| CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Épületek/Középület

21. századi téri adaptáció a valós és virtuális határán // A Grassalkovich Antal Német Nemzetiségi és Kétnyelvű Általános Iskola korszerűsítése és bővítése

1/12

21.sz.-i téri adaptáció //térszervezés szabályai

21.sz.-i téri adaptáció //3d térmetszet

21.sz.-i téri adaptáció //étkező korszerűsítés a valóságban *fotó: Ancza Krisztina

21.sz.-i téri adaptáció //étkező korszerűsítés a 2d-s vetületen

21.sz.-i téri adaptáció //BIM modell

21.sz.-i téri adaptáció //látvány montázs a 3d modell alapján 

21.sz.-i téri adaptáció //látvány montázs a 3d modell alapján

21.sz.-i téri adaptáció //étkező korszerűsítés, büfé látvány

21.sz.-i téri adaptáció //étkező korszerűsítés a virtuális térben

21.sz.-i téri adaptáció //nem megépült virtuális osztályterem

21.sz.-i téri adaptáció //eredeti tervrajz

21.sz.-i téri adaptáció //BIM modell

?>
21.sz.-i téri adaptáció //térszervezés szabályai
?>
21.sz.-i téri adaptáció //3d térmetszet
?>
21.sz.-i téri adaptáció //étkező korszerűsítés a valóságban
*fotó: Ancza Krisztina
?>
21.sz.-i téri adaptáció //étkező korszerűsítés a 2d-s vetületen
?>
21.sz.-i téri adaptáció //BIM modell
?>
21.sz.-i téri adaptáció //látvány montázs a 3d modell alapján 
?>
21.sz.-i téri adaptáció //látvány montázs a 3d modell alapján
?>
21.sz.-i téri adaptáció //étkező korszerűsítés, büfé látvány
?>
21.sz.-i téri adaptáció //étkező korszerűsítés a virtuális térben
?>
21.sz.-i téri adaptáció //nem megépült virtuális osztályterem
?>
21.sz.-i téri adaptáció //eredeti tervrajz
?>
21.sz.-i téri adaptáció //BIM modell
1/12

21.sz.-i téri adaptáció //térszervezés szabályai

21.sz.-i téri adaptáció //3d térmetszet

21.sz.-i téri adaptáció //étkező korszerűsítés a valóságban *fotó: Ancza Krisztina

21.sz.-i téri adaptáció //étkező korszerűsítés a 2d-s vetületen

21.sz.-i téri adaptáció //BIM modell

21.sz.-i téri adaptáció //látvány montázs a 3d modell alapján 

21.sz.-i téri adaptáció //látvány montázs a 3d modell alapján

21.sz.-i téri adaptáció //étkező korszerűsítés, büfé látvány

21.sz.-i téri adaptáció //étkező korszerűsítés a virtuális térben

21.sz.-i téri adaptáció //nem megépült virtuális osztályterem

21.sz.-i téri adaptáció //eredeti tervrajz

21.sz.-i téri adaptáció //BIM modell

21. századi téri adaptáció a valós és virtuális határán // A Grassalkovich Antal Német Nemzetiségi és Kétnyelvű Általános Iskola korszerűsítése és bővítése
Épületek/Középület

21. századi téri adaptáció a valós és virtuális határán // A Grassalkovich Antal Német Nemzetiségi és Kétnyelvű Általános Iskola korszerűsítése és bővítése

2023.11.14. 07:52

Projektinfó

Szerzők:
Bognár Melinda

Földrajzi hely:
Vecsés

Cég, szervezet:
Közti Zrt.

Tervezés éve:
2018-2022

Építés éve:
2019

Stáblista

KÖZTI Zrt.

Építész tervezők:
Potzner Ferenc
Miklós Zsófia
Bognár Melinda

Építész kollégák:
Prohászka Aurél
Lamann Mónika
Nagy Diána

Tűzvédelem:
Mészáros János

Épületgépészet:
Szakál Szilárd
Lengyel Zsolt

Épületvillamosság:
Ritzl András
Máramarosi András

Konyhatechnológia:
Kauser Tibor

Tartószerkezetek:
Váczi Péter

Épített környezetünk sokszor hosszabb élettartamú, mint az épületeket megtöltő funkció vagy annak tartalma. Hogyan adaptálódnak egy oktatási intézmény terei a megnövekedett létszámhoz vagy éppen az online oktatáshoz? S mi történik a virtuális térben létrejövő, de még meg nem épült iskola terekkel? A vecsési általános iskola bővítése ezen kortárs téri kihívások korlenyomataként jött létre.

Bővítés, felújítás, adaptív újrahasznosítás, fizikai terek új funkcióval való megtöltése természetes jelenség, amely követi az idő múlását. Ám a számítógépek megjelenésével, s a virtuális modellek létrehozásának lehetőségével ez a skála tovább bővül. Már nem csak a fizikai valóságban, de a virtuális térben is létrejöhetnek térbővületek, átalakítások, új téri élmények. S most nem feltétlenül egy valóságtól teljesen elrugaszkodott VR élmény a vizsgálat fókusza, hanem azon épülettervek, amelyek BIM környezeteben minden részletig meg vannak modellezve, ám mégsem épülnek meg. Az a virtuális világ, mely a valós világ fizikai törvényei és építéstechnológiája szerint épült, csak maga az anyag hiányzik belőle, mely textúrák által reprezentálva lesz a valóság mimézise.

21.sz.-i téri adaptáció //látvány montázs a 3d modell alapján
7/12
21.sz.-i téri adaptáció //látvány montázs a 3d modell alapján

A vecsési Grassalkovich Antal Német Nemzetiségi és Kétnyelvű Általános Iskola eredeti épülete 1992-ben Potzner Ferenc, Fejérdy Péter, és Laczkovics László tervei alapján készült. Az épület hajdani paraszt-polgárházak beépítési rendszerét idézi, melyben a tantermek tematikusan oszlanak el korosztályok és szakcsoportok szerint. [1] Az iskola logikusan szervezett épületszerkezetei összhangban vannak az épület térstruktúrájával. A kisiskolások külön világa a nagyobbak aulatérrel és színpaddal egyesített szárnyaihoz csatlakozik, melyben eredetileg helyet kapott egy gazdasszonyképző, valamint speciális nyelvi és szaktantermek sora.

Az idővel bővülő gyermeklétszám azonban megkívánta, hogy kiegészítsük ezt a jól működő egységet. Az iskola új szárnnyal való bővítése, valamint az étkező korszerűsítésének megszervezése a megbízóval való egyeztetések során alakult ki. Így jött létre az elhatározás, miszerint az étkezőbővítés megvalósulhat a meglévő épületben, melynek következtében a gazdasszonyképző helyiség, foglalkoztató a tervezett új szárnyban kap majd helyet. Ezzel nem felborítva az eredeti épület alapvető térszervezési logikáját.

21.sz.-i téri adaptáció //eredeti tervrajz
11/12
21.sz.-i téri adaptáció //eredeti tervrajz

Az eredeti térstruktúra háború utáni aulateres tipológiát ötvözi a hagyományos parasztházak traktusszélességével és az ipari előregyártás pillérvázas elemeivel. Az előregyártott rendszerű, aulás általános iskolák építése a II. világháború után vált népszerűvé Magyarországon, ám ez legtöbbször előregyártott paneles építéstechnikával volt ötvözve.[2] Ehhez képest a vecsési iskola egyedi kombinációja az előregyártott szerkezetnek és a téglaarchitektúrának.

Miként a terek szemléleteket képesek megörökíteni a tanulás folytonossága, az időrendiség logikája, mind egy vonalra felfűzött térsorban manifesztálódik. 

A folyosós-cellás iskolamodell az ipari társadalom korában alakult ki, amikor is a megszületőben lévő munkásosztály számára elégségesnek bizonyult egy olyan oktatási gyakorlat, melynek során egy előre meghatározott számú diák mindegyikének egyazon tananyagot ugyanabban az időben, ugyanattól az embertől kellett megtanulnia.[3]

A vecsési iskola főépületének rendszerét a folyosón sorakozó tantermek egymásutánja adja egy közös centrum által összekötve. Ezt követi a jelenlegi mellékszárny, ahol a centrális és a linearitás összekeveredik, s egy kis fényudvart kap. A terveken ezt a sort folytatja az iskola új szárnya, mely követi a lineáris hagyományokat, egy saját központitérrel ötvözve.

21.sz.-i téri adaptáció //térszervezés szabályai
1/12
21.sz.-i téri adaptáció //térszervezés szabályai

Napjainkban a lineáris és centrális kifejezéseket számos területen felváltja a decentralizált. Ez az oktatásban is megjelenik. Főleg az online oktatásban, amikor ez a kifejezés az online elérhető oktatóanyagok hozzáférését jellemzi.

Az egyforma ismeretekkel rendelkező tanulók ilyen “tömegtermelése" azonban mára elavulttá vált, a XXI. századi élet ugyanis sokkal inkább a tehetséggel párosult tudást és annak gyakorlati alkalmazását értékeli. Korunk pedagógiai szemlélete szerint a teljes személyiség fejlesztésére van szükség, illetve mindenkit gyakorlatorientált módon, valamint az erősségeinek megfelelően kell képezni. [4]

Az iskola bővítésének tervezése 2018-ban kezdődött, a Covid megjelenése előtt, s azt követően 2022-ben fejeződött be. A fizikai térigények eleinte egy új szárnnyal való bővítés elképzelését hívták életre, melyből az étkező korszerűsítése valósult meg, míg az új szárnnyal való bővítés a virtuális térben realizálódott.

21.sz.-i téri adaptáció //étkező korszerűsítés a virtuális térben
9/12
21.sz.-i téri adaptáció //étkező korszerűsítés a virtuális térben

Egy folyosónyi és két tanteremnyi egység összevonásával létrejött az étkező. Ám a pillérsor ott marad, mint egy egységnyi jel, ami a hagyományos épület fesztávot, és az oldalfolyosóra fűzött térsort idézi. Világos, játékos színek jellemzik az étkező új tereit, melyet befogadott a meglévő épület. Kék kézmosó, sárga asztallapok, zöld falak jelennek meg a belső terekben. Valamint a melegítőkonyha a korszerű konyhatechnológiai követelményeknek is megfelel.

21.sz.-i téri adaptáció //étkező korszerűsítés a valóságban
*fotó: Ancza Krisztina
3/12
21.sz.-i téri adaptáció //étkező korszerűsítés a valóságban *fotó: Ancza Krisztina

Az új szárny terveiben a 3-5-ös eredeti térarány már nem volt tartható a jelen kor fizikai követelményei miatt, mely az anyagvastagságokkal már túl szűkössé tette volna a teret. A digitális eszközökkel ipari építéstechnológiát figyelembevéve, a kézműves építészeti értékeket szem elött tartó tantermek most ott állnak a virtuális térben megépítve, 2D-s pdf tervlapokra mentett metszetekkel és nézetekkel. 

21.sz.-i téri adaptáció //étkező korszerűsítés a 2d-s vetületen
4/12
21.sz.-i téri adaptáció //étkező korszerűsítés a 2d-s vetületen

A virtuális BIM modell valós fizikai körülmények mimézisére alapoz, mely mindaddig igazolható, amíg az alkotás végül megépül a fizikai valóságban. Ám amikor kizárólag a virtuális térben létezik egy építészeti mű, jelenlegi példában egy tanterem, érdekes kettősség, hogy réteges szerkezetekkel gravitációt feltételező módon van megmodellezve.

21.sz.-i téri adaptáció //nem megépült virtuális osztályterem
10/12
21.sz.-i téri adaptáció //nem megépült virtuális osztályterem

Vajon online oktatásnál változtatott volna a körülményeken, ha a diákok avatárok formájában besétálhatnak a virtuális termekbe, s ott együtt vehetnek részt a tanórán? Az üresen álló fizikai iskolaépületet és annak új bővítését belakva. Érdekes teszt időszak lett volna az online oktatásnak, s egyúttal kísérlet a bővítés demonstrálására.

A BIM csapatmunka használata tervezés során komplexen teszi lehetővé a fizikai valóság utánzását, mivel ez által a résztvevő tervezők, akárcsak egy építési helyszín dolgozói, párhuzamosan tudják végezni a munkafolyamatokat, míg az épület teljesen fel nem épül a topológiai térben. 

21.sz.-i téri adaptáció //látvány montázs a 3d modell alapján 
6/12
21.sz.-i téri adaptáció //látvány montázs a 3d modell alapján 

A bővítésnél a téri rugalmasság már túlmutat azon, ami az étkezőnél történt, hogy a tartószerkezet, és a térelhatároló elemek megtartásával a funkció képes megújulni. Az új szárny virtuális modelljében a téri rugalmasság már bármit befogad, hisz nincsenek valós fizikai kötöttségei, azokat csak anyagszerű felületekkel imitálja. S mielőtt megépül a modell alapján az épület, számtalan átépítésen esik keresztül a virtuális térben. A BIM számtalan átrendezést, átalakítást, és újraértelmezést megenged.

A fizikai valóság szabályai szerint részletesen kidolgozott virtuális BIM modell alapján adaptálódnak, módosulnak, változnak, vagy éppen bővülnek a terek, ám nehéz eldönteni, hogy milyen eszközökkel, melyik valóságnak tervezünk. A virtuális térben sokminden lehetséges a valós tér imitálásával, fizikai anyagszerűségek mimézisével.

Érdemes továbbgondolni, hogyan alakulhat ki egy olyan platform, ami kiszolgálja a 21. századi egyedi megoldásokat, ahol az egységes tananyag, közös tudáshalmaz, sok-sok egyedi tudásponttá válik.


Bognár Melinda

 

[1] Laczkovics László Építészete (2022). Stádium Kiadó. ISBN: 9786155198656. old.

[2] Pirity Á., Kissfazekas K. (2023). Tipizált térrendszerű és szerkezetű, aulás általános iskolák Magyarországon az államszocializmus idején. Építés – Építészettudomány 51 (2023) 1–2, 77–95 DOI: 10.1556/096.2023.00092

[3] Tánczos Tibor (2015). Téralakítás és dizájn mint oktatásmódszertani lehetőségek a kortárs iskolaépítészetben. DLA értekezés, BME Építőművészeti Doktori Iskola. Témavezető: Szabó Levente DLA, Konzulens: Dr. Kerékgyártó Béla.

[4] Tánczos Tibor (2015). Téralakítás és dizájn mint oktatásmódszertani lehetőségek a kortárs iskolaépítészetben. DLA értekezés, BME Építőművészeti Doktori Iskola. Témavezető: Szabó Levente DLA, Konzulens: Dr. Kerékgyártó Béla.

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.