/ AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY! | Early Bird jegyek május 17 -ig meghosszabbítva / ÉPÍTÉSZFESZTIVÁL 2024 / AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY! | Early Bird jegyek május 17 -ig meghosszabbítva / ÉPÍTÉSZFESZTIVÁL 2024 / AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY! | Early Bird jegyek május 17 -ig meghosszabbítva / ÉPÍTÉSZFESZTIVÁL 2024 / AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY! | Early Bird jegyek május 17 -ig meghosszabbítva / ÉPÍTÉSZFESZTIVÁL 2024 / AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY! | Early Bird jegyek május 17 -ig meghosszabbítva / ÉPÍTÉSZFESZTIVÁL 2024 / AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY! | Early Bird jegyek május 17 -ig meghosszabbítva / ÉPÍTÉSZFESZTIVÁL 2024
Nézőpontok/Vélemény

Utcák és terek Kijev békés napjaiból

1/21

A Dnyeper jobb partja fölötti dombokra épült Pecserszka lavra barlangkolostor a város legrégibb épületegyüttese, mintegy ezer éves alapokkal. 1990 óta a város két világörökségi helyszínének egyike, amely a növekvő Kijev déli részének központjába került.

A várost nem csak a Dnyeper folyó, de annak bal partján átlagosan egy kilométer széles parkerdő is kettéosztja. Legszélesebb része és a városközpont között 1957 óta áll a 400m hosszú Park-híd, amely kizárólag a gyalogosforgalom számára épült.

A történelmi város központja a Majdan, azaz Függetlenség-tér. Mai képét 2001-re nyerte el, amikor kiterjedt, több szintes bevásárlóközpont épült, szinte teljes egészében a tér szintje alatt, a moszkvai Okhotny Ryad bevásárlóközpont mintájára.

A felszínen csak néhány felülvilágító látszik a több szintes földalatti komplexumból. Balra a tér legmagasabb épülete, az 1961-re megépült Moszkva (Ma Ukrajna-) hotel.

A tér szélén álló dombot az 1950-es években épült ívhíd köti össze a több mint száz évvel régebbi Októberi Palotával. A Vicenti Beretti által tervezett épületben 2200 férőhelyes színház, könyvtár, és kulturális központ működik.

A város jellegzetes, ukrán barokk stílusú templomai, a nyugati társaikhoz képest kevésbé organikus díszekkel épültek. Közülük az egyik leglátványosabb a Szent András templom.

A templom alatti Andriivs'kyi utca a környék idegenforgalmának legfontosabb helyszíne. Kilátás az évszázados faházban működő Kanapa étterem teraszáról.

A templom közelében áll az Oroszlánszívű Richárd kastélyának nevezett egyedi, neogótikus luxus bérház is. Viktor Nekrasov író 1908-ra megépült beruházása az 1980-as években félbemaradt felújítás óta üresen áll.

A több mint 900 éves falakon álló Szent Mihály-székesegyház, mai formáját a 18. században nyerte el, ekkor épült a baloldalt látható harangtorony is.

Az északi városközpont harmadik temploma a Szent Szófia Székesegyház, a Világörökség része. Falai és 76 méteres harangtornya a Szent Mihály Székesegyházhoz hasonló korúak. A városközpont főútjain Prágához hasonlóan ma is elterjedt a kockakő burkolat.

A külügyminisztérium monumentális homlokzatának részlete. Ivan Fomin és Pavel Abrosimov építészek közös munkája, 1936-ból.

A városközpont alatt, 50-100 méter magas, erdővel borított lejtő vezet a Dnyeper partjáig. Középen a város önállóságát megalapozó magdeburgi jogok emlékműve, fölötte a Volodimirszka-domb és a Khreshchaty park.

A két domb összekötésére 2019-ben három nyílású, harminc méter magas gyalogoshíd épült, amely a kilátáson kívül a több mint hetven négyzetméteres üvegpadlós szakasza miatt is hatalmas népszerűségnek örvendett.

A Volodimirszka-domb megközelítésének másik módja a tövéből induló sikló, amely 1902 óta működik, mai formáját az 1950-es évek végén nyerte el. Szintkülönbsége és utasforgalma a budavári sikló duplája, fele olyan meredek pályával.

A fennsík széléről a 20. században épült bal parti városrészek láthatók. Középen a folyó egyik különlegessége, a Barakka hotel nevű 200 szobás úszó szálloda. A 4000 tonnás hajótest kifejezetten erre a célra épült 2007-ben a herszoni hajógyárban.

A folyópart másik különlegessége a fennsík alól előbukkanó 1-es metróvonal, a két partot összekötő legfőbb tömegközlekedési kapcsolat. Fölötte a 2012-ben épült Diamond Hill nevű toronyház, 131 luxuslakással.

A fennsík alatt a világ legmélyebb metróállomásai sorakoznak, mintegy száz méterrel a föld alatt. közülük talán a leglátványosabb az 1989-ben átadott Zoloti Vorota (aranykapu). 80 darab boltívének alját nyolcvan egyedi mozaik díszíti.

A Petra Sahaidachnoho út. A városközpontban a sétálóutcák száma nem közelíti meg a nyugat-európai nagyvárosokét, azonban számos utca, köztük akár négy és hatsávos főutak is gyalogos övezetté alakulnak a hétvégék idejére.

A belváros északi szélének főtere a Szerződések tere, mintegy fél tucat történelmi épülettel körbevéve. Balra az egykori görög nagykövetség, ma a nemzeti bank irodaháza.

A belváros tucatnyi, hatalmas parkjának egyike az 1950-es években kialakított Syretskyi Park, körülötte a hasonló időkben, rajzasztalon született hazai városokéhoz hasonló, ritka beépítéssel. A területet a város gyermekvasútja járja körbe.

Kijev várossá válásának 1500. évfordulóján, 1982-ben készült el a Népek Barátsága emlékmű, középpontjában ukrán és orosz munkások szobrával. Ötven méteres titán boltívének közepére a 2010-es évek végén festették fel a szimbolikus repedést.

?>
A Dnyeper jobb partja fölötti dombokra épült Pecserszka lavra barlangkolostor a város legrégibb épületegyüttese, mintegy ezer éves alapokkal. 1990 óta a város két világörökségi helyszínének egyike, amely a növekvő Kijev déli részének központjába került.
?>
A várost nem csak a Dnyeper folyó, de annak bal partján átlagosan egy kilométer széles parkerdő is kettéosztja. Legszélesebb része és a városközpont között 1957 óta áll a 400m hosszú Park-híd, amely kizárólag a gyalogosforgalom számára épült.
?>
A történelmi város központja a Majdan, azaz Függetlenség-tér. Mai képét 2001-re nyerte el, amikor kiterjedt, több szintes bevásárlóközpont épült, szinte teljes  egészében a tér szintje alatt, a moszkvai Okhotny Ryad bevásárlóközpont mintájára.
?>
A felszínen csak néhány felülvilágító látszik a több szintes földalatti komplexumból. Balra a tér legmagasabb épülete, az 1961-re megépült Moszkva (Ma Ukrajna-) hotel.
?>
A tér szélén álló dombot az 1950-es években épült ívhíd köti össze a több mint száz évvel régebbi Októberi Palotával. A Vicenti Beretti által tervezett épületben 2200 férőhelyes színház, könyvtár, és kulturális központ működik.
?>
A város jellegzetes, ukrán barokk stílusú templomai, a nyugati társaikhoz képest kevésbé organikus díszekkel épültek. Közülük az egyik leglátványosabb a Szent András templom.
?>
A templom alatti Andriivs
?>
A templom közelében áll az Oroszlánszívű Richárd kastélyának nevezett egyedi, neogótikus luxus bérház is. Viktor Nekrasov író 1908-ra megépült beruházása az 1980-as években félbemaradt felújítás óta üresen áll.
?>
A több mint 900 éves falakon álló Szent Mihály-székesegyház, mai formáját a 18. században nyerte el, ekkor épült a baloldalt látható harangtorony is.
?>
Az északi városközpont harmadik temploma a Szent Szófia Székesegyház, a Világörökség része. Falai és 76 méteres harangtornya a Szent Mihály Székesegyházhoz hasonló korúak. A városközpont főútjain Prágához hasonlóan ma is elterjedt a kockakő burkolat.
?>
A külügyminisztérium monumentális homlokzatának részlete. Ivan Fomin és Pavel Abrosimov építészek közös munkája, 1936-ból.
?>
A városközpont alatt, 50-100 méter magas, erdővel borított lejtő vezet a Dnyeper partjáig. Középen a város önállóságát megalapozó magdeburgi jogok emlékműve, fölötte a Volodimirszka-domb és a Khreshchaty park.
?>
A két domb összekötésére 2019-ben három nyílású, harminc méter magas gyalogoshíd épült, amely a kilátáson kívül a több mint hetven négyzetméteres üvegpadlós szakasza miatt is hatalmas népszerűségnek örvendett.
?>
A Volodimirszka-domb megközelítésének másik módja a tövéből induló sikló, amely 1902 óta működik, mai formáját az 1950-es évek végén nyerte el. Szintkülönbsége és utasforgalma a budavári sikló duplája, fele olyan meredek pályával.
?>
A fennsík széléről a 20. században épült bal parti városrészek láthatók. Középen a folyó egyik különlegessége, a Barakka hotel nevű 200 szobás úszó szálloda. A 4000 tonnás hajótest kifejezetten erre a célra épült 2007-ben a herszoni hajógyárban.
?>
A folyópart másik különlegessége a fennsík alól előbukkanó 1-es metróvonal, a két partot összekötő legfőbb tömegközlekedési kapcsolat. Fölötte a 2012-ben épült Diamond Hill nevű toronyház, 131 luxuslakással.
?>
A fennsík alatt a világ legmélyebb metróállomásai sorakoznak, mintegy száz méterrel a föld alatt. közülük talán a leglátványosabb az 1989-ben átadott Zoloti Vorota (aranykapu). 80 darab boltívének alját nyolcvan egyedi mozaik díszíti.
?>
A Petra Sahaidachnoho út. A városközpontban a sétálóutcák száma nem közelíti meg a nyugat-európai nagyvárosokét, azonban számos utca, köztük akár négy és hatsávos főutak is gyalogos övezetté alakulnak a hétvégék idejére.
?>
A belváros északi szélének főtere a Szerződések tere, mintegy fél tucat történelmi épülettel körbevéve. Balra az egykori görög nagykövetség, ma a nemzeti bank irodaháza.
?>
A belváros tucatnyi, hatalmas parkjának egyike az 1950-es években kialakított Syretskyi Park, körülötte a hasonló időkben, rajzasztalon született hazai városokéhoz hasonló, ritka beépítéssel. A területet a város gyermekvasútja járja körbe.
?>
Kijev várossá válásának 1500. évfordulóján, 1982-ben készült el a Népek Barátsága emlékmű, középpontjában ukrán és orosz munkások szobrával. Ötven méteres titán boltívének közepére a 2010-es évek végén festették fel a szimbolikus repedést.
1/21

A Dnyeper jobb partja fölötti dombokra épült Pecserszka lavra barlangkolostor a város legrégibb épületegyüttese, mintegy ezer éves alapokkal. 1990 óta a város két világörökségi helyszínének egyike, amely a növekvő Kijev déli részének központjába került.

A várost nem csak a Dnyeper folyó, de annak bal partján átlagosan egy kilométer széles parkerdő is kettéosztja. Legszélesebb része és a városközpont között 1957 óta áll a 400m hosszú Park-híd, amely kizárólag a gyalogosforgalom számára épült.

A történelmi város központja a Majdan, azaz Függetlenség-tér. Mai képét 2001-re nyerte el, amikor kiterjedt, több szintes bevásárlóközpont épült, szinte teljes egészében a tér szintje alatt, a moszkvai Okhotny Ryad bevásárlóközpont mintájára.

A felszínen csak néhány felülvilágító látszik a több szintes földalatti komplexumból. Balra a tér legmagasabb épülete, az 1961-re megépült Moszkva (Ma Ukrajna-) hotel.

A tér szélén álló dombot az 1950-es években épült ívhíd köti össze a több mint száz évvel régebbi Októberi Palotával. A Vicenti Beretti által tervezett épületben 2200 férőhelyes színház, könyvtár, és kulturális központ működik.

A város jellegzetes, ukrán barokk stílusú templomai, a nyugati társaikhoz képest kevésbé organikus díszekkel épültek. Közülük az egyik leglátványosabb a Szent András templom.

A templom alatti Andriivs'kyi utca a környék idegenforgalmának legfontosabb helyszíne. Kilátás az évszázados faházban működő Kanapa étterem teraszáról.

A templom közelében áll az Oroszlánszívű Richárd kastélyának nevezett egyedi, neogótikus luxus bérház is. Viktor Nekrasov író 1908-ra megépült beruházása az 1980-as években félbemaradt felújítás óta üresen áll.

A több mint 900 éves falakon álló Szent Mihály-székesegyház, mai formáját a 18. században nyerte el, ekkor épült a baloldalt látható harangtorony is.

Az északi városközpont harmadik temploma a Szent Szófia Székesegyház, a Világörökség része. Falai és 76 méteres harangtornya a Szent Mihály Székesegyházhoz hasonló korúak. A városközpont főútjain Prágához hasonlóan ma is elterjedt a kockakő burkolat.

A külügyminisztérium monumentális homlokzatának részlete. Ivan Fomin és Pavel Abrosimov építészek közös munkája, 1936-ból.

A városközpont alatt, 50-100 méter magas, erdővel borított lejtő vezet a Dnyeper partjáig. Középen a város önállóságát megalapozó magdeburgi jogok emlékműve, fölötte a Volodimirszka-domb és a Khreshchaty park.

A két domb összekötésére 2019-ben három nyílású, harminc méter magas gyalogoshíd épült, amely a kilátáson kívül a több mint hetven négyzetméteres üvegpadlós szakasza miatt is hatalmas népszerűségnek örvendett.

A Volodimirszka-domb megközelítésének másik módja a tövéből induló sikló, amely 1902 óta működik, mai formáját az 1950-es évek végén nyerte el. Szintkülönbsége és utasforgalma a budavári sikló duplája, fele olyan meredek pályával.

A fennsík széléről a 20. században épült bal parti városrészek láthatók. Középen a folyó egyik különlegessége, a Barakka hotel nevű 200 szobás úszó szálloda. A 4000 tonnás hajótest kifejezetten erre a célra épült 2007-ben a herszoni hajógyárban.

A folyópart másik különlegessége a fennsík alól előbukkanó 1-es metróvonal, a két partot összekötő legfőbb tömegközlekedési kapcsolat. Fölötte a 2012-ben épült Diamond Hill nevű toronyház, 131 luxuslakással.

A fennsík alatt a világ legmélyebb metróállomásai sorakoznak, mintegy száz méterrel a föld alatt. közülük talán a leglátványosabb az 1989-ben átadott Zoloti Vorota (aranykapu). 80 darab boltívének alját nyolcvan egyedi mozaik díszíti.

A Petra Sahaidachnoho út. A városközpontban a sétálóutcák száma nem közelíti meg a nyugat-európai nagyvárosokét, azonban számos utca, köztük akár négy és hatsávos főutak is gyalogos övezetté alakulnak a hétvégék idejére.

A belváros északi szélének főtere a Szerződések tere, mintegy fél tucat történelmi épülettel körbevéve. Balra az egykori görög nagykövetség, ma a nemzeti bank irodaháza.

A belváros tucatnyi, hatalmas parkjának egyike az 1950-es években kialakított Syretskyi Park, körülötte a hasonló időkben, rajzasztalon született hazai városokéhoz hasonló, ritka beépítéssel. A területet a város gyermekvasútja járja körbe.

Kijev várossá válásának 1500. évfordulóján, 1982-ben készült el a Népek Barátsága emlékmű, középpontjában ukrán és orosz munkások szobrával. Ötven méteres titán boltívének közepére a 2010-es évek végén festették fel a szimbolikus repedést.

Nézőpontok/Vélemény

Utcák és terek Kijev békés napjaiból

2022.03.06. 16:12
1/21

A Dnyeper jobb partja fölötti dombokra épült Pecserszka lavra barlangkolostor a város legrégibb épületegyüttese, mintegy ezer éves alapokkal. 1990 óta a város két világörökségi helyszínének egyike, amely a növekvő Kijev déli részének központjába került.

A várost nem csak a Dnyeper folyó, de annak bal partján átlagosan egy kilométer széles parkerdő is kettéosztja. Legszélesebb része és a városközpont között 1957 óta áll a 400m hosszú Park-híd, amely kizárólag a gyalogosforgalom számára épült.

A történelmi város központja a Majdan, azaz Függetlenség-tér. Mai képét 2001-re nyerte el, amikor kiterjedt, több szintes bevásárlóközpont épült, szinte teljes egészében a tér szintje alatt, a moszkvai Okhotny Ryad bevásárlóközpont mintájára.

A felszínen csak néhány felülvilágító látszik a több szintes földalatti komplexumból. Balra a tér legmagasabb épülete, az 1961-re megépült Moszkva (Ma Ukrajna-) hotel.

A tér szélén álló dombot az 1950-es években épült ívhíd köti össze a több mint száz évvel régebbi Októberi Palotával. A Vicenti Beretti által tervezett épületben 2200 férőhelyes színház, könyvtár, és kulturális központ működik.

A város jellegzetes, ukrán barokk stílusú templomai, a nyugati társaikhoz képest kevésbé organikus díszekkel épültek. Közülük az egyik leglátványosabb a Szent András templom.

A templom alatti Andriivs'kyi utca a környék idegenforgalmának legfontosabb helyszíne. Kilátás az évszázados faházban működő Kanapa étterem teraszáról.

A templom közelében áll az Oroszlánszívű Richárd kastélyának nevezett egyedi, neogótikus luxus bérház is. Viktor Nekrasov író 1908-ra megépült beruházása az 1980-as években félbemaradt felújítás óta üresen áll.

A több mint 900 éves falakon álló Szent Mihály-székesegyház, mai formáját a 18. században nyerte el, ekkor épült a baloldalt látható harangtorony is.

Az északi városközpont harmadik temploma a Szent Szófia Székesegyház, a Világörökség része. Falai és 76 méteres harangtornya a Szent Mihály Székesegyházhoz hasonló korúak. A városközpont főútjain Prágához hasonlóan ma is elterjedt a kockakő burkolat.

A külügyminisztérium monumentális homlokzatának részlete. Ivan Fomin és Pavel Abrosimov építészek közös munkája, 1936-ból.

A városközpont alatt, 50-100 méter magas, erdővel borított lejtő vezet a Dnyeper partjáig. Középen a város önállóságát megalapozó magdeburgi jogok emlékműve, fölötte a Volodimirszka-domb és a Khreshchaty park.

A két domb összekötésére 2019-ben három nyílású, harminc méter magas gyalogoshíd épült, amely a kilátáson kívül a több mint hetven négyzetméteres üvegpadlós szakasza miatt is hatalmas népszerűségnek örvendett.

A Volodimirszka-domb megközelítésének másik módja a tövéből induló sikló, amely 1902 óta működik, mai formáját az 1950-es évek végén nyerte el. Szintkülönbsége és utasforgalma a budavári sikló duplája, fele olyan meredek pályával.

A fennsík széléről a 20. században épült bal parti városrészek láthatók. Középen a folyó egyik különlegessége, a Barakka hotel nevű 200 szobás úszó szálloda. A 4000 tonnás hajótest kifejezetten erre a célra épült 2007-ben a herszoni hajógyárban.

A folyópart másik különlegessége a fennsík alól előbukkanó 1-es metróvonal, a két partot összekötő legfőbb tömegközlekedési kapcsolat. Fölötte a 2012-ben épült Diamond Hill nevű toronyház, 131 luxuslakással.

A fennsík alatt a világ legmélyebb metróállomásai sorakoznak, mintegy száz méterrel a föld alatt. közülük talán a leglátványosabb az 1989-ben átadott Zoloti Vorota (aranykapu). 80 darab boltívének alját nyolcvan egyedi mozaik díszíti.

A Petra Sahaidachnoho út. A városközpontban a sétálóutcák száma nem közelíti meg a nyugat-európai nagyvárosokét, azonban számos utca, köztük akár négy és hatsávos főutak is gyalogos övezetté alakulnak a hétvégék idejére.

A belváros északi szélének főtere a Szerződések tere, mintegy fél tucat történelmi épülettel körbevéve. Balra az egykori görög nagykövetség, ma a nemzeti bank irodaháza.

A belváros tucatnyi, hatalmas parkjának egyike az 1950-es években kialakított Syretskyi Park, körülötte a hasonló időkben, rajzasztalon született hazai városokéhoz hasonló, ritka beépítéssel. A területet a város gyermekvasútja járja körbe.

Kijev várossá válásának 1500. évfordulóján, 1982-ben készült el a Népek Barátsága emlékmű, középpontjában ukrán és orosz munkások szobrával. Ötven méteres titán boltívének közepére a 2010-es évek végén festették fel a szimbolikus repedést.

Cikkinfó

Szerzők:
Fotók: Gulyás Attila

Projektinfó

Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.