| CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Programok

Mozgó Modern – A modern szellemében Pécsett alkotó építészek

1/0
Hirdetés
1/0
Programok

Mozgó Modern – A modern szellemében Pécsett alkotó építészek

2011.08.25. 07:35

Eseményinfó

Építészek, alkotók:
Koller József, Patartics Zorán, Pelényi Margit, Orlovits Balázs, Getto Tamás, Getto József

Esemény kezdete:
2011.08.29. 20:55
Esemény vége:
2011.08.29. 21:20

Mozgó Modern – A modern szellemében Pécsett alkotó építészek Csontos János filmje 2011. augusztus 29-én, a film második része pedig szeptember 6-án az M1 műsorán.

Mozgó Modern – A modern szellemében Pécsett alkotó építészek (2X25’)

1. rész: m1, augusztus 29. hétfő 22.55

2. rész: m1, szeptember 6. hétfő 0.45

Operatőr: Bucsek Tibor, Novák Lajos, Szabó Mihály
Szakértő: Baku Eszter
Szerkesztő: Csontos Györgyi
Rendező: Csontos János

Szereplők: Getto József, Getto Tamás, Pelényi Margit, Koller József, Patartics Zorán, Orlovits Balázs

A klasszikus modern és a kortárs pécsi építészet kapcsolata Pécsett és környékén a Bauhaus hagyományaira alapul. Baranyában a modernizmus sajátos, jellegzetes válfaja alakult ki, ami mindmáig élő tradíciónak számít. A film Forbát Imrétől a legfiatalabbakig tekinti át ezt a tervezői vonulatot.

A produkció első része a pécsi születésű hires „Bauhauslerekhez", a Breuer Marcell, Molnár Farkas, Forbát Alfréd és Weininger Andor kvartetthez kapcsolódó további elsőrangú építészek munkásságát villantja fel, akik Pécsett és környékén a klasszikus modern stílusában maradandót alkottak, máig tartó hatást gyakorolva az építész utódokra is. Weichninger Károlyhoz nemcsak az itáliai hatásokat mutató pálos kolostor és templom fűződik – Nendtvich Andorral közösen ő tervezte a Siklósi úti temetőkápolnát is. Nendtvich, Weichinger és Visy Zoltán jegyzi az építészeti gyöngyszemnek számító pécsi Uránia mozit is, Nendtvich és Visy pedig Lauber Lászlóval és Nyiri Istvánnal közösen a Kikelet Szállót, amelyet a háború előtt sikeres mozifilm is népszerűsített. Visy önálló munkái közül nemcsak a pécsi mentőállomás emelkedik ki – a forgatóstáb elzarándokolt harkányi szállodaépületéhez és mohácsi világháborús emlékművéhez is. Hoffmann László mellett megemlítendő Körmendy Nándor neve is, aki nemcsak a pécsi dzsámi modern bővítését végezte el, de ő tervezte a nagyállomás közelében lévő izgalmas szakközépiskola-épületet is. A harmincas évek pécsi modernista építészetének kalauza a filmben Getto József, aki az összekötő kapocsnak is tekinthető a pécsi Bauhaus-hagyomány és a ma is alkotó építész utódok között. Getto József főműve kétségkívül a pazar vonalvezetésű postavölgyi templom 1980-ból, de emellett olyan jelentős modernista épületek is köthetők a nevéhez, mint a Misina-tetői obszervatórium, a Szliven étterem, a művészeti középiskola vagy a sombereki ravatalozó.

A film második része azt firtatja öt kortárs, pécsi kötődésű építészt interjúvolva, miként élnek tovább – természetesen átalakulva, s más építészeti stílusok mellett – a Bauhaus hagyományai Baranya szívében. Pelényi Margit Forbát utcai társasháza és uránvárosi Laterum szállodája, Getto Tamás pécsi házai és pellérdi faluközpont-együttese, Koller József ítélőtáblája és Mihály utcai lakóparkja, Patartics Zorán a Gandi Gimnázium kollégiuma és egy motorkerékpárszalon, Orlovits Balázs a Dél-Dunántúli Környezetvédelmi Felügyelőség átriumos irodaháza révén kapcsolódik a jeles elődökhöz. Ahhoz az építészeti tradícióhoz, amelyet talán Breuer Marcell első és egyetlen verse jellemez a legérzékletesebben: „Szín, amit füleddel hallasz, / Hang, amit szemeddel látsz, / A semmi, amit könyököd érint, / A tér íze nyelveden, / Dimenziók aromája, / Kő leve."

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Gül Baba utca // Egy hely + Építészfórum

2024.01.30. 16:22
8:55

A Frankel Leó útról nyíló meredek, macskaköves gyalogutat sokszínű építészeti térfalai és ebből fakadó zegzugossága teszi Budapest egyik legromantikusabb utcájává. A hangulatos ösvényen keresztül lehet felzarándokolni a közel fél évezreddel ezelőtt épült Gül Baba türbéjéhez, az iszlám világ legészakibb szenthelyéhez.

A Frankel Leó útról nyíló meredek, macskaköves gyalogutat sokszínű építészeti térfalai és ebből fakadó zegzugossága teszi Budapest egyik legromantikusabb utcájává. A hangulatos ösvényen keresztül lehet felzarándokolni a közel fél évezreddel ezelőtt épült Gül Baba türbéjéhez, az iszlám világ legészakibb szenthelyéhez.

Nézőpontok/Történet

Róth Miksa Emlékház és Gyűjtemény // Egy hely + Építészfórum

2024.01.16. 11:41
9:03

Róth Miksa üvegműves, üvegfestő és mozaikművész volt. Művei megtalálhatóak az Országházban, a Zeneakadémiában, a Gresham-palotában és a Magyar Nemzeti Bankban, míg családja – a rendszerváltás előtt – hagyatékát Erzsébetvárosnak adományozta. Az Egy hely stábja a pesti "Chicagóba", a Nefelejcs utcai Róth Miksa Emlékházhoz látogat el.

Róth Miksa üvegműves, üvegfestő és mozaikművész volt. Művei megtalálhatóak az Országházban, a Zeneakadémiában, a Gresham-palotában és a Magyar Nemzeti Bankban, míg családja – a rendszerváltás előtt – hagyatékát Erzsébetvárosnak adományozta. Az Egy hely stábja a pesti "Chicagóba", a Nefelejcs utcai Róth Miksa Emlékházhoz látogat el.