradt. A felszín korábbi pezsgő villamos- és autóbuszforgalma mára ugyan lényegében minimálisra szűkült, a föld mélyében azonban nagykapacitású állomással csalatkozik ide a metró. A térségen átmenő közlekedési útvonalak már a korai térképeken megjelentek: az 1775-ös Pestet és környékét ábrázoló térképen egyértelműen kivehető a Szolnok felé tartó országút, amely itt metszi a Duna felé tartó városárkot.

Itt alakult ki a vámvonal is, s az azon elhelyezkedő, a 18. század végén már Üllői kapunak nevezett térség fontos kereskedelmi megállítópont volt, vámház is létesült. Az Alföldről a Pestre érkező mezőgazdasági termények a vám megfizetése után ezen keresztül juthattak el a város piacaira. Ugyanakkor – ahogy az Orczy tér történetét bemutató cikkben részletesen említettük – a térség északi oldalán Orczy Lőrinc főispán 1783-ban jelentős területet vásárolt majorság és vadászterület céljából. Ezt fia, Orczy László alakította át angolkertté, létrehozva Pest második, bár csak néhány évtizedig működő nyilvános kertjét. A közkedvelt kirándulóhelyet a katonatisztképzés számára megvásárolták, majd a város határában, nagy területet elfoglaló intézmény lényegében másfél évszázadon keresztül a nagyközönség számára zárva maradt.

Nagyvárad tér, szemben az Üllői út 121., 1956. Forrás: Fortepan / Magyar Rendőr
5/26
Nagyvárad tér, szemben az Üllői út 121., 1956. Forrás: Fortepan / Magyar Rendőr

A mai Nagyvárad tér, ahogy az összes, a 19. század első felében készült térképen jól látszik, fontos útkereszteződés, valódi határvidék volt. Az északi-nyugati oldalon az idővel kialakuló József- és Ferencváros újonnan kirajzolt utcahálózata kezdte ugyan elérni, délkelet felé azonban megmaradtak a mezőgazdasági területek, amelyek a város fejlődésével és az igények növekedésével részben kertekké alakultak át. A kapun kívül ágazott el eleinte az Üllőre és a Szolnokra tartó két útvonal, majd ez utóbbi megszűnt és beleolvadt a ma ismert Üllői út vonalába.

A 19. század második felében, mire a vámvonal lényegében megszűnt, helyén épült ki a mai Orczy út és a Haller utca. Az egyre növekvő város nagy területigényű intézményei számára ideális terepet nyújtott a volt Üllői kapu térsége. A volt városárkon túl hatalmas kiterjedésű marhavásártelep létesült, de emellett is megmaradtak még a városi legelők, haszonélvezeti földek, de honvéd laktanya, tábori sütőház is nyílt a délkeletei oldalon, amelyet végül a régi görög temető zárt le.

A kiegyezés után, két jelentős intézmény megjelenésével új lendületet vett a térség fejlődése. A 18. század első felében tomboló pestisjárvány után kiépült polgári kórházak ekkorra, bő évszázaddal későbbre elavultaknak, korszerűtlennek, valamint a növekvő város igényeihez képest szűkösnek bizonyultak. A főváros az 1870-es években kezdett ambiciózus tervekbe egy új, a korszaknak megfelelő kórházrendszer kiépítése érdekében. Ennek első eleme lett a Hauszmann Alajos tervei alapján, jellegzetes téglaarchitektúrás portállal és további, szellősen elhelyezett pavilonépületekkel megépült Üllői úti Új kórház. Az 1885-ben megnyílt intézmény 1894-ben vette fel a Szent István kórház nevet.

Nagyvárad tér, balra a Szent István kórház, jobbra az Üllői út, 1962. Forrás: Fortepan / FŐMTERV
9/26
Nagyvárad tér, balra a Szent István kórház, jobbra az Üllői út, 1962. Forrás: Fortepan / FŐMTERV

Az Üllői út másik oldalán, az úgynevezett Gyár-dűlőn, 1887-ben kezdődött el a Budapesti Tisztviselők Házépítő Egyesülete szervezésében a Tisztviselőtelep megépítése. Az akkor még Kőbányához tartozó, kültelkinek számító területen létrejött rendeztett kertvárosi jellegű telep típusházaival kényelmes, komfortos lakhatást biztosított. A telepen – igaz jó pár évtizeddel később – két templom is létesült: az 1931-ben a Rezső téren, klasszicizáló stílusban megépült Magyarok Nagyasszonya-temploma és a Dudás Kálmán tervezte, historizáló stílust képviselő Nagyvárad téri református templom, amit 1935-ben szenteltek fel. 

A századfordulón már Mihálkovics tér – névadója Mihálkovics Géza anatómus, egyetemi tanár volt, maga a tér pedig a mai Nagyvárad tér északnyugati oldalát képezte – néven ismert térségben egyre több egészségügyi intézmény települt. A már meglévő kórház szomszédságában, 1894-ben nyitott meg a Szent László Kórház, amely elsősorban az akut fertőző betegségben szenvedő betegek gyógyítását szolgálta. Akárcsak szomszédja, ez is pavilonrendszerben épült, amely a „legkorszerűbb közegészségügyi intézményrendszeri struktúrával, a kor járványos betegségeinek terjedését volt hivatva megakadályozni. Az épületek tágas terekkel, természetes szellőzéssel rendelkeztek, ez a XIX. században luxuskörülménynek számított." A túloldalon, a Tisztviselőtelep sarkában Katonai kórház működött 1907-ig, majd megszűnésével, annak helyén egy évre rá már a Magyar Királyi Állami Gyermekmenhely épülete állt. Az épületet az I. világháború után járványhullám idején egy emelet ráépítésével bővítették, és az 1960-as évek végéig szolgálta a gyermek-betegellátást. 1970-ben épült meg a mai is ismert tömb, amely több névváltás után ekkortól már Heim Pál Gyermekkórházként működött.

Nagyvárad tér, szemben az Üllői út 121., 1962. Forrás: Fortepan / Krantz Károly
10/26
Nagyvárad tér, szemben az Üllői út 121., 1962. Forrás: Fortepan / Krantz Károly

Az egészségügyi intézmények közül a tér – és valamelyest az egész város – képét leginkább meghatározó épület a Semmelweis Orvostudományi Egyetem (SOTE) elméleti tömbjének magasháza, amely a MOL székház átadásáig Budapest legmagasabb középülete volt. Az orvosképzés az 1870-es évektől az akkor még kültelkinek számító Üllői útra folyamatosan kiépülő klinikai és igazgatósági épületekben zajlott, ekkor szintén az egyetem részét képezte a Füvészkert is. Míg az 1880-as években 500 hallgatóra tervezték az intézményt, ez a létszám az 1960-as években már 3000 fölötti volt, így egyértelműen látszott, hogy az adott épületállomány nem tudja megfelelően szolgálni az egyetem céljait.

Még 1959-ben megszületett a program az egyetem jelentős bővítésére, amelyre 1963-ban írtak ki tervpályázatot. A 22 emeletes elméleti tömb végül Wágner László tervei alapján épült meg, az alapkőletételre 1971-ben, az átadásra 1978-ban került sor. A 89 méter magas tömb meghatározó eleme lett az 1970-es években, a metróépítés kapcsán átalakuló térnek:

„a Nagyvárad térátépítése az Üllői út rekonstrukciójához és mint annyi más a Metró építéshez kapcsolódik — az Orvostudományi Egyetem magasháza, az elméleti tömb — a város »legbiztosabb kézzel elhelyezett« magasépülete. Nem, vagy csak kis lépésekben haladt a klinikai rekonstrukció, sajnos a terület bezsúfolásával. — A középső Ferencváros átépítéséhez elkészültek a városrendezési tervek — a Hámán Kató út [ma Haller utca – a szerző] mentén kisebb egységekben számos új lakóterületi együttes alakult ki, mind a 60-as évek korai időpontjaiban, de egészen napjainkban is."

Nagyvárad tér, szemben balra az Orczy (Mező Imre) út, 1966. Forrás: Fortepan / FŐMTERV
12/26
Nagyvárad tér, szemben balra az Orczy (Mező Imre) út, 1966. Forrás: Fortepan / FŐMTERV

 A tömb előtti teresedésben, a tér sarkán állították fel a Pierre Székely Béke című, madárra emlékeztető nonfiguratív gránitszobrát 1984-ben. Talapzatán Paix és Béke felirat, valamint François Mitterand korabeli francia elnök és Kádár János pártfőtitkár aláírása.

A tér építészeti átalakulásában és mára kialakult arculatában szintén kiemelkedő szerepe van az Üllői út és Haller utca sarkán álló, 1912-ben elkészült, Pecz Samu tervezte ötemeletes, kétudvaros, díszes, markáns megjelenésű lakóháznak. A Bárczy István főpolgármester kezdeményezte városfejlesztési programban megvalósult lakótömbbe két-, három- és négyszobás, magas komfortfokozatú bérlakások kerültek. Az építkezés a Mihálkovics tér helyén, annak beépülésével, valamint az ott álló korábbi vámház és egyszintes munkáslakások elbontásával valósult meg, ezáltal kialakítva a mai tér északi falát.

A tér már említett közlekedési szerepe mindig is kiemelt fontosságú volt. 1869-től a Kálvin tér felől az Üllői úton érkező lóvasút itt fordult az Orczy útra és tartott a Pest-Losonci Vasút pályaudvarára (a későbbi Józsefvárosi pályaudvarra), de a Mihálkovics utca sarkán kocsiszín és istállók is szolgáltak. A lóvasutat gőzvasút majd villamos váltotta fel a századfordulóra és az Haller utcában is elindult a forgalom. A Budapest-Szent-Lőrinczi Helyi Érdekű Villamos Vasút a 1900-ban indította el a Szarvas csárdáig tartó kétvágányos vonalát, amelyhez a tér déli részében Szentlőrinc vasútállomás névvel létesített végállomást. Mivel azonban a különböző vonalakat ekkor még más-más társaság fejlesztette és üzemeltette, egyes útirányok kiszolgálása csak igen kacskaringósan, a szomszédos utcák szinte teljes behálózásával volt lehetséges. Ugyanakkor a különböző vonalak között nem létesült kapcsolat, az utasoknak a téren át kellett szállni, a vágányokon bóklászva megtalálni a megfelelő járművet.

Üllői út a Nagyvárad térnél, a metró építkezési területe. Háttérben a daru mögött a Ludovika szárnyépülete, 1976. Forrás: Fortepan / FŐMTERV
17/26
Üllői út a Nagyvárad térnél, a metró építkezési területe. Háttérben a daru mögött a Ludovika szárnyépülete, 1976. Forrás: Fortepan / FŐMTERV

1927-ben a feldarabolt hálózat egységesen a BSZKRT kezelésébe került, ekkor valósult meg a pályák összekötésére és a Szent István kórház előtti hurokvágány kialakítására is, amely segítségével a tér már végállomásként is szolgálhatott. Az 1950-es években a Nagyvárad tér – végleges elnevezését 1940-ben nyerte el – villamosforgalma csúcsán járt. A fordulókapacitás növelése érdekében a hurokvágány többvágányos lett, a járatok kifelé Pestlőrincig, befelé pedig egészen a János kórházig futottak. Kapcsolat volt a Keleti pályaudvarral és a Közvágóhíddal is. A várva várt földalatti kapcsolat végül csak 1976-ban valósult meg, amikor elindult az észak-déli metróvonal első szakaszán a forgalom a Deák Ferenc és a Nagyváradtér között. Ehhez a mai szemmel megítélve talán túlzott méretű állomás épült.

A metró építésével egyidejűleg az Üllői úton fokozatosan megszűnt a villamosforgalom. 1979-ben még csak a Kálvin térig tartó szakasz állt le, majd egy évvel később már a Határ útig húzták vissza a villamosok végállomását. Szintén ekkor szűnt meg a tér Üllői út és Orczy út felőli sarkából egy ívvel leválasztott nagykapacitású autóbusz-végállomás is és indultak még utoljára innen az egészen Óbudáig járó buszjáratok.

A Nagyvárad tér ma. Fotó: Gulyás Attila
23/26
A Nagyvárad tér ma. Fotó: Gulyás Attila

A metró megépültével befejeződött az Nagyvárad tér utolsó nagyszabású rendezése, amikor az autóforgalomé lett a főszerep. A téren egyedül a keresztirányú villamosforgalom maradt meg. Az utolsó beépítetlen sarokra, az Orczy park szélére a Ludovika Campus, azaz a Nemzeti Közszolgálati Egyetem kollégiumépülete került. A Finta Stúdió által jegyzett, voltaképpen két elemből álló tömb egyfajta „sarokkő", kapuként működik a campus és a Nagyvárad tér között. Noha az egyetem fejlesztésével a főépület minőségi módon újult meg, közben sajnálatosan megszűnt a Ludovika Akadémia hajdani vívóterme és az abban kialakított józsefvárosi kísérleti színház, a Bárka. A kollégium megépülésével a tér utolsó fala is beépült, szellős kiképzése azonban így is megmaradt. A felszínt az autóforgalom széles sávjai uralják, de emellett mind a kőrházakhoz vezető park, mind a SOTE elméleti tömbje előtt elterülő parkoló levegőssé, átjárhatóbbá teszi azt.

Bán Dávid

 

Források:
Budapest, 2020. (43. évfolyam)11. szám, november
dr. Keserű Krisztina: A Szent István és Szent László Kórház rövid története napjainkig. MTA, 2017
Pesti Hírlap, 1941. december (63. évfolyam, 293. szám)
Városépítés, 1985 (21. évfolyam, 1-2. szám)
http://www.budapestcity.org/11-egyeb/utcak-terek/Nagyvarad-ter/index-hu.htm
https://hampage.hu/trams/ulloi/nagyvaradter.html
https://semmelweis.hu/net/nagyvarad-teri-elmeleti-tomb-tombigazgatosag/a-net-tortenete/

 

Szerk.: Winkler Márk

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.