Épülettervek/Középület

A kerítésen innen és túl - Velencei Építészeti Biennále tervpályázat

1/10

A kiállítás tere - építész: Rauschenberger János

A belső oldal - építész: Rauschenberger János

A belső oldal az átrium felé - építész: Rauschenberger János

A külső oldal - építész: Rauschenberger János

A kerítés a külső oldalról - építész: Rauschenberger János

A kerítés belülről - építész: Rauschenberger János

A belső oldal - építész: Rauschenberger János

Az üres kiállítóterem - építész: Rauschenberger János

Az üres kiállítóterem - építész: Rauschenberger János

A kerítés belülről - építész: Rauschenberger János

?>
A kiállítás tere - építész: Rauschenberger János
?>
A belső oldal - építész: Rauschenberger János
?>
A belső oldal az átrium felé - építész: Rauschenberger János
?>
A külső oldal - építész: Rauschenberger János
?>
A kerítés a külső oldalról - építész: Rauschenberger János
?>
A kerítés belülről - építész: Rauschenberger János
?>
A belső oldal - építész: Rauschenberger János
?>
Az üres kiállítóterem - építész: Rauschenberger János
?>
Az üres kiállítóterem - építész: Rauschenberger János
?>
A kerítés belülről - építész: Rauschenberger János
1/10

A kiállítás tere - építész: Rauschenberger János

A belső oldal - építész: Rauschenberger János

A belső oldal az átrium felé - építész: Rauschenberger János

A külső oldal - építész: Rauschenberger János

A kerítés a külső oldalról - építész: Rauschenberger János

A kerítés belülről - építész: Rauschenberger János

A belső oldal - építész: Rauschenberger János

Az üres kiállítóterem - építész: Rauschenberger János

Az üres kiállítóterem - építész: Rauschenberger János

A kerítés belülről - építész: Rauschenberger János

A kerítésen innen és túl - Velencei Építészeti Biennále tervpályázat
Épülettervek/Középület

A kerítésen innen és túl - Velencei Építészeti Biennále tervpályázat

2017.11.28. 12:14

Projektinfó

Földrajzi hely:
Magyarország

Építészek, alkotók:
Rauschenberger János

A kerítés / The Fence

Tervezés éve:
2017

Stáblista

építész tervező: Rauschenberger János

Dosszié:

A kínai nagy fal, a vasfüggöny vagy a berlini fal egykor politikai célokat szolgáltak, mára viszont az egyetemes művészet részévé avanzsáltak. Raushenberger János pályaművében ezt az analógiát követte és emelte be a szerb-magyar határon épített kerítést a sorba. A kiállítás a műalkotássá válás folyamatot próbálja felidézni, nyomon követni és egy új szellemi-filozófiai közegbe helyezni.

A projekt szakmai koncepciója

A 21. században Magyarország leghíresebb, a legtöbb figyelmet felkeltő építészeti projektjévé vált a szerb-magyar határon 2015-ben felépített határkerítés. Ez a szituáció egy művészeti projekt keretében kerülhetne a 2018-as Velencei Építészeti Biennálén bemutatásra.


A külső oldal - építész: Rauschenberger János
4/10
A külső oldal - építész: Rauschenberger János

 

Bár a projekt közvetett előzményei – többek között a kínai nagy fal, a vasfüggöny és a berlini fal – egykor ugyancsak politikai célokat szolgáltak, mára az egyetemes művészet részévé is váltak. A történelem során a magyar határkerítés is bekerül majd az emberiség történetének ilyen típusú, legismertebb műalkotásai közé. Ezt a folyamatot próbálná felidézni, nyomon követni és egy új szellemi-filozófiai közegbe helyezni a tervezett kiállítás. Eddig szinte előzmény nélküli az a szituáció, hogy egy ország, mely a jelenben egy történelmi szükségszerűség keretében hoz létre egy határhelyzetet, most azt a jövőbe mutató módon, művészeti produktumként állítja ki a világ egyik legjelentősebb nemzetközi építészeti bemutatóján.

A kiállítóteremben a határon felállított kerítés egy 25 méteres szakasza kerülne bemutatásra, mind a zárt belső, mind pedig a nyitott, udvari kiállítótérben kettéválasztva a teret. A bejövő látogató a külső oldalról, a kerítés drótakadályokkal határolt feléről érkezne a kiállításra. A belső térben, a Kerítés két végén megnyitott részen biztosított átjárási lehetőség egyben a látogatók pozícióját is meghatározná: egyik oldala a „kintiek", a másik oldala a „bent lévők" helyzetét mutatná be. 


A belső oldal az átrium felé - építész: Rauschenberger János
3/10
A belső oldal az átrium felé - építész: Rauschenberger János

 

Bár a szituáció elsősorban a látogatóra bízza, hogy hová pozicionálja magát, mit kezd a térrel, milyen aktivitást fejt ki benne, a kiállítóterem falain különböző képek jelennének meg: fotók a fal építéséről, a nemzetközi sajtó híradásai, különböző dokumentumok és a kerítésről a kiállítás számára készített videófelvételek. Mindazonáltal a kiállítási szituáció lényege az interaktivitás. Ez nemcsak a látogatók pozícióváltását („kint" és „bent") jelentené, hanem jelenlétük folyamatos meghatározottságát is.

A kerítés tetején elhelyezett videokamera folyamatosan közvetítené a pavilonban történteket, a terem két üres falán pedig kivetítőn a kiállítás megnyitása óta eltelt időszak eseményei lennének láthatók. A bejáratnál naponta új hordozófelület fogadná a látogatókat, melyen kifejthetnék véleményüket a kiállítótérben általuk létrehozott helyzetekről (például szelfizés). A szöveges, rajzos táblák a kiállítás részévé válva külön gyűjteménybe kerülnének, és mind a kiállítás honlapján, mind pedig Facebook oldalán követhetők lennének.


A kerítés belülről - építész: Rauschenberger János
10/10
A kerítés belülről - építész: Rauschenberger János

 

A kiállításhoz saját akusztikai anyag készülne. Víg Mihályt kérném fel egy hely- és időspecifikus akusztikai környezet megkomponálására és létrehozására, mely finom hangzásaival, lépések hangjával és csendjeivel a néző jelenlétét egyedivé tenné.

A néző a kiállítás terébe két irányból térhet be. Ha balra indul, akkor a Facebook oldal előtt halad el, ha jobbra, akkor a kiállítás honlapjának képe előtt. Az itt elhelyezett feliratok arra biztatják, kapcsolódjon aktívan a közösségi oldalakon a kiállításhoz (mintegy reklámot is csinálva a projektnek).


Az üres kiállítóterem - építész: Rauschenberger János
9/10
Az üres kiállítóterem - építész: Rauschenberger János

 

A kiállítás ideje alatt különleges művészeti programok hívnák fel a nézők figyelmét a magyar pavilonra (sajtótájékoztató, művészeti események és bemutatók magyar és külföldi vendégművészek közreműködésével, Ai Weiwei, Banksy, Forgács Péter, drMáriás, TNPU, Várnai Gyula és mások tervezett meghívásával). A pavilonban ajándéktárgyak (számozott grafikák, eredeti kerítésdarabok, képeslapok, selfie-print) is kaphatók lennének. Az esemény külön Facebook-oldala pedig a közvetlen látogatói reakciókat is lehetővé teszi. A kiállítás nyitvatartásának ideje alatti összes történés itt összegződne, maga a kiállítás pedig ekkor nyerné el végső formáját.

A kiállításhoz kétnyelvű katalógus és kiadvány készülne. A kiállítást összművészeti projektként (építészet, film, képzőművészet, fotó, performance) szeretném létrehozni.

Rauschenberger János

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.