Helyek/Infrastruktúra

Réz a tömegközlekedésben

1/13

A művész után úgy döntött, hogy a bontott lemezek fonákját használja fel egy vágányvég burkolására

?>
A művész után úgy döntött, hogy a bontott lemezek fonákját használja fel egy vágányvég burkolására
?>
Az üvegből és különböző méretű, színű és felületű hajlított, illetve perforált lemezekből álló fal
?>
A réz panelekbe réseket vágtak, melyeket számítógéppel vezérelt LED világítással szereltek fel
?>
A peronok visszatérő színe a világoszöld, mely nagyon hasonlatos a tető patinás rézlemezeinek színéhez
?>
Az állomás tetőjének felújítása során új héjalás, bádogos szerkezetek, párkányszegélyek, toronycsúcsok és álló tetőablakok készültek
?>
A művészi formák kanyargósak, vékony, gyűrt rézlemezből készültek
?>
A művész, Anita Joergensen munka közben
?>
A kész darab
?>
A szokásos takarítás mellett kevesebb fertőzést és következésképpen kisebb kockázatot jelent a kórokozók megtapadására a következő, azt megérintő kézen
?>
A sárgaréz különösen strapabíró ötvözet, melynek alkalmazása során hosszú élettartamra lehet számítani
?>
A réz alkalmas arra, hogy a felületére kerülő kórokozókat elpusztítsa
?>
Az antimikrobiális réz hozzájárul az emberek egészségéhez
?>
1/13

A művész után úgy döntött, hogy a bontott lemezek fonákját használja fel egy vágányvég burkolására

Réz a tömegközlekedésben
Helyek/Infrastruktúra

Réz a tömegközlekedésben

2011.12.09. 12:18

Projektinfó

Földrajzi hely:
Koppenhága, Chile, Dánia

A réz tradicionális építőanyag, véd az időjárás viszontagságaitól, díszít és nemessé teszi a ház megjelenését – ezt eddig is tudtuk. Na de hogy egészségügyi előnyei sem elhanyagolhatók, arra példa a tömegközlekedésben betöltött szerepe. Előbbire példaként a koppenhágai központi pályaudvar felújítását, utóbbira a chilei Santiago Bueras megálló átszerelvényezését mutatjuk most be.

Koppenhágai központi pályaudvar, Dánia
Jó pár éve átfogó felújítás és átépítés zajlik a most 100 éves koppenhágai központi pályaudvaron. A vágányokat az állomás alatt meghosszabbították, és többek között lecserélték a tetőt. A réz különösen gyakran visszatérő anyagként jelenik meg, melyet az új vágányok mellett díszítésként használtak és újrafelhasználtak.

Az átfogó művészi felfogás szerint az új vágányrészek mentén díszítették a falakat, az utolsó peron végződése meghatározza a látványt és kiterjeszti a teret. A peronok visszatérő színe a világoszöld, mely nagyon hasonlatos a tető patinás rézlemezeinek árnyalatához. A tornyok és az állomás tetőjének felújítása során új héjalás, bádogos szerkezetek, párkányszegélyek, toronycsúcsok és álló tetőablakok készültek rézből. Természetesnek látszott, hogy a héjalás eredeti rézlemezeit felhasználják a peronok díszítésére, s ezzel egyúttal összekössék az újat a régivel.

 

 

A művész után úgy döntött, hogy a bontott lemezek fonákját használja fel egy vágányvég burkolására
1/13
A művész után úgy döntött, hogy a bontott lemezek fonákját használja fel egy vágányvég burkolására

Az üvegből és különböző méretű, színű és felületű hajlított, illetve perforált lemezekből álló fal
2/13
Az üvegből és különböző méretű, színű és felületű hajlított, illetve perforált lemezekből álló fal

A réz panelekbe réseket vágtak, melyeket számítógéppel vezérelt LED világítással szereltek fel
3/13
A réz panelekbe réseket vágtak, melyeket számítógéppel vezérelt LED világítással szereltek fel

 

A művész hosszas megfontolás után úgy döntött, hogy a lemezek fonákját használja fel egy vágányvég burkolására. A lemezek alsó felülete is rendelkezik a barnára patinázódott jelleggel, de sokkal mélyebben átalakult, változatos oxidált csíkok, foltok és számos színváltozat található rajta. A réz panelekbe réseket vágtak, melyeket számítógéppel vezérelt LED világítással szereltek fel. A fény színe 15 perc alatt lassan, nyugodt és folyamatos mértékben változik a teljes spektrum mentén. Egy speciális, dinamikus effektust is beiktattak a különböző elemek és fények játékába, mely az egész vasút egyedi karakterét és természetét hivatott kiemelni.

 

 

A peronok visszatérő színe a világoszöld, mely nagyon hasonlatos a tető patinás rézlemezeinek színéhez
4/13
A peronok visszatérő színe a világoszöld, mely nagyon hasonlatos a tető patinás rézlemezeinek színéhez

Az állomás tetőjének felújítása során új héjalás, bádogos szerkezetek, párkányszegélyek, toronycsúcsok és álló tetőablakok készültek
5/13
Az állomás tetőjének felújítása során új héjalás, bádogos szerkezetek, párkányszegélyek, toronycsúcsok és álló tetőablakok készültek

A művészi formák kanyargósak, vékony, gyűrt rézlemezből készültek
6/13
A művészi formák kanyargósak, vékony, gyűrt rézlemezből készültek

A művész, Anita Joergensen munka közben
7/13
A művész, Anita Joergensen munka közben

A kész darab
8/13
A kész darab

 

Két darab, egyenként 50 m hosszú panelt rögzítettek a mindig az adott környezetnek megfelelő, üvegből, valamint különböző méretű, színű és felületű hajlított illetve perforált lemezekből álló falra. Ezekre később, meghatározó elemekként, változatos minták kerültek. A művészi formák kanyargósak, vékony, gyűrt rézlemezből készültek. Készült továbbá egy különálló relief szintén gyűrt rézszalagokból, melyet egy leválasztott térben helyeztek el. A teljes díszítés egyszerre, egy időben csak részleteiben fedezhető fel, az ismétlődő anyagok fogják össze: a gyűrt réz alakzatok, a különálló relief és nem utolsósorban a nagy, újrafelhasznált rézlemezek a vágányok végénél – ezek a dekoráció legfontosabb egységesítő elemei.


Koppenhága, központi pályaudvar
Forrás: Gunnar Soerensen
Művész: Anita Joergensen
Tulajdonos: DSB
Cím: Vesterbro
Átadás éve: 2010 
Építész: Public Arkitekter A/S



Santiago Bueras megálló, Chile
Belsőépítészet - A réz felületen nem szaporodnak a kórokozók
A tömegközlekedési eszközökön nagyon sok ember megfordul, akik a kapaszkodókat használják. A gyakran megérintett felületek a fertőzések terjedésének melegágyai, mely problémán csak részben segít a gyakori takarítás és a sok kézmosás. Az általánosan alkalmazott felületeken, mint amilyen a rozsdamentes acél, a műanyag vagy az alumínium, a kórokozók hosszú ideig képesek fennmaradni.

Ezzel szemben a réz, antimikrobiális tulajdonságának köszönhetően képes igen rövid időn belül elpusztítni a felületére kerülő, legellenállóbb mikroorganizmusokat is. Különböző fémekkel ötvözve számos színváltozat jöhet létre, melyek szintén rendelkeznek a tudományosan is bizonyított antimikrobiális tulajdonsággal – ezek segítségével a legkülönfélébb terek is felöltöztethetők. Az esztétikai élményen túl ezért alkalmazzák ma már egyre szélesebb körben a fontos közegészségügyi előnyöket is nyújtó rezet, mely az utazók számára világosan jelzi, hogy kiemelt gondoskodásban részesülnek. Az antimikrobiális tulajdonságú rézről bővebb információ a Rézinfó és az angol nyelvű Antimicrobial Copper portálon található.

A chilei metrót antimikrobiális réz védi
Az új, Santiago Bueras megállót 350 m sárgaréz csővel szerelték fel, hogy bebizonyítsák: alkalmas azon baktériumok, vírusok és gombák folyamatos elpusztítására, melyek megtelepedni próbálnak a felületén. Ez a szokásos takarítás mellett tovább csökkenti a fertőzésveszélyt. Az állomást naponta hozzávetőlegesen 6500 ember használja, így a kapaszkodóknak komoly terhelést is ki kell állniuk. A sárgaréz különösen strapabíró ötvözet, melynek alkalmazásakor hosszú élettartamra lehet számítani.

 

A szokásos takarítás mellett kevesebb fertőzést és következésképpen kisebb kockázatot jelent a kórokozók megtapadására a következő, azt megérintő kézen
9/13
A szokásos takarítás mellett kevesebb fertőzést és következésképpen kisebb kockázatot jelent a kórokozók megtapadására a következő, azt megérintő kézen

A sárgaréz különösen strapabíró ötvözet, melynek alkalmazása során hosszú élettartamra lehet számítani
10/13
A sárgaréz különösen strapabíró ötvözet, melynek alkalmazása során hosszú élettartamra lehet számítani

 

 

Jorge Díaz, a chilei egészségügyi miniszter helyettese elmondta: „A metró személyzete azzal fordult hozzám, hogy elindítottak egy egészségvédelmi kampányt, ami a kapaszkodók fertőtlenítésére összpontosít annak érdekében, hogy csökkentse a vírusok és baktériumok terjedésének lehetőségét." Az egyre bővülő chilei metrórendszernél további 10 000 m antimikrobiális réz kapaszkodót kívánnak elhelyezni, legalább 30 állomáson. Ezenkívül a Metro – a chilei kormány földalatti közlekedési hálózatának vállalata – kilátásba helyezte, hogy a régebbi állomásokon a rozsdamentes szerelvényeket is antimikrobiális rézre cserélik.

 

 

A réz alkalmas arra, hogy a felületére kerülő kórokozókat elpusztítsa
11/13
A réz alkalmas arra, hogy a felületére kerülő kórokozókat elpusztítsa

Az antimikrobiális réz hozzájárul az emberek egészségéhez
12/13
Az antimikrobiális réz hozzájárul az emberek egészségéhez

 

Mint a világ legnagyobb réz előállítójának, Chilének mélyen gyökerező kapcsolata van a fémmel, amit tovább erősít ez a nagy volumenű szerelvényezés. Raphael Bergoeing, a Metro Santiago igazgatótanácsának elnöke a következőképpen nyilatkozik: „Büszkék vagyunk arra, hogy olyan fémet alkalmazunk, ami nagyon fontos minden chilei életében, terjesztjük a réz díszítő felhasználásával kapcsolatos tudást, de még inkább hangsúlyozzuk antimikrobiális hatását, mely hozzájárul több ezer ember egészségéhez."

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

ÁLLATSZOBROK // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:30
00:07:33

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

Nézőpontok/Történet

SZABADSÁG HÍD // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:27
00:07:16

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk