/ AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY! | Early Bird jegyek május 17 -ig meghosszabbítva / ÉPÍTÉSZFESZTIVÁL 2024 / AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY! | Early Bird jegyek május 17 -ig meghosszabbítva / ÉPÍTÉSZFESZTIVÁL 2024 / AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY! | Early Bird jegyek május 17 -ig meghosszabbítva / ÉPÍTÉSZFESZTIVÁL 2024 / AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY! | Early Bird jegyek május 17 -ig meghosszabbítva / ÉPÍTÉSZFESZTIVÁL 2024 / AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY! | Early Bird jegyek május 17 -ig meghosszabbítva / ÉPÍTÉSZFESZTIVÁL 2024 / AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY! | Early Bird jegyek május 17 -ig meghosszabbítva / ÉPÍTÉSZFESZTIVÁL 2024
Közélet, hírek

Takaharu Tezuka Budapesten

1/10

Takaharu Tezuka

Takaharu Tezuka

Takaharu Tezuka - "Tetőház"

Takaharu Tezuka - "Tetőház"

Takaharu Tezuka - "Tetőház"

Takaharu Tezuka - "Tetőház" belső tér

Takaharu Tezuka - "Tetőház" belső tér

Takaharu Tezuka - Tachikawai Óvoda

Takaharu Tezuka - Tachikawai Óvoda

?>
Takaharu Tezuka
?>
Takaharu Tezuka
?>
Takaharu Tezuka - "Tetőház"
?>
Takaharu Tezuka - "Tetőház"
?>
Takaharu Tezuka - "Tetőház"
?>
Takaharu Tezuka - "Tetőház" belső tér
?>
Takaharu Tezuka - "Tetőház" belső tér
?>
Takaharu Tezuka - Tachikawai Óvoda
?>
Takaharu Tezuka - Tachikawai Óvoda
?>
1/10

Takaharu Tezuka

Takaharu Tezuka

Takaharu Tezuka - "Tetőház"

Takaharu Tezuka - "Tetőház"

Takaharu Tezuka - "Tetőház"

Takaharu Tezuka - "Tetőház" belső tér

Takaharu Tezuka - "Tetőház" belső tér

Takaharu Tezuka - Tachikawai Óvoda

Takaharu Tezuka - Tachikawai Óvoda

Takaharu Tezuka Budapesten
Közélet, hírek

Takaharu Tezuka Budapesten

2008.03.13. 11:57

Cikkinfó

Szerzők:
Haba Péter

Építészek, alkotók:
Takaharu Tezuka

Vélemények:
2

„Milyen csodálatos lenne, ha a mindennapok örömét egyszerűen lefordíthatnánk az építészet nyelvére!" – szól a japán Tezuka Architects ars poeticájaként is értelmezhető mondat, melyet a KÉK szervezői választottak mottóként március 4-i estjük számára. Takaharu Tezuka nemcsak az általa bemutatott épületekből sugárzó szellemiség tekintetében, de előadásának derűs stílusában is igazodni próbált ehhez a gondolathoz.

Takaharu Tezuka
1/10
Takaharu Tezuka

Takaharu Tezuka
2/10
Takaharu Tezuka

 

„Milyen csodálatos lenne, ha a mindennapok örömét egyszerűen lefordíthatnánk az építészet nyelvére!" – szól a japán Tezuka Architects ars poeticájaként is értelmezhető mondat, melyet a KÉK szervezői választottak mottóként március 4-i estjük számára. Takaharu Tezuka nemcsak az általa bemutatott épületekből sugárzó szellemiség tekintetében, de előadásának derűs stílusában is igazodni próbált ehhez a gondolathoz.

Természetesen mindjárt az elején a jól ismert „tetőházzal", mint szakmai tevékenységének alapvetésével kezdte. A családi ház tetejére telepített bútorok, háztartási eszközök ötlete persze nem egyszerűen a „mindennapok öröméből" eredő vicces effekt, nem csak gyerekkorunk fantáziavilágából ismerős gondolat megvalósítása, hanem egy mélyreható építészetfilozófiai törekvéshez, bizonyos értelemben a hagyományos japán építészeti gondolkodáshoz is kötődik.

 

Takaharu Tezuka - "Tetőház"
3/10
Takaharu Tezuka - "Tetőház"

Takaharu Tezuka - "Tetőház"
4/10
Takaharu Tezuka - "Tetőház"

Takaharu Tezuka - "Tetőház"
5/10
Takaharu Tezuka - "Tetőház"

Takaharu Tezuka - "Tetőház" belső tér
6/10
Takaharu Tezuka - "Tetőház" belső tér

Takaharu Tezuka - "Tetőház" belső tér
7/10
Takaharu Tezuka - "Tetőház" belső tér

 

A tető egyfajta második házat képez, mely lényegében a határtalan térrel, az épületet övező természeti környezettel, a tájjal azonos. E második házban az idő is máshogy telik: a természeti jelenségek ciklikussága határoz meg mindent – az ember, a használó által okozott változások csak másodlagosak lehetnek. A levegő hőmérséklete, páratartalma, a fény ereje, a világosság és a sötétség váltakozása egy felfoghatatlan, magasabb erőtől függ. Benne van ebben a Kengo Kuma által sokszor emlegetett „üres tér" fogalma is: a szélesen elterülő tetősík olyan tiszta alapot képez, melyen a természet maga válik alkotóvá, a tér hellyé alakítójává. A tető, üressége ellenére, mégis személyes: a család minden tagja számára egy-egy nyílás látható rajta. A négy lyuk az üres tér olyasfajta struktúrálása, amely viszonyítási pontokat teremt ugyan, de háromdimenziós értelemben mégsem nem jelent beavatkozást.

A hétköznapok gyakorlati problémáira – vagyis az életből közvetlenül eredő funkcionális kérdéseken keresztül világította meg Tezuka azokat a hasonló építészeti gondolatokat, melyekből a tachikawai óvoda koncepciója származik. Az épület tulajdonképpen egy ovális alaprajzú, belső udvar köré szervezett tetőház gyerekek számára. A több mint ötszáz férőhelyes intézmény flexibilis terei, a teljesen üres – azaz a szabad alakításnak, a természettel való együttélésnek átengedett – udvar finom részletmegoldásai a kollektivitás és a személyesség, a nyugalom és az aktivitás kettősségeit hordozzák magukban.

 

Takaharu Tezuka - Tachikawai Óvoda
8/10
Takaharu Tezuka - Tachikawai Óvoda

Takaharu Tezuka - Tachikawai Óvoda
9/10
Takaharu Tezuka - Tachikawai Óvoda

 

Az anyaghasználat, a szerkezeti megoldások és a formálásmód együttese az öt érzék stimulálását is szolgálja, vagyis biztosítja a gyerekek számára, hogy játék közben a lét totalitását éljék meg. Az épület centrális szerkezete egyfelől állandó körkörös mozgásra késztet, másfelől a biztos pont, az origo érzetét is kelti. Ez a komplex rendszer rejti magában a gyerekek készségfejlesztésének alapját.

Bár formai értelemben jelentősen különbözik az eddigiektől a Matsunoyama Természettudományi Múzeum, a benne meghúzódó elvek tekintetében mégis közeli rokonai azoknak. A százhúsz méter hosszan kanyargó acélkígyót úgy tervezték, hogy elbírja a vastag téli hóréteget: a látogató a hó keltette fény és színspektrumot a mínusz négy méteres mélységtől egészen a harminc méteres magasságig csodálhatja meg. Az építész megint a természetet hívta meg társául, a mesterséges tér a természet számára alkot új kontextust.

Haba Péter

Vélemények (2)
gomb
2008.03.13.
13:28

a little misunderstanding: a tetőház nem tezuka lakhelye, csak sokat járnak vissza a megrendelőhöz.

amúgy köszönet a cikkért.

haba.peter
2008.03.13.
16:52

@gomb: Javítottuk, kösz az észrevételt. Üdv, HP

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.