Nézőpontok/Vélemény

Migrációs megoldások - Finnország pavilonja

1/7

finn pavilon a 2016-os Építészeti Biennálén - forrás: a team

finn pavilon a 2016-os Építészeti Biennálén

finn pavilon a 2016-os Építészeti Biennálén - fotó: Tuomo Tammenpaa MFA

finn pavilon a 2016-os Építészeti Biennálén - fotó: Zacher Bendegúz

finn pavilon a 2016-os Építészeti Biennálén - fotó: Zacher Bendegúz

finn pavilon a 2016-os Építészeti Biennálén - fotó: Zacher Bendegúz

lead

?>
finn pavilon a 2016-os Építészeti Biennálén - forrás:  a team
?>
finn pavilon a 2016-os Építészeti Biennálén
?>
finn pavilon a 2016-os Építészeti Biennálén - fotó: Tuomo Tammenpaa MFA
?>
finn pavilon a 2016-os Építészeti Biennálén - fotó: Zacher Bendegúz
?>
finn pavilon a 2016-os Építészeti Biennálén - fotó: Zacher Bendegúz
?>
finn pavilon a 2016-os Építészeti Biennálén - fotó: Zacher Bendegúz
?>
lead
1/7

finn pavilon a 2016-os Építészeti Biennálén - forrás: a team

finn pavilon a 2016-os Építészeti Biennálén

finn pavilon a 2016-os Építészeti Biennálén - fotó: Tuomo Tammenpaa MFA

finn pavilon a 2016-os Építészeti Biennálén - fotó: Zacher Bendegúz

finn pavilon a 2016-os Építészeti Biennálén - fotó: Zacher Bendegúz

finn pavilon a 2016-os Építészeti Biennálén - fotó: Zacher Bendegúz

lead

Migrációs megoldások - Finnország pavilonja
Nézőpontok/Vélemény

Migrációs megoldások - Finnország pavilonja

2016.12.21. 14:15

Azok az államok, amelyek nem csak tranzitországai, hanem célállomásai a migrációs hullámnak, másképp gondolkodnak a jelenségről - nekik hosszabb távra kell megoldást találniuk. Finnország elengedte az ideát, hogy a krízis pusztán építészeti eszközökkel megoldható lenne, ezért egy pályázatban komplexebb javaslatokra ösztönözte az építészeket. Az idei Biennále finn kiállításáról Zacher Bendegúz írt.

Egy 60 éve ideiglenesnek épült finn pavilonban a jelenkor problémáját mindig is létezőként kezelni, s akként vizsgálni az egyik legaktuálisabb dolog - ez a finn pavilon a 2016-os Biennálén. Az idei tematikára (Reporting from the front) felfűzött kiállítások közül többen a migráció felerősödéséből következő problémák, jelenségek köré szervezték kiállításukat - például a német, az osztrák, a brit, vagy a finn pavilon is. Dominánsan azok az országok indultak el ebbe az irányba, akik nem csak tranzitszereplői, hanem célállomásai a migrációnak, így sokkal hosszabb távra kell megoldást találniuk. Az említett államok nem egy számukra ismeretlen szélsőséges állapottal találták magukat szemben - a megoldás keresésében bőven van tapasztalata az ott élő embereknek, kormányoknak és építészeknek is. Építészeti szempontból az első számú probléma szinte minden esetben a lakhatás kérdése, melyhez kapcsolódhatnak más, de azzal összefüggő jelenségek, más építészeti problémák is.

A finn kiállítás a Finn Építészek Szövetsége és a Finn Építészeti Múzeum által kiírt pályázat eredményét mutatja be. A problémára olyan megoldást próbál találni, ami túlléphet az építészeti elemek használatán, és valami komplexebb felé törekszik. Bár a pályázat kiírása előbb született meg, mint Alejandro Aravena tematikája, az idei biennále felfogását mégis elég egyértelműen megtestesíti.


finn pavilon a 2016-os Építészeti Biennálén - fotó: Zacher Bendegúz
6/7
finn pavilon a 2016-os Építészeti Biennálén - fotó: Zacher Bendegúz



A kiállítás címe 'From border to home' - két szélsőséges állapot közti átmenet megteremtése a cél, ami nem csak építészeti, hanem szociális és gazdasági kihívást is jelent. A tervek szerzőinek véleménye a finn körülményekről minden esetben megegyezik: a finn államot segítőkésznek és anyagi szempontból támogatónak vizionálják, az állampolgárok minden esetben az integrációra törekednek és hajlandóak segíteni. Hogy ez a gyakorlatban, mennyire van így, arra a bemutatott anyag terv mivolta miatt nem tud választ adni, de a feltételezés természetessége árulkodó.

Az egyik győztes, a Finnországban található kihasználatlan, romló állapotú irodaépületek problémájából indul ki, adatbázist kreál róluk, majd több lépésben, az ideiglenes és tömött menekültszállástól eljut a hosszútávú tartózkodásra alkalmas lakrészekig, szinte felparcellázza a nagy összefüggő tereket. Mindeközben a szociális integrációt tekinti másodlagos céljának, a helyiek és önkéntesek folyamatos bevonásával az épületbe.


finn pavilon a 2016-os Építészeti Biennálén - forrás:  a team
1/7
finn pavilon a 2016-os Építészeti Biennálén - forrás: a team



Ezzel szemben a Helsinki Kasbah című pályamű egy disztópia, egy Helsinkiben (egy mostani vidámpark körül) létrejövő, fizikailag és szociálisan zárt muszlim közösség kiépülését vizionálja. Más léptékű épületek, sikátorok jelennének meg - az eredmény inkább valamilyen vizuális művészeti alkotás minthogy építészeti pályamű. Azt fogalmazza meg, hogy „mit ne" (építészeti szempontból is), így helye van a megoldások között.

Ezeken felül van ideiglenes és mobil építéssel foglalkozó, a finn lakást újraértelmező terv és app is. Ezek már nem csak építészeti eszközök, mert ezek már nem csak építészeti problémák. Ennek határait keresi nagyon egyszerű módon a kiállítás. Több terv nyit azzal, hogy egy, a menekültektől független építészeti problémát emel be, majd a kurátor gondolatmenete szerint belehelyezi őket a jelenbe - mint a már említett kihasználatlan irodaházak vagy a ki nem adott lakások Finnországban. A migrációs és az építészeti probléma viszonya ugyanakkor nem egyértelmű, ezért megtörténhet, hogy csak az egyik oldódik meg. A legtöbb esetben az emberi hajlandóság és együttműködés a tervek alapja. Ezzel már túlnő az építész eszköztárán, ami nem hiba, csak további diskurzust és más tudományok bevonását igényeli.


finn pavilon a 2016-os Építészeti Biennálén
2/7
finn pavilon a 2016-os Építészeti Biennálén



Amire ezek a tervek képtelenek, még akkor is, ha folyamatot mutatnak be, az az alkalmazkodás, hiszen tervek. A migráció egy végtelenül összetett probléma, mely nem zárható le egy tervlap utolsó oldalán. Ennek beismerése a tisztán informatív installáció, ami nem emeli a győzteseket piedesztálra, illetve a sokféleséget nem építészeti eszközzel bemutató pecsételés alkalmazása, amiről a későbbiekben ejtek szót. Ez a hozzáállás a lehető legprogresszívabb, a maga módján finoman kritizálja a biennále fő programjának igazi megoldásokat váró törekvését. (Megemlítendő azért, hogy a többi pavilonban és tematikus kiállításon is megtalálhatóak az építészet határait beismerő, illetve feszegető megoldások.) Azt, amit Aravena kérdez az építészektől, - vagyis, hogy mit tehetnek ők az emberekért - megválaszolja, miközben megjelöl több kiindulópontot is, viszont nem képes igazán kielégítő válaszokat adni.

Az installálás részleteiben több olyan elemet lehet felfedezni, melyek kapcsolódnak a már megfogalmazott törekvésekhez. A kiállítás elsőre puritánnak is nevezhető: egy összefoglaló ábra a migrációs válságról, a kiemelt pályaművek plakátokon, a többi pedig kirakott albumokban. A pavilon kurátorának üzenetéből egy részletet érdemes kiemelni tételmondatként: “Maybe we should stop talking about immigration and housing as temporary questions." (Talán abba kellene hagynunk a migrációról és lakhatásról ideiglenes problémákként való értekezést.) Ez meg is magyarázza az említett egyszerűséget. Ez csak egy pályázat eredménye, ezen kívül nem akarja kitüntetettebb szerepbe helyezni se a problémát, se a megoldásokat.


finn pavilon a 2016-os Építészeti Biennálén - fotó: Zacher Bendegúz
4/7
finn pavilon a 2016-os Építészeti Biennálén - fotó: Zacher Bendegúz



Ezzel párhuzamosan a pavilonból való kilépés előtt egy apró választási, vagyis inkább értelmezési lehetőséget kínál fel nekünk a kurátor. A projekteket összefoglaló kis füzet hátulján a
FROM:

TO:
mezőket üresen találjuk, és a kirakott pecsétek segítségével új, saját értelmezést hozhatunk létre. A többi kulcsszó kontextusba helyezése segíthet egy újabb gondolatmenet elindulásában, egy kis szemléleti változást idézhet elő. Nagyon egyszerűen ragadja meg a probléma folyamatos változását, annak sokféleségét. A nyomdázás kicsit az útlevél-pecsételés jelenségére hasonlít – ez különösen akkor tűnt fel, amikor egy másik látogató egy határozott lendülettel csapott oda a pecséttel.


finn pavilon a 2016-os Építészeti Biennálén - fotó: Tuomo Tammenpaa MFA
3/7
finn pavilon a 2016-os Építészeti Biennálén - fotó: Tuomo Tammenpaa MFA



A kiállítással egy időben létrejött egy blog is, ami a folyamatos diskurzusnak és véleménynyilvánításnak kellene, hogy a platformja legyen. Sajnos tapasztalataim szerint ez nem valósult meg, de informálódásra kiváló.

Az egész pavilon inkább gondolatébresztőként fogható fel, mintsem egy konkrét terveket bemutató eredményhirdetésként. Minden megoldásban a hozzáállás az, ami eltanulandó (akár a Helsinki Kasbah indirekt keresgélése is). Önmagában sosem lesz képes ilyen problémákat megoldani az építészet, de ha ezt beismeri, akkor törekedhet rá. A finn pavilon első ránézésre szimpla és üres, paradox módon mégis ez teszi ott, a biennálén tartalmassá.

Zacher Bendegúz

 

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.