Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers
Közélet, hírek

Petíció indult Budapest egyik utolsó keramitburkolatú utcájának megvédéséért

1/3

Teknős Miklós ikonikus fotója az érintett utcarészről Bächer Iván Újlipócia című könyvében (Ulpius-ház Könyvkiadó, 2009), részlet. Forrás: Marta Kiszely/Facebook

A Katona József utca felújítása. Forrás: XIII. kerület - Budapest/Facebook

Keramit burkolat az óbudai Tanuló utcában. Fotó: Színes Város. Forrás: Kiszely Márta/Facebook

Hirdetés
?>
Teknős Miklós ikonikus fotója az érintett utcarészről Bächer Iván Újlipócia című könyvében (Ulpius-ház Könyvkiadó, 2009), részlet. Forrás: Marta Kiszely/Facebook
?>
A Katona József utca felújítása. Forrás: XIII. kerület - Budapest/Facebook
?>
Keramit burkolat az óbudai Tanuló utcában. Fotó: Színes Város. Forrás: Kiszely Márta/Facebook
1/3

Teknős Miklós ikonikus fotója az érintett utcarészről Bächer Iván Újlipócia című könyvében (Ulpius-ház Könyvkiadó, 2009), részlet. Forrás: Marta Kiszely/Facebook

A Katona József utca felújítása. Forrás: XIII. kerület - Budapest/Facebook

Keramit burkolat az óbudai Tanuló utcában. Fotó: Színes Város. Forrás: Kiszely Márta/Facebook

Petíció indult Budapest egyik utolsó keramitburkolatú utcájának megvédéséért
Közélet, hírek

Petíció indult Budapest egyik utolsó keramitburkolatú utcájának megvédéséért

2024.08.01. 15:42

A Katona József utca Palatinus házak melletti sárga keramitburkolatának megőrzése érdekében indítottak petíciót a kerületi lakosok, miután a XIII. kerületi önkormányzat bejelentette, hogy Budapest egyik utolsó ilyen a burkolatát elbontják.

A kampány kezdeményezője, Kiszely Márta szerint a keramit magyar találmány, a Katona József utcai a kerület első ilyen burkolatainak egyike volt, de most ez az utolsó, és budapesti szinten is a megmaradt nagyon kevesek egyike. Ez a szakma és a lakosok szerint is megőrzésre érdemes örökség van most veszélyben. 

Az önkormányzat július 8-án jelentette be, hogy megkezdődött a Katona József utca 2021 óta tartó “humanizálásának", 4. üteme, amelynek keretében az Újpesti rakpart–Pozsonyi út közötti, 75 méteres szakaszon felújítják és zöldítik a teljes pályaszerkezetet. A rekonstrukció érinti az útburkolat cseréjét is. Ahogy írják, a munkálatok előtt az Újpesti rakpart–Pozsonyi út közötti szakasz teljes hosszában a burkolat sárga keramitkő volt, mely az utolsó ilyen burkolatú útszakasz volt a kerületben. Ezt most a teljes pályaszerkezet vastagságában elbontják, de a keramitkőnek egy részét a parkolók helyén visszaépítik. A teljes szakaszon új szegélyköveket is kihelyeznek a tervek szerint. A kivitelezés várhatóan augusztus végéig tart.

A Katona József utca felújítása. Forrás: XIII. kerület - Budapest/Facebook
2/3
A Katona József utca felújítása. Forrás: XIII. kerület - Budapest/Facebook

A petíció kezdeményezője Kiszely Márta az egyedi és karakterisztikus utcaképet adó keramitburkolat hely- és várostörténeti, ipar- és közlekedéstörténeti emlékként való megőrzését, az itt lakók megőrzésre való igényének figyelembevételét kéri a döntéshozóktól. Az indoklás szerint az útszakasz világörökségi területen van, annak megfelelő védettséget élvez. A kulturális örökségvédelem szempontjából többszörösen is megőrzésre érdemes, úgy is mint ipar- és közlekedéstörténeti, és úgy is, mint hely- és várostörténeti emlék. A szakma jeles képviselői és a konszenzusos szakmai kánon is egyértelműen a megőrzés mellett szólnak. Az itt lakók és az ide látogatók egyaránt veszteségként élnék meg és nem támogatják e hely- és kultúrtörténeti jelentőséggel bíró utcakép és történelmi burkolat megszüntetését.

A sárga keramitburkolat szerintük megóvható anélkül, hogy a területhasználókra nézve különösebb veszélyt jelentene. A gyalogosok már most is teljességgel védettek, de a járművel közlekedőket is hatékonyan lassítja a járdaszintbe hozott bukkanó, írják, hozzátéve, hogy a védelem erősítése érdekében további lépések tehetők. 

A keramit története

Ahogy Kiszely Márta az Újlipótváros zöldterüeteiért Facebook-csoportban írja, a századfordulón szabadalmaztatott keramit kitűnő tulajdonságai miatt gyorsan elterjedt és széles körben alkalmazott építőanyaggá vált. Rendkívüli kopásállósága, tömörsége és keménysége tették azzá, de mindemellett nem törékeny vagy sérülékeny, továbbá fagyálló, sav- és lúgálló is. Egyetlen gyengéje, hogy nedves időben csúszóssá válik. Csúszásbiztossá a felület bordázásával lehet tenni, erre már 1937-ben nyújtottak be szabadalmat, s az eljárást azóta is alkalmazzák.

A Katona József utca volt az egyik első ilyen borítású utcák egyike. Az érintett szakasz 1911-ben kapta meg jelenlegi burkolatát, megnyitva az utat a városnegyed későbbi egységes leburkolása felé. Akkoriban nagyobb teherbírásúnak és tartósabbnak tartották a keramitot az aszfaltnál, ezért is részesítették előnyben. Elsőnek az Újpesti rakpart, a Pozsonyi út, a Rudolf tér (mai Jászai Mari tér), a Katona József utca és a Sziget utca (mai Radnóti Miklós utca) Duna felőli vége kapott egységes keramit burkolatot, ehhez később még több újlipótvárosi utca is csatlakozott, így pl. a Budai Nagy Antal, vagy a Pannónia. Magáról Budapestről is elmondható, hogy sárga keramitköves utcái sajátos, egyedi hangulata révén kiemelkedett a korabeli nagyvárosok sorából.

A keramitburkolatok felszámolása és aszfalt burkolatra történő átváltása zömmel az 1970-es, 1980-as években zajlott, mára csak sporadikusan maradtak még sárga keramitos utcák. Jelenleg a Katona József utca, az óbudai Tanuló utca, az újbudai Eszék és Szabolcska Mihály utcák vannak keramittal burkolva, illetve egy-két kisebb utcaszakasz, mint például a pestújhelyi Gergő utcában.

Keramit burkolat az óbudai Tanuló utcában. Fotó: Színes Város. Forrás: Kiszely Márta/Facebook
3/3
Keramit burkolat az óbudai Tanuló utcában. Fotó: Színes Város. Forrás: Kiszely Márta/Facebook

A szakmai vélemények a megőrzést támogatják

A pestújhelyi Gergő utcával kapcsolatban Perczel Anna építész, az Óvás Egyesület alapítója és egyetemi tanár szakvéleményében kiemeli a burkolat helytörténeti értékét és kerületi helyi védelemre javasolja azt. Az örökségvédelemmel kapcsolatos szakmák képviselőinek konszenzusos álláspontja is az, hogy a településkarakter megőrzése céljából a keramit és bazalt kockakő burkolatok megőrzendő értékek a történelmi városmagban. A szomszédos Jászai Mari tér környező épületeivel világörökségi helyszín, ahogy a Duna-part a házsoraival és sétányaival is városképi jelentőségű terület. A Palatinus házak és az általuk közrefogott kis utcarész is méltó a kulturális örökségvédelemre, írja a bejegyzés.

A keramitborítású vagy kockaköves utcák védelmére, és a rekonstrukciót követő visszaállításra több példát is találunk: Visegrádon hat utca macskaköves burkolata is védett, de a budai Gül Baba utcában is visszarakták a köveket az átépítés után, mint ahogy a Vár alatt a Vám utcában is visszakerült a keramitburkolat a Bem rakpart és a Fő utca között, s ez történt a kecskeméti Kálvin téren is a tér rekonstrukciója után. 

A szakma mellett a lakosság is a megőrzést támogatja. Az Újlipótváros Zöldterületeiért Csoportban és a kampány kezdeményezője által személyesen végzett mini-felmérés összegzéseként elmondható, hogy a kérdéses területet az itt lakók túlnyomó többsége kifejezetten kedveli mint egyedi arculatú útszakaszt, és megóvásra érdemes helytörténeti értékként tekint rá. Megszűntét egyértelműen veszteségként élné meg. Többen fájlalták, hogy az önkormányzat a lakosság előzetes megkérdezése és értesítés nélkül döntött egy helytörténeti szempontból ilyen jelentős kérdésben, írja a bejegyzésében.

Forrás: Qubit, SzabadaHang

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.