/ MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek
Épülettervek/Középület

Millenáris Velodrom - a Tarka Kft. III. díjas terve

1/18

Felülnézet

?>
Felülnézet
?>
Helyszínrajz
?>
Helyszínrajz
?>
Alaprajz és koncepció
?>
Fény - sebesség
?>
Dinamika
?>
Szerkezet
?>
A két pálya
?>
Földszinti alaprajz
?>
Kibontott előcsarnok
?>
Emeleti alaprajz
?>
Emeleti alaprajz és metszetek
?>
Távlati kép zárt oldalfalakkal
?>
Távlati kép
?>
Távlati kép nyitott oldalfalakkal
?>
Távlati kép nyitott oldalfalakkal
?>
Energetikai koncepció
?>
1/18

Felülnézet

Millenáris Velodrom - a Tarka Kft. III. díjas terve
Épülettervek/Középület

Millenáris Velodrom - a Tarka Kft. III. díjas terve

2014.01.27. 12:50

Projektinfó

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Építészek, alkotók:
Lévai Tamás

Új "Millenáris" Velodrom a nemzeti olimpiai központban

Tervezés éve:
2013

Stáblista

vezető tervező: Lévai Tamásépítész munkatárs: Jószai Ágnestartószerkezettervező konzulens: Sipos András tartószerkezettervező konzulens: Hegyi Dezső

A régi Velodrom revitalizációját tűzte ki célul Lévai Tamás és csapata, amikor elkészítették pályázati koncepciójukat. A kerékpárküllők által inspirált könnyed csarnok elnyerte a zsűri tetszését, így III. díjjal jutalmazták.

Hely

A Millenáris Velodrom sporttörténeti és eszmei jelentősége elvitathatatlan, de nem elég megtartani, múzeumi tárgyként kezelni, élővé kell tenni! Ez nem stiláris, hanem funkcionális és szerkezeti kérdés. Nem elegendő fragmentumokat megtartani jelzésértékkel – hiszen ez jelentené a tárlóba került múzeumi tárgyak sorsát – mert ezek elszakadnak a mindennapi élettől, távolságba kerülnek. A velodrom ereje nem a részletekben, hanem az egészben keresendő; szerkezetében, használhatóságában, az aréna-jellegben, a környezetével, az átláthatóságával együtt, ahogy magként hordozza a hazai sport kicsírázásának helyét egységes egészként.

Helyszínrajz
2/18
Helyszínrajz

Funkciók és szerkezet

A megújítva megőrzés jegyében az új fedett pálya úgy képes egységet létrehozni a meglévő elemekkel, ha azok használhatóak maradnak, ám nem csak a sportolás szempontjából, hanem mint közösségi tér, ahol a lelátókról valóban be lehet látni mindkét pályát és a központi teret is. Ez a gondolatmenet egy lebegő tetőt eredményez, ami a meglévő pálya körüli külső gyűrűből befüggeszthető. Ezen a megoldáson az anyagi aránytalansága okán léptünk túl, s a szerkezeti megfontolás vezetett a hosszanti támaszívekhez: e struktúra szintén lehetővé teszi a zavartalan rálátást a meglévő ülőhelyek négyötödéről, ami több mint 8000 ülőhelyet jelent a meglévő nézőtéren, amihez hozzáadódik az új 1500.

Ezzel a megoldással a külső küllőknek csak stabilizáló szerepük van, így azok megjelenése sokkal könnyedebb. A küllők a hagyományos bicikli kerekének szerkezetéhez hasonlóak, az analógiával emlékeztetve a kerékpár szimbolikára. A főépület szerepének megőrzéséhez szintén a szerkezeti alapokig kell lemenni, a belsőben a kitöltő falaktól, s első emeleti födémtől lecsupaszítva kibomlik a szerkezeti váza, mely egy nagyvonalú, erős, kétszintes galériás teret képez önmagában, hozzátétel nélkül.

Alaprajz és koncepció
4/18
Alaprajz és koncepció

Kert

A szerkezet megőrzéséből fakad, hogy nem kell fát kivágni, s újak telepítésére is van mód, ahol a későbbi rendezési tervvel összhangban lehet teresedést kialakítani a terület déli részén. A parkolót környezettudatos és költséghatékony módon faburkolatos mesterséges domborzattal fedjük, melyet BMX pályaként lehet használni. A mesterséges dombok közti rések segítik a parkoló természetes világítását és szellőzését. Kerítés helyett a biztonségtechnikaialag feltétlen indokolt helyeken terepalakulattal, növényzettel javasoljuk megoldani a zárhatóságot, a Nemzeti Olimpiai Központ egységét megteremtve.

Fények

A főépület homlokzatának kibontása a belső tér kivetülése, s orvosolni kívánja a jelenlegi kulisszaszerű, lakóház architektúrát. Az óriási platánfák az évszakok váltakozásában tökéletes természetes szabályozók a dél-keleti homlokzaton. A pálya felé eső észak-nyugati homlokzat kibontása nem igényel árnyékolást, funkcionálisan összeköti az előcsarnokot a sporttérrel, így a galériás térbe vizuálisan bevonja a mögöttes csarnok világát.

A csarnoktér oldalfalai kivehető panelekkel biztosítják a bővíthetőségen túl a többcélú hasznosítást. A tér alkalmas koncertek, előadások, nagy közönséget vonzó rendezvények lebonyolítására. A polikarbonát, nagy UV állóságú, hosszú életű panelek 45%-os fényáteresztő képességgel rendelkeznek így önmagukban nem kápráztatnak.

A hőtechnikai árnyékolást a küllőkre szerkesztett külső lamellás rendszer oldja meg a leghatékonyabban, beeresztve a téli napot, s a nyárit távoltartva. Ennek helye elsősorban a csarnok déli peremén indokolt, de napvitorlával a teljes Velodrom lefedhető. A fűtött tér felett szintén könnyű, két réteg áttetsző polikarbonát van, ezzel a 25%-os fényáteresztő képességgel egyenletes, káprázásmentes, természetes fény érhető el, mely minimalizálja a mesterséges megvilágításra fordítandó energiát. A belső térben megjelenő átlátszó-áttetsző anyagok, üvegfalak a folyosók természetes fényét viszik be az öltözőkbe, ezzel minimalizálva a mesterséges fény használatának szükségességét.

Fény - sebesség
5/18
Fény - sebesség

Hangok

A többcélú rendezvénytér koncepcióját erősíti a húzott szerkezetű nyeregtető szerkesztés, a tető kedvező ívelése hangvetőként irányítja a hangot.

Forgalom

A gyalogos fő megközelítés eredeti iránya nem változik, a gazdasági kiszolgálás viszont elkülönülten, hátulról történik. A buszok a Szabó József utca felől, a személygépkocsik a Szabó József köz felől érkeznek, ezáltal a látogatói járműforgalom a lehető legkevésbé nyomul be a területre, megőrizve annak egységét, park jellegét. Ezt az identitást erősíti a kiskockakő burkolat is a főbejárat előtt. A terület napközben bejárható a közönség számára, s az éjszakai felügyelet idejére zár be. A nézőtereket a látogatók a sportolóktól külön tudják megközelíteni, teljesen leválasztható módon. A gazdasági udvaron keresztül zajlik az üzemeltetés kiszolgálása, s a kamionos beszállítás.

Távlati kép nyitott oldalfalakkal
16/18
Távlati kép nyitott oldalfalakkal

A koncepció lényeges eleme, hogy a központi tér ne kerüljön olyan mély gödörbe, amire csak korlátozottan lehet rálátni, így a pályát a bécsi velodromhoz hasonló pályamozgató sínes rendszerrel lehet megbontani. E rendszer geometriáját az A-A metszet mutatja, működésének lényege, hogy a pálya közel egyenes szakaszában van, s a pálya síkjával párhuzamos egyirányú mozgatás biztosítja az elemek pontos illeszkedését rögzített állapotban. A művelethez a lépcső elemeit először ki kell emelni, ahol a könnyebbség kedvéért nem számoltunk ülőhelyekkel, bár természetesen mobil módon megoldható.

A közvetítések alkalmával a közvetítő kocsik a Szabó József utca felől megközelíthető kijelölt helyet használhatják. Minden gyalogos és kerékpáros rámpa akadálymentesen került kialakításra, ami a meglévő sportolói átjáró esetében azt jelenti, hogy oldalfalai változatlanul maradhatnak, csak csekély mértékben le kell azokat mélyíteni.

Emeleti alaprajz és metszetek
12/18
Emeleti alaprajz és metszetek

Anyagok

Az áttetsző külső falon a 0,5 m-es panelek függőleges tagolásukkal jól lekövetik az íveket. Maximum 11 m magas függesztett szerkezetet hoznak létre. Leemelhető kialakítással, árnyékoló nélkül átengedik a hőt, mivel ez az energiatudatos koncepció része, s jól sorolhatók kiegészítő szerkezet nélkül. A tetőn nagy kopásállóságú polikarbonát táblák vannak, a tartószerkezettel megegyező raszterben. A polikarbonátnak csekély a súlya és UV-védett felületébe koextrudálással kevert speciális adalékanyag van, amely a külső felületi hő 60%-át veri vissza. A nagy szerkezeti magasság lehetővé teszi a két réteg polikarbonát között áttetsző poletilén rostanyag alkalmazását, melyet olcsósága okán eredetileg a csomagolóipar használt.

A sportpályák világos fa anyagához egységesen illeszkednek a belső burkolatok, mobíliák anyaga és színe. A szerkezeti elemek fehér adalékanyagokkal készülő vasbeton anyagúak, a padló ehhez hasonló világos színű, öntött ipari padló, csúszásmentes felülettel, mely jól szórja a természetes fényt.

A két pálya
8/18
A két pálya

Üzemeltetés

A központi térben a sportesemények osztott térigényét a tetőről befüggesztett mobil függönyökkel lehet kielégíteni, a gépészeti és bevilágító rendszernek köszönhetően tetszőleges helyen. A tornaszerek süllyesztett megoldásúak, s rendezvény esetén síkba visszaalakíthatók. A leemelhető külső paneleket a külső átjárón keresztül a terület északi végében ajánlott deponálni. Ugyanezen terület alkalmas nagy forgalmat bonyolító, többezres rendezvény vizesblokkigényének mobil kialakítására. Oldalfalak nélkül akár a nézőtéren keresztül is beemelhetőek a szükséges nagy méretű elemek, színpadi kellékek. A nyári fedett-nyitott, átszellőztetett kialakítás mellett, a szerkezet magában hordozza a zárt ponyvás bővítés fűtött lehetőségét.

Energetikai koncepció
17/18
Energetikai koncepció

Gépészet

Az energetikai koncepció passzív része volt a telepítés, ahol a fák természetes mikroklímája és árnyékoló hatása tökéletesen leköveti a különböző évszakok igényeit. A nagy fénymennyiséget ellensúlyozza a föld alatti szerkezetek nagy hőtehetetlensége és szigetelő hatása. Az aktív intelligens szolártető segít a fűtésnél és kiszellőztetésük véd a felhevüléstől.

A nyári hónapokban a középső gyűrű alsó, és a külső perem felső nyílásainak megnyitásával a tető kiszellőzik, ezzel hűtve napsütötte felületét, ezáltal kevesebb hőt ad át a belső terekbe. A napos hidegebb időszakban ugyanezt a napenergiából származó hőt hasznosítja azzal, hogy befelé nyílik meg a rendszer. Ha nem süt a nap, nem indul be a folyamat, zárt nyílásokkal levegőpaplanként hőszigetel. A szellőző rendszerbe mindez a szellőztetőn keresztül kerül be. Az elhasznált levegőt a tetőhéj alatti perforált álmennyezet tere gyűjti össze, központilag megszívva, külön épített légcsatornák nélkül, a pályaosztás szerint szekcionálva. A szolárhomlokzatba költséghatékonyan tudjuk integrálni a melegvízellátást biztosító napkollektor rendszert, melynek tartálya a földben van.

A vízelvezetés a csarnok hosszanti végeiben történik, közvetlen tisztítási hozzáféréssel. Az esővizet tartályban összegyűjtve szürkevízként locsolásra és a vizesblokkokhoz lehet hasznosítani. A tetők koszolódásának megelőzésére beépített nagynyomású fúvókákkal, a kerti locsolókhoz hasonlóan lehet gépesítve tisztítani a tetőt. A két réteg miatt nem esztétikai szerepe van, hiszen nem rajzolódik ki a szennyeződés, hanem a megfelelő fénymennyiség bejutását segíti. Amikor nem elegendő a szolár-rendszer, a fűtést-hűtést hőcserélővel célszerű megoldani, melynek hőforrása a központi rendszerhez kapcsolódik.A főépület és a csarnoktér független rendszert képez, így üzemeltetésük elválasztható.

Szerkezet
7/18
Szerkezet

Tartószerkezet

Az új velodorom lefedését acél rácsos ívtartókkal gyámolított, feszített, hiperbolikus felületre szerkesztett kábelszerkezet adja. A szerkezetes előzetes méretfelvételét végeselemes számítás segítségével végeztük. Eszerint a pályázati tervben felvázolt ötlet tartószerkezeti szempontból megvalósítható, részletes számítás szükséges a kábelszerkezet pontos erőjátékának és a szükséges előfeszítés meghatározására, továbbá az aszimmetrikus teherelrendezés hatásának vizsgálatára.

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Épületek/Irodaépület

VISION TOWERS IRODAHÁZ // Egy hely + Építészfórum

2020.10.14. 15:17
00:03:53

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

TRANZIT ART CAFÉ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.30. 19:04
00:06:46

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk