| CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Épülettervek/Tervpályázat

Városi szimbólum, művészet, találkozás – A ZDA terve a sencseni előadóművészeti központ nemzetközi tervpályázatra

1/22

ZDA Nemzetközi Előadóművészeti Központ, Sencsen – Greypixel

ZDA Nemzetközi Előadóművészeti Központ, Sencsen – Greypixel

ZDA Nemzetközi Előadóművészeti Központ, Sencsen – Greypixel

ZDA Nemzetközi Előadóművészeti Központ, Sencsen – Greypixel

ZDA Nemzetközi Előadóművészeti Központ, Sencsen – Greypixel

ZDA Nemzetközi Előadóművészeti Központ, Sencsen – Greypixel

ZDA Nemzetközi Előadóművészeti Központ, Sencsen – Greypixel

ZDA Nemzetközi Előadóművészeti Központ, Sencsen – Greypixel

ZDA Nemzetközi Előadóművészeti Központ, Sencsen – Greypixel

ZDA Nemzetközi Előadóművészeti Központ, Sencsen – Greypixel

ZDA Nemzetközi Előadóművészeti Központ, Sencsen – Greypixel

ZDA Nemzetközi Előadóművészeti Központ, Sencsen – Greypixel

ZDA Nemzetközi Előadóművészeti Központ, Sencsen – Chemistry Budapest

ZDA Nemzetközi Előadóművészeti Központ, Sencsen – Örley Balázs

ZDA Nemzetközi Előadóművészeti Központ, Sencsen

ZDA Nemzetközi Előadóművészeti Központ, Sencsen – Örley Balázs

ZDA Nemzetközi Előadóművészeti Központ, Sencsen – Örley Balázs

ZDA Nemzetközi Előadóművészeti Központ, Sencsen

ZDA Nemzetközi Előadóművészeti Központ, Sencsen – Chemistry Budapest

ZDA Nemzetközi Előadóművészeti Központ, Sencsen – Örley Balázs

ZDA Nemzetközi Előadóművészeti Központ, Sencsen

ZDA Nemzetközi Előadóművészeti Központ, Sencsen

?>
ZDA Nemzetközi Előadóművészeti Központ, Sencsen – Greypixel
?>
ZDA Nemzetközi Előadóművészeti Központ, Sencsen – Greypixel
?>
ZDA Nemzetközi Előadóművészeti Központ, Sencsen – Greypixel
?>
ZDA Nemzetközi Előadóművészeti Központ, Sencsen – Greypixel
?>
ZDA Nemzetközi Előadóművészeti Központ, Sencsen – Greypixel
?>
ZDA Nemzetközi Előadóművészeti Központ, Sencsen – Greypixel
?>
ZDA Nemzetközi Előadóművészeti Központ, Sencsen – Greypixel
?>
ZDA Nemzetközi Előadóművészeti Központ, Sencsen – Greypixel
?>
ZDA Nemzetközi Előadóművészeti Központ, Sencsen – Greypixel
?>
ZDA Nemzetközi Előadóművészeti Központ, Sencsen – Greypixel
?>
ZDA Nemzetközi Előadóművészeti Központ, Sencsen – Greypixel
?>
ZDA Nemzetközi Előadóművészeti Központ, Sencsen – Greypixel
?>
ZDA Nemzetközi Előadóművészeti Központ, Sencsen – Chemistry Budapest
?>
ZDA Nemzetközi Előadóművészeti Központ, Sencsen – Örley Balázs
?>
ZDA Nemzetközi Előadóművészeti Központ, Sencsen
?>
ZDA Nemzetközi Előadóművészeti Központ, Sencsen – Örley Balázs
?>
ZDA Nemzetközi Előadóművészeti Központ, Sencsen – Örley Balázs
?>
ZDA Nemzetközi Előadóművészeti Központ, Sencsen
?>
ZDA Nemzetközi Előadóművészeti Központ, Sencsen – Chemistry Budapest
?>
ZDA Nemzetközi Előadóművészeti Központ, Sencsen – Örley Balázs
?>
ZDA Nemzetközi Előadóművészeti Központ, Sencsen
?>
ZDA Nemzetközi Előadóművészeti Központ, Sencsen
1/22

ZDA Nemzetközi Előadóművészeti Központ, Sencsen – Greypixel

ZDA Nemzetközi Előadóművészeti Központ, Sencsen – Greypixel

ZDA Nemzetközi Előadóművészeti Központ, Sencsen – Greypixel

ZDA Nemzetközi Előadóművészeti Központ, Sencsen – Greypixel

ZDA Nemzetközi Előadóművészeti Központ, Sencsen – Greypixel

ZDA Nemzetközi Előadóművészeti Központ, Sencsen – Greypixel

ZDA Nemzetközi Előadóművészeti Központ, Sencsen – Greypixel

ZDA Nemzetközi Előadóművészeti Központ, Sencsen – Greypixel

ZDA Nemzetközi Előadóművészeti Központ, Sencsen – Greypixel

ZDA Nemzetközi Előadóművészeti Központ, Sencsen – Greypixel

ZDA Nemzetközi Előadóművészeti Központ, Sencsen – Greypixel

ZDA Nemzetközi Előadóművészeti Központ, Sencsen – Greypixel

ZDA Nemzetközi Előadóművészeti Központ, Sencsen – Chemistry Budapest

ZDA Nemzetközi Előadóművészeti Központ, Sencsen – Örley Balázs

ZDA Nemzetközi Előadóművészeti Központ, Sencsen

ZDA Nemzetközi Előadóművészeti Központ, Sencsen – Örley Balázs

ZDA Nemzetközi Előadóművészeti Központ, Sencsen – Örley Balázs

ZDA Nemzetközi Előadóművészeti Központ, Sencsen

ZDA Nemzetközi Előadóművészeti Központ, Sencsen – Chemistry Budapest

ZDA Nemzetközi Előadóművészeti Központ, Sencsen – Örley Balázs

ZDA Nemzetközi Előadóművészeti Központ, Sencsen

ZDA Nemzetközi Előadóművészeti Központ, Sencsen

Városi szimbólum, művészet, találkozás – A ZDA terve a sencseni előadóművészeti központ nemzetközi tervpályázatra
Épülettervek/Tervpályázat

Városi szimbólum, művészet, találkozás – A ZDA terve a sencseni előadóművészeti központ nemzetközi tervpályázatra

2021.07.01. 17:04
MÉD

Projektinfó

Földrajzi hely:
Kína, Sencsen / Shenzhen

Építészek, alkotók:
Zoboki Gábor, Csiszér András, Silvester Csaba, Kiss Laura

Vélemények:
1

Nemzetközi Előadóművészeti Központ, Sencsen

URL:
Zoboki Építésziroda Kft.

Stáblista

Felelős tervezők: Zoboki Gábor, Csiszér András

Vezető tervezők: Silvester Csaba, Kiss Laura

Építész tervezők: Molnár Máté, Cserháti Csinszka, Jaczó Anna, Szulágyi Zsófia, Szontág Juli, Poller Mónika, Aryan Choroomi, Intramuros Építésziroda Kft.: Szatmári Gábor, Dobos Botond, Kurucz Olívia, Arch-Stúdió Kft.: Farkas Anett, Budai Péter, Őrley Balázs, Ming Rong Chen, Shenzhen General Institute of Architectural Design and Research Co. Ltd: Wang Minlong  技术负责人, Shen Wei   沈薇, Li Lijia   日常技术对接, Li Min  商务对接

Látványtervezők: The Greypixel Workshop - külső és előcsarnok, animáció

Örley Balázs - terembelső

Filmdokumentáció: Graphasel Design Studio, Chemistry Budapest

Szakértők:

Tompai Zsuzsa - színháztechnológia

Hartmut Schörghofer - díszlet, színpadtechnológia

Federico Cruz-Barney - akusztika

Kristóf Krisztián - cirkusz

Vági Bence - újcirkusz

Kína szakértő: Wu Fang

Makett: RJ Models

Dosszié:

MÉD:

A 19 milliós kínai metropolisz, Sencsen vezetői egy három épületből álló komplexumot álmodtak meg a városközponti Xiangmi Lake környezetében. A beruházás egyszerre a város szimbóluma, és állít emléket a 40. évfordulóját ünneplő Sencsen dinamikus fejlődésének és kreatív erejének. Az önkormányzat az épületegyüttes tagjaira időben eltolva külön-külön írt ki nemzetközi építészeti tervpályázatot. A ZDA-Zoboki Építésziroda terve a megosztott második díjat nyerte el.

Az önkormányzat az épületegyüttes tagjaira időben eltolva külön-külön írt ki nemzetközi építészeti tervpályázatot. A ZDA-Zoboki Építésziroda több olyan világsztárral egyetemben, mint a brit Heatherwick Studio, Christian de Portzamparc irodája, vagy a dán Henning Larsen Architects meghívottként vett részt az egyik épület, a Müpa léptékű Nemzetközi Előadóművészeti Központ (IPC – International Performance Center) pályázatán. A ZDA tervét a kiemelkedő szakembereket – többek közt Rem Koolhaast valamint az olasz sztárépítész, Massimiliano Fuksast – is tagjai között tudó szakmai zsűri a legjobb öt közé választotta, a magyar építészek terve a döntő fordulót követően Zaha Hadiddal és másik két irodával egyetemben végül megosztott második díjat nyert el.  A pályázaton a New York-i Ennead Architects tervét választottak ki győztesnek a döntőben már városvezetőkből álló ítészek. (A versenyről és a tapasztalatokról további részleteket az Építészfórumon korábban megjelent interjúban olvashatnak.)

 

Tervezői koncepció:

A ZDA célja egy olyan valós kulturális középület létrehozása volt, amely egyszerre az előadóművészetek otthona, nyitott közösségi tér és a város jelképe, és amelyet minden használója – művészek, közönség, városlakók és látogatók – egyaránt sajátjának érezhet. Egy városi oázis, ahol jó lenni, ami biztosítja a látogatók lelki és fizikai felfrissülését.

Kínai mitológiát idéző kulturális középület

A tervezők olyan szimbólumokat kerestek, amelyek évszázadok óta szerves részei a kínai tradíciónak és egyben a művészethez, kultúrához, közösséghez és az ünnephez kapcsolódnak. Ezt a szimbólumot a „hegyekben" találták meg, amelyek állandó és nagyon fontos részei a kínai kultúrának, hagyományosan az ott élő és a kultúrát alakító közösségek erős alapjaiként tekintenek rájuk. Összekötik a múltat és a jövőt, hiszen végigkísérik a történelmet.

A ZDA víziójában az előadóművészeti központ formája a kínai mitológia ősi hegyeit-sziklaszirtjeit idézi, amelyek az állandóságot, a biztonságot és az otthonosságot szimbolizálják. Az épület - ahogy a város lakói is - az ég felé törekszik, mint egy friss hajtás, amelyből egy kultúrával átitatott jobb élet születik.

A ház a városi park részévé válik; a tetőn létrejövő - mindenki által használható - mozgalmas domborzatú zöldfelület a hegyvidék egy darabkáját hozza el a városlakoknak. Jótékonyan hat az épület és közvetlen környezetének klímájára.

A ház körben azonos minőségű homlokzati megjelenést kapott, erősítve az épület jelképszerűségét. A fő megnyitások a központi téren álló Opening Up Exhibition Center és város közlekedési főtengelye - a Shennan Avenue - irányába néznek.

Az előadóművészeti központ homlokzata az utcaszinten több önálló, függőleges kő-szalagként indul. A kőszalagok  biztosítják a külső és a belső tér közötti szabad átlátást, majd ezek a szálak felfelé haladva egyre jobban összezárnak, végül pedig egybeolvadva tartják a tetőkerteket.

Hármas funkció

A tervezők egy hármas funkciójú épületben gondolkodtak, amely egyszerre a művészetek palotája, valós közösségi tér és kulturális bevásárlóközpont. Egy olyan ház, amelyben élet van, de egyben városi jelkép is, és ki tudja szolgálni a következő évtizedben felmerülő művészeti igényeket.

- A művészetek palotájaként az épület minden lehetséges előadóművészeti műfaj otthonaként funkcionál, tökéletesen szolgálva a művészek, a személyzet és a közönség igényeit, és lehetőséget biztosít egyidőben több egymástól független esemény megrendezésére is.

- Közösségi találkozóhelyként a teljes földszinti tér megnyitható a főtér felé helyet adva ezáltal különböző közösségi események és a hétköznapi időtöltés számára. Ezt célozza a nyitott panoráma-tetőkert is, amely közvetlenül az utcáról is elérhető és az épület többi funkciójától függetlenül is használható.

- A város szimbólumaként az épület jelképezi vezetőinek és lakóinak azt az elhívatottságát és erejét, amivel a várost naggyá tették; 40 év alatt az apró halászfaluból Kína szilikonvölgyének legjelentősebb központját létrehozva.

ZDA Nemzetközi Előadóművészeti Központ, Sencsen – Greypixel
1/22
ZDA Nemzetközi Előadóművészeti Központ, Sencsen – Greypixel

A multifunkcionalitás érdekében az épület Előcsarnokát, valamint két előadótermét, a Színháztermet és a Koncerttermet külön szinteken helyezték el a tervezők. A látogatókat fogadó előcsarnok a földszinten kapott helyet, hogy könnyen elérhető legyen mind az utcáról, mind a mélygarázsból, illetve, hogy a kültér és a beltér közötti átmeneti térként szolgálhasson. Napközben az épület előcsarnoka, az előadótermek előterei és a közönségforgalmai területek is nyitottak, így bárki számára használható közösségi térként funkcionálnak. A külső és belső terek között szabadon át lehet járni, a földszintet és a tetőkertet is egyaránt használhatják a városlakók.

A Színházterem - fejleszthető, átalakítható multifunkcionális előadóterem

A ZDA a Dream Theatre tervezésekor szorosan együttműködött a klasszikus és kísérleti előadóművészeti műfajok nemzetközi és hazai képviselőivel, a tervezők velük közösen határozták meg a különböző műfajok és irányzatok igényeit egyaránt maximálisan kielégítő teret és technológiát. A terv számos innovatív megoldás alkalmazásával egyesíti a klasszikus európai színházi tradíciókat, a kínai előadóművészeti hagyományokat, a kortárs irányzatokat, valamint a legmodernebb technológiai újításokat. Egy olyan fejleszthető, egyszerűen átalakítható teret hoztak létre, amely 1600-2800 fős befogadóképesség között a legnagyobb elrendezési változatosságban képes befogadni a most még nem ismert új műfajokat és technológiai igényeiket is.

A Dream Theatre gyakorlatilag az összes előadóművészeti műfajt ki tudja szolgálni a klasszikus műfajoktól a kísérleti produkciókig, emellett közéleti, gazdasági, kulturális események, filmvetítések, díjátadók és egyéb ünnepségek, illetve gálák helyszíne is lehet. Az auditórium klasszikus színházból egyszerűen arénává alakítható, a terem falai kinyithatók 20 fokig, ezzel egyidőben kinyílik a proszcéneum is, hogy lehetőség legyen további nézőtér kialakítására a zsöllye-szinten. A zsöllye alatti 16 méteres színpadforgató és emelő rendszerrel az auditórium teljesen átalakítható, a színpad akár az auditórium közepére is átmozgatható.

ZDA Nemzetközi Előadóművészeti Központ, Sencsen – Örley Balázs
14/22
ZDA Nemzetközi Előadóművészeti Központ, Sencsen – Örley Balázs

Fenntartható épület

A természet-ihlette formavilág többféle lehetőséget nyújt arra, hogy az épület kihasználja a megújuló energiaforrásokat, ezáltal fenntartható és energiahatékony legyen. A fő előcsarnok „tornyait" úgy helyezték el és alakították ki, hogy árnyékot nyújtsanak a legmelegebb nyári napokon, amikor magasabbról süt a nap, míg a hidegebb évszakokban a nap az átlátszó homlokzati szakaszokon keresztül süt be az előcsarnokba. Emellett a megemelt parkként szolgáló panorámatető élő entitás, amely sok szempontból javítja az épület fenntarthatóságát. Biológiai aktivitása révén megköti a széndioxidot, hozzájárul az Urban Heat Island jelenség ellensúlyozásához, javítja az épület beltéri klímaviszonyait, valamint a városi levegő minőségét. Illeszkedve Shenzhen város Sponge City koncepciójába, az épület tetejére vízmegtartásra is alkalmas vastagabb földréteg és növényzet kerül, mely a nagy esőzések idején nem engedi rögtön a csatornába a vizet, így elkerülve az utcaszinti hirtelen áradásokat.

ZDA Nemzetközi Előadóművészeti Központ, Sencsen – Greypixel
11/22
ZDA Nemzetközi Előadóművészeti Központ, Sencsen – Greypixel

Kínai igények, európai gondolkodásmód

Kínában egészen más elvárások vannak egy házzal szemben, mint Európában, ezért a ZDA tervezői a megszokottól eltérően közelítettek a tervkoncepcióhoz. Amíg az európai munkamódszer szerint csak az a ház a jó, amely funkcionálisan is tökéletes, Kínában inkább a külsőségekre fókuszálva döntenek. A tervezők alapelve ezért az volt, hogy egyszerre jöjjön létre műszaki-technológiai és akusztikai szempontból is valóban működőképes tér, ugyanakkor ezzel párhuzamosan legyen emlékezetes, jelképszerű a ház külső megjelenése is. Ezért minden olyan funkciót beletettek a Nemzetközi Előadóművészeti Központ terveibe,  amelyek nélkül egy házat nem szerettek volna megtervezni, de ezt azzal a szemléletmóddal mutatták be, hogy a tervet a kiíró is szeresse. Ennek eredményeként szerzett megosztott második helyet a ZDA terve a nemzetközi tervpályázaton.




Szerk.: Sulyok Georgina

Vélemények (1)
Pákozdi
2021.07.01.
22:39

Eszméletlenül jó. Csodálkoznék, ha nem ezt építenék meg. Semmi "kínaias" nincs benne, egyszerűen gyönyörű és inspiratív. Korszerűen ellensúlyozza azokat a háttérben feltűnő, böszme felhőkarcolókat, amelyeket jónéhány éve felhúztak a helyi felzárkózók, miután gondosan tanulmányozták a Hernádi-féle, MOL-torony építő alakok lelkivilágát. A tervre visszatérve, egyszerre organikus, variábilis, környezettudatos és emberbarát. Shia-shia, kedves Zoboki Gábor.

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.