| CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Helyek/Infrastruktúra

A fények nézd milyen szépek - szentendrei HÉV-aluljáró

1/13

HÉV-aluljáró Szentendrén - építész: Borbás Péter DLA - fotó: Deim Balázs

HÉV-aluljáró Szentendrén - építész: Borbás Péter DLA - fotó: Deim Balázs

HÉV-aluljáró Szentendrén - építész: Borbás Péter DLA - fotó: Deim Balázs

HÉV-aluljáró Szentendrén - építész: Borbás Péter DLA - fotó: Deim Balázs

HÉV-aluljáró Szentendrén - építész: Borbás Péter DLA - fotó: Deim Balázs

HÉV-aluljáró Szentendrén - építész: Borbás Péter DLA - fotó: Deim Balázs

HÉV-aluljáró Szentendrén - építész: Borbás Péter DLA - fotó: Deim Balázs

HÉV-aluljáró Szentendrén - építész: Borbás Péter DLA - fotó: Deim Balázs

HÉV-aluljáró Szentendrén - építész: Borbás Péter DLA - fotó: Deim Balázs

HÉV-aluljáró Szentendrén - építész: Borbás Péter DLA - fotó: Deim Balázs

HÉV-aluljáró Szentendrén - építész: Borbás Péter DLA - fotó: Deim Balázs

HÉV-aluljáró Szentendrén - építész: Borbás Péter DLA - fotó: Deim Balázs

HÉV-aluljáró Szentendrén - építész: Borbás Péter DLA - fotó: Deim Balázs

?>
HÉV-aluljáró Szentendrén - építész: Borbás Péter DLA - fotó: Deim Balázs
?>
HÉV-aluljáró Szentendrén - építész: Borbás Péter DLA - fotó: Deim Balázs
?>
HÉV-aluljáró Szentendrén - építész: Borbás Péter DLA - fotó: Deim Balázs
?>
HÉV-aluljáró Szentendrén - építész: Borbás Péter DLA - fotó: Deim Balázs
?>
HÉV-aluljáró Szentendrén - építész: Borbás Péter DLA - fotó: Deim Balázs
?>
HÉV-aluljáró Szentendrén - építész: Borbás Péter DLA - fotó: Deim Balázs
?>
HÉV-aluljáró Szentendrén - építész: Borbás Péter DLA - fotó: Deim Balázs
?>
HÉV-aluljáró Szentendrén - építész: Borbás Péter DLA - fotó: Deim Balázs
?>
HÉV-aluljáró Szentendrén - építész: Borbás Péter DLA - fotó: Deim Balázs
?>
HÉV-aluljáró Szentendrén - építész: Borbás Péter DLA - fotó: Deim Balázs
?>
HÉV-aluljáró Szentendrén - építész: Borbás Péter DLA - fotó: Deim Balázs
?>
HÉV-aluljáró Szentendrén - építész: Borbás Péter DLA - fotó: Deim Balázs
?>
HÉV-aluljáró Szentendrén - építész: Borbás Péter DLA - fotó: Deim Balázs
1/13

HÉV-aluljáró Szentendrén - építész: Borbás Péter DLA - fotó: Deim Balázs

HÉV-aluljáró Szentendrén - építész: Borbás Péter DLA - fotó: Deim Balázs

HÉV-aluljáró Szentendrén - építész: Borbás Péter DLA - fotó: Deim Balázs

HÉV-aluljáró Szentendrén - építész: Borbás Péter DLA - fotó: Deim Balázs

HÉV-aluljáró Szentendrén - építész: Borbás Péter DLA - fotó: Deim Balázs

HÉV-aluljáró Szentendrén - építész: Borbás Péter DLA - fotó: Deim Balázs

HÉV-aluljáró Szentendrén - építész: Borbás Péter DLA - fotó: Deim Balázs

HÉV-aluljáró Szentendrén - építész: Borbás Péter DLA - fotó: Deim Balázs

HÉV-aluljáró Szentendrén - építész: Borbás Péter DLA - fotó: Deim Balázs

HÉV-aluljáró Szentendrén - építész: Borbás Péter DLA - fotó: Deim Balázs

HÉV-aluljáró Szentendrén - építész: Borbás Péter DLA - fotó: Deim Balázs

HÉV-aluljáró Szentendrén - építész: Borbás Péter DLA - fotó: Deim Balázs

HÉV-aluljáró Szentendrén - építész: Borbás Péter DLA - fotó: Deim Balázs

A fények nézd milyen szépek - szentendrei HÉV-aluljáró
Helyek/Infrastruktúra

A fények nézd milyen szépek - szentendrei HÉV-aluljáró

2017.04.24. 14:00
MÉD

Projektinfó

Földrajzi hely:
Szentendre

Építészek, alkotók:
Borbás Péter DLA

HÉV-aluljáró, Szentendre

Tervezés éve:
2015

Építés éve:
2016

Bruttó szintterület:
311 m2

Stáblista

építész vezetző tervező: Borbás Péter DLA

statika: Donáczi Péter (Pond Mérnöki Iroda)
gépészet: Jacsó Krisztián 
elektromos: Domonkos Gyula (Domonkos Szolgáltató Bt.)

generálkivitelező: Tér Kivitelező Kft.

MÉD:

"Egy évvel a pályázat után átadták a szentendrei HÉV-aluljárót. A rendelkezésre álló keret miatt az anyaghasználatban komoly kompromisszumokra volt szükség. A látványbeton lekerült, a bevonatrendszer felkerült. A gránitlapok visszakerültek, a csúszásmentes betonpadló elmaradt, az aszfaltpadló maradt. És maradt a koncepció is a fénnyel, a szögtörésekkel, a tömeggel és a harmóniával. Egy évvel az átadás után is." - írja Borbás Péter DLA.

Szentendrei lakosként és építészként, mint olyan sokan a jelenlévők közül, én is különösen fontosnak tartom a városnak ezt a pontját. Igen, ez az aluljáró egyfajta kapuként működik, még ha helyzete nem is szokványos.Tervezési koncepcióm lényege az volt, hogy egyrészt mai eszközökkel visszaidézzek valamit a belváros harmonikus épített környezetéből, a szerelt fém burkolatok helyett súlyosabb, masszívabb, tartósabb anyagok, mint száz-kétszáz éves épületeink vastag falai jelenjenek meg, valamint a föld alatti helyzetet a legnagyobb mértékben átértékeljem, megfosszam annak negatív érzeteitől.

A barokk korban kialakult, ma is látható és tapintható óváros girbegurba utcái, helyenként kissé suta, de bájos sikátorai, terei, építészeti részletei olyan harmóniát teremtenek, ami meggyőződésem, hogy az ide látogatók fő csalogatója a Duna, a hegyek és a kulturális élet mellett. A vakolt, súlyos tömegek, felületek, a síkokon megtörő fények harmóniája ez.


HÉV-aluljáró Szentendrén - építész: Borbás Péter DLA - fotó: Deim Balázs
12/13
HÉV-aluljáró Szentendrén - építész: Borbás Péter DLA - fotó: Deim Balázs



Az aluljáró valószínűleg hasonlóan spontán módon kialakult szögtörései olvasatomban visszautalnak erre a világra. Erre erősítenek rá az aszimmetrikus kialakítású és kényelmesebbé tett rámpák az őket övező ferde korlátfalakkal, az aluljáró padlóburkolatának ferde sávja a rámpák vonalában, és a cikk-cakkos világításkiosztás. A fénynek különösen fontos szerepet szántam. Az aluljárókhoz fűződő negatív töltetű élményeket szerettem volna felülírni, az asszociációs képet árnyalni - vagy inkább úgy mondanám megvilágítani - hangsúlyos fényforrásokkal, fehér tükröződő felületekkel.


HÉV-aluljáró Szentendrén - építész: Borbás Péter DLA - fotó: Deim Balázs
6/13
HÉV-aluljáró Szentendrén - építész: Borbás Péter DLA - fotó: Deim Balázs



Azt gondolom ez egy örömteli pillanat nekünk szentendreieknek. Újraértelmezett, új tartalmakkal árnyalt kapuval lett gazdagabb a város. Köszönöm a munkában résztvevők energiáját, a helyi lakosok türelmét az építés időtartama alatt, és minden jelenlévőnek, hogy eljött erre a fontos alkalomra.

Használják sokáig egészséggel!

Borbás Péter DLA

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.